Primàries independentistes? Nous partits? Baños? Això es mou…

  • «La justícia espanyola comença a ser vista a Europa com una anomalia monumental. Rajoy no pot defensar en públic que Catalunya s'ha rendit. El seu amic Juncker és a la corda fluixa pel Selmayrgate, un escàndol que arrossegarà la famosa Clara Martínez Alberola...»

Vicent Partal
13.03.2018 - 22:00
Actualització: 14.03.2018 - 07:41
VilaWeb

Dins el bloc republicà s’insinuen moviments interessants. Com era previsible que passàs algun dia. Superat el trimestre final del 2017, amb tota la intensitat que va arribar tenir, la confusió instal·lada després de la victòria del 21-D feia pensar en una sacsejada notable en cerca de nous instruments. I en aquest terreny algunes coses que passen són ben suggeridores.

Per exemple, aquesta proposta de Jordi Graupera de consolidar una candidatura independentista única a Barcelona i decidir-la amb un sistema de primàries obertes a tothom. Ara mateix no sóc capaç d’opinar sobre Graupera i el seu projecte polític, no tinc prou eines per a fer-ho, però veig amb molt interès aquesta proposta de primàries que fa. Tenir la batllia de Barcelona del costat independentista és fonamental. I, amb un consistori tan dividit com el que emergirà segurament de les municipals –hom parla de nou partits amb possibilitats d’entrar-hi–, la farà seua qui quede primer, potser amb menys de deu regidors i tot. Que l’independentisme es presente en quatre o cinc plataformes diferents sembla forassenyat, tenint en compte que si en consolidàs una de sola seria la guanyadora automàticament, sens dubte. Entenc que els partits que pensen que tots sols poden tenir la batllia, sobretot ERC, preferesquen el risc que el consistori vaja a parar a mans de l’unionisme i s’ho juguen tot anant-hi sols, però estic segur que molta gent es decantarà per assegurar la victòria, tenint en compte el reglament electoral tan peculiar de les eleccions locals. A més, el recel i la incomoditat amb el partidisme creix molt dins el bloc republicà darrerament.

Paradoxalment, o no, sembla que al mateix temps comencen a albirar-se nous partits a l’horitzó. Ahir a Brussel·les Carles Puigdemont va tenir una llarga reunió amb els qui impulsaran el seu moviment, diuen que amb la voluntat de convergir amb el PDECat. Dic ‘diuen’ perquè més aviat sembla una ‘operació Macron’ per fases. El president de la Generalitat pot crear entorn seu un partit que minimitze molt el PDECat i el deixe convertit en una cosa residual. Això, si més no, plana en l’ambient. Que el PDECat intente ‘parar els peus a Puigdemont’ com ahir manifestava alguna premsa unionista amb gran alegria, pareix més un suïcidi polític que no una maniobra brillant. Sense el PDECat, Puigdemont ocuparia clarament un espai encara més central en la política catalana, especialment si és capaç d’aplegar veus noves i gent fins ara fora de la política institucional. I potser podria intentar aquest somni de tenir un SNP, a l’escocesa, que alguns tenen al cap.

Gent nova i fresca, doncs, sembla que siga el mot d’ordre. Per a ocupar uns espais que poden desdibuixar l’esquema tripartit actual. En aquest sentit fa dies que circulen també informacions que diuen que un sector de l’esquerra independentista voldria desplaçar-se més cap a l’esquerra tradicional i disputar el terreny a ERC. No seria gens fàcil, però dependria segurament de com es mogués tota la resta de l’escenari –sobretot Puigdemont– i de com es moguessen nous actors, com ara, molt notablement, Albano-Dante Fachin i la seua gent.

I tot això arriba en un moment en què Òmnium i l’ANC també viuen temps agitats. Òmnium té un debat obert, després de no haver fet cap crida a la manifestació reivindicativa de diumenge. I a l’ANC la polèmica va esclatar ahir quan es va saber que es retiraven les candidatures presentades per gent tan interessant com Antonio Baños o Pere Camps. Aquesta vegada molta gent sembla reclamar explicacions d’una situació –pel cap baix– confusa. I aquest és un altre símptoma que les coses es mouen. Tinc la sensació que hi ha molt interès a cercar cares noves i a promoure relleus per a encarar la nova època que s’acosta, però que també es reivindica, i ben fort, una altra manera de fer les coses.

I tot això per a encarar una època que, cada dia que passa, es presenta més interessant. El bumerang sembla que ja comença a girar-se contra el govern espanyol, que ahir va rebre dues bufetades ben estridents des d’Europa, especialment la sentència del TEDH, que és una desqualificació de dalt a baix, no únicament per allò que va passar fa anys, sinó per això que passa ara –Pere Martí ho explica amb aquest gràfic 7 a 2. La justícia espanyola comença a ser vista a Europa com una anomalia monumental i com un problema veritable. Rajoy, mentrestant. no pot tancar el pressupost ni defensar en públic que Catalunya s’ha rendit. El seu amic Juncker és a la corda fluixa pel Selmayrgate, un escàndol que arrossegarà de passada la famosa Clara Martínez Alberola. I Merkel torna a manar a Alemanya i el BCE dibuixa l’escenari dels anys vinents amb un Weidmann que Espanya defuig com si fos un empestat i que De Guindos no podrà aturar de cap manera. Aquest mapa d’una possible nova Europa ja obertament dirigida per Alemanya i a diverses velocitats, publicat pel mensual italià Limes –sempre ben informat en geopolítica–, ha fet alçar aquests dies les celles a més d’un alt funcionari de Madrid…

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Adrià Arboix
Adrià Arboix
13.03.2018  ·  22:08

Excel·lent editorial Vicent (i moltes gràcies per la fantàstica vesprada d’ahir a la presentació del llibre al CCCB. Va ser un acte magnífic)

Josep Usó
Josep Usó
13.03.2018  ·  22:14

Està clar que l’estructura dels partits polítics espanyols està molt funcionaritzada. A imatge del règim que els va autoritzar. I tampoc hi ha dubte que la Revolució Catalana és popular. Ha sigut la gent qui ha estirat dels polítics “professionals” des del començament. Per això, en veure que els “funcionaris” es començaven a adaptar i a maniobrar per a continuar tenint un sou que els permetés viure, ha tornat a ser la gent qui s’ha revoltat. I ja ho hem dit diverses vegades. Aquells que es posen al davant del poble en moviment amb la intenció d’aturar-lo, seran esclafats per l’allau. Pel que fa a la credibilitat d’Espanya, no hi ha dubte. En el moment que coste més mantindre la ficció de considerar-la un estat normal, la deixaran caure. No es pot enganyar a tothom sempre. A Juncker ja li passa. Tindrem República.

Antoni Oller
Antoni Oller
13.03.2018  ·  22:39

Vull creure que el mapa de Limes respon a la seva qualificació de “ben informat en geopolítica”, i de fet, en un senzill mapa condensa una quantitat apreciable de ‘opinió’ (més que no pas informació) geopolítica. I se’m fa increïble de veure que ells mateixos es pinten més de la meitat del país del color de “aree residuali” com Romania i Bulgària, i l’altra meitat només com a “fascia intermèdia”; vaja, sincerament, això no s’ho creuen ni ells, i de cap manera respon a la realitat social i econòmica, sobretot si comparem el taronja de la zona Emilia Romagna-Lombardia-Piemonte, amb el groc d’Hongria p.e.; sembla més aviat que el groc en tot cas defineix l’àrea de influencia (millor dit, domini) germànica directa, independentment del grau de desenvolupament, llavors sí que el color està bé. I no us imagineu com m’agradaria que fos veritat això de que encara no ens hagin pintat de groc!
D’altra banda, al segon paràgraf: “Entenc que els partits, sobretot ERC, preferesquen el risc que el consistori vaja a parar a mans de l’unionisme i s’ho juguen tot anant-hi sols”, … “no hasse falta dessir nada más” que diria aquell.

jordi Rovira
jordi Rovira
13.03.2018  ·  23:05

Collons! La partida té una gruxudària que implica uns tempos complexes. Com per explicar el pes que aguanten alguns. A totes bandes.
Anècdota: sentir al Cañas de ciudadanos dir que tant és el 50% que el 70% de suport independentista, sorprèn pel que significa que admet. Han perdut la batalla argumental, segurament la legal, mantenen els seus “a cojones y por hostias” en un ben assajat “quieto todo el mundo”. En veurem de molt grosses!
Cal estar preparat. Espero que Polifem aguanti prou per donar-nos temps a guanyar les bases. Sense la lluita no hi ha ni poble, ni projecte.

Joan Benet
Joan Benet
13.03.2018  ·  23:07

Faig meu el comentari d’en Adrià Arboix.
I assistiré enormement ilusionat a la conferència d’en Graupera.
Cap dels partits actuals ajunta 3000 persones per escoltar el que hagin de dir ni regalant pernils a la porta…

Manuel Gil
Manuel Gil
13.03.2018  ·  23:10

Ja toca un relleu de gent “fresca” disposada de debò per assolir la república.

Bonifacia Córdoba
Bonifacia Córdoba
13.03.2018  ·  23:21

Aire fresco de espernza.. tendren República!!!

Seguim🎗🎗🎗🎗👣👣👣👣

JESUS CASTELLS
JESUS CASTELLS
13.03.2018  ·  23:40

Les institucions, i els partits fa un temps que estan sotmesos a intenses i contundents sacsejades, especialment els darrers mesos que a mes dels molts esdeveniments, tenen que driblar les embestides de les institucions espanyoles, durant aquestos anys de procés han passat moltes coses pero la més significativa potser es observar la vitalitat de la societat catalana i la metamorfosi que ha sofert, ha deixat fora de joc a tots els profesionals de la política i també les previssions de Madrid. Estem en moviment, estem avançant. ENDAVANT REPUBLICA!!!!

Alex Rodriguez
Alex Rodriguez
13.03.2018  ·  23:45

Ja fa dies que estic arribant a la conclusió que calen nous partits per fer la república. Els actuals avant posen la seva supervivència a l’objectiu de la independència, o, si més no, estan temptats de fer ho. Al cap i a la fi, al si del PDCat i ERC segur que hi ha militants que no estan pel trencament. Fa temps confiava que l’ANC fes d’element aglutinador i que els partits tradicionals fessin un pas enrere i unificar el vot independentista. Ara ja no ho veig clar, crec que calen noms i cares noves, sense motxilles.

Florenci Maymó
Florenci Maymó
14.03.2018  ·  00:52

Sí Vicent,
alguna cosa és mou:
– l’ANC, el diumenge demanant tornar a la situació anterior al 155 i ahir vetant al Baños, grinyola

– la senténcia del TEDH, malgrat sigui ignorada per España, comença a marcar paquet

– el Català defensant la transgressió de la llei per aturar Catalunya, queda retratat

– l’UE (ja no només Europa) comença a veure que Junker i el seu protegit Rajoy potser fan més nosa que servei, tot i que no n’hem d’esperar res

Tantmateix seguim tenint el problema a casa: la unitat dels partits.
Espero que iniciatives com les d’en Graupera i de molts grups en diferents viles permetin capgirar la situació.

L’única solució és que el poble anem marcant el camí.
Els partits que no s’en adonin, o vulguin passar-nos per alt seran oblidats.

Josep i Antònia Viñas-Ciurana
Josep i Antònia Viñas-Ciurana
14.03.2018  ·  00:52

No estaria malament la renovació d’alguns càrrecs de l’independentisme que, actualment, no fan ni deixen fer.
El moviment transversal que el president Puigdemont intenta crear és força excitant. Hem de sortir d’aquest partidisme que ho està malmetent tot. Crear una força unitària que tingui el valor de fer efectiva la República és, en aquests moments, essencial.
No entenem la decisió de l’ANC. Antonio Baños, especialment, ha demostrat ser un polític que dóna confiança per les seves idees i coratge. Estem molt decebuts i esperem que hi haurà una rectificació.

Jaume Renyer
Jaume Renyer
14.03.2018  ·  00:53

També s’estan congriant veus crítiques al si d’ERC disentint de l’estratègia sectària anti-Puigdemont i pro-tercer tripartit que afloraran els dies a venir. Esquerra ha triat el PSC del capitans com a model de partit sense opció per al debat intern i ara s’ho trobarà. D’aqueixa i d’altres crisis -com la que cova a l’ANC- n’hauria de sortir una nova fornada de dirigents capaços de bastir una direcció col·legiada del conjunt de l’independentisme que assumeixi la responsabilitat de reprendre el camí on bona part dels actors l’han deixat després del 27 d’octubre. Uns dirigents amb sentit de la responsabilitat i consciència de les dimensions del conflicte (que abasta tots els Països Catalsn) que ens enfronta com a poble amb el poder espanyol.

Eduard Gracia
Eduard Gracia
14.03.2018  ·  04:43

Ho sento, però veig massa optimisme voluntariós, massa “wishful thinking” tant a l’article com a molts dels comentaris. A conseqüència dels errors i les traïcions reiterades que tots coneixem, el sobiranisme català està avui greument ferit, i això atrau joves ambiciosos com en Graupera a provar la seva sort a la política: en el futur pot ser positiu o negatiu, però de moment no és ni una cosa ni l’altra. De fet, per a formar un moviment transversal com el que demana ell cal començar per un nucli important (com JuntsxCat per exemple), de manera que si en Graupera en comptes d’això planteja “per lliure” un moviment unificat al voltant de la seva persona, sona més aviat a moviment d’autopromoció – una cosa similar al que vàrem intentar els seus amics Enric Vila i Bernat Dedeu a l’Ateneu, i d’arrel del fracàs del qual els seus articles venen ara sempre carregats de bilis i de ressentiment.

El tema de JuntsxCat desvinculant-se del PDECat pot tenir més recorregut, però cal mirar-s’ho també amb cura perquè, si hi hagués eleccions, el vot que ara té JxCat lògicament es dividiria, la qual cosa podria allunyar-nos encara més de la unitat que ens cal. Pel que fa a l’ANC, és una organització massa dominada per polítics aspirants de mig nivell vinculats sobretot als partits de l’esquerra catalanista (l’Alcoberro n’és un cas clar) que procuren barrar-ne el pas als nouvinguts, com ja va passar amb el cas ja escandalós de la Liz Castro, que va guanyar les eleccions dos cops i després li van negar el secretariat, o ara amb el cas de l’Antonio Baños. Amb aquest escàndol les misèries de l’ANC s’han fet encara més evidents, però això no vol dir que canvii alguna cosa, com no va canviar després del cas de la Liz Castro.

I pel que fa a Europa i el “Seydertgate”, això potser fa mal en Junker (que de qualsevol manera ha de plegar dintre de sis mesos perquè acaba el seu mandat, de manera que l’afecta menys del que sembla) i als seus acòlits, però no veig com ens ajuda a nosaltres, i el fet que una funcionària unionista espanyola perdi la feina molt probablement voldrà dir només que una altre la substituirà. Afegiu el fet que el TEDH ha fet una sentència (recordeu, no vinculant) contra la justícia espanyola sobre un tema menor que es va produir fa 10 anys… No sé si en el futur les instàncies europees ens ajudaran en alguna cosa, però tota aquesta evidència precisament indica que, de moment, els pot saber greu els que passa a Catalunya però en el fons els deixa força indiferents…

No dic que el sobiranisme català estigui ferit de mort, encara (tot i que greument ferit si que ho està i, lamentablement, ha estat sobretot per la mà de molts que se’n deien partidaris), però el “wishful thinking” no ens durà mai enlloc…

Antoni Oller
Antoni Oller
14.03.2018  ·  07:25

Eduard Gracia, tot i que estic d’acord fonamentalment amb el contingut del teu article perquè a pessimista poca gent em guanya (potser el trio de fitxatges del Pepe Antich: Vila-Dedéu-Graupera), no estic d’acord amb la conclusió. El “wishful thinking” del qual Partal n’és mestre absolut, ja ens va dur com a mínim a l’1-O, poca broma, ens va col·locar al mapa internacional.

Sílvia Fortuño
Sílvia Fortuño
14.03.2018  ·  07:50

Molt interessant l’article d’avui, Sr. Partal.

jaume vall
jaume vall
14.03.2018  ·  08:03

Crec molt pertinent l’article d’Eduard Gracia, i el seu escepticisme realista que ens recorda que el got està mig buit, com l’aportació d’Antoni Oller lloant els ànims irredents de les editorials que constaten que el got està mig ple. Potser com mai havia estat tan amunt.
És contradictori, però és així.
Tots els sobiranistes hem aconseguit la fita de posar “Catalonia” al mateix nivell de coneixement internacional del que tenia Escòcia fa uns anys, i això difícilment retrocedirà.
Al mateix temps, aquesta situació no garanteix l’èxit definitiu de la plena sobirania, i, massa dels dirigents que han liderat el procés no estan a l’alçada del moment , i haurien de deixar pas a una nova generació.

Danny Norton
Danny Norton
14.03.2018  ·  08:21

L’olla està bullint. Tots els ingredients salten esbojarrats en un aparent caos. Els novells que es prometien llargues estades a la butaca del poder establert ben protegits a una conservadoria o fent de revolucionaris de saló estan caient daltabaix. No entenen res. I al contrari, la gent del carrer seguim empenyent i donant instruccions per aconseguir un canvi d’actors dins d’aquest caldo. Molts han de plegar. El pujolisme ja és passat, deixeu-lo enrere.

Tots els/les polítics/es que van pujar al carro de l’autonomisme “per a fer el procés”, que pleguin i tornin a la seva feina; ho faran millor i seran feliços. El seu espai polític és pels que duen la república dins de la sang.

Benvinguts els lluitadors!

Visca la República!

Albert Miret
Albert Miret
14.03.2018  ·  08:33

Més que alegria per la creació de nous partits, estic content per les possibilitats que s’obren per a fer nous partits estructuralment diferents dels actuals. Si no és així, em serà igual que n’hi hagi trenta com quaranta. Tots funcionen igual i cerquen exclusivament la seva supervivència, i això, al país no li serveix de res, ans al contrari. Cal desbancar la multitud de personatges grisos que a base de declaracions als mitjans i de crear confusió a qui els ha votat, acaben establint les estratègies dels partits. Cal que els líders assoleixin el que el poble els demana a ells amb el seu vot, i que en situacions on ens juguem l’existència del país, s’uneixin tots en contra de l’enemic perpetu. Després, que s’assessorin amb qui vulguin, però que mai més donin el poder amb què els hem investit a la tribu dels mai votats.
El tema del Junker, demostra que la seva “ideologia” porta indefectiblement a l’antidemocràtica elecció a dit. Es tanca el cercle. Un fatxa alemany i una fatxa espanyola seran els descendents del fatxa rei, si és que la vella Europa és incapaç d’apartar-los d’un poder que mai haurien d’haver tingut. El feixisme i el nazisme no han servit mai per a unir, només serveixen per radicalitzar, separar i interrompre el progrés, quan no per a fer guerres i matar a tothom. Si aquesta tribu de neo-nazis es perpetua en la direcció de la Unió Europea, Europa es disgregarà en poc temps, i el tema del “brexit” farà riure davant de l’espantada general. Si no és així, i Europa aparta del poder a aquests anti-europeus, el (encara desconegut) M. Rajoy pot començar a tremolar, perquè el seu programa copiat del contrabandisme gallec, s’ha acabat.

Pep Agulló
Pep Agulló
14.03.2018  ·  08:59

DEL CAOS POT SURGIR L’ORDRE

Temps ençà es creia que les ones marines tenien una forma i distribució aleatòria, que el mar era un desordre. Però ocult està l’ordre, un ordre implícit que es pot activar en una ona sísmica, un tsunami. Així ho va observar l’enginyer naval John Russell tot navegant per un canal. Va descobrir una ona que viatjava a velocitat constant, sense canviar de forma, sense desintegrar-se ni dividir-se en petites ones, sense perdre energia, la va anomenar solitó, ona solitària. Deixant explicacions a l’editorial d’avui és podria aplicar aquesta metàfora científica (en honor a Stephen Hawking). Lluny de l’equilibri, en un estructura oberta, els estats turbulents poden confluir en un sistema en què les diferents forces aleatories actuen con si anessin totes a una, creant una resultant coherent i poderosa. Tant de bó quan Vicent diu “això es mou”, vagi en aquest sentit, de crear un enorme tsunami que arrasi aquest règim neofranquista.

Ah, i la metàfora no és pas un desig, és una realitat de la ciència.

L l i b e r t a t p r e s o s p o l í t i c s !!! L l i b e r t a t e x i l i a t s !!!

PAU BOLDU
PAU BOLDU
14.03.2018  ·  09:29

Quan el dia en que es va proclamar l’Estat Català els polítics no van voler que els catalans sortíssim a festejar i defensar el nou Estat, en totes les nostres energies, com al dia 1 d’octubre, va quedar clar que els polítics anaven contra l’Estat Català.
Confiar en els polítics traïdors i llufats no té nom.
El pdecat i erc van demostrar que son partits autonomistes, o sigui, que no volen l’Estat Català i no son independentistes per res.
Ara, que a l’ANC es permet que pul.lulin polítics autonomistes, es molt greu.

Bonifacia Córdoba
Bonifacia Córdoba
14.03.2018  ·  09:30

Pep Agulló

Molt bó el teu comentari👏👏👏
Hi sóc una petita ona

Seguim👣👣👣🎗🎗🎗🎗

Josep Salart
Josep Salart
14.03.2018  ·  09:31

Be, a veure si ens movem nosaltres ara, els dos milions de votants que volem un estat del benestar i una qualitat de vida molt millor. Per nosaltres, els més infants i la gent gran necessitda.
Quan demanem això, vol dir que passem de partits, de senyeres i de banderes. Totes les del mon, inclosa la catalana, ens les hem de passar pel forro dels dellonsis.

Tomàs Mulet
Tomàs Mulet
14.03.2018  ·  09:52

Efectivament, això es mou, ni optimisme desfermat ni pessimisme claudicant. Convicció, fermesa, tenacitat.

Això no es un foc de palla, gran part de la societat ha desconnectat d’Espanya i de l’autonomisme i s’emportarà per davant qualsevol intent d’ofegar aquest sentiment.

Altra cosa és que anem a batzegades, fent esses i patint cops, gràcies a uns polítics que s’han vist desbordats per una allau que no s’esperaven i que encara no han paït que alguns d’ells han de plegar.
Es simptomàtic però, la quantitat de saba nova que està sortint de manera espontània, que ens diu que això no ho paren ni el PP ni els seus acòlits.

Pel que fa a l’iniciativa de llista única per Barcelona, ERC torna a veure una vegada més, com un intrús s’interposa en el seu camí.
Estaria bé que tot l’independentisme anés unit (excepte ells es clar), i tornessin a perdre per la seva fam de poder.

Potser així comencen a entendre de què va la cosa i ens cal que ho entenguin, perquè si anem units això no ho para ningú.

Antoni Oller
Antoni Oller
14.03.2018  ·  10:00

Ara mateix tinc un dubte, no crec que ho hagi somiat: acabo de tornar a llegir l’editorial, després de fer-ho ahir poc passades les 22h. Allà on Partal escriu “I potser podria intentar aquest somni de tenir un SNP, a l’escocesa, que alguns tenen al cap”, em sona molt intensament haver-ne llegit a més a més, una breu valoració personal al respecte, de l’estil de: “cosa que no crec que sigui en aquests moments la millor opció per Catalunya”… o una cosa així; em resisteixo a creure que ho he somiat!. Si algú ho recorda també, please feedback. M’agradaria molt saber l’opinió de Partal sobre això, i obrir un cert debat, ni que només sigui entre els subscriptors de VilaWeb, per avaluar-ne pros i contres.

Bonifacia Córdoba
Bonifacia Córdoba
14.03.2018  ·  10:14

Josep Salart

Jo vaig votar per la Democracia i llibertat d’expressió i llibertat de decissió dels pobles.

Hi vull la República per una sola raó: com dona lliure hi vull parir fills lliures i no sotmesos ni esclaus d’un sistema supremacista autocratic e injust, ple de lladres i corruptes i menys d’un senyor que es crec el puto amo de les terres i dels seus ciutadans i viu com un sultan amb lacayos i es fa proclamar “monarca de un reino”, la vida no es cap conte de hadas. Hi vull igualtat, fraternitat i llibertat.

Visca la Republica lliure i soberana
Pressos policts en llibertat

Sergi Guitart
Sergi Guitart
14.03.2018  ·  10:48

Això es mourà si portem l’1O i la declaració d’independència al TEDH i ens dóna la raó. Si ens diu que sí, collonut, però ho dubto…

O sigui que sigui el que sigui el que es mogui que comeci a aclarir la boira i parlar clar, perque si algú es pensa que la gent es tonta ho porta clar.. (el 21D els independentistes van enviar la unilateralitat a la paperera de l’independentisme, excepte una minoria que curiosament celebra que el TEDH anul·li unilateralitats comeses per altres)

Cada vegada que sento “fem república” i tonteries per l’estil em sembla que perdem 10 independentistes potencials reals, i potser en guanyem 1 o secillament alegrem el dia dels de l’independentisme màgic que no va enlloc.

No hi ha República, en tot cas hi ha govern a l’exili i no té legitimitat Internacional, només pot treballar “a l’ombra”, per aconseguir un Estat Independent cal pasar per un referèndum d’autodeterminació o demostrar una majoria clara per altres vies democràtiques homologables internacionalment (per ser després retificades estaments internacionals TEDH, EU, ONU, etc)

Si algú es pensa que la República Catalana portarà molt estat del benestar ho parta clar, això es un reclam publicitari de mercadillo… Serà com ara, amb pros i cons..

La República Catalana ha de servir bàsicament per clavar la bandera catalana al món per defensar-ne la seva cultura i identitat.

Si la majoria vol independència, llavors caldrà trobar el camí, i no al revés. Quan et compres un cotxe o un gelat, primer decideixes què vols, i després vas al concesionari o la gelateria, i no al reves, sinó trobeu vosaltres mateixos el qualificatiu per una persona que actui d’aquesta manera..

eva salas
eva salas
14.03.2018  ·  10:52

Benvolguda Bonifacia, pots emprar “fades” que és més bonic. On va a parar :))

Bonifacia Córdoba
Bonifacia Córdoba
14.03.2018  ·  11:10

Eva Salas

Gràcies i tant és més bonic!!🤗

eva salas
eva salas
14.03.2018  ·  11:25

Antoni Oller, crec que el terme seria “poc funcional”.
En canvi a mi em semblaria una boníssima idea, i des de fa temps. Potser podriem demanar al sr. Partal que desenvolupés la idea si li ve de gust, algun dia.

Jordi Camprubí
Jordi Camprubí
14.03.2018  ·  11:44

Quant alguna cosa es mou pot ser per avançar o per recular, ja ho veurem. La proposta Graupera m’agrada, participació de la gent per manifestar-se sobre una candidatura unitària per Barcelona. Tant de bo també s’hagués fes en les eleccions al Parlament. El super jo dels partits soberanistes ens a portat a la situació actual. Per jo els únics que tenen les idees clares i coherents són els de la CUP que defensen ni un pas endarrere i amb tota la raó diuen que no podem acceptar cap candidat imposat pel 155. La primera investidura suspesa ja va ser una galleda d’aigua freda i la segona no una galleda sinó un aiguat

Antoni Oller
Antoni Oller
14.03.2018  ·  11:55

Gràcies Eva Salas, sí senyor, em sona això de “poc funcional”, vol dir que efectivament, ahir al vespre, això estava inclòs en l’avançament de l’editorial. Em pregunto per què ha caigut. Coincideixo plenament amb que “podriem demanar al sr. Partal que desenvolupés la idea si li ve de gust, algun dia.”

Josep Salart
Josep Salart
14.03.2018  ·  12:02

Bonifacia, comparteixo tant les teves paraules i desitjos que, a mi m’han trencat la cara més d’una vegada i em varen empresonar 14 mesos a les illes xafarines per tot el que exposes.
i noia, mesell jo, no pararé fins que deixi de respirar..

Ricard Aguerri
Ricard Aguerri
14.03.2018  ·  13:06

Excel·lent editorial Vicent.

En referència a la creació d’un SNP, a l’escocesa, jo crec que no és el millor moment. El nostre adversari es gran i poderós, nosaltres no podem combatre’l frontalment amb un sol bloc. En aquest terreny no cal ni plantejar la batalla, perquè la tenim perduda. Ara mateix un sol bloc per la República seria presa fàcil per l’enemic, massa exposició, no pots fer-te fonedís, cada impacte de l’enemic sobre el nostre bloc afectaria a la globalitat del bloc. Una esquerda lateral al bloc el podria fer caure globalment.
Per això ara, cal actuar amb els tres tridents existents (si en vingués algún de nou, encara millor). Amb aquest trident pots compartir l’estratègia global, però recau sobre cada un d’ells escollir la millor tàctica per afeblir l’enemic, reduint així l’exposició, i possibilitant els escamots. Un altre avantage és que quan arribin noves eleccions la millor manera de mobilitzar l’electorat és oferi-li diferents sensibilitats en les quals es pugui sentir més confortable.
Perdoneu el llenguatge bèlic.

Roser Caminals
Roser Caminals
14.03.2018  ·  14:03

A la vista de les noves iniciatives i el caire que va prenent Estrasburg, s’ha de plantar cara i negar-se a la proposta de Marta Rovira de presentar un nou candidat “efectiu.” L’unica efectivitat es la desobediencia. Els exiliats i els presos tambe arribaran als tribunals europeus.

Bonifacia Córdoba
Bonifacia Córdoba
14.03.2018  ·  14:36

Josep Salart

Ho sento moltissim què per defensar les idées facin tant de mal i tant de temps. Jo no vaig tenir infància dins un internat de les JONS FALANGISTES allò que es deia AUXILIO SOCIAL. Vaig entrar als 2 anys al 1957 i sortir als 11 però malgrat viure enjaulada la meva imaginació en va donar les ales per a la desobediencia d’ara per que estar cara al sol en la platja no es el mateix que cantar-lo sense interpretar el contingut en un pati amb les bragues al cap perque em pitjaba i m’ho feian cantar a cops perque la lletre amb sang hi entraba. Vaig rebre tants càstigs y pals que no sóc una fille de ninguna puteta perque la meva mare no ho era i va donarme la inteligencia i l’espirit lluïtador i guerrer que ara hi tinc i mai defalliré

I aixó fou en cabrera de mar… ara es diu la torre Atmeller de la diputació per a fer no se qué turistic però el patiment i crits d’unes nenes petitones encara les sento en les caracoles enterrades en l’arena amb l’aire salubrós del mediterràni quand me les poso en la orella… i el record de la inocència trencada pels punys d’una mestresse… això era el franquisme i no ha camviat gaire malgrat els anys, de tant en tant es manifesta a cops de porres o juridisprudencies.

Sr. Ricard Aguerri
Li perdono el seu llengüage bèlic malgrat no estar d’acord en el que escriu.

Força i Republica!!!

Josep Salart
Josep Salart
14.03.2018  ·  14:49

Bonifacia, per tancar el tema i no molestar als lectors, dir-te que lo meu comparat amb lo teu, jo he viscut sempre al paradís.
Cuida’t molt, que la gent com tu la trovarem sempre al peu del canó.

Bonifacia Córdoba
Bonifacia Córdoba
14.03.2018  ·  15:12

La torre Atmeller, un lloc que forma part de la historia i la Ñ profunda
Lo important es construir el futur de Catalunya entre tots.

Seguim🎗🎗🎗🎗👣👣👣👣👣

eva salas
eva salas
14.03.2018  ·  15:52

Bonifacia, m’has fet posar a la teva pell. Jo no sé si podria ser-hi avui si haguera viscut el que expliques. Gràcies per estar aquí.
Em fas sentir admiració i afecte. Per la nena que eres i per la persona que lluites avui.

Bonifacia Córdoba
Bonifacia Córdoba
14.03.2018  ·  16:47

Gràcies Eva,

La paraula arriva si s’expresa amb l’ànima o amb inteligència… tot es mou. Ho deixo aqui.

Força i Republica

Antoni Oller
Antoni Oller
14.03.2018  ·  16:50

Bonifacia, gràcies pel teu testimoni; no sempre estic d’acord amb el teu punt de vista, però admiro el teu coratge.

Sergi Guitart
Sergi Guitart
14.03.2018  ·  18:34

No sabem quin es el projecte de Puigdemont i JxC, hi ha missatges contradictoris desde el meu punt de vista, a dues notices d’avui de Vilaweb una diu que Puigdemont vol fer un referèndum i a l’altre el portaveu de JxC (que acaba de sortir d’una reunió amb Puigdemont) diu que faran govern per garantir la república.

De quina república parla el portaveu? No diu el seu cap Puigdemont que farem un referèndum d’independència?… No podrien parlar amb propietat a la ciutadania i als seus electors?..

Puigdemont:

– Preguntat si el seu posicionament polític comporta el ‘segrest’ dels catalans contraris a la independència, el president respon: ‘Tot el contrari, jo els deixaré expressar-se en un referèndum, que ha de ser reconegut per totes les parts.’

https://www.vilaweb.cat/noticies/puigdemont-torna-a-desafiar-espanya-i-anuncia-que-diumenge-sera-a-ginebra-video/

Pujol (Portaveu JxC)

– El portaveu adjunt de JxCat, Eduard Pujol, s’ha adreçat a la ciutadania després de la reunió dels diputats de la formació de Puigdemont a Brussel·les per a enviar un missatge: ‘Farem govern i garantirem la república’.

https://www.vilaweb.cat/noticies/pujol-farem-govern-i-garantirem-la-republica/

I Puigdemont també diu a l’entrevista que encaixaria Catalunya a Espanya si fos com Suïssa.. Queda algún independentista en el sentit pur de la pataula?…

Bonifacia Córdoba
Bonifacia Córdoba
14.03.2018  ·  18:59

Antoni Oller

Gràcies a tu també.
Jo també dubto moltes vegades i patino en altres, però les diferentes visions personals donan riquesa als pensaments o idèes propies. Molts de vosaltres sou mestres de la comunicació. Tanmateix les opinions constructives les trovo interesants i instructives i les que no ho son tant, doncs miro d’entendre’ls si no son un mantra.
Benvingut!

Sergi Guitart
Sergi Guitart
14.03.2018  ·  19:19

No sabem quin es el projecte de Puigdemont i JxC, hi ha missatges contradictoris desde el meu punt de vista, a dues notices d’avui de Vilaweb una diu que Puigdemont vol fer un referèndum i a l’altre el portaveu de JxC (que acaba de sortir d’una reunió amb Puigdemont) diu que faran govern per garantir la república.

De quina república parla el portaveu? No diu el seu cap Puigdemont que farem un referèndum d’independència?… No podrien parlar amb propietat a la ciutadania i als seus electors?..

Puigdemont:

– Preguntat si el seu posicionament polític comporta el ‘segrest’ dels catalans contraris a la independència, el president respon: ‘Tot el contrari, jo els deixaré expressar-se en un referèndum, que ha de ser reconegut per totes les parts.’

https://www.vilaweb.cat/noticies/puigdemont-torna-a-desafiar-espanya-i-anuncia-que-diumenge-sera-a-ginebra-video/

Pujol (Portaveu JxC)

– El portaveu adjunt de JxCat, Eduard Pujol, s’ha adreçat a la ciutadania després de la reunió dels diputats de la formació de Puigdemont a Brussel·les per a enviar un missatge: ‘Farem govern i garantirem la república’.

https://www.vilaweb.cat/noticies/pujol-farem-govern-i-garantirem-la-republica/

I Puigdemont també diu a l’entrevista que encaixaria Catalunya a Espanya si fos com Suïssa.. Queda algún independentista en el sentit classic de la paraula?…

Sergi Guitart
Sergi Guitart
14.03.2018  ·  19:21

No sabem quin es el projecte de Puigdemont i JxC, hi ha missatges contradictoris desde el meu punt de vista, a dues notices d’avui de Vilaweb una diu que Puigdemont vol fer un referèndum i a l’altre el portaveu de JxC (que acaba de sortir d’una reunió amb Puigdemont) diu que faran govern per garantir la república.

De quina república parla el portaveu? No diu el seu cap Puigdemont que farem un referèndum d’independència?… No podrien parlar amb propietat a la ciutadania i als seus electors?..

Puigdemont:

– Preguntat si el seu posicionament polític comporta el ‘segrest’ dels catalans contraris a la independència, el president respon: ‘Tot el contrari, jo els deixaré expressar-se en un referèndum, que ha de ser reconegut per totes les parts.’

Pujol (Portaveu JxC)

– El portaveu adjunt de JxCat, Eduard Pujol, s’ha adreçat a la ciutadania després de la reunió dels diputats de la formació de Puigdemont a Brussel·les per a enviar un missatge: ‘Farem govern i garantirem la república’.

I Puigdemont també diu a l’entrevista que encaixaria Catalunya a Espanya si fos com Suïssa.. Queda algún independentista en el sentit real de la paraula?…

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any