No sigueu ingenus: els monstres com Trump no apareixen per sorpresa del no-res

  • El capitalisme i la democràcia liberal funcionen bé quan la riquesa és redistribuïda raonablement i la gent pot viure de manera decent. Quan no és així, l'estabilitat desapareix

VilaWeb

La pitjor hipòtesi de totes s’ha confirmat i Donald Trump serà el nou president dels Estats Units. La primera potència del món restarà, doncs, en les mans d’un home que, pel cap baix, es pot definir d’excèntric i imprevisible. Una persona certament perillosa, que pot menar el seu país i el món a situacions extremadament delicades.

El resultat ha arribat per sorpresa per a la majoria, però ja n’hi havia indicis. Fa uns quants dies, VilaWeb va publicar un article del cineasta Michael Moore, que ningú no pot acusar de tenir simpaties per Trump, en què ja avisava de què passaria. Amb molt d’encert.

Trump ha guanyat perquè ha tocat la tecla de la por. La por del multiculturalisme i la por de la globalització. La por dels afroamericans, de les dones, dels musulmans, dels sud-americans i en general de tothom que signifique un canvi respecte d’allò en què s’identifica l’Amèrica profunda.

Podem pensar, simplement, que Trump és un feixista i els americans uns imbècils. Hi ha una part d’això en aquest resultat, és clar. Però això no és la causa principal de tot plegat ni la lliçó més important que cal extreure’n. Per mi, la lliçó principal és molt clara i va més enllà dels Estats Units: simplement no es pot castigar la classe mitjana tal com ho fan la globalització i les polítiques d’austeritat irresponsable.

Hem volgut menystenir la història, però la història es repeteix. El capitalisme i la democràcia liberal funcionen bé quan la riquesa és redistribuïda raonablement i la gent pot viure de manera decent. Quan no és així –i és evident que ara no és així–, l’estabilitat desapareix i els votants castiguen els polítics de les maneres més variades i sovint errònies. Ho vam veure amb el Brexit, ho hem vist aquesta nit a l’Amèrica del Nord, ho hem vist en tots de països d’Europa, ho podrem veure d’ací a uns mesos amb Le Pen guanyant a França, ho veiem en l’augment del vot populista a tot arreu, etcètera. Podem aclucar-nos d’ulls i negligir el fenomen, si ho voleu, però això no canviarà absolutament res i la veritat és que ja fa una bona temporada que aguantem aquesta mena de notícies.

No cal fer grans elucubracions. Simplement no és possible de trepitjar les classes populars, afavorir descaradament les grans empreses fins i tot violant les regles més tradicionals de l’economia, permetent-los que tracten els ciutadans com deixalles i després esperar que la gent siga racional i no vote a favor de monstres com Trump. Això que, bàsicament, hem vist aquesta nit a Amèrica és un vot de frustració, de ràbia i de ressentiment contra Washington i contra Wall Street. Equivocat, però claríssim.

Trump, en definitiva, no ha aparegut del no-res.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Roser
Roser
09.11.2016  ·  09:26

Molt d’acord amb la teva anàlisi. Des de fa anys quan veia les ciutats dels estats vora el llac MIchigan desertes, edificis enderrocats, fàbriques tancades, gent sense saber on anar, pobresa en definitiva, conflictes racials, i la good life, progre de les grans ciutats, New York, o a Califòrnia, o corrupcions i enganyifes dels bancs i grans empreses, no podia ser d’una altra manera que la gent emprenyada voti a un individu com Trump i no a l’establishment. Tens raó, els vots a favor del Brexit van anar per aquí també. Ningú en parla de la pobresa de la classe mitjana al Regne Unit, però sí de les grans fortunes. L’ Amèrica profunda ha parlat i ha depositat un vot. Ara caldrà veure com s’ho fan als Republicans, perque de promeses n’ha fet i moltes.

Shaudin
Shaudin
09.11.2016  ·  10:21

Exacte.
Tenia una engruna d’esperança que no passés, però de sorpresa cap.

Victor
Victor
09.11.2016  ·  10:22

Tens absolutament tota la raó. Ara poden disparar contra el ninot de Trump, però l’autèntic perill, del qual Trump n’és només el resultat és a la City , a Wall Street, als grans centres d’especulació financera i als think tanks que han proclamat i posat en pràctica un sistema que no té en compte el 99% de la població. Només ens queda pregar perquè quedi una mica d’intel.ligència per no repetir catàstrofes passades. Però ni l’1% de beneficiats pel sistema , ni els populistes com Trump n’han demostrat gaire fins ara.

Joaquim
Joaquim
09.11.2016  ·  10:58

La Hillary tampoc no és cap santa….

Joaquim
Joaquim
09.11.2016  ·  10:59

Per cert, el qui era proposat com a vicepresident per la Hillary, és un espanyolista a ultrança…

Daniel
Daniel
09.11.2016  ·  11:00

Molt d’acord amb l’editorial. Aquest matí pensava que els americans deuen estar molt molt desesperats per haver votat un candidat com aquest. Parlem d’un home maleducat, homòfob, racista, masclista, un desastre vinga. Sentint avui el seu discurs una vegada confirmat guanyador he escoltat algú pitjor que un demagog: és un supremacista. I m’ha semblat que realment es creia el que deia. Desgraciadament, d’aquí 4 anys, algun polític preguntarà a la societat americana: esteu millor avui que fa 4 anys? I la resposta serà un no rotund. I possiblement el món sencer estarà pitjor.

Pep
Pep
09.11.2016  ·  11:04

Trump: un símptoma. Si guanya un feixista no és perquè els votants siguin imbècils sinó perquè els seus ideals són també feixistes. Els votants no només castiguen als polítics, canvien de paradigma i això és una tendència en el món occidental. Els canvis económics i socials imposats per l’imperi financier, la globalització que propicia les polítiques neocapitalistes a cotes d’opressió inimaginables, llença les capes mitjanes als braços del feixisme. L’abraçada de l’ós.

Un altre problema encara més de fons: la democràcia cada cop menys participativa esdevé només una eina manejable que controlen els poderosos a voluntat. El mateix sistema està en crisis.

Joan
Joan
09.11.2016  ·  11:55

Al capitalisme financer els interessa tenir un regim feixista.
Faran carreteres? qui? -els presoners i gratis per redimir pena…
Acabarà amb la delinqüència, sense judicis, i tot sospitós serà abatut sense cap enquesta posterior, els negres, els hispans hi posaran els cadàvers.
La guerra als carrers on faran neteja, ètnica, dins de casa.
Tornaran als origens, recolonitzar, no hi haurà cap més nació que la blanca.
Ja posen començar a agafar la maleta i migrar cap a d’altres destins, refugiats interiors…

DANI
DANI
09.11.2016  ·  12:36

Lo pitjor d’avui és la reacció del president puigdemont a la victòria de trump, no és
propi d’un president d’un país que vol ser independent, jo sols se que obama
volia una spain unida, en trump no ha dit res encara, però si ja comencem per
no felicicarlo per la victòria i per no respectar el que han triat els americans, no anem
bé……

Marga
Marga
09.11.2016  ·  14:11

“La tecla de la por”. És ben bé això, la mateixa tecla que van tocar els que proposaven el brèxit, els que donen suport a Orban, Putin, Erdogan, Rajoy. Tots volen fer la “seva” Hongria, Rússia, Turquia, Espanya “great again”. I tots tenen com a punts clau el tancament de files i fronteres, la limitació dels drets dels “altres”.
I venen la tornada a un passat que no ha existit.
És urgent que votem i ens mobilitzem per canviar el futur, no per un passat que alguns devien tenir, ni per un present en què gairebé tots hem perdut.
És urgent que votem i ens mobilitzem amb els fills i amb els néts i que no passi que ens espantin, per exemple amb les pensions, els que es vanten de no pagar impostos o els que més han buidat les reserves comunes.
És urgent anul·lar la tecla de la por.
Marga Sala.

Jordi
Jordi
09.11.2016  ·  15:28

Molt d’acord amb l’anàlisi. I amb en Dani, que tinc la impressió que la diplomàcia no va així, no sé pas si ho han fet gaires presidents més a Europa. Els qui tenen el costum de les felicitacions, també ho han fet ara, de grat o per força; i els que no el tenen, han callat com sempre i potser han tramès una simple nota protocolària mitjançant el seu ambaixador. I que els duri, que aquesta mena de declaracions públiques molts cops fan més pena que glòria.

Jo hi veig un altre aspecte. Fins a quin punt pot haver influit que el Sr. Trump parla clar, infinitament més clar que la Sra. Clinton? No entro en la part barroera, que hi és, però no es pot dir que el seu llenguatge sigui políticament correcte. I potser molta gent que n’està farta del políticament correcte ha trobat algú que, en un aspecte o un altre, diu el que ell pensa o senzillamnet ho diu tal com ell ho veu… i molts cops no gosava dir-ho ni gairebé pensar-ho perquè era políticament incorrecte.

Políticament correcte és un concepte que té una justificació, però massa sovint esdevé el tabú per no parlar de molts temes, els més delicats. Ras i curt, molts cops esdevé autocensura.

Joan
Joan
09.11.2016  ·  16:56

Cent per cent d’acord. La desigualtat creixent és un terreny abonat a populismes perversos. El que està fallant és tot el sistema polític. Potser primer s’haurien de votar programes, amb objectius concrets i, un cop escollits, seleccionar l’equip humà idoni per implementar-los. Amb mecanismes de seguiment i control. Per què no canvien els sistemes polítics? Estem al segle XXI. Són els propis polítics els que no hi estan interessats, per mantenir el seu status quo? Probablement.

MARIA CONCEPCIO
MARIA CONCEPCIO
09.11.2016  ·  19:52

Una vegada més, moltes felicitats. I moltes gràcies.
Cada cop m’agrada més llegir aquest diari. I veig que es va incrementant el nombre d’amics que em comenten els vostres editorials i algun altre article. O que els re-envien.
També us vull felicitar pels articles que esteu publicant aquests dies sobre Bòsnia, del Xavier Muntanyà. Els tres que ja heu publicat han estat molt interessants, aclaridors i emotius. Gràcies, Vicent i equip.

ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU
ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU
09.11.2016  ·  21:31

He estat ferm defensor del vot cap a Hillary Clinton, malgrat els punts foscos de la Fundació Clinton.

Anit, però, cap a les 23:00 vaig veure en Antena 3 a l’exministre espaÑol Garcia-Margallo fer un tomb i sacsejar amb els braços quan Clinton guanyava en un estat. Per una altra banda vaig quedar acollonit quan Miquel Iceta diu: “Go Hillary”…doncs va ser en eixe moment que vaig canviar la meua percepció sobre la conveniència de que Hillary perdera, malgrat l’entorn propici d’un John Podesta, però el vice-president de Hillary que és un proespañol em va fer perplex.
PS: els enemics dels nostres enemics poden ser els nostres “amics”. Pobres estadounidencs, pobres siarians, pobres sudamericans, pobres hispànics, pobres mexicans, pobres pobres del món.

Joan
Joan
09.11.2016  ·  23:54

Una factor que ha menystingut Clinton és el conservadorisme dels americans en general i de les dones en particular. Aquest grup no ha votat Clinton com es podia pensar perquè les dones americanes no li han perdonat que no deixés el seu marit quan es va donar el cas de les relació sexual del Clinton president amb la becària Monica Lewinsky. Per aquesta raó tampoc l’han votat majoritàriament les dones llatines. És trist però és real i potser una nova candidata menys implicada amb els sistema, amb més capacitat d’empatia i fent propostes més radicals hagués tingut uns millors resultats. De cara a les properes eleccions proposaria a Michell Obama.

Toni
Toni
10.11.2016  ·  00:27

Però llavors, pel que dieu, un dels responsables principals de la victoria de Trump és Obama, oi?
D’altra banda, sembla que la major part del sistema, dels grans poders econòmics, etc., feien costat a Clinton, no a Trump. Com s’entén, això?

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes