Notícies
Divendres 10.09.2010 16:08
El Consell vol començar a aplicar la 'clàusula Camps'
Ho anuncia el president valencià l'endemà que el TC desestimés el recurs presentat a l'estatut català
El president de la Generalitat Valenciana, Francisco Camps, ha dit avui que estava disposat a aplicar l'anomenada 'clàusula Camps' de l'estatut perquè el Consell tingui les mateixes competències en finançament i aigua que el govern català. Camps ho ha dit l'endemà de saber-se que el Tribunal Constitucional espanyol desestimava el recurs del govern valencià, el del balear i el de l'aragonès a l'estatut de Catalunya.
Camps ha dit avui que faria tot el possible perquè 'l'aigua de l'Ebre vinga a la Comunitat Valenciana, com estava previst', i no ha descartat pas d'aplicar la 'clàusula Camps' que, segons que ha recordat, 'obliga a engegar qualsevol iniciativa sempre que una comunitat tinga una competència més enllà de les competències' de la Generalitat Valenciana.
Respostes a la decisió del TC
El govern valencià ja va dir ahir que 'acatava i respectava' la decisió en matèria d'aigua i de finançament, però sostenia que és una qüestió clau de la seva política. El govern balear, en canvi, ha fet saber que es reuniria amb el govern català per negociar la gestió conjunta de l'arxiu de la Corona d'Aragó.
El conseller de Governació valencià, Serafín Castellano, va fer ahir una primera valoració de la decisió del TC, que avala el sistema de finançament previst per l'estatut i les competències hídriques, i va manifestar que durien a terme totes les iniciatives legals i polítiques per a 'exigir el que ens correspon per justícia'.
En canvi, el conseller de Presidència balear, Albert Moragues, va fer saber que dilluns es reuniria a Barcelona amb el conseller de Cultura català, Joan Manuel Tresserras, per acordar aquest accés conjunt als arxius.
La nova resolució del TC
El Tribunal Constitucional espanyol ja va emetre sentència sobre el recurs presentat pel PP el 28 de juny proppassat. I ara encara ha de resoldre els recursos presentats per Múrcia, la Rioja i el Defensor del Pueblo.
La desestimació dels recursos de l'Aragó i de les Illes Balears va tenir el vot en contra del magistrat Jorge Rodríguez Zapata; i la del recurs de la Generalitat Valenciana, els vots particulars de Zapata, Vicente Conde, Javier Delgado i Ramón Rodríguez Arribas, considerats més conservadors.
Les Illes Balears i l'Aragó havien presentat un recurs contra els apartats de l'estatut relatius a les competències de la Generalitat sobre els arxius propis de Catalunya de l'Arxiu de la Corona d'Aragó; en concret, contra la disposició addicional tretzena, que estipula: 'els fons propis de Catalunya situats a l'Arxiu de la Corona d'Aragó i a l'Arxiu Reial de Barcelona s'integren en el sistema d'arxius de Catalunya' i que 'per a la gestió eficaç de la resta de fons comuns amb altres territoris de la Corona d'Aragó, la Generalitat ha de col·laborar amb el Patronat de l'Arxiu de la Corona d'Aragó, amb les altres comunitats autònomes que hi tenen fons compartits i amb l'estat per mitjà dels mecanismes que s'estableixin de mutu acord'.
El TC tampoc no va admetre el recurs de la Generalitat Valenciana contra els articles 201.3, sobre la comissió mixta d'afers econòmics i fiscals estat-Generalitat; el 202.2, sobre els recursos de la Generalitat; el 203.1.3 i 4, sobre competències financeres; el 205, sobre òrgans econòmico-administratius; el 218.1, 2, 3 i 5, sobre autonomia i competències financeres; el 219.2, sobre suficiència de recursos; el 220, sobre la llei de finances locals; el 221, sobre el cadastre; i la disposició addicional setena sobre la relació de tributs cedits.
















