El desafiament de Ponsatí i la por de Llarena: un tombant del procés d’independència

Vicent Partal
24.04.2023 - 21:40
Actualització: 25.04.2023 - 09:08
VilaWeb
Ponsatí ahir treballant al seu despatx (fotografia EFE/ Leo Rodríguez).

Clara Ponsatí no es va presentar ahir al Tribunal Suprem espanyol on havia estat convocada pel jutge Llarena. Va passar el matí treballant al Parlament Europeu, a Brussel·les, on va exigir a la justícia espanyola que complís la llei i retirés l’ordre estatal de detenció que encara hi ha en vigor contra ella.

I el fet més significatiu de tots és que el jutge Llarena, contra allò que anunciaven tots els seus fans i els fanàtics de l’aporellos, no va ordenar que la capturassen. En un gest que demostra molta feblesa i por, Llarena va demanar a l’eurodiputada que li fes arribar la justificació documental de l’empara del Parlament Europeu i va demanar a les parts que es pronunciassen sobre què caldrà fer ara. Però res d’ordenar la detenció immediata de la consellera a l’exili ni cap de les fatxenderies a què ens tenia tan acostumats.

El fet és molt revelador i indica que a Espanya comencen a entendre el pa que s’hi dóna. Hi havia un precedent clar, perquè el dia que Clara Ponsatí va ser detinguda il·legalment a Barcelona pels Mossos el jutge ja va fer l’orni i no gosà portar-la emmanillada a Madrid, tal com havia promès que faria amb mant titular de diari. Però la reacció d’ahir encara és més significativa. Veurem què fa Llarena dilluns vinent, quan s’exhauresca el període de cinc dies que ell mateix ha posat sobre la taula. Però el canvi de to, d’actitud, de tot, ja és impossible de dissimular. Llarena, recordem-ho, això, no s’ha atrevit a enviar unes noves euroordres després de la monumental patacada judicial que li van clavar al gener amb la sentència sobre Lluís Puig. I ara, a l’abril, ja no s’atreveix ni a ordenar la detenció de Ponsatí d’acord amb una ordre estatal i desobeint el marc judicial europeu. Són fets, això, no pas opinions. No pas teoria.

I són fets que ens ensenyen que l’independentisme català pot derrotar Espanya i ens mostra la via per a fer-ho. D’ací vénen els nervis de la premsa madrilenya i dels autonomistes, que ahir van arribar a dir –Mare de Déu!– que arrossegar-se davant Llarena reconeixent la seua legitimitat és millor i més valent –més valent!– que arrossegar Llarena negant-se a reconèixer la seua legitimitat i empenyent-lo contra la paret.

Perquè és això que ha fet Clara Ponsatí. Ponsatí ha obligat l’altiu jutge espanyol a arrossegar-se per terra mentre ella li nega, serenament i de manera elegant, qualsevol legitimitat. Li nega que tinga cap poder sobre ella. I no tan solament això: alliberada de complexos, Ponsatí li dóna ordres i li crida l’alto perquè ella sí que sap que Llarena no és sinó un pobre jutge regional que té per damunt seu tot un sistema legal democràtic que li esmena la plana. Veient-la actuar així, és molt difícil de no pensar que diferent que hauria estat la història d’aquest país si una part del govern no s’hagués lliurat voluntàriament al Suprem i no hagués acatat totes les seues humiliacions; és a dir, si no hagués trencat el pacte d’anar-se’n tots junts a l’exili per lluitar des d’allí i desarmar la justícia espanyola.

Però ara tant hi fa, perquè en definitiva el que ha passat ja ha passat i no ho canviarà ningú. Però tant hi fa, sobretot, perquè el fet important és què passarà d’ara endavant. I ací és on la lliçó de Clara Ponsatí és encara més transcendental.

La independència és possible avui. Realitzable. Com ho era el 2017. I tots sabem com es fa. Es fa de la mateixa manera que es va guanyar el 2017, però sense que el govern frene en el darrer instant. Tanmateix, ara hi ha una enorme diferència a favor nostre, que és la manera com la justícia europea –no pas la política europea, sinó la justícia europea– retalla la capacitat de reacció d’Espanya, el seu recurs a la violència com a manera de mirar de resoldre un problema polític. I això ho canvia tot.

El 2017 Espanya va reaccionar fent servir tan sols la violència, una violència incompatible amb la nostra ciutadania europea, amb els nostres drets consagrats als tractats de la Unió i que no ens poden ser negats. Per això durant aquests cinc anys l’exili ha lliurat un brillant litigi estratègic que tenia la intenció d’obligar Europa a prohibir l’ús de les armes jurídiques que Espanya va fer servir per a frenar el moviment democràtic català. Armes sense les quals Espanya no pot mantenir sota la seua sobirania i sotmès el Principat de Catalunya. Els presoners polítics van ser alliberats pel Consell d’Europa, però Espanya i els autonomistes van poder-ho dissimular. La reforma de la sedició va ser ordenada pel Consell d’Europa, però Espanya i els autonomistes van poder-ho dissimular. I ací hi ha el valor d’això que passa ara amb Clara Ponsatí i Lluís Puig. La impotència de Llarena i de la justícia espanyola davant els seus casos ja no la poden dissimular ni els espanyols ni els autonomistes. El rei va nu. I és, per tant, la prova fefaent que allò que tanta gent es nega a entendre és real. Que hi ha una via europea i que la combinació de la via europea amb la insurrecció –i què ha fet Ponsatí sinó insurreccionar-se?– és el camí que ens pot traure, quan nosaltres ho vulguem i ens ho creguem, d’aquest malson que alguns encara es pensen que no s’acabarà mai.

PS. Avui és el Vint-i-cinc d’Abril, el dia que marca i commemora la batalla d’Almansa i, per tant, la fi –amb la força de les armes– dels nostres estats independents, en aquest cas concret del Regne de València. I el començament de l’ocupació espanyola. Ací teniu la prèvia d’Esperança Camps. En l’editorial d’ahir parlava del pes de la història en la psicologia col·lectiva, però avui vull recordar també el paper fèrtil de la memòria com a fonament de les nacions i la vida col·lectiva dels pobles. Com sempre, doncs, recordaré allò que ens ha transmès la gent de generació en generació: que quan el mal ve d’Almansa a tots alcança. I, poc afeccionat com sóc als himnes i als visques, escriuré el meu desig que visca sempre el País Valencià, que visca la terra.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Usó
Josep Usó
24.04.2023  ·  21:59

Exemplar la derrota del jutge regional i de la seua autonomia. De traca la reacció dels pobrets que volen fer creure que fan alguna cosa més que ballar una ridícula rumba al carrer el dia de sant Jordi. El camí està clar.

jaume vall
jaume vall
24.04.2023  ·  22:18

Em sumo a la satisfacció, tot i això des de fa molt de temps que em preocupa el següent :
Suposem que som el 55% de catalans independentistes, enfront un 45% d’unionistes.
Però resulta que aquesta majoria sobiraniste està representada per tres corrents, ERC, Junts i CUP, que tant per ideologia com per “sensacions de pell” personals no es posen d’acord. Vol dir que dividint el 55 per cent entre tres parts més o menys proporcionals, cap d’elles la força necessària pel famós embat democràtic.
El 45 espanyolista més la part ideològicament contrària independentista, sempre serà superior al 50%.
No sé si m’explico.
Com podem enfrontar-nos a l’estat amb el famós embat democràtic, en aquestes condicions?
I tampoc no sé com podem influir des de baix, per pressionar els nostres, si fins ara ha quedat clar que la classe política (també hi incloc les CUP) prioritza el partit i/o la seva representació, al país, sense escoltar-nos massa, ni en manifestacions, ni la pressió de les entitats cíviques.

Com podem obtenir la independència?
I més greu encara, ¿com podríem gestionar-la, encara que totes les cartes ens resultessin guanyadores, si bona part de la classe política té tics espanyolitzants?

Segur que estem tan bé?

XAVIER VIDAL
XAVIER VIDAL
24.04.2023  ·  22:29

Ens cal deixar de mirar els arbres per veure el bosc del darrera. La guerra exiliats-judicatura (No Justicia) espanyola és una batalleta per explicar als nets. Ens cal posar fil a l’agulla i fer efectiva la independència. De bon segur que la opinió pública europea està del nostre cantó-no els polítics, es clar- ho vaig comprovar en un viatge a Disneyland Paris. Ens falta coordinació per fer lo que cal fer. Deixeu-vos d’enquestes i collonades. Endavant, posem-nos d’acord i sortim al carrer per no deixar-lo mai.

Jaume Riu
Jaume Riu
24.04.2023  ·  22:36

DEIXAR D’OBEIR ÉS L’ARMA DEFINITIVA
El maig de 1967 al Diari filosòfic, Hannah Arendt copiava una frase de Peter Ustinov que havia llegit al New Yorker del 7 de febrer:

“Durant segles s’ha castigat als homes per haver desobeït. A Nuremberg, per primera vegada, se’ls ha castigat per haver obeït. Les repercusions d’aquest precedent tot just comencen a fer-se notar.”

En aquesta afirmació revolucionària no hi ha un crit a desobeir sinó a deixar d’obeir, com fa Clara Ponsatí amb el seu desafiament al Tribunal Suprem.
Alguns pensem que deixar d’obeir es l’arma definitiva.

Joan Benet
Joan Benet
24.04.2023  ·  22:42

ERC és el PSC de la época de Maragall.
Espero que és fotin una bona hostia a les municipals

Frederic Varela
Frederic Varela
24.04.2023  ·  22:51

Sí, que visqui la terra.
I com que el que ve després, no quedaria bé en boca del director de VilaWeb, ja ho dic jo:
i que mori el mal govern.

Xavier Clèries
Xavier Clèries
24.04.2023  ·  22:53

Clara Ponsatí va ser una rara avis en el govern de l’u d’octubre, però està demostrant que calen moltes com ella per aconseguir la independència. Aquest és el perfil que necessitem.

Josep Culubret
Josep Culubret
24.04.2023  ·  22:54

Estic completament d’acord amb l’editorial, (quan més obeíem, pitjor ens tractaven), si som catalans i no ens sentim espanyols, no hem de fer cas de les seves directrius.

I sempre, VISCA EL PAÍS VALENCIÀ I VISCA LA RESTA DE PAÏSOS CATALANS

ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
24.04.2023  ·  23:02

Sempre la “batalla de València” (BdV) de rerefons del que estem vivint ara. I del que vam viure des de 1977 ençà.

Hi ha dos tipus de crítica cap a l’enteresa dels nostres eurodiputats a Brussel·les.

1. Aquells que recomanen des de la metròpoli colonial en la persona de la ministra Llop. Qui reclama que Na Clara Ponsatí i Obiols ha de “creure” per ser una persona pública. Com si aquesta nació nostra no tinguera més legitimitat històrica que totes les seues españes inventades. En la BdV tothom d’UCD, PSOE etc reclamaven que els valencians s’havíem d’acoblar a la constitució del 78 perquè legimitava el nostre autogovern. Ja sabeu la cantarella de F. González, A. Suárez, Abril Martorell, Landelino Lavilla, Fraga, i tota aquella morralla eixida de sengles ocupacions de 1937-39 sobre la nostra nació al sud de l’Albera. En aquell moment, joves i inexperts com érem vam mossegar l’ham. Avui ja no cauríem en el parany perquè érem desinformats i desmemoritzats. Hui ja nos ens colen ni allò de “guerra civil” que si bé, ens van envescar però sabem que “era d’españa” no nostra. Com fou per als habitants de Casablanca era l’ocupació del govern de Vichy batallant contra la Résistance, i Rommel també per allà. Per cert, la Résistence, un altre mite jacobí, doncs tots els gavatxos foren col·laboracionistes, tret de 4 eixelebrats amb dignitat.
Avui sabem, qui s’han de legimitzar són els colonitzadors i llurs mecanisme d’ocupació. No nosaltres

2. Però la BdV també ens mostra com es posaven a parir els col·laboracionistes indígenes quan hi havia una nodrida part de valencians no ens creiem ni un borrall d’allò que se’ns aconsellava des de Màdrix: Eren els socialistes com Joan Lerma, el secretari X.Puig q li aguantava el boli de signar, els comunistes de Carrillo, els blavers que era elsa feixisme español amb jupetí i saragüells, el feixisme amb botes militars i pabntaló bombatxos, etc I avui se’ns tornen a reencarnar en la Marta Vilalta, Junqueras, Sol, Sabrià, el sr. X. Trias que ha esdevingut el nou Manolet Valls, però sense parella de ball hiperespañola, l’Ada Colau que està bogeta per anar-se’n amb llurs amos de Màdrix, ni que siga a algun ministeri, Campuzanos, Collbonis, Espadalers, etc. i tota aquesta gentola de viure de l’erari públic que ens espolien i després han d’anar reptant pel terra per a cobrar.

I el més important:
Els españols estan força nerviosos per doble motiu:

1.Saben q el seu estat està a punt d’anar-se’n fora de les colònies en aquesta mateixa dècada.

2. Els bancs americans, alemanys, etc. estan executant deutes contrets per l’estat colonial i quedant-se amb propietats per a cobrar com els han trincat la seu de l’Inst. Cervantes, i altres en Amèrica, que corren per la xarxa i alguns militars feixistes españols han traduït de l’anglès i l’usen per a fer un aixecament militar.
L’estat español està en Fallida Tècnica a hores d’ara, no senyor Jordi Goula?

Josep Blesa (València)

enric arquimbau
enric arquimbau
24.04.2023  ·  23:04

Però per dir prou, cal un Govern de la Generalitat que també digui prou. I que mani els Mossos. I que els mani per caminar fora vila…Ens calen moltes Ponsatí; dins i fora Palau. El poble, aquesta vegada, seguirà si els de dalt van al davant. “Si les ones cansades, i persistents, s’estiren inquiets i incessants entre les pedres”… No recordo de qui són aquets versos; però el batec ha de ser coral. Orfeònic.

Ramon Isern
Ramon Isern
24.04.2023  ·  23:15

Tot això està molt bé. Llegint-te sembla que tinguen Ítaca a tocar. I la “matxada” de la Ponsati esta molt bé però sense cap cost. Sap que no li poden fer res. Aixi ser valent és més senzill. I ens han humiliat tant darrerament els “nostres” liders que lo de la Ponsatí fins i tot ens emociona. Però la realitat és tossuda i el mes que ve hi ha eleccions i em trobo que a Barcelona ja no sé a qui puc votar que no em prengui el pèl de nou. I tornaran a guanyar els de sempre. Votats pel poble. Of course.

Antoni Cerdà
Antoni Cerdà
24.04.2023  ·  23:23

Gràcies Clara, per continuar posant dignitat damunt totes les taules i tauletes de diàlegs.
Exemples a seguir per a tots i totes els reprimits per la justícia espanyola.

Carles Roger
Carles Roger
24.04.2023  ·  23:48

Que visca la terra del Tirant, de la Moixeranga i del trinquete.

Antoni Soler
Antoni Soler
24.04.2023  ·  23:50

Gràcies Partal,els seus artcles són balsàmics pels independentistes .ens fan albirar un futur en q finalment Catalunya sera la nació rica i plena q tots somiem

Anna Linares
Anna Linares
24.04.2023  ·  23:52

Ja comencen les victòries que no es poden amagar, encara que alguns mal dits independentistes ho critiquin, avui en un acte a Terrasa en que hi participava
la presidenta Laura Borràs, com sempre molt correcta amb les seves paraules, no com altres, deia que ella no es rendiria en la seva lluita del lawfaire , però que al final s’han de recuperar les confiances, perquè ho hem de fer tots junts, no sé com es podrà enganxar un jerro tant esmicolat!

Josep Jallé
Josep Jallé
25.04.2023  ·  00:07

Lentament, i al ritme de la paperassa i els procediments, anem fent camí sobre tanta prepotència estupidificant. Si … quan el mal be d’Almansa, a tots alcança … però hi ha l’efecte bumerang que els fa i farà estralls a les seves euro coces.
Gràcies a tos vosaltres, els perseguits per promoure la llibertat de demanar amb qui volem compartir les nostres vides. Salut!.

JORDI PAGES
JORDI PAGES
25.04.2023  ·  00:22

Avui en l’entrevista de l’Ariadna Oltra a Tv3 a Gonzalez boye (assumpte Ponsati) , ell ha insistit que Carles Puigdemont tornarà a Catalunya, però que no tornara a Espanya, i ho ha dit varies vegades de forma enfatica…i a em sembla que hi ha jugada amagada.. (no se , si jugada mestra, però alguna cosa mes)
Per cer Ariadna Oltra, en l’entrevista a Boye fa el paperot, de forma innecessaria es mostra agressiva i amb problemes de comprensió verbal amb necessitats de repetició…posteriormenet la Melero tracta el tema amb molta mes serenor, criteri i encert.

Lluí Mor
Lluí Mor
25.04.2023  ·  00:32

De l’editorial: ” És dir, si no hagués trencat el pacte d’anars-se’n tots junts a l’exili ”
Llavors diu ” Però ara tan hi fa perquè en definitiva el que ha passat ja ha passat “.
Voste senyor Partal ho ha deixat anar com aquell que ja no te importancia, però sap que la te i molt, perquè voste és molt doplomàtic i, no li havia sentit una afirmació tan importan, una part del govern van incomplir un acord en el moment més decisiu.
Aquesta part del govern que van incomplir l’acord son els que dirigeixen el rumb del pais cap a la submissio més ignominiosa que mai s’hagui vist ERC i els altres, els que ens volen vendre que ells ho tornaràn a fer, quan també van incomplir l’acord, una part de JUNTS.
Ja que hi som tambè vui donar la meva opinió sobre la CUP: Son pitjors que tots plegats.
Amb les condicions a que voste fa referència dels tribunals europeus, hi ha una escletxa perque uns altres, mai, mai aquests, sigui llista civica o el que sigui ho faiguin viable.
Els unics a qui podriem donar confiança, son els quatre que tots ja sabem i, més que nosaltres ho saben la casta espanyola.

Salvador Molins
Salvador Molins
25.04.2023  ·  05:09

Visqui la Llengua!
Visqui la Nació sencera!
Visqui la Independència!

Són indestriables !

Gràcies senyor vicent Partal, pels seus editorials!

Les estelades a l’aire,
la llibertat al cor,
la Llengua viva
i la terra lliure!

Perssistim!

Visquem i lluitem ara,
per la Independència,
no esperem quan siguem morts!

Carme Garcia
Carme Garcia
25.04.2023  ·  07:01

Un dels síntomes, que ens creiem, que pot ser possible, seria que tothom tornés a posar les estelades als balcons, jo , no la he tret mai, ER va ser la promotora de treura-les per ampliar la base (de unionístes), i només per això hem de començar un altre cop.

Agustí Delgado
Agustí Delgado
25.04.2023  ·  07:06

Visca la valenta consellera Ponsatí. I a l’altre extrem, la covardia i la hipocresia dels autonomistes dient que la seva humiliació voluntària és “plantar cara”. Quina misèria, que no sàpiguen callar com a mínim.

Jordi Torruella
Jordi Torruella
25.04.2023  ·  07:10

Clara, Josep… tots ells ens marquen un camí. Sols qui no depèn de la política per viure és lliure d’actuar en conseqüència. Cal fer fora als professionals (mercenaris) de les seves poltrones si volem avançar.
En pròximes eleccions, llistes clarament independentistes o vot nul.

pep gaya
pep gaya
25.04.2023  ·  07:27

Sempre la meva consciència em menava al Nord i estava convençut que la salvació ens vindria d’Europa, ja va essent hora que el que ens treu la injustícia espanyola ens ho retorni la justícia europea. I tranquils que el poble no fallarà. Amic Partal una editorial. aquesta d’avui. digna d’emmarcar.

Carme Tulleuda
Carme Tulleuda
25.04.2023  ·  07:47

La derogació de la sedició era inevitable. L’informe del Consell d’Europa obligava a fer-ho. Ni la Marta Vilalta ni tot l’equip d’ERC es pot penjar cap medalla. Els que intentin penjar-se medalles són uns immorals.
Els “negociadors” d’ERC si que tenien a les seves mans la manera de fer-ho i ho van fer acceptant un recanvi vergonyós:
ELS DESORDRES PUBLICS AGREUJATS que ha perjudicat a tots els represaliats anònims i ha penalitzat especialment totes les manifestacions i protestes futures. Al nostre govern això li va molt bé i la demostració és que a partir de la reforma del codi penal es dedica a criminalitzar i desprestigiar qualsevol acte que protagonitzi l’activisme social.
No parlem de la modificació dels delicte de malversació. Els seus propis alts càrrecs n’estan patint les conseqüències negatives.
La independència no vindrà de la Clara Ponsatí ni de cap exiliat. Ells fan una bona feina. Nosaltres hem d’aprofitar els bons resultats d’aquesta bona feina.
La pilota és a les nostres mans.

Carles Serra
Carles Serra
25.04.2023  ·  08:15

Gràcies com sempre Vicent per l’editorial.
Comentar després de més de 300 anys de colonització per part d’aquesta espaÑa franquista i corrupte que vols que et digui Vicent, si després de tot els fets històrics i recents no es té clar que aquesta espaÑa ens roba, ens reprimeix i fa el genocidi de la nostra cultura i llengua, ja no se quants anys més ténen que passar.
Però després d’aquesta realitat cal fer esment dels col.laboracionistes com ER, que tu Vicent simplement els defineixes autonomistes, quant els seus fets és d’una traïció i la mentida per bandera, que com a mínim caldria definir-los d’immorals.
Com aquesta Vilalta que hi posa la cara i la veu del seu guia espiritual d’aquesta secta el Judes de Junqueres.
Sense oblidar aquesta immigració que ens varen imposar de procedència d’aquesta espaÑa franquista, que imposà la seva ideologia i llengua; perquè la realitat Vicent, no és un assumpte de democràcia, és un assumpte de quantitat (vots) i natalitat.

Pep Agulló
Pep Agulló
25.04.2023  ·  08:19

L’1-O VA DESENCALLAR LA HISTÒRIA…

Ells van necessitar que el règim franquista del 39-78 entrés a Europa com una democràcia. La trampa era perfecta i Europa ho tolerava, però l’1-O ho va destapar tot.

L’exili ha jugat la carta guanyadora: els límits d’Europa al model de justícia, incompatible amb l’estructura i el fons feixista de la judicatura espanyola. La màscara democràtica cau.

I aquí estem, amb la victòria a tocar sempre que ens ho creiem. Que ja hem pogut! Només cal tornar-hi, amb valentia, i disposats a tot.

PS. 25-A : Visca la terra lliure!

joan rovira
joan rovira
25.04.2023  ·  08:36

Ausades, Sr. director, la història genocida de l’ocupació castellana-borbònica (1) i la consolidació d’un dret compartit al continent (2), deixen el present en mans dels catalans de la nació sencera (3).

Cinc anys per a descodificar les baules que mantenen una corretja colonial il•lusòria en mans de personatges caducats i sense cap esma de present i menys de futur.

Quan el moment és òptim per rescabalar l’espoli, desenvolupar una economia productiva i una organització administrativa pròpia en la nova era digital.

PS.
(1) Tal com descriu de manera precisa i convincent En Josep Blesa pel que fa al Regne de València el primer a ser envaït pels castellans borbònics el 1707 i reocupat per la transició borbònica com posa en relleu la Batalla de València (BdV) el 1977, ençà.
(2) Tal com apunta En Jaume Riu amb la cita primigènia de 1967 que esberla l’edifici autoritari criminal contra les persones: “deixar d’obeir”, ara sí, a l’empara del dret al continent, per tal d’alliberar-nos de l’arbitrarietat imposada.
(3) Perquè podem, volem i sabem (continuar el que érem) al País Valencià, el Principat i les Illes amb la recuperació dels furs i constitucions pròpies que ens permetin desenvolupar els nostres drets i llibertats en el nou entorn mundial.

Bernat Garrigos
Bernat Garrigos
25.04.2023  ·  09:03

Subestimeu el marge de maniobra que encara els queda als espanyols. La justicia protegeix els eurodiputats pel drets que aquests tenen, i mentres, els ciutadans de Catalunya han vist els seus drets de protesta retallats amb l’ajut d’alguns dels “nostres”. Què farem, presentar-nos tots a eurodiputats?
Els espanyols s’empassaran el gripau dels eurodiputats però la resta encara estem pitjor i la gent està acollonida, i Europa no ha fet ni un sol pas per protegir la resta de gent.

Victor Serra
Victor Serra
25.04.2023  ·  09:10

Malhauradament els que fan desobediència intel.ligent i ben fonamentada són massa pocs. Els podem comptar: Ponsatí, Puigdemont, Comín, Lluís Puig, Josep Costa, Valtònyc i Gonzalo Boye. Gràcies a ells tindrem unes resolucions dels tribunals Europeus que ens obrirarn tot un món d’oportunitats. Les sabrem aprofitar ? Veient com han anat les coses i els “líders” que de moment ocupen el poder, tinc poques esperances. Ells estan fent la feina molt ben feta . La farem nosaltres ?

Gerber van
Gerber van
25.04.2023  ·  09:24

Tot i que sens dubte és un pas en la direcció correcta, l’editorial em sembla una mica prematur. Fa només unes hores que Ponsatí havia de comparèixer davant Llarena i no sabem si emetrà ordre de detenció quan torni a comparèixer a Catalunya. Però la reacció de Ponsatí davant la justícia espanyola és molt d’agrair i l’exemple que cal seguir. Necessitem molts més líders com ella.

Aquest afer demostra també que la República s’ha de fundar des de l’Europa lliure i no des de la gàbia d’Espanya.

Berta Carulla
Berta Carulla
25.04.2023  ·  09:37

El comentari del sr. Blesa ja podria durar 350 pàgines més que jo el llegiria.

El jerro no deixarà d’estar esmicolat perquè españa no té altra feina que anar colpejant-lo amb el martell. No és que els catalans ens barallem més que els altres ciutadans del món, no senyors, és que Màdrix depèn de que ens barallem per a seguir respirant, així que ja poden comptar el nombre de submarins, infiltrats, comprats i venuts que cuegen entre nosaltres. Mai anirem units mentre españa existeixi amb Catalunya a dintre. Mai deixarem d’estar trencats i dividits mentre Màdrix respiri. Ho hem de fer, ens hem d’alliberar, tot i els cucs que s’arrosseguen, amb paraules de sirena, a banda i banda.

Eulàlia Segalés
Eulàlia Segalés
25.04.2023  ·  10:09

Moltes gràcies Vicent pels vostres editorials, són formidables! Aquest en particular m’ha arribat molt endins. Jo, és el primer que llegeixo cada dia, m’anima i em fa veure les coses de manera positiva.

Pere Subirana
Pere Subirana
25.04.2023  ·  10:10

No entenc què té a veure la batalla jurídica d’una persona amb la independència, ni en el cas que aquesta persona guanyi l’embat.

La Posatí es pot permetre de no fer cas a la justícia de Ñ perquè és eurodiputada. Tots els altres represalitats no estan protegits, estan sotmesos a les arbitrarietats de l’estat.

Una solució és fer eurodiputats a tots els represaliats, però com que això no pot ser llavors no guanyem res. Els mossos seguiran obeïnt l’amo, i reprimint.

Les editorials que fas, Vicent, són molt poc realistes. Confons la sort d’una classe política decadent amb la sort del país. El peridisme tambe pot anar de “catxes”.

Salvador Aregall
Salvador Aregall
25.04.2023  ·  10:26

Tot això està molt bé, la Clara Ponsatí ens dignifica i les lleis europees s’estiren prou per arribar a Espanya i fer-la rectificar en algunes coses. Ara, cal trepitjar de peus a terra, a Europa, diguem-ho més clar, a França, Itàlia i Alemanya no els hi convé, no volen una Catalunya independent. Espanya no es pot permetre que Puigdemont torni indemne, el detindran donat el cas. Perquè això canviï, perquè torni Puigdemont lliure i Europa estigui disposada a reconèixer un nou estat com Catalunya caldria una insurrecció permanent mantinguda per més del 60% de la població. Estem en aquest punt? Hi arribarem?. Perdoneu el meu pessimisme, avui tinc un mal dia.

Aleix Gaus
Aleix Gaus
25.04.2023  ·  11:18

La valentia de Ponsatí és admiraple i posar l´estat central entre cordes significa que és respira algún gest a favor nostre. Ara més que mai és necessita la pressió del carrer per dir el que volem ser i el que no volem ser

Rafael Benavent
Rafael Benavent
25.04.2023  ·  12:36

Remarque frases soltes teues, Vicent, per fer una oració ( tant gramatical com espiritual): “Benvinguda Justícia Europea, per sobre de sa Política, que mostra la nuesa del rei, la del poder al que estem sotmesos per les armes”. I encara més a gust rubrique, i celebre, la teua desacostumada expressió de sentiments amb els visques finals. Gràcies! Un plaer llegir-te!

Ignasi de
Ignasi de
25.04.2023  ·  12:47

Us esperem a la Meridiana,un cop a la setmana amb la vostra Estelada. De 8 a 9 del vespre.(doncs a les 21:30 es clou l’acte)

Josep Ramon Noy
Josep Ramon Noy
25.04.2023  ·  12:54

Els déus enceguen als que volen perdre! L’enceguement de España, tot l’estat sencer, el portarà tard o d’hora a la desfeta total, només que l’empenyem ben fort. Som-hi!!!

Josepmaria Berenguer
Josepmaria Berenguer
25.04.2023  ·  13:32

Deixar les coses com estan i com volen ERC i part de JUNTS, el problema català es convertirá en crònic, perque el problema català es un mal endèmic per l’estat espanyol, mai no ho va saber resoldre, ni quan la laminació total i extinció de la nació catalana era possible per les armes, ni encara menys ara, en què s’emboliquen en una suposada democràcia constitucional. I aquest mal endèmic no és més que el mirall del veritable mal endèmic de l’estat espanyol: la seva personalitat colonialista com únic fi i fonament. Siguem clars, som la seva ultima colònia, però no estem a les antipodes, estem a la península ibèrica, territori del qual es creuen amos per dret diví. El tracte cap a l’altre estat de la península ha estat històricament de menyspreu, superioritat i altaneria, que podem esperar cap a un territori que consideren una colònia, i que com a tal tracten. I com totes les colònies que há tingut al llarg de la història, Catalunya s’independitzarà, ja que ja no és possible allargar més l’engany, si no és ara, ho serà en poc temps, perquè el ciutadà i el poble, no es deixa enganyar més, per moltes tripijoques legals, amenaces vetllades o concretes, propaganda de baix nivell i sense arguments que inventin. Se’ls ha acabat el conte. Marxem, per la via que sigui, tenim dret i aquest dret és inalienable.

Roser Caminals
Roser Caminals
25.04.2023  ·  15:39

Com podem fer la independència, es pregunta Jaume Vall, atesa la posició dels partits, per molt que passem del 50%? No la faran els partits. La farà la societat civil amb el suport d’uns quants polítics puntuals. Tal com diu el Vicent, es farà tal com es va fer el referèndum del 2017 però sense marxa enrere.

Ramon Baiges
Ramon Baiges
25.04.2023  ·  16:44

Fantàstic l’editorial d’avui. Gràcies.
Sí, com estariem si una part del govern no s’hagués venut al Suprem? Com estaria Catalunya si ERC no haguès abdicat i trahit tanta gent que els vam votar!

PAU BOLDU
PAU BOLDU
25.04.2023  ·  16:53

Uns s’entreguen a Marchena per haver pecat, i com bons catiolics adoren españa y su Gobierno. Junqueras, un 3spañol que va per BISBE COPE

Víctor Torguet
Víctor Torguet
25.04.2023  ·  16:55

Bona tarda, entre altres coses perquè acabo de llegir a l’estimat Vicent i m’ha agradat molt el que diu. Destaco que:
1/ Anomena “autonomistes” als partits “fake-indepes”. Molt bé, de seguir les coses com van, no trigarem a llegir a VW “anti-independentistes” en comptes d’autonomistes.
2/ Tenim una justícia europea, una opinió pública internacional i un posicionament d’entitats internacionals més amb nosaltres que contra nosaltres. Estan afeblint la fortalesa dictatorial de la lawfare espanyola i ens han regalat la D.O de GOI.
3/ En Vicent lloa l’actitud de “no-obediència” de la Clara Ponsatí (així com ho va fer amb el J. Costa, per exemple) en contraposició de la dels polítics i líders socials “fake-indepes”. I la posa d’exemple a seguir per tothom.
4/ Com ell deixa entendre, una posició MOLT BEN ORGANITZADA (planificada i executada) de no-obediència per part de centenars de milers de catalans (els “irreductibles”) ens hauria de dur a una situació similar a la prèvia a l’1-O. No n’hi ha prou presons ni prou jutges per frenar un col·lectiu mínim però suficient organitzat.
5/ I que rere i davant d’aquest col·lectiu organitzat i actiu cal tenir uns líders que no frenin l’embat definitiu. Calen líders no polítics i cal una representació política no associada a cap partit (i menys aquests “fake-indepes” que han de ser esborrats per sempre més).

Ja no arribem per les eleccions municipals. Però ens servirà per mesurar d’alguna manera l’emprenyament dels electors.
Som-hi !!! Organitzem-nos !!!
Estic convençut que si jo (o algú anònim com jo) faig una passa en aquest sentit no seré l’únic, però algú ha de fer aquesta passa oi?

PD_1: visca sempre el País Valencià, visca els Països Catalans (amb la Franja de Ponent) i visca la terra !!!
PD_2: Llista Cívica ja !!! (amb o sense l’ANC. És molt urgent !!)

Joan Royo
Joan Royo
25.04.2023  ·  18:21

Em fa gràcia quan el director escriu “Espanyols i autonomistes intenten disminuir el valor de les decisions judicials europees” Qui són els autonomistes? Caldrà d’una vegada parlar clar i anomenar-los pel seu nom? Jo ho tinc ja claríssim, ERC.

Josep Pericas
Josep Pericas
25.04.2023  ·  19:05

El mot “desobeir” només té sentit aplicat respecte algú que té alguna autoritat sobre tu. El que va fer Clara Ponsatí va ser, simplement, no fer-li cas. Perquè si algú qualsevol del carrer et diu que facis no-se-què, i no ho fas, no l’estàs desobeïnt. Simplement no li estàs fent cas.

Jesús Albiol
Jesús Albiol
25.04.2023  ·  20:04

Les clatellades de Ponsatí rebudes (i merescudes) per Llarena són molts sonores i elegants:
– Tinc feina al Parlament: plas !!!
– Ha de fer un curset de justícia europea: plas !!!

Juan Martin ALEGRIA
Juan Martin ALEGRIA
25.04.2023  ·  20:04

El desafiament de Ponsatí no fa por a la Cort del Regne. Punt.

david graupere
david graupere
25.04.2023  ·  20:46

Agraït Sr Partal per dir d’una volta, ara sí, ja explícitament el trencament del pacte d’anar a l’exili en bloc tot el govern:

que diferent que hauria estat la història d’aquest país si una part del govern no s’hagués lliurat voluntàriament al Suprem i no hagués acatat totes les seues humiliacions; és a dir, si no hagués trencat el pacte d’anar-se’n tots junts a l’exili per lluitar des d’allí i desarmar la justícia espanyola.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes