Notícies
Dissabte 14.11.2009 16:03
La Generalitat estudia personar-se com a perjudicada en el judici del Palau
Les auditories conegudes ahir indiquen que hi hagué un desviament de 2,9 milions de fons públics del Consorci · El desfalc total des de l'any 2000 segons les auditories suma 23,7 milions d'euros
La Generalitat estudia personar-se com a perjudicada al judici del Palau de la Música contra Millet i Montull després de conèixer-se ahir les auditories que indiquen que efectivament el desfalc també va afectar diners públics del Consorci, un ens participat per la Generalitat, juntament amb l'Ajuntament de Barcelona i el ministeri espanyol de Cultura. En aquest comunicat, el departament d'Economia diu que 'enviarà aquesta informació [les auditories] als seus serveis jurídics perquè emprenguin les mesures legals pertinents'.
És previst que dilluns els consellers d'Economia (Antoni Castells), de Justícia (Montserrat Tura) i de Cultura (Joan Manuel Tresserras) facin pública una llista de mesures destinades a prevenir casos com el del Palau per a reforçar el control de les subvencions i millorar la transparència de les entitats. Tots tres departemants ja van fer notar la seva preocupació (comunicat, pdf)fa una setmana en nom de la Generalitat quan es va filtrar una part de les auditories que indicava que el frau també afectava el Palau.
De fet, el desviament de diners públics del Consorci té unes implicacions encara més greus i fa que el cas prengui una nova dimensió: d'una banda, pot suposar que s'acusi els imputats, Fèlix Millet i Jordi Montull, d'un delicte més, el de malbaratament de diners públics, la qual cosa faria augmentar de vuit anys la pena de presó i els podria privar de la llibertat provisional de la qual gaudeixen; a més, el desviament de fons del Consorci obliga les administracions a reconsiderar la seva responsabilitat en el frau perquè implica que cap de les instàncies administratives que formen el Consorci (Generalitat de Catalunya, Ajuntament de Barcelona, govern espanyol) ni cap dels sistemes de control controlats per elles mateixes no van alertar del desviament.
Les auditories xifren el desfalc en 23,7 milions d'euros
Les dues auditories encarregades de calcular el desfalc de Fèlix Millet i Jordi Montull al capdavant del Palau de la Música indiquen que es van desviar 23,7 milions d'euros en aquests últims nou anys. En concret, l'auditoria de Deloitte xifra en 20,1 milions d'euros els fons desviats de la Fundació i l'Orfeó-Palau de la Música, mentre que l'auditoria feta pel govern (pdf) calcula que el desviament de fons públics del Consorci s'eleva a 2,9 milions.
Sous desorbitats i obres a casa
Les auditories també confirmen que Fèlix Millet, Jordi Montull i la seva filla, Clara Montill, es van augmentar el sou de forma 'totalment injustificada'. I, de fet, aquest augment podria sumar, en conjunt, prop d'un milió d'euros, una xifra que s'hauria de sumar als 23,7 milions d'euros del desfalc calculat. Millet va obtenir una retribució anual de 273.320 euros el 2007, mentre que el 2008 aquesta xifra va pujar fins a 1.311.587 euros. L'auditoria fa palès que Millet obtenia retribucions de dues entitats, sense l'autorització necessària ni de les entitats del Palau ni de les administracions públiques.
Per altra banda, l'informe també esmenta que, dels 1,7 milions d'euros del Consorci que no es van ingressar a l'Orfeó Català, uns 295.000 van ser destinats a pagar les obres a les cases que la família de Fèlix Millet té a l'Atmella del Vallès.
El patronat dimiteix en bloc i l'equip de transició tindrà onze membres
Com era previst, el patronat del Palau va dimitir ahir en bloc per unanimitat. Ara hi haurà un patronat provisional, format per onze persones, entre els quals hi ha tres representants de les administracions públiques, i d'aquí a tres mesos, es constituirà el definitiu, que en tindrà entre vint i trenta, segons que va explicar la presidenta de l'entitat, Mariona Carulla. Els onze patrons de transició seran: Mariona Carulla, Maria Font Bernaus, Ignacio García-Nieto, Carles Cuatrecasas, Leopoldo Rodés, Maria Àngels Vallbé, Emili Álvarez, Joaquim Uriach, i el delegat de Cultura de l'Ajuntament barceloní, Jordi Martí; el delegat de Cultura de la Generalitat, Lluís Noguera; i el representant del Ministeri de Cultura, Fèlix Palomero.
El motiu de la reducció de membres del patronat és tenir un millor control de l'entitat, i és per això que no es reunirà un sol cop a l'any sinó amb més freqüència.
A banda, es crearà un consell de mecenatge, integrat per patrons 'que hi tenen interès i que fa temps que són' a l'entitat, segons Carulla, i un cop passat el període de transició, podrien passar a formar part una altra vegada del patronat.



















