Notícies

Diumenge  06.06.2010  06:00

Mobilització internacional contra l'actuació del govern israelià

Milers de persones es van manifestar ahir a Dublín, Istanbul, Londres, París i Tel Aviv · A Barcelona, hi van participar Laura Arau i Manuel Tapial

 

Més de tres mil persones, entre les quals hi havia els activistes Laura Arau i Manuel Tapial, van respondre la crida de la Plataforma Aturem la Guerra a manifestar-se pel centre de Barcelona, ahir a la tarda, en protesta per l'assalt israelià de dilluns al vaixell 'Mavi Marmara', que va deixar nou morts. La manifestació, que va recórrer la distància entre els Jardinets de Gràcia i la plaça de Sant Jaume, volia denunciar la impunitat internacional de què sembla que gaudeix el govern israelià i va reclamar trencar relacions diplomàtiques amb aquest país.

Responent una convocatòria internacional de mobilitzacions, els manifestants van condemnar els atacs i la repressió de l'exèrcit israelià contra els membres de la Flota de la Llibertat, i van demanar la creació d'un estat palestí lliure i en pau. També es va instat la ciutadania a participar en la campanya internacional pel boicot, les sancions i les desinversions a Israel, que ja fa mesos que dura.

La manifestació, la van encapçalar els dos activistes catalans que van patir l'atac de dilluns, Laura Arau i Manuel Tapial. Arau va comentar que encara no ha pogut 'pair' la nit de l'atac i Tapial va afegir que la manifestació de Barcelona havia estat 'molt emotiva' i va agrair el suport de tota la societat catalana. 'Palestina mai no estarà sola', van sentenciar. Tapial va avançar que properament es reunirà amb un equip d'advocats per veure quines actuacions legals es poden emprendre contra l'estat d'Israel.

Al final de la manifestació, a la plaça de Sant Jaume, un membre d'Aturem la Guerra va llegir un manifest per demanar l'expulsió de l'ambaixador israelià a Espanya. Un dels portaveus de la plataforma, José Luis Gordillo, va explicar que és 'intolerable' que l'ambaixador comparés els assassinats de l'exèrcit israelià amb les morts en accident de trànsit.

Concentracions en més indrets del país

A Elx, es va fer una concentració al vespre a la plaça de les Ximeneres, on es va demanar el judici als responsables de la matança de dilluns. I una vintena d'organitzacions d'esquerres també van convocar una manifestació ahir a la tarda a la plaça de Catalunya de Perpinyà, per exigir la fi del blocatge a Gaza.

Mobilització internacional

Milers de persones es van manifestar dissabte a París, Londres i Dublín per demostrar la solidaritat amb els palestins i denunciar l'assalt de l'exèrcit israelià contra la Flota de la Llibertat. 'Demostrar solidaritat amb els palestins no significa que siguis un terrorista', va assegurar el francès Youssef Ben Derbal, que era dalt del vaixell 'Mavi Marmara' quan va ser atacat per l'exèrcit dilluns passat. Els manifestants de París es van aplegar a la plaça de la Bastilla, i hi van participar un centenar de membres de la Unió Jueva Francesa per la Pau, perquè consideren que el blocatge de Gaza és contraproduent per a Israel.

A Londres, milers de manifestants que duien samarretes amb el lema 'Gaza lliure' es van concentrar al voltant de la residència oficial del primer ministre britànic a Downing Street, des d'on va sortir una marxa cap a l'ambaixada israeliana. Entre els manifestants hi havia l'activista de la Campanya de Solidaritat amb Palestina Sarah Colborne, que anava dilluns al 'Mavi Marmara'.

Els carrers del centre de Dublín també van acollir ahir una manifestació en protesta per la captura del vaixell de bandera irlandesa 'Rachel Corrie', que transportava ajuda a Gaza.

A Istanbul, la protesta va plegar uns deu mil manifestants, que van tornar a exigier al govern turc que trenqui relacions econòmiques amb Israel.

Finalment, la manifestació més concorreguda d'ahir va ser a Israel mateix. Unes quinze mil persones, segons l'organització, van desfilar pels carrers de Tel Aviv per protestar contra la intervenció de l'exèrcit contra la flota d'ajuda a Gaza. En un principi, la manifestació era convocada pels principals partits de l'esquerra (Meretz i Hadash) i l'ONG Peace Now per a recordar els quaranta-tres anys d'ocupació, l'aniversari del començament de la guerra àrabo-israeliana de 1967 que es va tancar amb l'ocupació de Cisjordània i la Franja de Gaza. 'El govern ens està enfonsant a tots', 'Israel, Palestina. Dos estats per a dos pobles', 'Hem d'afanyar-nos a aconseguir la pau' i 'Sancions contra Israel' eren algunes de les consignes a les pancartes dels manifestants.