Notícies
Dijous 29.07.2010 15:32
Sarkozy encoratja els andorrans a continuar treballant per la transparència fiscal
Fa la primera visita a Andorra com a copríncep
El copríncep d'Andorra, Nicolas Sarkozy, ha instat les autoritats andorranes a continuar treballant per la transparència fiscal durant la seva primera visita oficial al Principat andorrà. Ha estat una visita ràpida: ha arribat a migdia, ha estat al Consell General i ha fet un discurs a la plaça d'Andorra la Vella. Justament per protestar contra una visita considerada curta i limitada, els cònsols d'Ordino no han assistit als actes: 'Sembla més un acte de vassallatge del poble andorrà, que no pas la d'una visita d'un cap d'estat que vol conèixer la realitat del país i les seves inquietuds', han dit.
El cap del govern andorrà, Jaume Bartumeu, ha replicat apel·lant a la constitució andorrana, que atorga el títol de copríncep al president francès, i excusant la curta durada de la visita per les responsabilitats que Sarkozy té.
El centre d'Andorra la Vella ha quedat totalment paralitzat per la visita de Sarkozy. Carrers tallats, la circulació prohibida, comerços i restaurants tancats. Tot, segons el govern, per garantir la seguretat del copríncep. La policia, tant andorrana com francesa, ha pres els carrers d'Andorra la Vella i ha escorcollat ciutadans i professionals que volien accedir a la plaça del Poble. El copríncep s'ha donat un bany de masses en la seva primera visita oficial al Principat d'Andorra. Feia 13 anys que un copríncep francès no visitava les valls d'Andorra: l'any 1997 ho va fer el llavors president francès, Jaques Chirac.
Durant el discurs, el copríncep ha definit com a bones les mesures fiscals del govern andorrà, les quals diu que 'defineixen' un nou model de relació amb la Unió Europea. A més a més, Sarkozy ha recordat que la constitució aprovada l'any 1993 és 'l'equilibri del país' i l'element que li 'dóna legitimitat' democràtica. Però alguns representants polítics i socials han recordat ara l'actitud poc respectuosa i desafortunada, segons que diuen, del copríncep envers els andorrans en l'afer de la transparència fiscal.
Per la seva banda, el cap de govern d'Andorra, Jaume Bartumeu, ha agraït la visita del copríncep, símbol de garantia de 'la permanència i continuïtat' d'Andorra i de la seva 'independència'. Bartumeu ha remarcat que la feina del copríncep era 'arbitrar i moderar' els poders públics i que així ho havia fet el copríncep francès en instar el país a la reforma fiscal. A més, Bartumeu ha demanat a Sarkozy la seva intermediació per arribar a un acord global amb la Unió Europea tant pels estudiants andorrans com pels empresaris, pels qui ha demanat un 'tracte no discriminatori' en matèria fiscal.
















