Es publica a la xarxa el diari de presó de Lluís Escaler, afusellat pels franquistes

  • Una de les nétes ha obert un bloc per publicar-lo seguint els dies a temps real

VilaWeb

Redacció

06.02.2012 - 11:15

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Lluís Escaler, polític catalanista, fundador de Nosaltres Sols, va ser afusellat el 23 d’abril de 1939 per l’exèrcit franquista. Durant els dos mesos i mig que va romandre a la presó, des que el van detenir el 6 de febrer, Escaler va escriure un diari que des d’ara veu la llum mitjançant el Twitter. La por de l’esposa, primer, i la recança de les filles, després, va fer que durant molts anys el diari estigués amagat, explica la seva néta Edith Bernat, que ha obert un bloc per publicar el diari seguint els dies en temps real.

‘Els nous mitjans ara permetran que el seu testimoni complert, literal i diari arribi a més gent i per tant pugui ser més útil. La seva esposa Assumpció, que primer volia ser enterrada amb els papers del seu espòs i que després s’ho va repensar, sempre va dir que de les paraules del seu espòs mai se n’hauria de treure cap benefici econòmic sinó només utilitat per a Catalunya’, escriu Edith Bernat.

El diari de presó de Lluís Escaler permet conèixer no només l’estat d’ànim del polític durant aquests dos mesos i mig, sinó també saber com era el dia a dia a la presó Model de Barcelona. ‘Són els darrers dies d’un patriota que tenia molt a perdre però que també tenia ganes de lluitar’, diu Edith Bernat.

La primera publicació del diari, el 2008

El diari d’Escaler va sortir publicat íntegre a les pàgines 69 a 106 del llibre d’en Josep Espunyes ‘Lluís Escaler – Morir per Catalunya’, publicat a final del 2008 per l’Editorial Pòrtic a la ‘Col·lecció Testimonis’. El diari hi apareixia ja amb acotacions entre claudàtors i notes al peu, fetes per Espunyes, per a diferenciar l’escrit original de la seva revisió gramatical.

Escaler, afusellat al Camp de la Bota

Lluís Escaler i Espunyes va néixer a Oliana (Alt Urgell) el 3 de febrer de 1897. Després d’aproximar-se al catalanisme a través de la Lliga Regionalista i la Unió Catalanista, va ingressar a la Federació Nacionalista Democràtica de Francesc Macià. Va donar-li suport en la fundació d’Estat Català però després se n’escindí i creà Nosaltres Sols, del qual en fou el primer president. També va ser membre del consell directiu del Centre Comarcal Lleidatà i de l’Associació Protectora de l’Ensenyança Catalana. Va ser detingut per les tropes franquistes el febrer de 1939 i dos mesos i mig després va ser afusellat al Camp de la Bota. 

Enllaços
Array
Array

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem