Els maldecaps del nou Facebook

  • Molts usuaris detesten el nou disseny de la plataforma social · Paradoxalment, ha estat pensat perquè sigui més atractiu i fomenti la publicitat

VilaWeb
Redacció
10.04.2012 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Un dia apareix un avís a la pàgina de Facebook anunciant canvis. Hi fas un cop d’ull i no entens res. Què és aquell mur que ja no és un mur? Què són aquelles dues columnes, com funcionen? I dius, ah, no, amb mi, que no hi comptin, em quedo com estic. I t’hi resisteixes perquè allò que has vist és un horror. Fins que un dia et resignes a fer el canvi o et trobes que Facebook ho ha fet per tu. I t’has d’aguantar perquè ells no et demanen pas l’opinió.

‘Com a disseny el trobo detestable –ens diu l’escriptora Marta Rojals, assídua d’aquesta xarxa–: el contingut distribuït a banda i banda d’un eix central es veu desorganitzat; les fotos publicades surten a la mida espantosa que ofereix tota l’amplada de la columna… Es prioritzen tant les imatges que a primera vista les pàgines semblen webs caòtiques fetes per principiants. No sé què tenen al cap, aquests de Facebook.’ I són molts els usuaris que pensen de la mateixa manera i que han evitat la nova versió fins que ha estat inevitable, és a dir, fins que Facebook els l’ha imposada. Per això hi ha qui encara no s’hi entén, qui remuga i qui hi té maldecaps.

Hi ha dos canvis que es destaquen a primera vista: la imatge de portada que encapçala perfils i pàgines i la cronologia que substitueix els clàssics murs. La imatge grossa no sembla que hagi de molestar gaire; de fet, tant empreses com particulars en poden treure molt de suc amb una mica d’imaginació. De fet, ja hi ha webs que recullen idees i propostes divertides, jugant amb la imatge de portada i la més petita del perfil, com FB profile covers o aquest apunt de Mashable.

Cronologia: i això com funciona?

La principal novetat és la cronologia, que substitueix els murs que tothom coneixia, amb un disseny criticat per força usuaris. Per què? Perquè costa d’entendre-s’hi. Hi ha una línia del temps central que reparteix les publicacions a banda i banda, però la cosa més normal és que l’ull llegeixi d’esquerra a dreta o de dalt a baix. Això fa que aquesta nova estructura resulti incòmoda i sovint complicada de seguir.

Per què van triar un disseny com aquest és una cosa que només deuen saber els qui van donar el vist-i-plau a la proposta dels dissenyadors. Ara, sí que sabem el perquè del canvi de mur a cronologia. Amb aquesta nova versió, els usuaris hi poden escriure tota la seva història, no solament des que van entrar a Facebook sinó també la biogràfica, perquè és possible de canviar la data de qualsevol publicació i, per tant, de remuntar-se en el temps.

Un canvi pensat per a fomentar la publicitat

I tot això amb la finalitat que l’usuari se senti atret a abocar més contingut al seu perfil. Cristóbal Zamora, consultor de negocis via web, explica: ‘Darrere aquests canvis hi ha una estratègia de coneixement de l’usuari. Si li facilitem que publiqui continguts sobre la seva vida i que ho faci d’una manera més visual, en farà més ús. Com més ús en faci, més el coneixerà Facebook. Sabrà què li agrada, què fa, amb qui es relaciona…, i tot això servirà per fomentar el negoci principal de Facebook, que és publicitari’.

També les empreses es veuen més afavorides amb aquests canvis. Segons Zamora, ara poden explicar d’una manera més visual els seus productes i destacar els seus continguts. ‘Es tracta d’un espai que esdevé l’aparador del negoci i que fomenta la relació entre la marca i els usuaris. Tots aquests canvis serveixen perquè Facebook tingui un banc de dades millorat.’

Amb un clic ens plantem al 2007

Aquesta cronologia pot tenir una contrapartida, i és que ara és molt més fàcil de retrocedir fins a publicacions que potser l’usuari ja havia oblidat. Amb un sol clic ens podem remuntar al 2007 i localitzar publicacions antigues de qualsevol contacte. Una novetat que segurament que empenyerà més d’un a repassar la seva cronologia i qui sap si a esborrar alguna publicació compromesa que ja no recordava.

Treure partit de la cronologia

Malgrat els contres, la cronologia pot ser una eina útil per a algunes pàgines. Per exemple, el diari New York Times i el Guardian s’han remuntat fins al moment de la fundació i han publicat els arxius més destacats de l’hemeroteca pròpia. També trobem exemples similars en companyies com la Coca-cola, que ha confegit tota la seva història.

Botó d’editar: per a canviar la data i poca cosa més

‘Allò que haurien de fer és millorar coses més importants, com la possibilitat d’editar el text una vegada publicat, no aquestes foteses’, es queixa Marta Rojals. Quantes vegades ens hem trobat que, en volent esmenar un contingut ja publicat, l’única manera de fer-ho era esborrant-lo, perdent els possibles comentaris? Segur que molts es van emocionar i van pensar un ‘ja era hora’ quan es van trobar que les publicacions del nou Facebook incorporaven l’opció d’editar. Però el fet és que amb el nou botó d’editar es pot canviar la data d’una publicació a afegir-hi una localització, però res més. Per tant, continua essent impossible de modificar continguts ja publicats. Ara, per segons qui, la qüestió no és pas tan transcendent: ‘No sé la raó que té Facebook per a no permetre d’editar –diu Cristóbal Zamora–, però segurament que l’usuari mitjà de Facebook no està acostumat a reflexionar tant: si una cosa no t’agrada o et penedeixes d’haver-la publicada, l’esborres. No crec que l’opció d’editar sigui fonamental perquè el tipus de contingut no és pas tan reflexiu’.

Adaptar-se és l’única opció

Ara hi ha queixes i molèsties, però probablement tothom acabarà acostumant-s’hi. Com amb tots els altres canvis que ha anat fent Facebook i que sempre ens havien horroritzat. Al cap i a la fi, Zuckerberg i companyia saben que poden fer com vulguin i què vulguin perquè ningú no deixarà Facebook per lleig o per incòmode que li sembli el nou disseny. Adaptar-s’hi, doncs, sembla l’única opció.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any