20.05.2013 - 15:49
De les declaracions públiques dels dirigents d’ERC, en queda clar que la consulta o referèndum és la via que més els satisfà per construir un estat propi. ‘L’instrument idoni’, escriuen en la ponència política que es debatrà durant la cinquena conferència nacional de la formació els dies 6 i 7 de juliol a l’Hospitalet de Llobregat. El que no han deixat tan clar en les compareixences públiques és fins a quin punt en valoren unes altres. No descarten ni unes les eleccions plebiscitàries ni una declaració unilateral d’independència del parlament, però les consideren opcions ‘imperfectes’. Sobre la declaració unilateral, per exemple, s’hi diu que ‘és inviable si abans no s’han exhaurit totes les vies legals i democràtiques’.
El text de la ponència política apunta a les dificultats que generaria per a l’acceptació de la comunitat internacional una declaració unilateral d’independència poc justificada. Per això, destaquen la necessitat d’exhaurir la via del diàleg amb Espanya per convocar una consulta o un referèndum seguint la legalitat vigent. Unes negociacions en les quals els republicans ja han assegurat que no entraran i que deixaran que se n’ocupin els partits que creuen que poden convèncer el govern espanyol. ‘Dialogar amb el govern espanyol no serveix de res perquè incompleix sistemàticament els acords. Aquesta no és la vocació d’ERC’, indicava Oriol Junqueras en una entrevista amb l’ACN al març.
‘La comunitat internacional ha de saber que no hi ha hagut alternatives més democràtiques basades en el consens i l’acord polític entre les parts en tensió’, es pot llegir en el document que militants i simpatitzants d’ERC debatran durant la conferència nacional del mes de juliol.
De les dues altres opcions, les eleccions plebiscitàries tampoc no són una fórmula que acabi de convèncer els republicans: ‘La convocatòria d’unes eleccions plebiscitàries pot representar una opció substitutiva, però imperfecta, del referèndum o consulta, que pot tenir com a resultat un nou parlament habilitat per proclamar la independència.’ Entre els arguments en contra d’aquesta via, apunten que unes eleccions d’aquesta mena ‘no generen un mandat democràtic explícit ni una resposta concreta a una pregunta’, perquè els ciutadans han de decidir entre uns quants partits que es presenten amb un programa determinat.
‘En unes eleccions plebiscitàries, sempre hi jugaran consideracions ideològiques al marge de la voluntat popular vers l’estatus jurídic i polític desitjat per la comunitat de ciutadans. Per tant, els resultats sempre seran subjectes a interpretacions polítiques posteriors, interessades o no, per part de les posicions contràries al procés’, es remarca en el text de la ponència.
Així, doncs, és el referèndum o consulta ‘l’instrument idoni’ a l’hora d’obtenir legitimitat democràtica i el posterior reconeixement de la comunitat internacional. En tot cas, el mateix document recorda que en la història de la humanitat s’han succeït els processos d’independència per qualsevol de les vies abans esmentades.
En la conferència nacional, els republicans reflexionaran sobre les vies per aconseguir que Catalunya esdevingui un estat independent, però també sobre com haurà de ser aquesta nova república catalana.