Indignació al país per les retallades de Foment

  • Montilla qualifica de 'crònica anunciada' la retallada de la inversió en infraestructures clau del Principat · Suspès el TGV entre València i Castelló

VilaWeb
VilaWeb
Redacció
23.07.2010 - 11:33

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Ahir el Ministeri de Foment espanyol va anunciar que rescindiria el contracte de grans obres, i la reacció dels agents polítics i econòmics de Catalunya i del País Valencià no s’ha fet esperar, tot i ser una ‘crònica anunciada’, segons que ha dit avui el president la Generalitat de Catalunya, José Montilla . Batlles i empresaris s’han declarat ‘indignadíssims i immensament emprenyats’ per una decisió que consideren que s’ha pres unilateralment i que allarga ‘encara més l’agonia’, per tal com les obres es deixen a mitges. També addueixen que en plena crisi no es poden eliminar les inversions que serveixen per reactivar l’economia.

El Ministeri de Foment espanyol suspendrà o endarrerirà quatre anys l’execució de dos-cents vint contractes de carreteres i de ferrocarrils, el 20% de les 1.166 actuacions de més d’un milió d’euros que té actualment en dansa. En concret, vol rescindir trenta-dos contractes i reprogramar-ne gairebé dos-cents. Ho va dir ahir el ministre José Blanco, al·legant la retallada de 6.400 milions que afectarà Foment d’ací a final del 2011, arran de les mesures contra el dèficit aprovades pel govern espanyol. Al nostre país, les obres suspeses seran vuit, algunes de tan cabdals com el TGV entre València i Castelló. A les Illes, de moment, no n’hi ha cap.

El president de la Generalitat, José Montilla, ha dit avui que aquest anunci del ministeri espanyol era previsible, una crònica anunciada, però la indignació és general al Principat i el País Valencià, dels més afectats de l’estat.

El TGV entre València i Castelló, suspès

Al País Valencià, de vuitanta-vuit grans obres previstes, se’n suspendran tres: el tram de la Font de la Figuera a la A-33 i dos trams de la connexió del TGV entre València i Castelló, el d’accés al port de Sagunt i el d’Almassora-Castelló. Blanco va dir que aquestes obres es recontractarien, però no va dir quan.

Compromís, indignat

El portaveu de Compromís a les corts, Enric Morera (Bloc), es va declarar indignat per la suspensió de dos trams del TGV. ‘Zapatero ha confirmat la voluntat d’incomunicar els valencians i per això no tindrem TGV de València a Castelló, ni s’acabarà l’autovia de la Font de la Figuera ni els accessos als ports de Sagunt i de Castelló.’ Per Morera, Blanco no ha fet sinó augmentar ‘la marginació en infrastructures que sofrim els valencians, de nord a sud, d’est a oest’. Morera va instar el secretari general del PSPV, Jorge Alarte, a dir alguna cosa.

L’arribada del ferrocarril al Prat, endarrerit

Vint-i-tres obres previstes al Principat, per valor de 980 milions d’euros, s’endarreriran un any o quatre, com l’accés del ferrocarril a l’aeroport del Prat. Segons Blanco, la xifra d’obres reprogramades és provisional, perquè Foment encara negocia amb les empreses i n’hi pot haver que s’estimin més de rescindir el contracte que no pas d’ajornar-ne l’execució.

Entre els contractes rescindits en aplicació del pla d’ajust pressupostari hi ha el tram Medinyà-Orriols de la A-2; el tram Lleida-Rosselló de la A-14; l’enllaç entre l’autovia del Baix Llobregat i l’autopista AP-7 a Castellbisbal; el tram Rosselló-Almenar de la A-14, i el tram de la variant Valls-Montblanc de la A-27. A més, no es rescatarà cap peatge ni es construiran noves autovies on ja hi ha carreteres de peatge no saturades.

Els criteris per a suspendre o restructurar les obres han estat, segons el ministre espanyol: que s’hi hagin fet modificacions que n’hagin elevat el cost; que no tinguin rendibilitat social; que es puguin licitar en col·laboració pública i privada; que siguin paral·leles a vies d’alta capacitat ja en servei.

Tot plegat per a garantir, segons Blanco, la ‘sostenibilitat a llarg termini quant a construcció, explotació i conservació d’infrastructures i la previsió dels serveis de transport. A cap ministre de Foment no li és fàcil dir que es rescindiran alguns contractes i que s’endarreriran obres, però estem decidits a acordar un marc que garanteixi l’estabilitat del finançament de les infrastructures.’

El govern català comprensiu amb la retallada

El secretari de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, va professar ‘comprensió per la retallada dels pressupostos de Foment i dels altres ministeris, que servirà per millorar la imatge internacional de l’economia espanyola’. Per una altra banda, creu que ‘des del punt de vista de Catalunya, continuem essent la comunitat de l’estat que rep més inversió en infraestructures, també en matèria ferroviària’. I va deplorar que hi hagués ‘cinc obres de la xarxa viària amb el contracte rescindit, especialment tres que no sabem com acabaran’: l’enllaç de la AP-7 i la A-2 a Castellbisbal, i els trams de la A-27 entre Montblanc i Valls, i la A-2 entre Medinyà i Orriols.

Per ERC, es perpetua el greuge històric de Catalunya

El Ministeri de Foment ‘discrimina Catalunya i perpetua el greuge històric’, perquè és la comunitat autònoma amb més quilòmetres de peatge i des de fa més anys. La Federació d’ERC del Camp de Tarragona i de l’Ebre sosté l’estat margina la demarcació en infrastructures i ‘la condemna a continuar pagant peatge amb l’excusa del pla anticrisi’.

Polítics i empresaris, contra Foment

Batlles i empresaris gironins van atacar el Ministeri de Foment que deixa empantanegada la futura autovia A-2 entre Medinyà (Gironès) i Orriols (Alt Empordà). Les obres de desdoblament ja havien començat, i la rescissió del contracte deixa aquest tram de tres quilòmetres amb estructures de formigó a mig fer i grans masses de terra moguda. ‘Això allarga encara més l’agonia’, ‘la decisió s’ha pres de manera unilateral’ o ‘Girona torna a sortir perjudicada, això no ens ho mereixem’ són algunes de les crítiques dels representants del territori. L’obra costava 19,4 milions d’euros.

La batllessa de Girona, Anna Pagans (PSC), se solidaritza amb els batlles afectats i qualifica de ‘mala notícia’ que s’aturin unes obres que ja havien començat i que deixaran el territori empantanegat amb terra moguda i estructures a mig fer. A més, va recordar que el desdoblament de la N-II era un compromís ferm del ministre Blanco i que és una irresponsabilitat rescindir el contracte d’obres. Per això, els batlles de la seva demarcació faran pinya per provar de revocar la decisió.

També a l’àrea de Tarragona els agents no van tardar a reaccionar. Batlles i empresaris van confessar indignats per la rescissió del contracte d’obra de la A-27, entre Valls i Montblanc. És el quart i darrer tram (de cinc quilòmetres) d’una autovia en construcció que ha d’enllaçar costa i interior. El president de la Cambra de Comerç de Tarragona, Albert Abelló, ja va avisar que ‘amb les comarques de Tarragona no s’hi pot jugar’ i va avançar un acte molt reivindicatiu per al 17 de setembre.

‘Immensament emprenyat’ és com se sent el batlle de Montblanc, Josep Andreu (ERC). Amb tot, Andreu dedueix que l’única opció possible ara mateix és que el govern espanyol opti per la concessió de l’obra, a tall de ‘peatge a l’ombra’.

El batlle de Valls, Albert Batet (CiU), no va dubtar a proclamar la seva oposició in situ, just allà on les obres s’aturen. Acompanyat del president de la Cambra de Comerç, Marcel·lí Morera, i del president dels empresaris del polígon, Xavier Ulldemolins, es va declarar indignat pel fet que es vulgui aturar una obra ja començada, amb expropiats que encara no han cobrat i zones sense les condicions mínimes de seguretat.

A Castellbisbal (Vallès Occidental), la batllessa, Maria Dolors Conde (PSC), es va confessar decebuda i sorpresa per la paralització de les obres i va proposar que els municipis afectats per la rescissió del contracte de l’enllaç de les autopistes A-2 i A-7 s’unissin per exigir al Ministeri de Foment que acabi l’obra, ja molt avançada. Segons Conde, la paralització implicarà que la mobilitat en el punt d’unió entre el Vallès Occidental i el Baix Llobregat continuarà essent molt complicada i rebaixarà l’atractiu de la zona als ulls de les multinacionals que s’hi han instal·lat o que tenien pensat fer-ho.

També a ponent els ha tocat el rebre. El batlle de Lleida, Àngel Ros, considera una mala notícia l’anunci del ministre de Foment espanyol. Entre les obres afectades hi ha el tram Lleida-Rosselló i el tram Rosselló-Almenar de la A-14. Ros però espera que aquesta retallada no retardi l’obra més de quatre mesos, el temps que triga a passar de gestió pública a col·laboració público-privada. I el president de la Diputació de Lleida, Jaume Gilabert, lamenta la ‘discriminació, una vegada més, de les terres lleidatanes en infrastructures’.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any