Allau de crítiques per l’encariment del transport públic

  • La síndica de greuges de Barcelona, sindicats i usuaris el troben abusiu · Els títols de transport públic integrat de Barcelona comprats abans de l'1 de gener no caducaran fins el 29 de febrer · FGV apuja un 5% Metrovalencia i TRAM

VilaWeb
Redacció
21.12.2011 - 11:16

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Des que ahir el govern va anunciar que el transport públic s’apujaria el 2012, hi ha hagut una allau crítiques i ja hi ha usuaris que miren d’organitzar-se des de la xarxa per oposar-s’hi. La síndica de greuges de Barcelona, sindicats, usuaris i la FAVB també han criticat l’apujada de tarifes que consideren, a més, abusiva.

En concret, la síndica de greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, ha dit que l’augment era ‘exagerat i abusiu’ i demana bonificacions per als grups en risc d’exclusió social. Per Vilà, l’augment no és raonable i és una incongruència perquè és el més alt i coincideixen amb una crisi que ha minvat els sous dels usuaris d’aquests transports.

També CC OO troba l’augment de tarifes desmesurat i que castiga els usuaris que agafen el transport públic habitualment.

La Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB) considera l’augment abusiu i ja estudia la possibilitat d’emprendre mobilitzacions, ensems amb la plataforma Promoció del Transport Públic (PTP) i els sindicats. Segons la FAVB, el transport públic ha de rebre més finançament públic perquè sigui assequible als qui tenen menys ingressos, ja sigui amb partides pressupostàries superiors o bé amb més ingressos del transport privat.

La indignació també ha esclatat a la xarxa, on hi ha diverses etiquetes de Twitter que apleguen tots els comentaris dels usuaris. A banda les de sempre, des d’ahir circula la #TMB51, en què es fa una crida a protestar amb una vaga com la de tramvies del 1951, i en un bloc es recullen possibles formes de mobilització.

Transport públic més car

A partir de l’1 de gener el transport públic serà més car (pdf) al País Valencià i al Principat. Per exemple, la T-10 d’una zona, l’abonament més utilitzat del sistema integrat, passarà de 8,25 euros a 9,25. Ara, els bitllets que es compraran fins el 31 de desembre –més barats que no els de l’any entrant– no caducaran fins al cap de dos mesos; és a dir, les targetes T-10, T-50/30, T-Mes i T-Familiar comprades abans de Cap d’Any no caducaran fins el 29 de febrer de 2012.

Per una altra banda, segons les noves tarifes, la T-Mes passarà de 51 euro a 50, i la T-Trimestre, de 140 a 135. Tanmateix, perquè la T-Mes surti més a compte que no pas la T-10 cal fer 62 viatges el mes; d’aquí ve que sigui un abonament amb molt poca requesta. Alhora, tant FGC com TMB han anunciat reduccions de servei, especialment els dies festius.

En relació amb els preus, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha explicat que el govern bonificaria els grans usuaris del transport públic amb una reducció de la T-Mes i de la T-Trimestre. El conseller també ha anunciat l’enduriment de les mesures contra el frau, de manera que viatjar sense bitllet costarà 100 euros, en lloc dels 50 d’ara.

FGV també s’apuja

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) aplicarà a partir del gener les noves tarifes de preus a Metrovalència i al TRAM Metropolità d’Alacant; un augment serà del 5% de mitjana. La Generalitat ha manifestat que els preus s’apujaven per obtenir els ingressos necessaris per a cobrir el pressupost de l’empresa pública. Segons el govern, els nous preus ‘afavoreixen els viatgers habituals, les persones grans i els discapacitats’.

Sense trens nocturns a FGC

A més de l’encariment del transports públic hi haurà reducció de servei. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha anunciat que eliminaria el metro nocturn de les línies L6 (Reina Elisenda) i L7 (Avinguda Tibidabo), de les dues a les cinc de la matinada. Segons FGC, la despesa anual d’aquest servei nocturn del dissabte és de 350.000 euros –uns 6.000 euros cada nit.

Supressió de línies que es recobreixen

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) preveu de reduir la freqüència de pas del metro i dels autobusos urbans, sobretot els caps de setmana, i d’eliminar algunes línies d’autobús. La companyia ha anunciat al consell d’administració d’avui que té un pla per a reduir 56 milions de despesa, equivalents a un 9,8% de les despeses anuals d’explotació. Segons el pla, el metro continuarà obrint el dissabte a la nit, però no en cas d’actes lúdics, com ara partits de futbol.

De les línies d’autobús urbà se’n suprimiran quatre: la 31, coincident en gran part amb la 32, que es reforçarà; la 35, coincident en gran part amb les línies 1,5 i 9, que són més ràpides; la 105, coincident amb les línies 46 i 65 al Prat de Llobregat; i 158, que es recobreix completament amb el Trambaix.

Ara, els caps de setmana, se’n suprimiran tres més: la 58 el dissabte, la 75 el dissabte i els festius, i la 91 els festius. També s’ajustarà l’oferta del Bus de Barri, de manera que el diumenge i els festius deixaran de circular 20 línies (totes, llevat de la 111 i la 116), per poca demanda: entre un 70% i un 90% menys que no els dies feiners.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any