05.02.2012 - 13:00
Els actes de commemoració dels fets de la Gleva de 1714 s’han desenvolupat amb total normalitat, tot i les fredes temperatures, i s’ha pogut complir amb tots els objectius previstos. El rècord mundial de salves amb armes d’avantcàrrega ha comptat amb un total de 210 trets i els participants han rebut un certificat que avala la seva presència.
Així mateix, el jurat ha certificat el nombre de salves i ha signat la documentació que acabarà aprovant la World Record Academy per tal d’assignar aquest nou rècord mundial a la comarca d’Osona. Únicament hi ha hagut un canvi d’última hora, i l’alcalde de Vic, que formava part del jurat, ha hagut de ser substituït pel Sr. Joan López, regidor de cultura de l’ajuntament vigatà. La diputada al Parlament Anna Simó, en nom dels membres del jurat, i com a parlamentària que va entrar la resolució condemnant la prohibició de l’any passat de realitzar les salves, ha parlat al final d’aquest acte presentat per l’actor Quim Masferrer. Simó ha destacat l’aprovació de la resolució que ha canviat certes coses pel que fa a la normativa i ha tingut un record especial pels personatges històrics que van signar el Pacte dels Vigatans del 1705 i pels 120 màrtirs de la Gleva de 1714.
Unes 3.000 persones han participat en els actes al llarg de tot el dia i la marxa de torxes ha estat especialment multitudinària en una jornada històrica al Voltreganès, que ha acabat amb l’ofrena floral al santuari de la Gleva i els parlaments de Ramon Carner, del Cercle Català de Negocis, i de l’historiador Francesc Xavier Hernàndez Cardona. Carner ha demanat que aquests dos anys que falten fins al 2014 tothom treballi tant com pugui per assolir un estat propi. Hernàndez Cardona ha posat de relleu la importància de fets històrics com els ocorreguts a la Gleva el 1714 emmarcats en una guerra a escala mundial on, més enllà de la contesa entre la corona catalanoaragonesa i la francocastellana, s’estava decidint un veritable xoc entre la visió absolutista i la visió més progressista i constitucional de la societat.
Una jornada en definitiva, festiva i reivindicativa alhora que ha comptat amb un gran suport institucional, el recolzament popular i la col·laboració de moltes entitats, associacions, i persones a títol individual que l’han fet possible.