Èxit del #novullpagar multitudinari, amb col·lapse a molts peatges

  • En algunes concessionàries els treballadors han obert les barreres sense ni apuntar matrícules · Abertis diu que 2.500 vehicles no han pagat de les 6.00 a les 14.00

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Redacció
01.05.2012 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Des de poc abans de migdia milers de cotxes han començat a passar sense pagar en uns quants peatges, sobretot del Principat, però també del País Valencià. Hi ha hagut peatges, especialment aquells on les cues eren importants, on els treballadors de les empreses concessionàries han optat per no apuntar matrícules i deixar passar els conductors que protestaven. La norma, tanmateix, ha estat agafar les dades de cada cotxe. Abertis, l’empresa propietària de la major part de les autopistes, ha fet saber que usarà aquestes dades per a proposar multes als conductors, que ha quantificat en 2.500.

Gran incidència a Vilassar

Un dels peatges on la incidència ha estat més important ha estat el de l’autopista C-32 a Vilassar, on el Servei Català de Trànsit informava de cues de més d’un quilòmetre. De fet, aquest és el peatge més antic del país i fa ja més de quaranta anys que els seus usuaris el paguen. En aquest indret, el diputat de Solidaritat Catalana per la Independència (SI), Uriel Bertran, ha repartit material de campanya i s’ha mostrat avui molt satisfet per la resposta dels catalans al primer #novullpagar popular. Bertran ha exigit a Abertis el desmantellament dels peatges, amortitzats per les concessionàries ‘desenes de vegades’; al govern de CiU, que ‘no cometi cap il·legalitat ni delicte de prevaricació i anunciï que no farà cas de les amenaces d’Abertis d’interposar multes il·legals’, i al poble de Catalunya, ‘que continuï amb la campanya des d’ara mateix fins a la fi dels peatges’.

Barreres aixecades a Girona i a Mollet

El peatge de Girona sud, per la seva banda, ha optat per aixecar barreres en vista de la multitudinària presència de cotxes que participaven en la mobilització del #novullpagar. En molts pocs minuts, després de les dotze, les caravanes de cotxes, alguns dels quals amb estelades i pancartes reivindicatives, han col·lapsat l’accés a l’autopista, moment en el qual la concessionària ha optat per aixecar barreres. Al peatge de Mollet també s’han hagut d’obrir barreres una estona per la presència de vehicles (vídeo).

Policia espanyola al peatge de Martorell

El peatge de la AP-7 a Martorell ha estat un dels més col·lapsats durant el migdia, on també s’han format cues de més d’un quilòmetre. El peatge era vigilat per la policia nacional espanyola fortament armada, fet que ha sorprès molts dels participants en la convocatòria.

La guàrdia civil deté conductors a Ulldecona

Uns quants conductors que seguien la campanya al peatge d’Ulldecona, a l’autopista AP-7, han estat retinguts per la guàrdia civil. Joan Pla ha denunciat que els cobradors no volien posar el semàfor en verd i que els agents de la guàrdia civil, que apuntaven la matrícula del cotxes que feien cua al peatge, els han fet passar en vermell, primer, i els han retinguts, després. Per la seva banda, el regidor d’ERC a Alcanar (Montsià), Manel Martí, ha denunciat un altre incident amb la guàrdia civil al mateix peatge d’Alcanar-Ulldecona-Vinaròs. Segons que ha explicat a VilaWeb, el seu vehicle ha estat retingut gairebé una hora i tots els ocupants han estat identificats pels agents, que els han dit que rebran una denúncia de la delegació de govern. Martí ha relatat que han estat moments de tensió: ‘Ens han dit que els parléssem en espanyol i que si fèiem cap foto o gravació, se’ns requisarien les càmeres’. Els agents també han posat multes per fer sonar el clàxon i per baixar del vehicle sense armilla reflectant.

SI, ERC i la CUP han protestat

Entre els conductors s’han pogut veure càrrecs i representants tant de Solidaritat com d’Esquerra i les CUP. Alguns batlles i diputats com l’esmentat Uriel Bertan, Alfons López Tena (SI) i Anna Simó (ERC) han participat en l’acció. En certs peatges, especialment al de Girona sud, grups de manifestants han mostrat banderes estelades i han aplaudit els cotxes que no pagaven.

Prova de força

La campanya #novullpagar d’insubmissió als peatges s’havia imposat avui una autèntica prova de foc, car havia convocat una acció multitudinària a migdia als peatges d’Algemesí (AP-7), Amposta-Deltebre (AP-7), Castelló (AP-7), Figueres sud (AP-7), Girona sud (AP-7), Manresa (C-16), Martorell (AP-7), Mollet (C-33), Reus (AP-7), Sagunt-València (AP-7), Terrassa-les Fonts (C-16), Túnels del Garraf (C-32), Ulldecona-Vinaròs (AP-7) i Vilassar (C-32). Ara, de manera espontània també s’han acabat convocant accions en peatges que no eren a la llista.

En una guia d’actuació per l’acció, els promotors proposaven als participants que quan s’arribés al peatge a migdia es dirigissin en un primer moment al peatge manual i diguessin que no volien pagar. ‘Us apuntaran la matrícula i us obriran la barrera. Recordeu que podeu passar el llum en vermell perquè no és un semàfor i que no esteu obligats en cap cas a ensenyar ni a donar el DNI a cap vigilant del peatge. Si no obren la barrera comenceu a tocar el clàxon insistentment i denuncieu la detenció il·legal als mossos al 112. L’acabaran obrint. El clàxon és la nostra eina de lluita.’

Amb tot, alguns conductors han avisat ja al matí que hi havia cabines manuals tancades en alguns peatges, però ells mateixos recordaven que es pot no pagar als peatges automàtics prement el botó d’assistència. Vegeu uns vídeos on es mostra com fer un #novullpagar en un peatge automàtic.

El govern passa la responsabilitat a les concessionàries a l’hora d’aplicar multes

Tant el portaveu del govern, Francesc Homs, com el conseller d’Interior, Felip Puig, van coincidir ahir en declaracions als mitjans que si les concessionàries tramiten denúncies contra els conductors que no paguen peatge, el govern els multarà. ‘Si Abertis ens tramita un expedient sancionador, l’haurem d’estudiar i aplicar, i les multes poden arribar a un màxim de cent euros’, va dir Puig a TV3. Arran de la multitudinària resposta de l’acció d’avui, la concessionària Abertis s’ha afanyat a anunciar que proposarà al govern que multi els milers de conductors que han passat sense pagar.

Homs i Puig, també ahir, van reconèixer que entenien la campanya de denúncia dels greuges dels peatges. Per Homs, no és contradictori tenir un sentiment de comprensió pels motius que empenyen a no pagar i fer complir el principi de legalitat amb multes. Així, entén l’estat d’ànim dels qui no volen pagar, però diu que el govern no pot fomentar la il·legalitat. Segons el seu parer, per solucionar la situació d’injustícia als peatges catalans cal lluitar políticament per canviar les lleis, però no promovent actituds il·legals.

Per la seva banda, el conseller d’Interior va descartar l’enviament de patrulles als peatges per vigilar qui no paga: ‘En cap moment no s’han enviat ni s’enviaran Mossos a controlar qui no paga el peatge.’ Tampoc no té previst d’establir un dispositiu especial avui, arran de la convocatòria d’una jornada de no pagar el peatge en ocasió de la tornada del pont del Primer de Maig.

Enllaços
Array

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any