Carles Cortés i les escriptores de la generació del 70

  • Bromera publica 'Sara, la dona sense atributs', Premi de novel·la eròtica la Vall d'Albaida 2009

VilaWeb
Redacció
21.06.2010 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Aquest divendres 25 de juny es donarà a conèixer el Premi de Literatura eròtica la Vall d’Albaida 2010, que convoca la mancomunitat de municipis de la comarca. Gairebé al mateix temps ha arribat a les llibreries la novel·la guanyadora de l’any anterior: ‘Sara, la dona sense atributs‘ de Carles Cortés (Alcoi, 1968), que publica Bromera. L’obra, segons ha explicat l’autor, tracta una sèrie de temes que el preocupaven, vinculats a la generació d’escriptores dels 70 (Isabel-Clara Simó, Carme Riera, Maria Mercè Roca…), ‘i que tan van lluitar perquè la nostra literatura estigui com està’. Diu que és la seva novel·la més personal, que no vol dir autobiogràfica.

Cortés s’ha especialitzat en literatura de dones, en especial de Mercè Rodoreda, però també de les autores posteriors de la generació dels setanta, i d’autores actuals magribines i centre-europees ( la novel·la de Cortés també s’ha inspirat en el patiment que relaten aquestes autores i els seus personatges desarrelats). ‘Sara, una dona sense atributs’ té de protagonista una dona de cinquanta-dos anys, culta i madura, que va lluitar per la seva llibertat, però que tanmateix cau en el parany de les seves contradiccions.

Cortés ha deixat clar que és una novel·la provocadora que pot ferir sensibilitats, sobretot de les dones d’aquesta generació. ‘He agafat l’erotisme com una eina per construir el personatge. Sara truca a una agència de contactes i comença a tenir relacions sexuals amb un jove universitari que es prostitueix per guanyar uns diners.’

La novel·la és escrita en segona persona: ‘M’agrada utilitzar aquesta veu narrativa per contar històries difícils. De fet, no sabem qui és que conta la història’, comenta Cortés. I afegeix que la novel·la conté dues herències més enllà de les autores citades: la del títol, que emula el de l’obra de Robert Mussil, ‘L’home sense atributs’ i que és el punt de partida de la novel·la de Cortés; i el fet que és una novel·la estructurada a partir de cançons de l’Edith Piaf, ‘per donar més ènfasi a aquesta relació de dolçor i d’amargor en la vida i en les cançons’.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any