Notícies
Dimarts 20.04.2010 12:31
Un informe constata el lideratge dels mitjans digitals en la cobertura del 28F
Media.cat també conclou que alguns mitjans van informar tard i de manera incompleta
Els mitjans digitals van oferir informació més variada i de més proximitat, a banda d'incorporar 'millor les noves formes de participació vinculades a internet' en la cobertura informativa del 28F. És una de les conclusions de l'informe de Media.cat 'El tractament informatiu del 28F' (pdf), que s'ha presentat avui. Una altra de les conclusions és la cobertura desigual que va haver-hi: mentre alguns mitjans donaven una visió 'entusiasta i compromesa amb el procés', uns altres es mostraven 'reticents i poc convençuts'.
Els periodistes Albert Punsola i Oriol Lladó han analitzat la cobertura que van fer els principals mitjans escrits en paper i digitals de la segona tanda de consultes sobre la independència i avui n'han presentat l'informe, encarregat per l'observatori crític dels mitjans Media.cat. L'informe s'ha presentat a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya a Lleida, justament perquè Lleida és el municipi amb més habitants que aquest diumenge celebrarà una tercera tanda de consultes sobre la independència.
A més de quantificar el seguiment que van fer els mitjans, Punsola i Lladó també presenten una anàlisi crítica del to i del lèxic que es va fer servir en les informacions publicades durant cinc dies: els dos dies abans del 28F, el dia de la consulta, i els dos dies següents. I apunten a una diferència de tractament entre els diaris de paper i els mitjans digitals.
Així, l'informe destaca el paper 'de lideratge' que ha pres la premsa digital, que ha apostat 'per formes de periodisme amb un marca component participació: habilitació d'espais de Twitter a portada, àlbums compartits a Flickr i videoperiodisme'. I també constata que les grans capçaleres, com La Vanguardia i El Periódico, 'han tornat a silenciar una bona part de les notícies vinculades amb els dies previs a la consulta'; com a 'exemple eloqüent' posa que La Vanguardia no donés 'cap mena d'informació de les consultes el mateix diumenge en què 300.000 ciutadans del país eren convocats a votar'.
L'observatori crític dels mitjans Media.cat va posar-se en marxa a la tardor, de mans del Grup de Periodistes Ramon Barnils, amb la finalitat d'analitzar els continguts informatius des d'una perspectiva de país. A banda d'aquestes anàlisis, que hom pot llegir a la web, regularment també encarrega informes per analitzar qüestions més concretes. De moment, ja han presentat un informe sobre la cobertura informativa de les protestes contra el pla Bolonya; un altre que constata el marc de referència espanyol de les notícies de política de TV3; un tercer sobre el discurs de la por que va dominar la informació sobre el conflicte laboral a Seat; i el penúltim, sobre l'oportunitat perduda per millorar la vertebració de l'espai català de comunicació amb la TDT local.
















