20.04.2015 - 12:57
Una embaració amb desenes d’immigrants ha embarrancat aquest matí a la costa de l’illa grega de Rodes. Hi ha, com a mínim, tres morts i un centenar de desapareguts. Segons la guàrdia costera, han rescatat unes vuitanta persones. A les set del matí, l’embarcació ha quedat atrapada entre les roques i s’ha enfonsat. Molts dels que anaven a bord s’han llançat a l’aigua.
Això passa l’endemà d’un nou naufragi al sud de l’illa siciliana de Lampedusa. Al pesquer hi viatjaven set-centes persones, que havien sortit d’Egipte, i va bolcar ahir davant la costa de Líbia, quan es trobava a uns 190 km de Lampedusa. Segons diverses informacions, el pesquer havia enviat un senyal de socors i un mercant de bandera portuguesa s’hi va acostar per ajudar-los. La gent del pesquer, probablement presa per la desesperació, es va situar aleshores en un dels costats de l’embarcació i això hauria fet que es tombés.
Ara per ara només han rescatat amb vida 28 persones i han recuperat una trentena de cadàvers. Tot fa témer que la xifra de morts superarà les set-centes. A la zona hi treballen la guàrdia costera, la marina militar italiana i l’armada militar de Malta.
La portaveu de l’Alt Comissionat de les Nacions Unides per als Refugiats (ACNUR) a Itàlia, Carlotta Sami, va explicar que havien estat els supervivents rescatats els qui havien dit que hi havia 700 persones a bord. ‘Si es confirmen les xifres, en aquests últims dies hauran mort més de mil immigrants en el Mediterrani’, alertava Sami. Seria la pitjor tragèdia de la història de les migracions al Mediterrani.
Els ministres d’Afers Estrangers de la UE es reuniran d’urgència avui a Luxemburg per tractar la qüestió. Per la seva banda, el papa Francesc va fer referència a la situació i va instar la comunitat internacional a actuar amb decisió i rapidesa perquè no es repetís una tragèdia similar.
Tot just dimarts passat va naufragar una altra embarcació a prop de la costa de Líbia amb quatre-cents immigrants a bord. Només des del 2009 han mort en aigües de la Mediterrània més de cinc mil persones. Aquesta infografia, publicada arran de la tragèdia a Lampedusa del 2013, recollia dades fins aleshores. En aquests quatre mesos del 2015 ja han mort intentant creuar el Mediterrani un miler de persones.
La batllessa de Lampedusa, Giusi Nicolini, que fa anys que denuncia la situació de l’illa i les contínues morts (podeu llegir-ne aquesta carta) va tornar a enviar un missatge d’alerta a les institucions europees a través de Twitter: ‘Quants morts més, encara, abans d’adonar-nos que amb ells es mor també la nostra civilització?’
Fortezza Europa, quanti altri morti ancora, prima di rendersi conto che insieme a loro muore la nostra civiltà? @JunckerEU @MartinSchulz
— GiusiNicolini (@giusi_nicolini) April 19, 2015

