L’escoltisme vol educar persones capaces de transformar la societat

  • L’educació en el lleure dels escoltes es basa en una proposta ideològica que es nodreix d’una base metodològica. Les arrels del mètode es remunten en la figura del fundador dels "boy scouts", Baden Powell.

VilaWeb
Meritxell Parramon i Anna Prat
05.02.2013 - 10:10

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El moviment escolta té unes finalitats molt “ambicioses”. És per això que es sustenta en una metodologia particular. Així ho defensa Miquel Àngel Essomba, autor del llibre ‘Codi Obert. Programari lliure per a caps’. El mètode de Minyons Escoltes i Guies (MEG), associació amb la que es fixa aquest reportatge, es basa en una filosofia concreta a l’hora d’educar.

Els 3 pilars

1. País

Crear una consciència crítica sobre la situació de la societat. Comprometre’s amb el país prenent postures clares davant dels fets i la idea de l’arrelament.

2. Persona

Aconseguir autonomia personal, responsabilització, organització i autogestió del grup. Acompanyament per parts dels caps cap al progrés personal.

3. Espiritualitat

Espai de trobada, diàleg i treball del jo interior. Desvetllar i enfortir la transcendència de les persones en indrets de reflexió.

La pedagogia del projecte

“La nostra proposta ideològica necessita una base metodològica: aquesta és la pedagogia del projecte”, explica Anna Camacho, cap d’agrupament de l’AEIG la Claca i Comissària de la Demarcació de Girona.

Des del moviment escolta l’anomenen “pedagogia activa” i no deixa de ser una forma de comprendre l’educació.

Pedagogia_activa title=
easel.ly

Els dinamismes

A través de quins mètodes s’educa al Cau? Segons Anna Camacho, Cap d’agrupament de l’AEIG la Claca i comissària de Minyons Escoltes i Guies a Girona, el mètode és el que “diferencia el cau dels esplais”. L’ Anna explica que “els caus, a banda de passar-nos-ho bé, intentem construir persones a través d’uns valors molt concrets i una manera de fer que ens diferencia”.

– Petits grups

Treballar amb espais intermedis entre la persona i el col·lectiu. El petit grup reforça i fomenta la potencialitat individual.

– Progrés personal

Elements que posin a prova els nois i noies, que estimulin la consecució de noves fites en el seu aprenentatge a través de reptes.

– Joc institucional

Els grans ensenyen els petits. Això permet observar i aprendre dels altres. Tothom ha de fer allò que realment li pertoca fer tenint en compte el moment de maduració.

– Compromís

Significa connectar amb una part molt amagada dels nois i noies. Compromís és esforç, constància i persistència. Requereix la comprensió de les necessitats globals d’un projecte.

– Fraternitat universal

Tendència dels grups a no sentir-se sols, a tenir ganes de fer comunitat.

La llei escolta

Tota aquesta pedagogia es fonamenta en unes regles: la llei escolta. En alguns caus els nens i nenes se la saben de memòria, en altres tan sols els serveix de guia en moments de desconcert.

Enllaços
Array

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any