Notícies
Dilluns 22.03.2010 08:20
Obama aconsegueix que el Congrés aprovi la reforma sanitària
Eufòria entre els demòcrates per la votació, que ha esdevingut una gran victòria del president
El Congrés dels EUA ha aprovat a la matinada la reforma sanitària proposada per Barack Obama. El text passarà directament a la Casa Blanca perquè el president la signi. El Partit Demòcrata, impulsor del pla, necessitava 216 vots de representants i n'ha aconseguits, finalment, 219. Hi han votat contra 34 demòcrates i 176 republicans. Aquesta és una gran victòria política del president Obama, i li pot fer recuperar una part de la popularitat perduda.
En efecte, Obama ha aconseguit una reforma que ni Harry Truman, ni Lyndon B. Johnson, ni Bill Clinton no van aconseguir. Per primera vegada, el govern fixarà les normes del sistema de salut més car del món. Després d'un any de debat, ja no hi ha reculada.
En una primera declaració després d'haver-se aprovat la reforma, Obama ha dit als nord-americans: 'Aquest moment és possible gràcies a vosaltres. No és una victòria d'un sol partit. És la victòria dels nord-americans i és la victòria del sentit comú.' En un moment de gran transcendència política d'aquest primer tram de la legislatura, el president ha admès els equilibris que ha hagut de fer perquè s'aprovés la llei: 'No és una reforma radical, però és una reforma important. La llei no arreglarà tot el que afecta el nostre sistema de salut. Però va pel bon camí. A això s'assembla el canvi!'
Els demòcrates han aconseguit la victòria per 4 vots de diferència. En necessitaven 216 i n'han obtinguts 219. Al final, 212 congressistes hi han votat contra, d'aquests 34 demòcrates. A última hora el president s'ha hagut de comprometre a prohibir explícitament l'avortament finançat amb fons públics per asssegurar el suport dels demòcrates catòlics. Ha estat decisiu. Aquestes últimes setmanes Obama s'havia reunit amb tots els congressistes escèptics del seu partit, o hi havia parlat per telèfon. L'aprovació de la llei alliberarà ara l'agenda del president, del tot captiva per les negociacions, talment que havia anul·lat un viatge oficial a Indonèsia i a Austràlia.
Els beneficiats de la reforma
Uns trenta-dos milions de nord-americans, d'entre 18 i 65 anys, tindran cobertura mèdica, entre els quals s'inclouen ciutadans massa joves per ser inclosos en l'assegurança pública per a jubilats (Medicare) i amb massa poder adquisitiu per rebre els ajuts especials per la gent molt pobre (Medicaid). També hi guanyen els malalts greus, exclosos de les asseguradores perquè els fan perdre diners. A partir d'ara qui fixa les normes és l'estat: les asseguradores no poden rebutjar clients amb malalties prèvies. A canvi, per evitar que els usuaris només contractin la pòlissa quan es posin malalts, tots els nord-americans estaran obligats a tenir una assegurança. L'estat també ajudarà les petites empreses que no puguin oferir una pòlissa als treballadors.
La llei no entrarà plenament en vigor fins l'any 2013. Segons l'oficina de pressupost del Congrés, la reforma costarà 940.000 milions de dòlars en els propers deu anys. Però els ciutadans afronten, per primera vegada, penalitzacions per no acceptar aquesta nova legislació, i hauran de pagar per tenir cobertura mèdica. A través d'aquest ingrés addicional, el govern dels EUA preveu reduir el dèficit entre 132.000 milions i 138.000 milions la dècada vinent, però a partir de 2019 s'espera que la reducció augmenti per damunt dels mil milions de dòlars.
















