Comunicat de l’Assemblea de Joves Meruts d’Ontinyent

Dimarts 28 de febrer, pocs minuts després de les 12 del migdia, Ivan, un membre de la nostra assemblea, va patir una brutal agressió policíaca en l’estació de tren d’Ontinyent quan es disposava a penjar un cartell del concert Mig Any Meruts, amb el consentiment de l’encarregat de RENFE.

Allà havia pujat sol amb la bicicleta, i mentre penjava el cartell una agent de paisà el va interrompre i li va demanar que s’identificara, a la qual cosa Ivan va accedir. L’agent telefonà per comprovar que les dades eren correctes i, tot i ser-ho, el va retenir i va demanar l’assistència d’una patrulla, davant la perplexitat del nostre company.

En 2 minuts arribava un cotxe de la Policia Nacional amb 2 agents uniformats que procediren novament a identificar-lo. A continuació, els agents li van demanar d’anar a un lloc apartat de l’estació per efectuar-li un registre. Ivan es va sentir intimidat per la sospitosa actitud dels policies i es negà a anar a cap lloc amagat, demanant que se’l registrara allà mateix o que fora detingut i registrat a comissaria. De sobte un dels joves agents va començar a pegar-li colps i bofetades, sense donar-li cap mena d’explicació i sense que Ivan oposara cap resistència a l’agressió. La pallissa continuà fins que Ivan va acabar emmanillat i totalment indefens a terra, on els dos agents uniformats seguiren pegant-li colps fins que s’adonaren que hi havia un grup d’alumnes de l’Institut l’Estació observant l’escena. Es pot veure un vídeo a Youtube en el qual un grup de xicons observen el fets de lluny i comenten estranyats l’actuació de la policia; també es poden sentir els crits de dolor del nostre company i veure el cotxe patrulla.

Ivan va acabar detingut a la comissaria d’Ontinyent. El portaren a comissaria devers les 12.30 h i poc més tard a l’hospital, on l’atengueren per les lesions i li feren l’informe mèdic. El tornaren a tancar al calabós fins les 18.30 h, quan el portaren als jutjats d’Ontinyent a fer la declaració. Els agents s’afanyaren a cobrir-se les esquenes i denunciaren prèviament Ivan per desacatament a l’autoritat, resistència a l’autoritat i atemptat contra l’autoritat, ja que segons la versió dels agents a Ivan l’haurien parat en un carrer cèntric d’Ontinyent on l’haurien demanat identificar-se, però ell els hauria fet fuga fins que l’interceptaren a l’Estació. La declaració dels agents resulta surrealista: qui conega la distància entre un carrer cèntric d’Ontinyent i l’estació de tren podrà adonar-se que resultaria molt complicat fugir d’uns agents mentre et pregunten les teues dades i fer fuga en bicicleta a un cotxe patrulla fins pujar a l’Estació d’Ontinyent. Allà, segons ells, Ivan s’hauria resistit i hauria agredit els agents. Resulta curiós que l’única lesió que presenten els policies és una contusió en el puny dret d’un d’ells, mentre Ivan presenta nombroses blaüres i contusions, sobretot a la cara i les costelles. Per a més despropòsits, l’agent de paisà s’ha desentès de l’actuació dels dos policies uniformats i ha negat la seua presència en els fets.

El nostre company ha denunciat el cas i ha donat la seua versió dels fets, a més hi ha testimonis i proves de la pallissa.

Després de l’agressió, Ivan ha continuat patint assetjament de la policia: cotxes patrulla que el segueixen pels carrers d’Ontinyent o que paren al veure’l. L’1 de març, mentre Ivan anotava el número de matrícula del cotxe amb què l’agent de paisà havia pujat a l’estació, per poder testificar la presència d’aquesta en els fets, Ivan va ser de nou detingut i retingut durant uns minuts a comissaria. També resulta curiós que durant aquesta setmana Ivan no va poder tindre accés als seus perfils de facebook, messenger, hotmail i tuenti, perquè els tenia bloquejats.

Des de l’Assemblea de Joves Meruts condemnem aquestss fets i denunciem públicament l’agressió i intimidació al nostre company i demanem el suport de la ciutadania i tots els actors de la societat en la condemna d’aquest tipus d’abusos. Considerem que el que estem patint al País Valencià, on fa només dues setmanes la Policia Nacional va causar el caos a València, carregant contra centenars de persones i detenint indiscriminadament desenes de manifestants, així com l’agressió a Ivan, són unes actuacions clarament pensades des de les autoritats per atemorir i combatre els moviments socials de força creixent al nostre país. Aquests fets són propis d’un règim autoritari i gens democràtic. No és casual que Antonio Moreno, cap de la Policia Nacional al País Valencià mantinga estretes relacions amb grups d’ultra dreta. No podem tolerar que queden impunes els actes d’agressió i persecució d’una policia i uns governs dictatorials a persones individuals, i associacions i col·lectius, com passa als últims temps.