Franco, Colau, Barcelona

«L’única explicació que se m’acut per a entendre aquesta barbaritat és que han perdut de vista el món, alguns d’allà dins, de tant com els molesta què representa el Born i el gran èxit que ha significat»

Vicent Partal
Vicent Partal
04.08.2016 - 23:41
Actualització: 05.08.2016 - 01:41
VilaWeb

VilaWeb necessita el vostre suport

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros al mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n’hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots?

Fes-te’n subscriptor aquí.

Segons que sembla, l’Ajuntament de Barcelona organitzarà una exposició al Born, la pròxima tardor, i una part d’aquesta serà d’exhibir al bell mig del carrer una estàtua eqüestre de Franco que fa anys que era amagada en un magatzem municipal. La proposta la disfressaran d’art i d’història, potser la presentaran com una idea trencadora i tot, però en realitat no és més que una decisió estúpida, una autèntica jeremiada, insultant per a molts i que només pot crear problemes a tothom.

No cal recórrer a la típica comparació per a entendre com de desafortunada és aquesta idea. Però imaginen vostès per un moment l’impacte que representaria l’aparició d’una gran estàtua d’Adolf Hitler davant de la porta de Brandenburg. A Alemanya aquesta opció és literalment impossible. Que puga passar ací és una anomalia més de la peculiar democràcia espanyola. I que passe gràcies a l’esquerra suposadament rupturista és una mostra més de com de desconcertats es troben, perduts en la seua obsessió per aturar l’independentisme. M’imagine que dins l’equip de govern municipal hi ha gent que ha d’estar desesperada amb aquesta ‘boutade’ i preocupada per l’impacte que tindrà sobre la imatge de la batllessa. Tenen raó per a preocupar-se, però resulta sorprenent que una cosa com aquesta puga arribar tan sols a proposar-se.

L’única explicació que se m’acut per a entendre aquesta barbaritat és que han perdut de vista el món, alguns d’allà dins, de tant com els molesta què representa el Born i el gran èxit que ha significat. Hi ha un discurs radicalment espanyolista que ha posat la proa contra el Born, per les connotacions polítiques, nacionals, que acompanyen aquesta obra. L’actual batlle del PSC, Jaume Collboní es va atrevir a comparar-lo amb el Valle de los Caidos. I Només arribar Ada Colau a la batllia ja va haver-hi una primera polèmica, que es va aturar, quan volien canviar-li el nom, amagar-lo, i transformar completament l’espai. Un espai, no sé si cal recordar-ho a aquestes altures, apreciat, guardonat, fet amb un gran rigor històric, d’una forma altament pedagògica i que ha gaudit d’un èxit popular immens, incomparable a qualsevol altra obra semblant feta els darrers anys a Barcelona.

Algú, en la seua obsessió, deu pensar que, si el Born són vitamines per a l’ànima sobiranista, la millor manera d’evitar això és de desviar-ne radicalment la trajectòria. Desdibuixar-lo per complet. I, vist des d’aquest punt de vista, és cert que posar una estàtua de Franco a la porta és la manera més espectacular que se m’acut de fer-ho. Posats a treure de l’armari Franco, si és que això ho consideraven tan necessari, ho podien haver fet amb una certa dignitat museística i no organitzant un espectacle d’aquestes dimensions. Però sembla que únicament volen la fotografia, aspiren a matar per la via de l’antítesi el que El Born és i el significat que la ciutadania hi atorga. Volen que la gent oblide el significat d’aquell lloc i de la gent que representa. Potser volen fins i tot que esdevinga un espai polèmic, potser. Per anul·lar-lo.

Ada Colau, però, haurà d’explicar molt bé als seus admiradors com és que Barcelona és la primera ciutat a retornar al carrer una estàtua eqüestre del dictador. I possiblement es desencadenarà una crisi política per culpa d’aquesta frivolitat. De moment ahir els grups independentistes presents a la casa de la ciutat ja van protestar de forma vehement. I han aparegut les primeres crides per a manifestar-se cada vesprada mentre Franco estiga a l’aire lliure, posat allà al bell mig de la ciutat. És lògic que siga així i és així com hauria de ser. Barcelona no pot permetre sense més aquesta ofensa. Perquè potser algú creu que té gràcia però no en té gens mentre tants i tants defensors de la república continuen morts encara a les carreteres, sense poder ser enterrats com es mereixen. Mentre la sentència a mort contra el president, i regidor!, Companys i contra tants altres polítics defensors de la democràcia, per a vergonya de tots, continua vigent. O mentre aguantem encara una monarquia que continua en mans de qui Franco va voler beneir i són vigents les amenaces directes que els militars insurrectes van obligar a imprimir en aquella constitució, les amenaces que aquesta setmana mateix ens rebotaven gràcies al tribunal constitucional.

 

[Si ens llegiu des de la web, a sota trobareu els comentaris dels subscriptors a aquest editorial. Entre més serveis, els subscriptors reben aquest editorial el dia abans de publicar-lo al vespre, i poden afegir-hi la seua opinió. Aquesta és una més de les maneres amb que els subscriptors de VilaWeb participen de la redacció del diari i ajuden a fer-lo millor amb les seues crítiques. Si ens voleu ajudar, amb una petita quantitat us feu subscriptors del diari. Per a saber-ne més, aneu ací.]

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Elsa
Elsa
03.08.2016  ·  03:12

A part de faltar-nos al respecte i d´ofendre la memòria dels que ens van precedir,es una mal dissimulada maniobra per restar valor al Born i al que representa.

l, de pas, mostrar-nos que els catalans sempre perdrem.

I que la gent com vosaltres, Pissarello & cia, no enteneu Catalunya ni la voleu entendre.
La voleu colonitzada,com la volen els espanyols.

No teniu ni dea del que va ser el franquisme.

Teresa
Teresa
03.08.2016  ·  08:49

Els admiradors de la Colau, el 99 %, els agrada tot el que fa. Aquesta senyora que ha dit que Madrid era la seva capital, una capital la batllessa de la qual ha fet la proposta de canviar el nom del Valle de los Caídos pel del Valle de la Paz. I aquestes dues persones són les que més “crítiques” són amb la manera de com es va fer la transició. Podem imaginar-nos ara com l’haurien feta elles.
Dues coses.
Les urnes parlen i certament la Colau va guanyar, igual que en Rajoy ha guanyat. Una altra cosa és que guanyin prou per poder manar i en el cas de la Colau, ho ha pogut fer perquè altres grups li van donar suport. Ep! Memòria, sisplau!
La Colau, igual que en Lerroux, té un doble discurs: d’una banda fa i diu coses que agraden perquè sembla molt trencadora i, de l’altra, és bàsicament espanyolista, anticatalanista i vés a saber en quin moment veurem que pacta amb la dreta espanyola per ensorrar-nos igual que va fer aquell polític que primer es va presentar com el més esquerrós de tots i que tanta competència va fer als de la CNT… Així que a mi, la Colau no me la cola… m’imposa gràcies al suport d’altres, bestieses com aquesta.

Josep
Josep
03.08.2016  ·  09:12

Crec que, per no plorar, el to sarcàstic emprat per en Marc Renau és l’estil al què hem de recórrer davant aquest tipus d’esgarips pseudo-progres tenyits sempre de l’inevitable esperit ranci de la meseta. Ja ens emprenyarem de veritat quan vinguin a tocar-nos físicament les part sensibles. Guardem forces sense malbaratar-les amb aquestes provocacions a dos rals.

Joaquim
Joaquim
03.08.2016  ·  11:05

Franco encara guanya batalles després de mort….

Anna Maria
Anna Maria
03.08.2016  ·  11:32

Com bé diu en Partal, hi ha una voluntat manifesta per part de l’equip de govern de la ciutat de carregar-se l’equipament del Born tal com està concebut, volent canviar el nom, el contingut, posant-li urinaris, estàtua del dictador, …

Si volen contextualitzar l’estàtua i la memòria històrica, que la col·loquin davant de la Delegación del Gobierno, o de la Comissaria de Via Laietana, o d’algun altre lloc adient.

Tenim el govern de la infausta Colau més amoïnat per a provocar i gestualitzar de cara a la galeria que de tenir cura de la ciutat i de tots els seus ciutadans, no només dels seus afins, una part dels quals ja té col·locats en el seu propi equip.

Joan
Joan
03.08.2016  ·  12:28

A l’ajuntament de Barcelona ja hi deu haver una ment preclara treballant per tornar a treure els arbres de Nadal a pedals…
A pesar del canvi de cares, tot fa pensar que al darrere hi segueixen havent els mateixos criteris fent les mateixes poca-soltades de pijet xupiflowers.

A l’ambient on treballo els Colautes-Podemites predominen i us en faríeu creus de veure el ressentiment, la rancúnia i la burla amb què tracten el tema de l’independentisme. Jo crec, alguns els conec bé i de fa molts anys, que són els que sempre han fet les revolucions de “boquilla” i des del sofà de casa i ara no poden suportar que els independentistes estem a punt de demostrar que, amb ganes i feina, les revolucions no són una entelèquia sinó una possibilitat ben real. Si ens en sortim, quedaran molt malament; cosa que el seu ego “revolucionari” no podrà pair fàcilment.

Per si de cas, no comptem gaire amb ells per fer la independència. Els rancuniosos no solen ser bons companys de viatge.

Maria C.
Maria C.
03.08.2016  ·  14:29

Estic d’acord amb la vostra editorial, senyor Director.
És insultant per a la ciutadania, el sol fet de la proposta franquista. És injust quan hi ha tantes nafres vigents.
Per què dedicar tant d’esforç al totalitarisme militar espanyol?
I amb diners de l’ajuntament de Barcelona. Que sabem que manquen per a qüestions socials, culturals, higiene, …

Rafa
Rafa
03.08.2016  ·  16:11

Totalment d’acord amb l’editorial, afegeixo però, que això no ho permetrem, i aquestes estatues han d’estar agredides sempre que es tingui ocasió, estem en el nostre dret, si alguns volen “contextualitzar” la dictadura no se’n sortiran.
Ni un pas enrere!

Sergi
Sergi
03.08.2016  ·  23:09
Pere
Pere
05.08.2016  ·  14:24

Ja va sent hora de que la Sra. Colau deixi l’alcaldia. Cal que Barcelona es vegi Capital de la Propera República Catalana. Posem-nos-hi!

Delfí
Delfí
18.08.2016  ·  12:25

Editorial molt encertada i escaient. El tema cou i molt. I l’objectiu dels Comuns/ICV/Podemos i l’esquerra “transgressora i revolucionària” és clar: banalitzar el Born per destruir-lo com a element simbòlic de la nació catalana arrasada pels Borbons. L’ascendència i formació de molts comuns (probablement per influència de partits d’obediència soviètica) és basa en l’autoritarisme i la imposició amb tics dictatorials. És el que van aprendre i saben fer (la caudilla Colau ho ha aplicat a la PAH) .Així és com es mou Colau i el seu entorn En Comú, del que en Coscubiela i en Franco Rabell en són exponents exemplars al Parlament. Nefastos, manipuladors i totalitaris.

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb el nou diari que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €

Més notícies