La mirada d’un discjòquei exalça l’art de Carmen Amaya a la Fira Mediterrània

  • L'activista musical Jordi Urpí, àlies Dr Batonga, reivindicat el llegat de la figura de la 'bailaora'

VilaWeb
Laura Fíguls – ACN
09.11.2013 - 08:32

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La balladora i cantant de flamenc Carmen Amaya ha rebut aquest divendres un singular homenatge en el marc de la 16a Fira Mediterrània de Manresa. L’espectacle ‘Honor a quien honor merece’, de l’activista musical Jordi Urpí, conegut artísticament com a Dr Batonga, ha unit el muntatge audiovisual i la música flamenca, amb la veu de la genial artista i peces remesclades, algunes amb elements més moderns com la guitarra elèctrica. Urpí ha reivindicat a l’ACN que ‘s’ha de recuperar’ el llegat de Carmen Amaya, ja que la seva figura és ‘d’una dimensió estratosfèrica’. A partir de l’art de la ‘bailaora’, Dr Batonga conjuga ‘les arrels més profundes’ de la cultura popular amb ‘expressions contemporànies’.

Jordi Urpí, que es defineix com a activista musical i és conegut artísticament com a Dr Batonga, ha destacat que Carmen Amaya va ser ‘trencadora’ en molts aspectes com en el ball flamenc, en què va revolucionar la manera d’expressar-se que fins aleshores era ‘habitual de les dones’. Urpí ha recordat que la ‘bailaora’ va demostrar que ‘una gitana catalana podia ballar flamenc’ i també que ‘amb un bon coneixement de la base, es pot trencar la tradició per fer-la evolucionar’.

En aquest projecte d’homenatge a Carmen Amaya, ‘Honor a quien honor merece’, Dr Batonga precisament entra en el ‘joc’ que permeten les ‘músiques populars, vives, com és el flamenc’: arribar a les arrels i a la part ‘més primitiva’ de la cultura i aportar-hi la mirada contemporània. En l’espectacle, la veu de Carmen Amaya s’erigeix a través de la selecció musical d’Urpí mentre, al fons de l’escenari, es projecten les imatges facilitades per David Prats, director del documental ‘Granizo sobre los cristales’, dedicat a Carmen Amaya.

Una dona ‘menuda’ i una artista ‘gegant’

L’activista musical espera que el públic de l’espectacle ‘es quedi impactat amb la força que tenia l’expressió del rostre, del cos de Carmen Amaya, ja que era una dona menuda, però quan ballava era gegant per la dimensió pròpia del personatge’. L’altre objectiu de l’espectacle és ‘generar curiositat’ sobre aquesta artista i que ‘cadascú se la pugui fer seva’. Urpí ha lamentat que el llegat de Carmen Amaya hagi quedat ‘una mica dispers’ i ha apuntat que, entre altres motius, és perquè quan ‘ella omplia teatres de països americans i era una artista molt potent, aquí estàvem passant moments molt difícils de la postguerra’.

El projecte s’estrena durant l’any en què es commemora el centenari del naixement de Carmen Amaya -tot i que han sorgit alguns dubtes sobre aquesta data- i el cinquantenari de la seva mort. En l’espectacle que s’ha estrenat per la Mediterrània, Dr Batonga ha mostrat Carmen Amaya entre concert i concert d’aquest divendres a la nit a la plaça Milcentenari, amb un muntatge especial de càpsules audiovisuals per fer d’interludi. Urpí ha avançat que la idea, però, és crear un espectacle de prop d’una hora i ‘treure’l dels llocs més habituals’ per portar-lo, per exemple, en bars o estrenes d’exposicions. 

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any