Les cent grans marques

VilaWeb
VilaWeb
Martí Crespo
29.04.2010 - 20:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La consultora nord-americana Millward Brown acaba de publicar el cinquè dossier BrandZ sobre les cent marques d’abast internacional més valuoses de l’any. El rànquing és primerejat pel sector de la tecnologia, amb quatre empreses d’internet i d’informàtica a les primeres posicions: Google (valorada en 114.260 milions de dòlars), IBM (86.383 milions), Apple (83.153) i Microsoft (76.344). Un cop d’ull als ‘deu de dalt de tot’ aporta algunes dades destacables més: darrere els quatre gegants tecnològics hi ha tres pesos pesants de ‘l’economia real’ (Coca-Cola, McDonald’s i Marlboro) i dues operadores de telefonia mòbil (China Mobile i Vodafone). En setanta-tres pàgines, i basant-se en les xifres de Bloomberg, Datamonitor i els informes anteriors de BrandZ, s’analitzen les cent firmes en detall, englobades en disset grans categories.

Segons l’anàlisi, Millward Brown observa un canvi d’estratègia de les principals marques respecte de la pròpia imatge: si en el passat retallaven despesa de màrqueting en èpoques de vaques grasses, ara sembla que comença a imposar-se la tendència d’enfortir la marca per sortir de la recessió. Pels autors de BrandZ, la marca és important perquè ajuda significativament a adquirir reputació i confiança tant en la companyia com en els seus productes i serveis. I en una època en què els consumidors se senten traïts per les institucions financeres i els governs, la confiança es pot convertir en un valor clau de l’estratègia empresarial.

Al costat de l’anàlisi de les cent marques més destacades del 2010 en valor econòmic, BrandZ aporta uns quants estudis complementaris i específics més. D’una banda, un repàs i una comparativa dels cinc anys de dossiers publicats, en què s’observa que algunes marques ja es troben en fase de post-recessió. De fet, el valor de les cent firmes de la llista ha crescut, en conjunt, un 4% respecte del 2009, especialment les de base tecnològica (6%): Apple un 32%, IBM un 30%, Amazon un 29%…

BrandZ 2010 també ha observat amb més detall les marques sorgides de les economies emergents o països BRIC (sigla anglesa formada amb les inicials del Brasil, Rússia, l’Índia i la Xina). I és que, al costat de multinacionals consolidades del Brasil, de Rússia i de la Xina, per primera vegada des del 2006 hi ha una gran empresa índia, el banc ICICI. També s’estrena als ‘cent del capdamunt’ una xarxa social d’internet, Facebook, i això dóna peu als autors de l’informe a dedicar unes quantes pàgines a la importància creixent dels mitjans socials a l’hora de fer marca. Les empreses ja no es poden acostar als clients, diuen, solament amb campanyes des de canals tradicionals com la televisió i la ràdio, sinó que cada vegada més han de tenir presents xarxes socials com Facebook, Twitter i YouTube, a més de blocs i aplicacions de mòbil. I, com demostra l’estudi, sembla que moltes firmes ho han entès i s’hi han abocat.

Enllaços
Array

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any