Tan sols la meitat dels professors fa servir el català “sempre o gairebé sempre” a l’aula

  • Segons el darrer estudi sociolingüístic del Consell Superior d'Avaluació de Catalunya, el català és la llengua d'identificació de tan sols un quart dels alumnes catalans

VilaWeb
Redacció
27.10.2023 - 21:03
Actualització: 27.10.2023 - 21:45

Tan sols la meitat dels professors catalans (un 50,3%) es dirigeix als alumnes “sempre o gairebé sempre” en català, la llengua vehicular de l’ensenyament a Catalunya. És una de les conclusions que es desprèn del darrer estudi sociolingüístic del Consell Superior d’Avaluació de Catalunya, que enquestà 3.519 estudiants de 54 instituts catalans públics, concertats i privats. El sondatge també revela que tan sols un 23% dels alumnes diu que el professor parla català “moltes vegades” a l’aula, i un 12,3% que el parla “sovint”. Per contra, la xifra d’alumnes que diu que el professor tan sols parla català “a vegades” o “gairebé mai” arriba fins a un 15,4%.

Quant a la identificació, tan sols un quart dels alumnes catalans (un 25,4%) respon que el català és la seva llengua, mentre que un 31,8% respon que és l’espanyol i un 34,5% respon que és tant l’espanyol com el català.

En comparació amb les d’altres anys, les xifres empitjoren la posició del català com a llengua d’identificació, que l’any 2022 era d’un 25,4% i l’any 2021 era d’un 27%. Alhora, l’enquesta evidencia que la identificació amb el català és més gran com més petit és el municipi: si en els municipis petits (menys de 10.000 habitants) el percentatge d’identificació s’enfila fins a un 40,1%, en els municipis mitjans (10.000-100.000 habitants) aquesta xifra baixa fins a un 24%. La identificació amb el català és encara més baixa en els municipis de més de 100.000 habitants, en què tan sols un 22,2% dels alumnes (és a dir: pràcticament dos de cada deu) s’identifiquen amb el català.

Quant a l’ús familiar, les xifres també evidencien la posició com més va més precària del català entre els alumnes catalans. I és que l’espanyol és la llengua que s’empra “tan sols o sobretot” a la gran majoria de llars dels alumnes catalans, amb un 45,4%. Es tracta d’una xifra que és gairebé dues vegades superior a la del català, que cau a un 27,6%. Un 15,7% combina ambdues llengües, i l’11,3% restant n’empra una altra.

L’enquesta també demana sobre l’ús del català a l’aula, amb xifres semblants. A l’hora de fer treballs en grup, un 33,8% diu que no utilitza el català “mai o gairebé mai”, mentre que tan sols un 22% diu que el català s’utilitza “sempre o gairebé sempre” i un 19,4% respon que s’utilitza “a vegades”.

Fora de l’aula, el català també queda relegat a un pla secundari entre els alumnes. I és que gairebé la meitat dels estudiants –un 47,3%– diu que no empra el català “mai o gairebé mai” amb els seus companys fora de classe, mentre que tan sols un 17% el parlen “sempre o gairebé” sempre. Un 14,5% l’empra “tan sols de vegades”, un 11,1% l’empra “moltes vegades” i un 10,5% l’empra “sovint”.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor