L’Institut de Cultura de Barcelona (Icub) ha encarregat a l’empresa publicitària de Risto Mejide, Aftershare, una campanya per a fomentar la lectura que ha rebut fortes crítiques. S’escau que Mejide va fer la campanya electoral de Jaume Collboni com a candidat del PSC. Justament Collboni, tinent batlle responsable de Cultura, té a càrrec seu l’Icub. L’encàrrec, segons que explicava ahir Directe.cat, té un valor de cent deu mil euros.

La campanya consisteix a demanar als bibliotecaris i llibreters de Barcelona que triïn dos llibres per enviar-los al president dels Estats Units, Donald Trump, amb l’argument que ningú no ‘necessita obrir la seva ment’ tant com ell. Això anirà acompanyat de l’enregistrament d’un documentari.

La iniciativa es presenta com una campanya de promoció de la lectura, en un document que, curiosament, conté moltes faltes d’ortografia. Aquest document havia estat publicat per VilaWeb però Aftershare s’ha posat en contacte amb aquest mitjà per demanar la retirada del document tot al·legant que es tracta d’un text confidencial. Tanmateix aquest document l’ha publicat el Gremi de Llibreters en el seu ‘newsletter’ que es pot consultar ací, en aquest enllaç.

Enrenou al Gremi de Llibreters
El Gremi de Llibreters ha acceptat de col·laborar amb la campanya, que vol que bibliotecaris i llibreters recomanin els llibre al presidents dels Estats Units. Aquest gest ha molestat una membre de la junta directiva del gremi, Paula Jarrín, llibretera de la Llibreria Al·lots. ‘No puc estar en un gremi que no té sentit crític i que es limita a fer de transmissor d’un comunicat. El foment de la lectura és quelcom molt seriós com per no tenir sentit crític i dir a l’Ajuntament de Barcelona que no poden comptar amb ells’, diu jarrín, que és tresorera del gremi.

Considera que l’acceptació per participar en aquesta campanya hauria d’haver estat consensuada a través de la junta directiva i bé, d’una assemblea extraordinària. ‘Adjudicar 110.000 euros per una campanya així em sembla molt obscur. Això no és foment de la lectura. Foment de la lectura és treballar amb les escoles, amb les biblioteques, amb les bibliotecàries, amb els llibreters especialitzats, amb els mestres… Els llibres no pot ser que estiguin a casa del senyor Trump quan tenim nens que a casa seva no tenen un llibre. Això és fer soroll’.

Per una altra banda, crítica que una campanya d’aquest tipus no hauria de ser ideada per una empresa publicitària: ‘Hi ha empreses de gestió cultura que es poden dedicar a dissenyar una campanya sobre el foment de la cultura. Tenim especialistes que s’hi dediquen i s’hi guanyen la vida. Però no pot ser que ho faci una empresa com aquesta. És com anar a una farmàcia per comprar un cotxe.’

Les reaccions a la campanya, especialment en l’àmbit cultural, han arribat de seguida.

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]