La reforma penal passa de ser un èxit del govern a un perill que ERC esmena: Alan Dahl té una lliçó

  • Criticar, ridiculitzar, estigmatitzar i provar d'aixafar l'oposició és una mala manera d'entendre la democràcia

Vicent Partal
11.12.2022 - 21:40
Actualització: 11.12.2022 - 22:11
VilaWeb
Un moment dels parlaments a la plaça de Sant Jaume contra la reforma del codi penal, al final de la manifestació organitzada per l'ANC.

Robert Alan Dahl és considerat el degà de la politologia als Estats Units, un dels grans noms d’aquesta ciència els llicenciats de la qual controlen el poder en la majoria de països democràtics. President de l’Associació Americana de Ciència Política i professor emèrit de ciències polítiques a Yale, Dahl ha estat reconegut arreu del món pels seus estudis sobre la distribució del poder dins les democràcies.

La seua tesi era que l’ideal democràtic es fonamenta en dos pilars essencials, la participació i la competència. I en deia que una participació política àmplia i efectiva en els afers públics era necessària i primordial, però no n’hi havia prou. Per acostar-nos a una vida veritablement democràtica, Dahl remarcava la necessitat de la competència permanent entre una multitud de centres de poder que han de compensar-se els uns amb els altres. I molt concretament deia que sense una oposició efectiva (que també gestiona una forma de poder) no hi havia un poder realment democràtic que pogués funcionar bé. No solament per raons morals o teòriques, sinó també pràctiques. Dahl insistia que gestionar la diversitat, distribuint el poder entre grups diversos, era una manera més eficaç de viure en democràcia que no “l’intent inútil d’aixafar els desacords”.

Això ve a tomb de les polèmiques que vivim al Principat aquests darrers dies per la qüestió de la reforma del codi penal i del missatge perillós que ha enviat l’entorn governamental en el sentit d’estigmatitzar les opinions i els enfocaments de l’oposició. Malgrat que els fets donen tota la raó a la tesi de Dahl.

Així, la reforma del codi penal va ser acollida pel govern com un gran triomf propi, tant que el president Aragonès va comparèixer solemnement de bon matí per lloar el gran èxit que era la derogació del delicte de sedició i atribuir-se’l. Tanmateix, una lectura més reposada de la proposta va fer que immediatament després una part substancial de la societat s’alarmàs pel contingut d’aquesta reforma. De manera que van començar a aparèixer veus que criticaven el projecte concret, entre les quals, parlamentàriament, les de Junts i la CUP, i també van començar les mobilitzacions, la principal de les quals va ser la gran manifestació organitzada dimarts passat per l’ANC.

El cas és que tots vam escoltar desqualificacions de tota mena per aquestes crítiques, però finalment va i ens trobem que fins i tot Esquerra Republicana mateixa ha presentat a Madrid esmenes per mirar de canviar els apartats més perillosos, aquells que l’oposició havia assenyalat en les seues crítiques. I això és precisament el que explicava Dahl: es fa més bona política, i s’obtenen més bons resultats, acceptant l’oposició que no pas intentant de negar-li el pa i la sal.

Del discurs exultant del president Aragonès del primer dia a les esmenes d’avui hi ha una distància enorme i cal dir que és la distància que l’oposició independentista, servint-se del sentit comú i de la mobilització al carrer, ha obligat a recórrer al govern de la Generalitat. Hi va haver una trompeteria exagerada, molt exagerada, per a anunciar l’acord, i ara resulta cridaner observar que tothom, inclosos tots els qui aquell dia tocaven amb passió partidista la trompeta, han d’admetre que és un acord deficient. I és bo que siga així. Encara que ho facen dissimulant tant com poden perquè, com diu Josep Costa, “es van precipitar demanant celebracions i adhesions acrítiques a un acord que ara s’han vist obligats a rectificar”. I encara que també continuen sense voler reconèixer que, com diu Elisenda Paluzie, “ni dèiem bestieses, ni mobilitzar-se i pressionar políticament el govern de la Generalitat i al partit que l’ocupa és antipolítica, sinó el paper que pertoca a la societat civil”.

I ara a veure si encara ens trobarem amb la paradoxa que el PSOE i Unides Podem es neguen a acceptar les esmenes d’ERC i la cosa acaba essent pitjor que no havia començat i tot…

 

PS. Atenció a tot això que passa al Parlament Europeu amb els suborns de Catar, perquè pot acabar essent un escàndol majúscul, el més gros de la història de les institucions europees, i pot acabar esquitxant noms de polítics molt importants. En parle en aquest article que publiquem també avui.

 

VilaWeb necessita el vostre suport. Si ho voleu, i podeu, us demanem que us en feu subscriptors perquè és gràcies als qui ja ens ajuden que podem continuar creixent i oferint-vos tots aquests continguts. La nostra feina és ajudar els nostres lectors a pensar i interpretar la realitat que vivim i això ho fem honradament i sense límits ni fronteres. Com sempre ha fet el millor periodisme, arreu del món.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Usó
Josep Usó
11.12.2022  ·  22:07

Un problema greu és que sí només tens ineptes o mediocres en el teu equip, qualsevol cosa que facen, la faran malament. I, per començar. Si vols governar amb 33 vots a favor i més de cent en contra, és que no saps ni sumar. D’ací als acords que vulgues. Sempre seran els que vulga l’altre. I si no saps sumar, veges que sàpigues llegir, al menys.

Pere Subirana
Pere Subirana
11.12.2022  ·  22:35

Tot acord amb Espanya serà sempre deficient.

Qui et vol sotmés als seus interessos, qui vol esborrar del mata la teva nació i la teva llengua i qui creu que pot decidir el teu futur per dret de conquesta, no pacta mai si no que es vegi obligat a fer-ho des d’una posició de feblesa.
No és el cas. Espanya avui es creu més forta que mai. Qualsevol pacte serà un engany.

Tots els partits parlamentaris suposadament indepes han fet un pacte amb Espanya d’acatament de la legalitat espanyola. Aquest és per a mi el pacte denunciable, el pacte que fa més mal, el pacte més vergonyós. També a nivell individual, les persones que accepten la legalitat espanyola ja fan un pacte.

La situació actual és la conseqüència de fer pactes tàcits amb un enemic que es creu molt més poderós que tu.

Victor Serra
Victor Serra
11.12.2022  ·  22:54

La celebració dels primers dies demostra el nivell dels dirigents d’ERC i els seus mariachis. Per cert, també Òmnium va criticar la reforma i va fer comunicats prou durs al respecte. I altres entitats també. No només l’ANC. No es pot oblidar.

Melitó Camprubí
Melitó Camprubí
11.12.2022  ·  23:02

Una manera de no perdre cap partit és quedar-se al vestidor i fer veure que l’adversari no hi és.
Si surts a jugar, pot passar de tot.
N’hi ha que creuen que fent discursos immaculats i eludint el dia a dia, avançarem més depressa. Estan en el seu dret però a mi em sembla que s’equivoquen perquè no coneixen la dificultat de fer funcionar cada dia una administració que hauria d’estar al servei de tothom i no ho està.
Tampoc sembla que vulguin considerar la complexitat de les relacions humanes…i la de les misèries associades.
No hi ha dreceres. Si volem un estat ens hem de començar a ocupar en comprendre què vol dir això i després actuar en conseqüència.
La prova que no trobem la manera és el nombre decreixent de participants en les manifestacions.
Negar-ho no ens ajuda,… al contrari.
Potser, en realitat, ara estem fent el procés tal i com correspon.

Jaume Riu
Jaume Riu
11.12.2022  ·  23:49

GOVERN COOPERATIU
Robert Alan Dahl ja em va sorprendre fa molts anys quan vam saber que tot i ser professor d’una universitat americana, això no li impedia fer públics els seus dubtes sobre de la Constitució USA. Deia que la constitució americana permet unes distribucions de poder que la fan poc democràtica. Fa nou o deu anys em vaig atrevir a recollir aquesta idea en el meu llibre “Les ulleres de canviar el punt de vista”, i vaig escriure abastament que també hi ha motius per dubtar de la democràcia de la constitució espanyola.
L’editorial d’avui obre la porta a reflexionar sobre el model democràcia governada amb la participació de totes les parts per aconseguir un objectiu comú i no per criticar, ridiculitzar, estigmatitzar i provar d’aixafar l’oposició.
D’això tan obvi, però tan allunyat de la realitat, en podriem dir govern cooperatiu.

Josep Jallé
Josep Jallé
11.12.2022  ·  23:53

“Les minories ètniques que habiten l’Imperi aprofitaran la més lleugera alenada de democràcia per deslliurar-se, independitzar-se, posar-se dempeus. Per a ells la consigna ‘democràcia’ vol dir només una cosa: ‘llibertat’. Una llibertat entesa com a separació. I axó evidentment desferma la oposició de la nació dominant, la qual, per conservar la seva posició de privilegi, està disposada a utilitzar la força, les solucions autoritàries” … pag. 162 del llibre L’Imperi de Kapuscinsski ( experiències constades el 1989).
Tot és clar i constatat, de sempre, sigui quin sigui l’imperi. La força i les solucions autoritàries ja les coneixeu abastament. Les darrers a més a més recolzades pels titelles locals, auto denominats d’esquerres.
Res de nou sota la capa del Sol i, desconeixent la història, sempre creient que ens la fotran per primera vegada … els titelles quinta columnistes.
Però, a qui pensen que seguiran enganyant?.
Salut!.

Lluís Paloma
Lluís Paloma
12.12.2022  ·  00:38

No n’hi dic la Genialitat de Catalunya perquè sí. No és un Govern, és Mortadel·lo i Filemó. Anem necessitant unes eleccions com el pa que mengem. I, no per res, però ara paguem la negativa permanent de tothom al Parlament des de 1980 mateix a elaborar i aprovar una Llei Electoral de Catalunya: no tindrem mai manera de saber si cada nou resultat electoral és allò que hem votat o una “haute cuisine” “made in Indra”.
Sobre la UE, Ursula von der Leyen segueix sentint rumors de la caleta i Josep Borrell segueix essent Ministre d’Exteriors de la UE. Llavors passa el que passa.

Sever Salvador
Sever Salvador
12.12.2022  ·  00:53

Aquest Govern d’ERC governa amb els peus. Els dirigents d’ERC van a la seva, no escolten, ho volen fer tot ells sols, es creuen molt espavilats, menystenen les opinions crítiques, però al final és a ells que els acaben sempre prenen el pèl. Són un desastre. Els catalans això no ens ho mereixem. Els hem de fer plegar. Ens calen dirigents valents i competents.

Núria Castells
Núria Castells
12.12.2022  ·  01:37

La possibilitat que ara, després de tants focs artificials, el PSOE i Podemos no admetin les esmenes precipitades d’ERC… i tot acabi de la pitjor manera és perfectament possible!
O no n’hem vistes un munt, ja, d’aquestes?
Des del “blindatge” del català fins a altres tantes “negociacions” com les d’en Robert amb les cabres!
Sempre he cregut que els polítics catalans que van a Madrit a “negociar” saben perfectament que fan teatre i que no obtindran RES ESSENCIAL. La metròpoli no regala res. Però quan es vol seguir vivint de l’autonomia, hi ha unes servituds evidents.
Ara, també hi ha nivells.
I quan els polítics que van a Madrit tenen el nivell dels que actualment “negocien” amb l’estat… pot passar de tot.
Aviat es veurà.
En Pedro Sánchez els dona dues-centes voltes.
I l’”atado y bien atado” és doctrina d’estat.

Negociar amb Espanya, des d’una posició de submissió, MAI pot portar res de bo. Això sí que és clar com l’aigua.

Imma Presseguer
Imma Presseguer
12.12.2022  ·  05:56

ER no només són uns traïdors també són uns incompetents. Mala gent.

Rosa Guallar
Rosa Guallar
12.12.2022  ·  06:54

I ara que Òmnium doni la cara… fàstic d’entitat..en què s’ha convertit…

Antoni Cuadrench
Antoni Cuadrench
12.12.2022  ·  08:28

Si es votessin llistes obertes en una Llei Electoral Nova per Catalunya, els votants tindríem una responsabilitat més directe quan votem. Segur que alguns polític dels que ara ens governen no hi foren en unes properes eleccions. Les poltrones repetides s’acabarien.
La consciencia política de la majoria de catalans està feta d’inercies nolstàlgiques enlloc de decidir en funció de la realitat que ens toca viure.
Votar un cop cada 4 anys i cap a casa, és una falsa realitat democràtica que porta al caos que tenim.

Carles Serra
Carles Serra
12.12.2022  ·  09:14

Gràcies Vicent per la magnífica editorial, així com els comentaris d’una majoria dels subcriptors; però com tot a la vida Vicent, fer-te un recriminen per no fer esment ÒMNIUM, quan aquesta entitat ha demostrat abastament que és un apèndix d’ER i ja que dir aquest Antich i la seva junta, posada adit i votada per un 12% dels seus socis, però aquest fet se’ls hi rebufa com estàn demostrant; però el drama són els seus socis, com els votants d’ER, sobretot els que no viuen del partit i d’aquest sistema franquista i corrupte espaÑol.

PAU BOLDU
PAU BOLDU
12.12.2022  ·  09:45

Modificar les lleis en benefici propi es CORRUPCIO, Sr. JUNQUERAS

Antoni Sans
Antoni Sans
12.12.2022  ·  10:08

Escriu Rosa.

Potser ja és el que volien de bon començament. Anunciar el “gran èxit” a bombo i plateret perquè els acol.lits babegin una estonab i acusar els altres d’obstruccionistes. Però deixar passar el tràmit de la llei com els ordena el PSOE.
Ara sí el PSOE no accepta les esmenes ells s’en rentaran les mans. Ja han fet el que els han ordenat i tenen excusa davant la clientela.
És molt fàcil atribuir-ho només a la incompetència (que han demostrat sobradament), Però malauradament d’aquests malanimes podem esperar el pitjor.
La prova és que ningú no es disculparà de les aberracions dites. Ho tenien planificat així.

Pep Agulló
Pep Agulló
12.12.2022  ·  10:27

CRÒNIQUES AUTONÒMIQUES DE LA CLAUDICACIÓ D’ERC…

Sí, és clar, “criticar, ridiculitzar, estigmatitzar i provar d’aixafar l’oposició és una mala manera d’entendre la democràcia”… però les ideologies contràries s’han de combatre no pas fer-les veure que s’han equivocat (?)

Perquè ells, els autonomistes, reprimits pel 155 i ara aliats de Sánchez, lluitaran amb ungles contra qui s’hi oposi des de carrer amb la bandera de l’1-O. Hem vist com les gasten, signaran qualsevol acord repressiu de Sánchez contra l’independentisme mentre ells en surtin indemnes. Els hi va el petit poder autonòmic, l’hegemonia, els vots i les prebendes…

Les cròniques autonòmiques només situen el carrer com una simple oposició més, que vol esmenar al govern d’Aragonès: veieu que no teniu raó… i al final tot queda en aquest ordre digerible pel dia a dia que tant odiem els que volem ruptura…

Tomas Pérez
Tomas Pérez
12.12.2022  ·  10:30

D’acord, Mestre Partal amb el que escriviu al vostre editorial, però també cal tenir present que amb la tropa de mediocritat, ignorància i arrogància que tenim, que com veiem a dia que passa, sempre acaben conxorxant-se contra el carrer (societat civil), que ha d’oposar-se per mantenir uns drets que ara l’hi volen arravatar amb l’únic propòsit d’esclafar la com sigui i al preu que sigui necessari, tant se val el cost tampoc ho pagaran ells. Això sí que és antipolítica.
De la UE que anhelàvem de joves i a la que hem anat a parar de grans, res té a veure amb el pensàvem ni desitjàvem. El mateix cau de corrupció que els mateixos països que la componen, especialment els del sud i est. Això també és antipolítica.

Aleix Gaus
Aleix Gaus
12.12.2022  ·  12:25

Aquesta reforma segueix sent una presa de pel de dalt a baix. Al que per alguns és un èxit per nosaltres és una eixecada de camisa que encara fa més malt als independentistes

Daniel Mir
Daniel Mir
12.12.2022  ·  13:38

Molt d’acord amb Antoni Cuadrench 08:28: els bolquers, i els polítics, s’han de canviar desseguida, quan algú la caga.

Fernando Oller
Fernando Oller
12.12.2022  ·  14:14

les reformes s’han de fer tenint en compte les majorias civils i no per interessos polítics i partidaris.
no anem bé i algun dia que es repeteixi el voler fer un referèndum, per exemple, ens explotés a la cara perquè els marges i les interpretacions poden ser moltes.

Ferran Moreno
Ferran Moreno
12.12.2022  ·  15:50

No fa gaire lluitàvem per la independència però ara toca veure com ERC, JUNTS i CUP, partits autoanomenats independentistes, participen de reformes de lleis espanyoles de tots tipus mentre segueixen vivint de l’autonomia i del sistema polític espanyol.

Ens ho venen com a grans victòries aconseguides o escenificant un gran desacord amb el partit rival, segons cada cas. És molt important anar reformant Espanya. Aquí es veu clarament que no tenen una altra cosa al cap que la independència.

El nivell de traïció i de cinisme és tal que ja només ens fixem en quin partit ens ha traït desacomplexadament, disculpant en certa manera al que ens traeix de forma menys evident, per acció o omissió.

Una pregunta recorrent a xarxes socials és si coneixem algú que hagi deixat de ser independentista. Potser en potència no. El que està clar és que molta gent ha perdut la confiança, ha deixat de creure-hi i ja només vol que el seu partidet guanyi a l’altre i que el seu polític(a) de torn sigui el proper legítim president(a) de la comunitat autònoma.

Els polítics ens tenen on volen.
Com ens hem de veure!

Marià Armengol
Marià Armengol
12.12.2022  ·  15:58

Ja ens ho podem treure del cap. Una ‘Llei Electoral’ diferent de l’actual, on es voti directament al representat de cadascú, NO és possible, ni ho serà: Els partits perdríen el privilegi absolut que ara tenen de prometre una cosa i fer la contraria. No interessa a CAP partit (ara tots tenen la seva ‘clientela’ fidel). Així ens và.
La mediocritat, la incompetència manifesta dels grans negociadors d’ER (quin èxit el ‘blindatge’ del català!) no té esmena a curt termini. Donat el sistema electoral. i la massa de votants, amb criteri futbolero de ‘jo soc d’aquest club, de tota la vida’ dels diferents partits, ho tenim ben fotut.
Estem governats pels més llestos de al classe, No pas pels més intel.ligents ni pels més vàlids.
PS: De la mateixa manera que contra la sra. Clinton hagués votat una escombra, si s’hi hagués presentat (ho va fer en D.Trump), en las següents eleccions JA TINC decidit que només votaré (sigui qui sigui, sense demanar pedigree) qui prometi complir el mandat de l’1-O i aixecar la suspensió de la DI.
PS2: De moment la Llista Cívica que demanem està agafant forma en l’Acord per la Independència. Que s’hi vagi afegint gent de vàlua o que s’integri en un moviment més ampli pot ser un camí a explorar. Els camins explorats fins ara, sobretot els ‘guiats’ per ER ens porten pel pedregar.

Mercè Duran
Mercè Duran
12.12.2022  ·  16:07

Doncs ja ho tenim aquí, PODEMOS s’ha tirat de la moto i ER s’ha quedat amb el cul a l’aire, a lo qual ja està acostumada i terageå igualment.
Només calia escoltar la lletania d’en Junqueras a Catalunya Ràdio ahir diumenge al matí : vomitiva. No sé si abans ho era i dissimulava, però és un personatge tóxic, irat i pagat de si mateix

Joan Royo
Joan Royo
12.12.2022  ·  16:24

Estan tan desesperats que de qualsevol engruna que trauen de la taula de diàleg, l’esbomben com si fos un gran èxit, fins i tot quan l’engruna és tirar-se terra als ulls. El govern autonomista cada dia més, demostra la seua indigència i fan de la mentida el seu qui dia passa any empeny.

Jordi Alou
Jordi Alou
12.12.2022  ·  17:08

Amb l´Imperi Residual Castellà no es pot anar amb lliri a la ma i pactar sense esbrinar a fons la lletra menuda tens tots el números per sortir escaldat. Les impressions no semblen optimistes. Esperem que el nostres analistes no caiguin en una trampa

PEPE PEDREGAL
PEPE PEDREGAL
12.12.2022  ·  17:28

Sr. Partal una vegada més gràcies per la seva editorial d’avui. Els polítics en general haurien de tenir una formació intel·lectual en el camp de la ciència poítica més del que tenen actualment. Els senyors Junqueras i Aragonés tenen una deficiència total i absoluta en aquest sentit, amb tota humilitat els convido a llegir i aprofundir una mica més en personatges com els professors Robert Alan, Ramón Cotarelo entre d’altres.

Rafael Benavent
Rafael Benavent
12.12.2022  ·  19:04

Imma Presseguer, 05·56h.:
Normalment, d’alló que els partits polítics prometen fer i no fan, en el MILLOR dels cassos, resulta ser com les bones intencions, que diuen que l’infern està ple. Però no crec siga adequat qualificar de “mala gent” a un partit que representa milers i milers votants. És un insult gratuït, innecessari, que VilaWeb deuria censurar en el cas i context de que es tracta. Interpel·lar, qüestionar, criticar….
I tant! És com avancem. (No crega que “soc” d’ER. Ni de cap partit) Perdone la ironia (en broma) si li dic el que em van dir A MI una vegada: “Per favor, que parlar bé no costa una m….”

Josep Marrasé
Josep Marrasé
12.12.2022  ·  19:43

Dahl volia, o vol, una divisió sistemàtica per arribar a tenir una oportunitat de fer valdre amb més rigor la democràcia. Però per això cal respectar els altres criteris i debatre’ls si convé fer-ho. Aquí es pretén imposar una raó per sobre de les altres. El diàleg és inexistent i no s’arriba mai a res. I, si tu no estàs amb mi, pleguem. 33 escons d’esquerra, és així com volen dominar un parlament?

Juan Martin ALEGRIA
Juan Martin ALEGRIA
12.12.2022  ·  19:54

Sr. Benavent, s’ha passat vosté de rosca.
Evidentment, que es pot dir dels mandataris d’un partit polític que són “mala gent”. Que tinguen millers i millers de votants no fa d’ells una colla d’intocables.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes