La naturalesa del conflicte

  • «Per a ells ja és cosa de vida o mort i nosaltres ho hauríem de tenir molt en compte»

Vicent Partal
21.06.2020 - 21:50
Actualització: 22.06.2020 - 08:08
VilaWeb
Un operari desembolcalla l'estàtua de Churchill després d'haver estat tapada uns quants dies per evitar que fos atacada (fotografia: Will Oliver).

Sir Winston Churchill torna a ser motiu d’actualitat aquests dies arran del conflicte amb les estàtues de personatges que hom considera racistes. El debat sobre els monuments és important, tot i que en el cas de Churchill segurament caldria tenir en compte també el seu paper en la derrota de Hitler. Sense Churchill, particularment, el nazisme hauria fet via a Europa. Sense Churchill, sense els milions de soviètics morts, sobretot, i sense l’arribada, tardana però imprescindible, dels americans. Però sense Churchill particularment. Quan algú capitaneja una epopeia tan enorme com la del primer ministre durant la Segona Guerra Mundial, el reduccionisme de l’era de Twitter és, simplement, insostenible.

La lectura del seu llibre sobre la segona gran guerra, de fet, és imprescindible –i se’n va fer una excel·lent traducció catalana, per si ningú la necessita. Literàriament, és magnífic i políticament, una mina a excavar amb paciència pàgina a pàgina. Conté el perquè de totes les grans decisions adoptades, entre les quals en recorde una d’especialment interessant per a nosaltres avui. Ara no tinc els volums a mà i parle de memòria, de manera que no puc descartar que algun detall siga inexacte. Demane disculpes per això als lectors, tot i que estic ben segur que el context, que és allò que m’interessa, és l’adequat.

Quan Churchill pren la decisió d’anar a la guerra, a totes, contra Hitler i l’Alemanya nazi, al Regne Unit no eren pas pocs els partidaris de negociar amb el dictador alemany, fins i tot d’arribar-hi a acords. Churchill talla de soca-rel el debat tot introduint-hi un factor clau: la naturalesa del conflicte. Afirma que divagar sobre si es pot arribar a acords amb Hitler o apaivagar la voracitat de la guerra és un error tràgic perquè la naturalesa del conflicte no permet mitges tintes. És un conflicte que solament pot acabar amb la victòria dels uns o dels altres perquè els projectes polítics són incompatibles, cosa que –explica, murri– ja sap el diccionari, car el mot ‘conflicte’ significa ‘incompatibilitat de posicions’. D’aquella convicció íntima naix la força per l’extraordinari combat que durà a terme. Perquè la naturalesa del conflicte s’imposa a la tàctica i les oportunitats, al càlcul.

Aquesta reflexió ve a tomb d’alguns esdeveniments d’aquests darrers dies en el procés cap a la independència, com ara les eleccions a l’Assemblea Nacional Catalana o la confirmació que el Consell per la República elabora un full de ruta, redactat per una comissió políticament molt transversal.

En el –trist– llibre de Jordi Muñoz, que invoca d’una manera tan sui generis el principi de realitat, en un moment determinat l’autor fa servir aquella imatge de quan la pols s’assenta per a proposar la seua visió de què cal fer. Ve a dir que, després de tot allò que va passar el 2017, no és fins ara que la pols no comença a assentar-se i que, per tant, ara es pot començar a mirar amb claredat què ha passat i fer-se una idea, nítida, d’on som, en quina geografia ens trobem. Crec que és l’única cosa del llibre en què estem d’acord. Efectivament, ara sembla que la pols comença a assentar-se, en bona part perquè la imminent convocatòria electoral ja no permet de sostenir aquest pacte de circumstàncies per un ‘govern efectiu’, que tant de mal ha fet al país, en canvi de mantenir el sotagovern professionalitzat i la seua feina administrativa.

I què es veu quan la pols s’assenta? És evident que hi haurà mirades diferents, perquè la mirada sempre és pròpia. Però crec que molts hi veiem emergir, precisament, la naturalesa del conflicte, fins i tot més clarament que el 2017. La repressió continua com una piconadora, la de la Generalitat ‘efectiva’ i els Mossos per una banda, detenint activistes dels CDR, estomacant manifestants, impedint actes, demanant mesos de presó… I la del poder judicial espanyol, demanant anys contra el major Trapero, contra Jové i Salvadó, contra la mesa del parlament i Mireia Boya, contra la sindicatura electoral, contra Laura Borràs, contra qui calga… Si la pols s’ha assentat, ara davant nostre veiem repressió i més repressió i gens de voluntat real de fer política, de resoldre de manera pactada o negociada el conflicte –potser perquè ells sí que tenen algú que s’ha mirat el diccionari.

I d’aquesta banda, de la nostra banda, què s’hi veu? S’hi veu molta desorientació, però molta fermesa també. I, com deia abans, una recuperació d’una certa llibertat de pensar, vist que ja no cal mantenir, encara menys després de la pandèmia, la ficció sobre la importància de governar l’autonomia i recuperar les competències. Amb l’Espanya d’avui, el pujolisme s’ha mort. Encara que els seus hereus, i no estic segur que siguen tots els seus hereus els hereus de la seua herència política, no se n’hagen assabentat.

D’ací ve que una part del moviment vaja recuperant acceleradament, sembla, els principis que encaixen bé amb la naturalesa del conflicte: confrontació, unilateralitat, combat per la llibertat nacional, sense matisos. No sé en què es concretarà tot això. Si emergirà la unitat dels qui volen la unitat o no, ni en quin grau. Si alguns dels actors del 2017 tindran encara opcions, credibilitat, ara, o si tot dependrà de l’emergència de nous protagonistes. I, sobretot, no sé, tot i que en veig indicis, si els electors entendran en quin moment som i quina decisió els demanen –i en això estic completament d’acord amb Joan Tardà, que seran els ciutadans i prou que decidiran, en els processos electorals, cap a on ha de tirar el moviment independentista els anys vinents.

Però, tire cap a on tire, la naturalesa del conflicte s’imposarà cada dia més com a principi de realitat, per damunt de tàctiques i interessos, tant si són nobles com si són espuris. Perquè tot allò que férem el 2017 ha tingut unes conseqüències enormes a Espanya, l’ha deixada tan trasbalsada que no troba la manera de convertir el conflicte que l’enfronta a Catalunya en una negociació, en un diàleg civilitzat normal on tothom cedeix, doncs, alguna cosa. Per a ells ja és cosa de vida o mort i nosaltres ho hauríem de tenir molt en compte.

Per a reaccionar adequadament, per a tornar-ho a fer però assegurant-nos de fer-ho millor. Però també per a apamar bé el terreny de joc. Perquè podria passar que, en la desesperació, fins i tot arribassen a aquell punt, que fa anys comentàvem com a teoria que podia passar però que ara comença a ser realitat, de matar la monarquia per veure si un canvi en clau republicana a Espanya desperta prou il·lusió a Catalunya per a mantenir-la collada unes quantes dècades més. El juliol, tant per la crisi de la monarquia i per tant del règim com pel retorn de la unilateralitat en el camp independentista, comença a fer cara que serà un mes molt intens.

 

PS. Hauríeu de llegir-vos Resina, per favor: ‘Enterrar Macià, ressuscitar Cambó‘. I, si em deixeu continuar amb més recomanacions, també Barnils (‘Esquerra i el mirall‘) i Rebeca Quintáns (‘Aquesta crisi posarà fi a la monarquia a curt termini’). I completeu el menú amb El país del ‘Bon dia’: les deu preguntes clau sobre els Països Catalans. A VilaWeb som així i fem això.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
JORDI PIGRAU
JORDI PIGRAU
21.06.2020  ·  22:23

Campanya per matar la monarquia per veure si un canvi en clau republicana a Espanya desperta prou il·lusió a Catalunya per a mantenir-la collada unes quantes dècades més

Francament, amic Vicent, crec que no te n’adones de la ‘bestiesa’ que acabes d’escriure. Tant si hi ha una cosa com l’altre, creure que amb això
cambiará alguna cosa es ser molt innocent. Catalunya trigarà ‘Dècades’ en ser Independent (Si es que hi arribem)

Josep Ramon Alonso
Josep Ramon Alonso
21.06.2020  ·  22:26

Estic molt d’acord amb el que dius, i tinc la mateixa certesa que tenia en Winston Churchill amb en Hitler, amb els espanyols, tant de dretes com d’esquerres, (tanto monta monta tanto), per que per la majoria d’espanyols en general, els catalans i Catalunya som la seva particular propietat.

Crec que haurem de jugar molt fort si volem aconseguir la independència.

Josep Usó
Josep Usó
21.06.2020  ·  22:32

Quan una part no està disposada a negociar, l’altra no pot creure que ho acabarà fent. I ells no negociaran. No ho han fet mai i no en saben. Al seu llibre d’instruccions no hi ha res que negociar. I molt menys, amb els catalans.

Carles Blanc
Carles Blanc
21.06.2020  ·  22:53

Ja fa anys que vaig adonar-me (no recordo on ho vaig llegir o escoltar) que l’Espanya de la casta extractiva, les 400 famílies, l’Íbex 35 o com se li vulgui dir; no dubtarà en llençar la monarquia als peus del poble si veuen que, d’aquesta manera, poden continuar exprement la societat

Ramon Perera
Ramon Perera
21.06.2020  ·  22:58

Comparteixo l’esperit de fons de l’editorial.
De nevilles chamberlains ja en tenim. Potser masses i tot. Ens fa falta un winston churchill.
Hem de superar un inconvenient. El Regne Unit és un estat. Un estat amb un sistema polític eficient. Nosaltres ni som un estat ni tenim un sistema polític eficient.

Gemma R.
Gemma R.
21.06.2020  ·  23:06

Que l’ única cosa que tots podem estar d’ acord amb Tardà és que serà la gent a les urnes en les properes eleccions al Parlament qui decidirà, ja ho diu tot. És el personatge del Polonia ” algú Ho havia de dir”. Això és l’ únic que fa aquest home, dir obvietats com aquesta però que sembli que descobreix un nou planeta, o begenades que ningú sap si ell mateix en comprèn l’ avast i la bogería. Efectivament, en el confinament hem pogut constatar com mai, que l’ esquerra espanyola no existeix, i la catalana és un vesper de vividors, cuentistes i palanganes mil. Lo de les estàtues, la Laura Borrás, els GAL, la monarquía, etc, etc, etc.
La nova República no s’ ha de fomentar en el nostrat eix esquerra-dreta, sinó en projectes presentats per equips transversals de gent molt preparada en diferents àmbits. Aquest és el nou país que volem molts i pel que estem determinats a lluitar. Bones noticies amb el CXR. L’ ANC està per veure, desitgem que aquest nou periode estigui a l’ alçada dels aconteixamenrs, perquè percebo q la gent està ja escalfant motors. I el ” govern efectiu” q reventi. Ell, els Mossos i TV3. Els que ja ens semblen rèmores d’ una altra època, ja no ens poden fer més mal. El futur és nostre, i quan abans ho vegin, millor per tots.

Josep Ramon Noy
Josep Ramon Noy
21.06.2020  ·  23:35

Gràcies un cop més Partal! Molt llúcida anàlisi sobre la situació. En efecte, la única sortida és la guerra directa i total, com ho era contra Hitler. Avui hi ha un aclaridor article de Toni Soler a l’Ara, que recorda la situació real i autèntica: el veritable principi de realitat. España juga a tot o res, com sempre ha fet. I si cal matar , mataran, perquè com digué ja fa temps un alt representant policial, estan disposats a tot, i va repetir: TOT!. per tal de salvar el seu negoci i el seu poder que li permet el tal negoci. I aquest és el conflicte i la seva naturalesa inequívoca. No té sentit negociar amb España, com no en tenia negociar amb Hitler. Pregunta clau: qui farà de Churchill? Per això juguen la tàctica de Herodes: per tal de eliminar l’anunciat Mesies, matem tots els infants de la mateixa edat. És a dir: per exemple, que desaparegui Laura Borràs, que desaparegui Puigdemont, etc. i en això juguen molt fort ajudats per la ingenuitat i la por dels que volen negociar. I mentre, parlem de negociar; parlem, però de negociar res de res, ni ara ni mai. La estratègia i la tàctica de l’adversari és clara i diàfana. La única sortida? Guerra i conflicte obert. O si no autonomia i que mani el Psc + C’s+ Comuns; i qui dies passa anys empeny. I qui diu anys, diu AVE a la Meca, venda d’armament a dojo, etc.

jaume vall
jaume vall
21.06.2020  ·  23:44

Qui no està d’acord en la evidència que ” la naturalesa del conflicte s’imposarà cada dia més com a principi de realitat, per damunt de tàctiques i interessos, tant si són nobles com si són espuris. ” ?
L’alusió a la exigència churchilliana, molt ben trobada, lúcida, definitiva.

Aviat haurà de ser temps per un nou pols a l’estat. En forma hipòcrita, en forma perdedora, en forma guanyadora. Em fa por a mi mateix, arribar a la hipòtesi més realista. Ara, entenc l’esperança que proposen les paraules llegides per arribar a la hipòtesi més il·lusionadora.

Proposta d’avui, mínima, sense molta importància política, però que em ve de gust fer, crec que seria cívica. Podria el Departament d’Economia “aconsellar” que a partir de l’1 de gener de 2021els preus acabin en unitats mínimas de 0,05 euros? És a dir, que la moneda més petita que necessitem al moneder sigui la de 5 cèntims. Com evitar l’arrodoniment a l’alça ja és qüestió dels entesos, però si ha de ser inevitable, almenys utilitzem l’enginy : que durant el primer trimestre del nou any, les tendes regalin la bossa de paper, o alguna cosa equivalent.

ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
22.06.2020  ·  00:35

La naturasa del conflicte que mantenim contra l’imperialisme contemporani espanyol i com a refundador d’Esquerra Monàrquica Convergent fa uns 30 anys arrere propose que, per a seguir copiant la trajectòria del senyor Pujol i Soley toca ara estintolar la corona borbònica tal i com va fer els senyors Duran i Lleida i el senyor Pujol en moments d’extrema desorientació del statu quo que ens colonitza.

Per tot això i per la meua experiència com a antic militant, em permet suggerir als senyors Tardà i Rufian

https://youtu.be/__4RlhKHa7g

que en aquesta situació del conflicte el duo Pujol & Duran estarien fent servei a la família reial juntament amb els seus amics del Pp i Psoe.

És només una idea que podrien debatre amb els seus compatriotes i amics de Màdrix. Llurs amos i senyors.

Núria Castells
Núria Castells
22.06.2020  ·  04:41

La meva impressió és que -després d’una infinitat de floritures verbals, exercicis de funambulisme i punyalades a dojo dels “nostres”, i de repressió, repressió i només repressió com a veritable programa de l’estat, de dretes i “d’esquerres”- la naturalesa del conflicte ha quedat meridianament clara.
També ha quedat clar que a cadascun dels partits nacionalistes hi ha quadres independentistes i d’altres que no ho són… o no pas prioritàriament.
Que els Comuns no són gens ambivalents pel que fa a l’eix nacional. Ni ho pretenen semblar, ja.
I igualment, ha quedat clar que el govern efectiu ni governa ni podria governar si en sabés (amb alguna meritòria excepció puntual).
És a dir, que la pols s’ha esvaït i s’hi veu força bé.
Ja era hora!
I com que conec força persones fastiguejades amb el trilerisme dels partits però no conec cap independentista que s’hagi tornat unionista, doncs tinc la impressió que la gent, simplement, està “a l’espera”. Però, també, que alguns ja comencen a bellugar.

Ara bé, la pugna es juga en l’eix nacional, sense cap dubte. Amb l’estat, per suposat. Però, entre nosaltres, també.
(Que l’eix social té la “propietat” molt repartida. I una etiqueta ja fa temps que no acredita gaire res. O diríeu que Vergés i Aragonès són més “socials” que Torra i Puigdemont? Que hi ha diferència entre Forcadell i Ponsatí? Que un govern on hi hagués Iceta aportaria “progressisme”?!)

Albert Ventura
Albert Ventura
22.06.2020  ·  05:20

Deu ens en guard que fins i tot amb la Republica catalana asseguda a l’ONU manessin els senyors d’ERC, JxC o la cup. Estic convencut que, fins i tot disposant de missils nuclears, es deixarien ocupar de nou sense resistencia. Els espanyols son els nostres enemics pero el nostre problema mes gran es la casta instal.lada en els resorts de poder. Ni Austria el 1938 tenia tants traidors per metre quadrat.

Bonaventura Casanova
Bonaventura Casanova
22.06.2020  ·  06:51

De debò que encara estem així? Encara hem de definint la naturalesa del conflicte? I ens preguntem perquè es va perdre l’oportunitat de fer la independència?

Marc Blanco
Marc Blanco
22.06.2020  ·  07:00

Horitzó d’eleccions. Per poder votar cal tenir informació i necessitem la més important de totes, al meu parer: què va passar just abans, durant i després de la proclamació de la República. Sense això, anirem a votar cecs.

Carles Amela
Carles Amela
22.06.2020  ·  07:07

(…) matar la monarquia per veure si un canvi en clau republicana a Espanya desperta prou il·lusió a Catalunya per a mantenir-la collada unes quantes dècades més?

Ni de conya! Independència ja!!!

Albert Miret
Albert Miret
22.06.2020  ·  07:27

Winston Churchill va anar a cercar l’aliança als EEUU. Va ser prou intel·ligent per a mesurar les seves forces reals i entendre que la seva força -que era l’única moneda que acceptava la bèstia Hitler-, no era suficient per a guanyar-li la guerra. Necessitava ajuda. Nosaltres no hem buscat mai d’una manera efectiva aliats disposats a defensar el nostre país, perquè mai hem volgut acceptar que no tenim la força bruta necessària (exèrcit, ai quin fàstic!) per enfrontar-nos a qui només és capaç de negociar un pacte una vegada vençuda i mai abans. És trist observar que el nostre orgull és tan semblant al seu a l’hora de no voler veure que allà on ens estan portant és a l’escorxador després de finalitzar l’espoli programat. No badem més, per favor. Ni més tauletes de pactes impossibles, ni seguir creient que som tan intel·ligents que els guanyarem a cops de lliri. Europa ja ha demostrat que només es posaran al nostre costat quan hàgim guanyat, i no guanyarem fins que els fem por de veritat, i la por només els la farà un exèrcit disposat a igualar la seva bestialitat… O fins i tot, potser només fent creïble la seva possibilitat.

“Sin Catalunya no hay espanya” es van cansar de dir quan es van creure la nostra independència. Mai ens deixaran marxar negociant, perquè els hi va la seva supervivència i ho saben molt bé, excepte quan s’hi vegin obligats. Hem de negociar, però no amb espanya, que semblem burros volent tombar una paret a cops de cap, sinó amb qui ens convingui més, i ser prou valents per a fer-ho.

Alex Rodriguez
Alex Rodriguez
22.06.2020  ·  07:29

(…) matar la monarquia per veure si un canvi en clau republicana a Espanya desperta prou il·lusió a Catalunya per a mantenir-la collada unes quantes dècades més?

Que algú a Espanya estigui planejant això em sembla més que plausible i faríem bé, si mai arribés a passar, a estar preparats per la pressió col.losal, des de fora però sobretot des de dins, per acceptar “l’oportunitat del segle” de “millorar Espanya” (no poso més cometes però esperoq ue s’entengui la ironia).

GABRIEL MIR
GABRIEL MIR
22.06.2020  ·  08:16

Quan algú menteix una vegada, possiblement torni a fer-ho. Quan algú fa trampes, potser en torna a fer. Si li va la vida, segur en farà. Quan mentides i trampes són sistèmiques, no hi ha dubtes: no hi pots confiar.
El discurs de qui sempre somriu, encara q parli de tragèdia, no fa per creure. És la tapadora del trampós, del mentider.

Carles Serra
Carles Serra
22.06.2020  ·  08:31

Gràcies Vicent per l’editorial.
Només tornar a dir que uns dels problemes, a part de la criminalitat del govern d’EspaÑa, és que líders que ens tenien que portar cap a la llibertat de la nostra nació colonitzada, no hi creien.
Tono a insistit que va pactar en mossèn Jonqueres amb la seva amiga Sorayita pel l’1-O,? a part de mantenir objectius comuns sobre la sacro Santa Cristiandad

Carme Garcia
Carme Garcia
22.06.2020  ·  08:31

Matar la monarquía i mantenir collada Catalunya amb la resta d’España , és el desig de ER, sinó, no entenc el canvi de sigles que fa temps desde les eleccions del 2017 , en que es varen treure la C de Catalunya, ells juguen amb la gent que sempre els anomenará com a ERC, i fent-ho d’aquesta manera poden presentar-se a la resta de España guanyant més vots.
ER desde sempre que ha vulgut la República española més que la independencia de Catalunya, i per aixó fara juntament amb el PDCAT el que diu el Viçens intentar entabanar-nos per mantenir el seu estatus dins de Ñ i que abandonem la idea de ser un país lliure.

Pep Agulló
Pep Agulló
22.06.2020  ·  08:38

APAMANT EL TERRENY DELS INIDICIS…

“quan la pols comença a assentar-se”. En la meva mirada, tot queda empolsegat i es manté un cert grau d’indefinició. Es veuen els fets però no el rerefons empolsegat que només es poden intuir les formes. És a dir, estic d’acord amb com l’editorial apunta el panorama dels dos bàndols, però en el nostre bàndol la cosa és més complexa…

Perquè encara que una part de l’independentisme anem recuperant els principis d’unilateralitat, confrontació, etc. aquests no es poden materialitzar en una direcció política que encara és grenyal. Només tenim indicis. Està en una fase incerta de definició.

El dilema, doncs, és que volem engegar aquella “unitat pels qui la vulguin” però hi ha unes eleccions autonòmiques amb els partits de sempre (fins avui), i que per responsabilitat política no ens hem d’abstenir. Llavors aquests vots ¿De quina manera afavoriran o retardaran l’acció del principi de la realitat que s’ha d’imposar?

PS. En l’article d’en Barnils ‘Esquerra i el mirall’, parla d’ERC com d’un “partit petit”. Més que partit petit és una secta gens assembleària. Més aviat de jerarquia leninista. Aquella trampa que ens deien del funcionament intern del partit: “llibertat de discussió i unitat en l’acció”. Res més fals. Puny de ferro com va demostrar l’entrevista a Marta Rovira.

Josep Salart
Josep Salart
22.06.2020  ·  09:05

Churchill no es dels personatges que m’hagin arrancat més passió. Respecte pel què va fer si, però sempre el recordo poc amic dels catalans i per mi això és discriminació i/o racisme i/o superioritat i/o despreci. De fet, va acabar quasi com la fí que fan uns “pantalons justos”.

De les seves famoses frases?, m’inclino més per les d’ Einstein o Grouxo Marx.

No cal fer volar coloms, a nosaltres ens ha mermat les pretencions dels dirigents d’ ERC i la ceguesa dels seus votants no veiet que eren uns convergents.2
Ara toca unitat, Consell per la República, full de ruta, desobediència i anar per feina, contrariament encara ens trobaran aquí parlant de monarquia española, de l’estat español i del gaspatxu.

Marcel Barbosa
Marcel Barbosa
22.06.2020  ·  09:18

Cal unitat, condició per començar a caminar de veritat. Front popular cap al Nou Estat, i a veure qui és el valent que no si suma(ERC ?). Ens cal també escalfament i pujar l´ànim de la tropa. Proposta: Camp Nou ple(tipus Concert per la Llibertat del 29-06-13), ja ni ha prou que ens tinguin en toc de queda per un virus autoescampat.

Montserrat Puig
Montserrat Puig
22.06.2020  ·  09:34

Molt d’acord amb l’editorial d’avui.

‘Conflicte’ significa ‘incompatibilitat de posicions’. I és cert, la naturalesa del conflicte amb Hitler no permetia mitges tintes.

La naturalesa del conflicte amb España tampoc en permet, de mitges tintes.

No ho oblidem si en la desesperació maten la monarquia i els españols fan una república. La naturalesa del conflicte amb España serà el mateix, hi haurà la mateixa incompatibilitat de posicions, que no és altra que nosaltres volem ser un país lliure i independent i ells no volen que ho siguem. Això no permet mitges tintes.

Si a España fan una república, que desperti il•lusió a Espanya, però no siguem tan babaus de creure aquesta il•lusió aquí. Una república o una monarquia española en això estan d’acord: no volen una Catalunya independent. Ja ens ho han demostrat. Recordeu Azaña: «Una persona de mi conocimiento asegura que es una ley de la historia de España la necesidad de bombardear Barcelona cada cincuenta años. El sistema de Felipe V era injusto y duro, pero sólido y cómodo. Ha valido para dos siglos.» I és el que segueixen fent.

Rosa Gispert
Rosa Gispert
22.06.2020  ·  09:39

Vés a saber si l’atac a la monarquia espanyola no ve de les altres monarquies europees, fartes de veure com la seva corrupció posa en perill llur credibilitat, i per mantenir-ne l’estatus Quo.

Llegeixo aquest dies les cròniques de Teresa Pàmies sobre la guerra civil i tinc la mateixa impressió del que estem vivint ara. A l’altre cantó saben que la lluita és a vida o mort, en el nostre tot és rancúnia, càlcul partidista i fer volar coloms idealitzant la pròpia fortalesa i convenciment. Mentre la població cansada de tantes desgràcies no veu el “nou món” republicà per enlloc.

La gestió nefasta de l’epidemia i el post 2017, que han fet els diferents departament de la Generalitat: Salut, Treball, Justícia i Interior, majoritàriament d’ER deixen molt clar que l’estructura administrativa que tenim és un veritable desastre, després d’anys de desinversió i enxufisme de tots els colors, que té col.locats en llocs clau ineptes amb carnet i no professionals amb coneixements i experiència.

Fer una revisió crítica de tot això, és més necessari per saber on estem, que no pas qualsevol campanya electoral o política, per poder posar-hi remei. Per molt que es vulgui ignorar la realitat, les conseqüències les veiem i les patim cada dia. On podem aspirar a anar si el que tenim no s’aguanta per enlloc?. Cal fer una bona neteja a dins de casa abans de tornar a fer volar coloms.

Agnès Buscart
Agnès Buscart
22.06.2020  ·  09:40

LA REPÚBLICA ESPAÑOLA FA PUDOR DE CREMAT,
DE REPRESSIÓ, DE CONTROL, DE DESESPERACIÓ TAMBÉ…

LLIBERTAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Joan F Ruiz
Joan F Ruiz
22.06.2020  ·  09:40

Primer una referència als casos de iconoclastia que s’han produït arreu, i aprofitant la referència a Churchill. Ningú és, en el seu comportament, ni blanc ni negre (perdoneu lo dels colors, per si algú de pell fina es pica, però la referència cultural de la dita és així), tots absolutament tots som grisos amb diferents matisos. Qui digui el contrari ho és un boig o un fanàtic descerebrat. És a dir qui estigui lliure de culpa que llenci la primera pedra. Ningú.

La història hauria de ser reescrita amb la veritat, un cop els vencedors han perdut el poder de manipulació. I si alguna estàtua és d’algú majoritàriament reprovable, és retira a un museu amb un peu que expliqui la seva realitat.
Però si el monument hi és en record a les generacions futures de la seva aportació positiva, s’ha de mantenir sense que per això calgui amagar actes ni positius ni negatius.

Churchill com diu el Sr. Partal va liderar una gesta heroica contra l’autoritarisme nazi, entenent que amb ells no hi havia negociació, perquè estava segur que tard o d’hora, ja més forts, es girarien contra Anglaterra. El mateix passa amb els espanyols, l’únic futur per nosaltres, pels Països Catalans, és marxar.

(Penso el mateix de Colom, era un explorador, que tenía les seves llums i ombres, però no per això se l’ha de demonitzar ara.
O és que farem ara neteja de totes les estàtues romanes i el Coliseum, pel que van representar en l’esclavisme?)

Tornant a la segona analogía, la de quan la pols s’assenta, mal emprada al llibre d’en Muñoz, la podem interpretar dita pels naZionalistes espanyols, com tirar terra a sobre, per amagar les monstruositats comeses i poder continuar esclafant el sentir i la cultura del poble català.

Amb els espanyols (faig servir el genèric tot pensant que també n’hi ha de bona gent, però hores d’ara són minoria) no hi ha negociació com diu en Partal.
Quan els ha convingut ens han arrabassat tots els nostres drets com a poble, deixant l’autonomia descafeïnada que tenim en paper mullat. I ho tornaran a fer amb qualsevol excusa sense despantinar-se.

Per tant, com va preveure Churchill, només tenim la opció de decidir per nosaltres mateixos, ser independents, si realment volem existir.

Us heu assabentat senyors de Esquerra Republicana Convergent de mossèn Junqueras?

Francesc Font
Francesc Font
22.06.2020  ·  09:46

Diu l’editorial “davant les imminents eleccions”. Perquè imminents? L’actual legislatura no acaba fins desembre de 2021. I en les eleccions al Parlament no es vota president de la Generalitat sinó que diputats. Que són els qui elegeixen o poden destituir al president. Per la qual cosa cal dir que si Torra –que no és tan estúpid, ni molt menys, com sistemàticament el presenten a Polònia– és “dimitit”, el Parlament pot, i ha de fer-ho, elegir altre, i no obeir allò que mana un tribunal tan polititzat com és el Suprem. Si partim d’una concepció i de respecte a la legalitat, aquesta campanya de presentar noves eleccions no com una alternativa al servei de determinats interessos “dialogants”, sinó com si fos una conseqüència legal i obligatòria. Fa pudor. Massa pudor.

Eduard Samarra
Eduard Samarra
22.06.2020  ·  09:59

Sí, jo també veig aquest moviment d’una renovada Espanya republicana, però no tant per part espanyola (ja veiem en què està Pablo Iglesias) sinó per part nostra. Heus aquí la trampa mental en què caiem una i altra vegada: Catalunya ha estat el principal artífex de l’entelèquia aquesta de la democratització d’Espanya. Una mentalitat servil i paternalista derivada de la mala gestió del trauma de la repressió que ens condueix a dir allò de “com que no en podem marxar, reformem-la.” Això no ha canviat substancialment. Si ho hagués fet, aquests articles ni tan sols s’arribarien a escriure.

Josep Gualló
Josep Gualló
22.06.2020  ·  10:28

EL SISTEMA DE PROBA I ERROR

Poca gent negarà que aquest sistema es el més efectiu per avançar. Si som prou intel·ligents, sabrem aprofitar la prova i error dels que ens van precedir en situacions comparables. En aquest editorial, Vicent Partal ens recorda la proba, i en aquest cas encert, de Sir Winston Churchill quan va desatendre els cants de sirena que li deien, des de dins de casa, que negociés amb Hitler. Era un gran estadista i ho va tenir clar. No!

A Catalunya les sirenes d’ERC ens canten les excel·lències d’anar tots junts a negociar amb el feixisme espanyol, la recuperació de les competències que tenim en l’època de Jordi Pujol. Ells ocuparien l’espai de l’antiga Convergència. I un rave! jo vull la independència.

A Churchil no li va importar gens la unitat. Va tirar pel dret. Nosaltres semblem mesells i ens entestem a seguir amb una proba que ja hem vist que és un error. Parem d’una vegada!

Vicent, empraré una vegada més ena expressió teva que he adoptat com a meva. “La unitat per a qui la vulgui”. Doncs això, per a qui la vulgui.

A la portada del Punt Avui d’avui, amb lletra gran Elisenda Paluzie sentencia: “Hem idealitzat la unitat”. Doncs vinga som-hi. Deixem de perdre el temps i de fer tonteries. I sobretot, ignorem els cants de sirena. “Hem d’anar mes lluny dels arbres caiguts que ara ens empresonen”. (No cal dir de qui és).

jordi Rovira
jordi Rovira
22.06.2020  ·  10:46

Anem anomenant els fets cada vegada amb més concreció. I la concreció és la conseqüència evident de tota batalla, tant sigui bèl·lica, com política. I sí, la pols es va assolant; mostra inequívoca de l’impacte causat per 1-O, la reacció al qual ha empès a l’estat espanyol a una cruïlla entre vida o mort. Fantàstica la bona nova d’avui: atenció envien un anell expiatori en forma de República Espanyola! Qui ho havia d’imaginar? En tot cas, crec que tothom és ja prou avesat a les males arts de la política d’estat d’un estat sense rumb. I que per això mateix, tothom ja veu la diferència entre el que guanyes i el que et donen. El refranyer castellà ho diu ben clar: “A caballo regalado, no le mires el dentado”

Joan Royo
Joan Royo
22.06.2020  ·  11:34

Sincerament crec que és perdre el temps plantejar-nos res sobre la república espanyola, la monarquia espanyola i el sumsum corda. Només espere que aparega una llista de gent per a les eleccions pròximes amb un punt al programa: declarar i fer efectiva la independència si al Parlament hi ha majoria independentista. Seria l’opció que qualsevol independentista hauria de votar i si no hi ha aquesta candidatura, que vote sa tia.

Carles Matute
Carles Matute
22.06.2020  ·  11:58

Vicent, m’agradaria compartir el teu optimisme, però pel que fa a la frase “per a ells ja és cosa de vida o mort”, francament, tinc els meus dubtes.

Parlant de diccionaris: en el seu la paraula “negociar” no existeix; per tant, esperar que es vegin obligats a fer-ho, siguin quines siguin les circumstàncies, és esperar en va. Aquesta gent son dels que moren matant (viva la muerte!) i abans ho arrasen tot que deixar alguna cosa dreta per a l’oponent. I la prova recent és com ha acabat el tema de la Nissan: ens volen ofegar econòmicament davant la perspectiva de que tard o d’hora poguéssim fotre el camp, i aquest afer, en concret, no és pas de fa quinze dies, es porta coent des de fa anys. El voler desmuntar la Generalitat ja ve de quan s’en varen adonar de que si ens donaven una mica de camp per corre els deixàvem enrere, cosa que de cap de les maneres poden tolerar en funció de la seva mentalitat castellana. Anem-nos fent a l’idea de que això costarà, i molt; que ens cal un Churchill que assumeixi el lideratge d’un moviment que ja existeix però que ara va com un ànec sense cap, i que la cosa ja comença a ser urgent.

Que tingueu una bona setmana i que la Flama de Sant Joan ens il·lumini el camí.

Rafael Benavent
Rafael Benavent
22.06.2020  ·  12:12

La Espanya, tant monàrquica com si esdevé republicana, té molt clar que continuarà tenint una pedra a la sabata que es diu Catalunya.. I més que Espanya, el Madrid melic del món i extractiu. Mai n’ha tingut prou, com tampoc ha sabut administrar bé el que extrau. Botó minúscul de mostra, el seu “El ferrocarril de la fresa, d’antany, i la concepció de l’AVE i atopistes actuals. Ella ens cobra, es fa ama i ens administra a la seua conviniència. Res la farà canviar si no es veu obligada. Li va el ser o no ser del que és. La seua mentalitat hidalga i de gens heretats i inculcats als seus súbdits, així ho reclama. El seu éxit aconseguit és tenir-nos colonitzats sota un cop d’estat incruent, actualitzat, sense intervenció descarada i oficial de l’ejèrcit… mentre puga, manejant des de la “trastienda” els fils del poder real. L’econòmic, cultural, social, etc. etc.

Jaume Bosch
Jaume Bosch
22.06.2020  ·  12:14

Les famílies extractores ja van finançar un nan per què fes una guerra civil.

Fotem el camp i que ells fassin el què vulguin, ja està bé de mantenir ganduls, mentiders i lladres, ara, nosaltres compte amb lo que tenim a casa, que deu ni do!

Maria Angels Fita
Maria Angels Fita
22.06.2020  ·  13:19

El professor Deulofeu ens guia. La Matemàtica de la Història és una evidencia.
Si VilaWeb, desprès de dos anys gairebé de silenci, es veu obligat a parlar del Consell de la Republica i de Puigdemont, crec que anem molt bé.
La boira s’està esvaint i ben aviat podrem dir que hi tornem de debò.
La unitat arribarà per si sola. Será tant natural com l’aigua clara.
A Italia diuen “ne vedremo delle belle”. Més o menys, vol dir que veurem fets i coses grans i de tots colors. Será un estiu molt estimulant.
Hem d’estar amatents i preparats quan sentim el tret de sortida.

Joan Xuriach
Joan Xuriach
22.06.2020  ·  13:41

Per a mi com si volen rescatar de l’oblit, fingit, un vell sistema polític: la democràcia orgànica. De fet, l’oligarquia espanyola no l’ha deixat de practicar des del 1939. Sigui monarquia, sigui república, seguirà sent Espanya i nosaltres la seva darrera colònia. Es tracta de que es quedin sense colònia i se’n vagin a pastar fang.

ramon Feixas
ramon Feixas
22.06.2020  ·  16:09

Dins l’embat de d’adoctrinament especialment en el tema competitiu, sovint es tendeix a mirar les opinions d’altres, no pas com a una de les pròpies que es poden anar polint de les que ten altres que també tenen consciència de la necessitat imperiosa de Catalunya d’independitzar-se d’Espanya. Quatre ulls veuen més que dos i els dos ulls de l’altre independentista no són rivals sinó cooperadors. Qui és realment independentista i qui no ho és? Els que han anat a la presó o a l’exili no hi ha dubte de que ho só. Molts d’altres tampoc enganyen en aquest sentit. Si al senyor Mas li sembla que el procés ja fa tres hores que dura i es pot donar per acabat, és lògic que una branca conservadora convergent, per molt que hagin acceptat a Puigdemont estiguin més rivalitzar amb ERC no pas a tenir la independència com a prioritat. A Espanya també hi ha qui tenia l’estructura franquista muntada i quan parla de democràcia diu que consisteix en “demontzar coletas y separatistas”. De fet hem nascut com a súbdits espanyols i l’hegemonia pujolista no era altra cosa que una sucursal del PP a Catalunya. De ben segur que davant la v nova circumstància molts que creien en convergència han passat a l’independentisme. Alguns d’ells si ho han fet no s’han ben desenganxat del profund esperit partidista que tenia aquella hegemonia. Per sort em penso que no son molts però es fan notar quan s’atrinxeren al menyspreu partidista. Als que no tenim tendència política de partit, em sembla que ens agradaria que primer hi hagué l’objectiu comú i en segon terme la tendència partidista. Però si al futbol un d’anar a favor d’un equip triat al principi és una des-educació que destrossa moltes coses social. Cada factor té el seu pes . Per això és tant important cuidar la salut de la consciència social que per guanyar la llibertat d’un poble sempre necessita molta salut i maduresa.

David Mascarella
David Mascarella
22.06.2020  ·  19:14

Qui dia passa, any empeny, tots anem opinant, i em sorprèn molt el silenci sobre les paraules del Pr Puigdemont, recomanant que el Pr Torr segui a la taula “d’exploració”, així mateix com reclama el Pr Torra, i, sobretot, que s’oblidi que ERC ha plantejat contactes de Govern a Govern, que en el cas que comportés algun acord sobre la capacitat legislativa de la Generalitat, seria el poble català qui decidiria MITJANÇANT VOTACIÓ la seva validesa o no!. Això ha estat silenciat.

També s’ha silenciat l’episodi (calculat) de penjar una pancarta que es treu just quan arriba la imputació, ni abans, i tampoc després es deixa penjada penjada.

Però encara més, tornem a les paraules del Pr Puigdemont : caldran molts anys, i mesos de preparació, treballant en totes direccions, abans d’una declaració amb garanties de continuitat….

Això, incomprensiblement no ha tingut ressò aquí. hI ha qui exclama independència ja!! i també qui s’ofèn per la pretensió de respecte que demanen els que pensen diferent, fins i tot fan nosa, i també la llista negra de persones i mitjans de comunicació….

Caldran molts anys, i ni tan sols un comentari! encara que també ho digui ell…

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any