Facebook puja un 13% quan debuta a borsa

  • La gran expectació suscitada no dissipa els dubtes sobre el potencial de futur d'aquesta xarxa social

VilaWeb
Redacció
18.05.2012 - 17:49

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Mark Zuckerberg, fundador de Facebook, ha tocat a hora baixa la campana de Nasdaq de Menio Park (San Mateo, Califòrnia). Amb aquest toc ha anunciat la sortida a borsa de la xarxa social més gran del món: d’ací a poques hores les accions de Facebook començaran a cotitzar al preu inicial de 38 dòlars l’acció. Els seus gestors i inversors compten col·locar 421 milions d’accions, per un valor estimat de 12.000 milions d’euros (molt més que no els 1.571 milions del debut de Google, l’agost del 2004).

La gran expectativa suscitada pot convertir la sortida a borsa de Facebook en la tercera més important de la història dels EUA, al darrere de les de Visa i de General Motors.

Si els càlculs sobre l’èxit de la capitalització a borsa no fallen, el valor de mercat de Facebook pot superar els 100.000 milions de dòlars (gràfic), més de seixanta vegades els beneficis que s’esperen enguany, i més de quaranta dels que s’esperen per al 2013. La companyia de Zuckerberg es pot situar, doncs, al costat de potències d’internet com Amazon.com, i per damunt de Hewlett-Packard i Dell plegades.

Entre els inversors que han decidit vendre avui més accions hi ha l’empresa de capital risc Accel Partners, el magnat rus Iuri Milner (a través de Digital Sky Technologies Global i Mail.ru), Goldman Sachs i el fons especulatiu Tiger Global, a més de Mark Zuckerberg mateix, que es vendrà 30,2 milions de títols, el 6% del total que es col·locarà avui al mercat.

El pas al parquet de Facebook arriba en el moment de màxim volum d’usuaris, nou-cents milions (una vuitena part de la població mundial), però alhora amb els primers indicis d’una possible frenada del creixement a terme mitjà. A sobre, aquests últims mesos s’ha observat una desacceleració del negoci de la publicitat en línia, que representa la major part dels ingressos de la companyia californiana (en concret, un 85% dels 2.900 milions d’euros que va ingressar l’any passat). En un gest que tant pot ser una mera anècdota com ben significatiu, aquesta mateixa setmana General Motors ha anunciat que no posaria més publicitat a la xarxa de Mark Zuckerberg pel poc impacte que té en els consumidors. I alguns analistes coincideixen a dir que Facebook ha de millorar l’estratègia en relació amb els dispositius mòbils, perquè encara no ha trobat una bona manera de fer diners amb l’esclat d’accessos a la xarxa via mòbils i pissarretes. I encara hi ha qui es demana si Mark Zuckerberg, amb vint-i-vuit anys acabats de fer, serà capaç de gestionar ara una companyia valorada en 100.000 milions de dòlars i sotmesa a les dures pressions del mercat i dels accionistes.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any