El fetitxisme constitucional espanyol fa aigües a Europa

  • «Espanya està obsesionada amb la creació d'una irracional veneració col·lectiva de la pròpia constitució»

VilaWeb

Ha estat casualitat que tot s’esdevingués el mateix dia. Però tot això que passa no és casual, en absolut. Com explica Josep Casulleras Nualart en aquest article, ahir Espanya va rebre tres colps molt forts en tres institucions europees clau. Al Tribunal de Justícia de la UE, per l’intent de fer passar Valtònyc per terrorista; al Parlament Europeu, arran de l’intent de fer passar, també, els CDR per terroristes; i al Tribunal Europeu dels Drets Humans d’Estrasburg, per la negativa del Tribunal Suprem de permetre la presentació de dos recursos d’empara per a presoners bascs.

Insistesc que ha estat casual que tot haja passat el mateix dia, però això no obstant és molt significatiu i premonitori de què pot arribar aquestes setmanes i mesos vinents. Amb el reconeixement d’Oriol Junqueras, Carles Puigdemont, Toni Comín, i quan toque de Clara Ponsatí; amb la negativa a les euroordres contra els exiliats; i probablement, encara que això trigarà més, amb l’anàlisi pel TEDH del judici del Suprem espanyol i les conseqüències que se’n derivaran.

El dibuix que emergeix de tot plegat no és nou, però cada dia és més consistent i inapel·lable: les pràctiques judicials i polítiques d’Espanya són incompatibles amb la pertinença a la Unió Europea. La justícia alemanya ja ho havia advertit amb la històrica sentència de Slesvig-Holstein que tanta ràbia fa a Madrid. I el rebuig de les euroordres és difícil de dissimular per més jocs de mans –ara la pose, ara la retire– que vulga fer l’estat espanyol.

Tanmateix, no és solament una qüestió de consistència, perquè això d’ara va més al fons encara. Hi ha frases, arguments, en les darreres decisions europees que criden molt l’atenció i que denoten una irritació creixent amb el marc mental imperant a Madrid. Com ara quan les institucions europees recorden a Espanya que en el moment que una persona és votada a les eleccions europees no esdevé ‘una proposta de diputat’ sinó un diputat. O com quan li recorden que les euroordres no han estat creades només per facilitar els tràmits burocràtics sinó sobretot per a harmonitzar i defensar els valors democràtics comuns d’Europa.

I aquest és el problema d’Espanya, que els seus valors no s’adeqüen als valors d’una democràcia sinó que expressen una pervivència del pòsit autoritari que l’ha fet ser això que és. I no parle del franquisme i prou. Espanya, com a societat, i els espanyols en general, posen la llei damunt i davant de la democràcia i així han convertit el seu credo en una opció tan inamovible que els acabarà menant al col·lapse.

Espanya està obsessionada amb la creació d’una veneració col·lectiva irracional de la seua constitució. Amb aquesta veneració vol crear en la població el convenciment que és una norma intangible. Però és evident que aquest fetitxisme constitucional té per objectiu convèncer la ciutadania que la millor –i única– forma de convivència social que puga haver-hi és determinada exclusivament per la normativa legal vigent. Normativa que, en conseqüència, ha de ser no tan sols acceptada sinó venerada. I tanquem el cercle: una volta implantada en la ment dels ciutadans la veneració de la constitució, aleshores la repressió i la violència contra aquells qui s’oposen a acceptar el poder normatiu passen a ser acceptables i normals per als creients.

El lector reconeixerà fàcilment en aquest disseny el marc mental típic de qualsevol dictadura un poc elaborada. Però també el marc mental de la trista i pobra democràcia espanyola. La qüestió no és, però, la meua opinió o la vostra. La qüestió és que, a mesura que el sistema espanyol s’enfonsa més i més en la irracionalitat fetitxista, més es posa en relleu que el marc jurídic europeu hi és incompatible. I és per això que Espanya fa aigües, i en farà cada dia més, a Europa.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Victor Serra
Victor Serra
26.11.2019  ·  22:11

Es que no tant sols han convertit la Constitució en un Credo, sino que ho fan amb la interpretació més restrictiva i retrògrada d’aquesta Constitució, lo qual exclou encara més gent. Esperem que realment això no s’aguanti i acabi petant.

Ramon Perera
Ramon Perera
26.11.2019  ·  22:13

Sí, però no. Sí que “Espanya està obsessionada amb la creació d’una veneració col·lectiva irracional de la seua constitució.” Però no és això lo que està passant. Espanya menysprea i viola la seva pròpia constitució. Agafa només aquelles parts que li interessen en un moment detereminat i oblida les que no li interessen, les que la contradiuen.

Les parts que li interessen les tergiversa i les recargola fins fer-les dir allò que li convé en cada moment.

No. Espanya no estima ni respecta la seva constitució.

Josep Almar
Josep Almar
26.11.2019  ·  22:29

Ja ho varen dir fa temps: Espanya abans sortirà d’Europa que renunciar a Catalunya. Anem de camí i la pregunta es: i Catalunya, que farem?

joan rovira
joan rovira
26.11.2019  ·  22:29

Diguem les coses clares. El Regne d’Espanya, importat i imposat per la força a la Península, és un sistema colonial. Que ha funcionat, en contra dels diferents pobles que ha sotmès, al llarg de tres segles, en qualsevol forma de govern.

Això, ho saben arreu d’Europa que varen preferir a Franco el 1945 i la transacció, mitjançant els partits polítics, el 1978. Que lògicament no ho han denunciat com tampoc els professionals de la teranyina colonial existent.

Sortosament, la majoria de la ciutadania catalana el Primer d’Octubre de 2017 va dir que ja ni hi havia prou d’aquesta comèdia. El que sobta a l’estranger són que partits i professionals, per interessos, vulguin emblanquir el colonialisme espanyol.

Gemma R.
Gemma R.
26.11.2019  ·  22:31

Nosaltres ho veiem tant clar i els adoctrinats dels ” constitucionalistes” tant poc, que només podem seguir amb la desobediència civil i institucional legítima i deixar-los estampar sols. No cal mirar de parlar-hi, fa temps que democràticament parlant, ho fem en diferents idiomes. Sort que el nostre és comprensible per als països que ens interessa que ho sigui. Cada día deuen entendre més el que inicialment no entenien de cap de les maneres, per la nostra capacitat de ” no buscar problemes” que tant bé hem practicat durant dècades.

JOAN RAMON GOMÀ
JOAN RAMON GOMÀ
26.11.2019  ·  22:32

Dir que s’ha de complir la llei, quan qui ho diu és qui fa i desfà la llei al seu gust, és un eufemisme per dir que s’ha de fer el que a ell li dóna la gana.

Jean-Marc Prohias
Jean-Marc Prohias
26.11.2019  ·  22:40

El problema per nosaltres és que Europa també fa aigües.

Ricard Pintado
Ricard Pintado
26.11.2019  ·  23:17

Efectivament, també hem de fer èmfasi en la inequívoca interpretació que en fan, que seguidament eleven a Credo mentre la claca nazionalista els encoratja, com quan cridaven a por ellos.

jaume vall
jaume vall
26.11.2019  ·  23:23

Abans de menjar-nos els turrons i les neules, d’anar a gaudir de Nadal i Sant Esteve, està previst que hi hagi dos o tres esdeveniments crucials.
N’avanço dos. Dia 20 de desembre. Consell República. Meitat de desembre, pronunciament sobre situació legal de Clara Ponsatí. Anirem veient. Tant de bo amb un bol de crispetes.

Gerber van
Gerber van
26.11.2019  ·  23:30

Soposo el director vol dir amb ‘Espanya fa aigues’ que està perdent la seva credibilitat jurídic en la EU. A la llarga segur això tindra conseqüencies. Espanya haura de rectificar (cosa que no ferà o només parcial) o sera apartat del sistèma jurídic Europeu. Però no dubto que la EU adaptara les seves regles de joc per no perdre Espanya com a estat membre. Hi ha massa interesos per no perdre la.

El que és més important és que, encara Espanya sera molt debilitada, això no ens donaria la independència de Catalunya automaticament. Potser llavors sera més facíl a fer ho i la comunitat internacional entendrà millor perquè volem marxar i facilitarà l’acceptació de l’estat independent. Però ho hem de fer nosaltres mateixos. Començant amb un acte de desobediència del Parlement de Catalunya contre aquesta Constitució i el seu tribunal. De moment no veig gens clar que això passarà. L’article d’en Pere Martí d’avui amb titol ‘Un parlament segrestat’ no dona gaire esperançes.

Jaume Jose
Jaume Jose
26.11.2019  ·  23:38

La Constitució de 1978 es basa en la nació espanyola (art. 2). Si hi ha un poble dins l’estat que no se sent espanyol, aquesta Constitució deixaria de ser-los-hi aplicable. És un problema de sentiments! D’aquí que se’ls hi hagi oblidat el Pacte pels drets civils i polítics i no vulguin cap referèndum que pugui demostrar que la CE78 ja no és aplicable a Catalunya. Cal un Tractat intrn’l de reconeixement mutu de fronteres.

Josep Usó
Josep Usó
27.11.2019  ·  00:10

“Aunque vistas la mona de seda, mona se queda”. Diu una dita d’ells. Però el que està clar és que, al final, el pas l’hem de fer nosaltres. En qualsevol cas, ja era hora que Europa es molestés en mirar a veure què li passa dins de casa.

Maria Cinta Comet
Maria Cinta Comet
27.11.2019  ·  00:28

Sr. Partal moltes gràcies un dia més pel seu article.

Realment Ñ és cada vegada més i més irracional en l’actuació jurídica que envia a la UE, per això fracassa i seguirà fracassant.

Confiem que tants fiascos acabin servint perquè nosaltres puguem marxar.

No tornarem a cometre l’error de voler canviar Ñ i quedar-nos-hi. Ara direm ja us ho fareu, nosaltres MARXEM.

Que no trigui gaire si pot ser perquè n’estem ben tips de tanta repressió, fexentderia i humiluació.

Adéu Ñ, adéu!

Endavant, sempre endavant.

Robert Mora
Robert Mora
27.11.2019  ·  00:51

Molt bon escollit l’adjectiu de fetitxisme. Fa temps que l’obsessiva reivindicació constitucional em recordava a la mateixa reivindicació de L’ós principios fundamentales del Movimiento Nacional, pero el que en realitat amaga aquest fetitxisme en l’adhesió a un dogma. Com si es tractés d’una necessitat pulsional que s’addiu Molt poc amb els valors de la racionalitat política consubstancial a la democràcia liberal sorgida de les revolucions anglesa i francesa.
Espanya no ha sortit de l’antic règim més que de forma aparent. I la casta extractiva fa el paper que a l’antic règim feia l’aristocràcia cortesana.
És difícil saber que va a passar i sobretot com, però que l’estat s’esfonsa i el règim del 78 és ja un zombi és una evidència per qualsevol amb no encisat pel fetitx.

Josep Pasqual Gil
Josep Pasqual Gil
27.11.2019  ·  01:17

D’acord amb Ramon Parera, són constitucionalistes quan i com els convé. L’article 3 dóna nom al castellà i considera les altres llengües espanyoles. Ells se n’hi foten i diuen l’espaÑol i “la” lengua espaÑola, convertint el concepte d’Espanya plural en CastAÑA, amb Ortega, Primo, Franco i Unamuno entre d’altres supremacistes. El mapa polític de Torres Villegas de 1851, publicat al ‘Triunfo’ de febrer de 1981, considera Aragó i els Països Catalans ‘España incorporada o asimilada’, a la corona de Castella, EspaÑa autèntica o purament constitucional, i d’aquí plora la criatura. Si algun dia es plantegen rectificar, que no fa cara, ja arriben tard.

Albert Miret
Albert Miret
27.11.2019  ·  07:27

Europa s’està trobant ni més ni menys amb el que nosaltres fa vint anys que patim. Coexistir amb una gent que no vol compartir res ni parlar amb tu, és pràcticament impossible. Europa es va empassar la broma de la democràcia espanyola per un interès polític i per interessos econòmics i/o usurers i ara es troba que la democràcia espanyola és una entelèquia i que a més els immensos préstecs no produeixen interessos sinó que no poden tornar ni el mateix préstec. Europa esta començant a entendre ara el que hem estat patint des de fa molt temps els catalans. El que se’ns va vendre com a solidaritat amb l’Espanya pobre, es va tornar ràpidament amb un manteniment caríssim no tant de l’Espanya pobre sinó del luxe i el fast madrileny, fins a empobrir Catalunya gràcies a un espoli exagerat. Ara Europa es comença a despertar quan veu que Espanya és un pou sense fons que no es modernitza ni vol fer-ho, sinó que es gasta els seus diners en coses inútils: (trens que no van enlloc, autopistes gratuites per les quals passa un carro cada mort de papa i menjadores pels milions de funcionaris que van a la feina, però no van a treballar i que només serveixen per anar a votar al que omple la menjadora cada quatre anys).
Europa, Europa, com més aviat acceptis la teva gegant equivocació, menys diners hi perdràs i menys vergonya hauràs de passar. Catalunya és l’única part encara d’Espanya que és històricament democràtica, europeista i a més l’única que et pot tornar els diners que li toquen, ep! dels que en realitat s’han gastat a Catalunya i no han lliscat dissimuladament cap al pou.

Carles Farre
Carles Farre
27.11.2019  ·  08:33

Sovint aqui es fa sevir el terme colònia i/o colonitzador amb força lleugeresa, be si anem tirant enrere, ens trobarem que, qui mes qui menys, ha estat colonitzador i a la vegada colonitzat, i mentre anem parlant dels “colonitzadors eapanyols”, el nostre mateix govern, facilita la colonització, però be aquest també es un altre tema tabú. De fet el primer colonitzador conegut, va ser l’Homo Sapiens Exterminator ” que va colonitzar Europa, assimilant i en bona part extingint al Neanderthal.
Avui la colonització s’exerceix de forma mes sibilina, tal com ho fa la UE, amb l’economia i la globalització, i només pots ser un estat veritablement lliure i independent, si ets amo i senyor dels teus propis recursos, i ets capaç de garantir la subsistència i benestar de la teva població, sense necessitat de dependre de terçers, es a dir, i aplicat als nosters temps, que et vingiin de fora a montar-te les empreses per poder ocupar a una població en constant augment.
Actualment tots els polítics, no son mes que funcionaris molt ben pagats, son els únics als que no els hi afecta la crisis, tenen la potestat de modificar – se les “condicions laborals”, al seu gust, i mentres tant, la resta de mortals, siguin de Ñ o de C, han de passar pel adreçador, ara mateix no veig possibilitats de que es puga aconseguir res si la resta de Sàpiens del territori ibèric, exceptuant Portugal, vulguun

Josep Salart
Josep Salart
27.11.2019  ·  09:01

Ja ho entenc que sempre hàgim de parlar d’espanya i mai parlem de Portugal, Noruega o Tasmània, però l’ obsessió, si obsessió, l’hem de tenir en fer tot el possible per ser un estat independent més que d’espanya, d’aquesta finca privada de tant i tants anys. Allà és un lloc on els lladres reparteixen un percentatge petit del botí anual i tots són culpables, uns per rapinyar, els altres per controlar i vigilar, els altres per repartir i els demés per parar la mà. No se n’escapa cap.

La justícia europea me la creuré quan vegi un fiscal, un polític amb responsabilitats d’estat, un jutge o un rei, en recerca i captura per ser jutjat i em-pre-sso-nat ¡¡.

Per mi no hi ha diferència entre el jutge Llarena i Radovan Karadzic.

Ens cal encara més cohessió, més unió, menys botiflers, més sentit comú, menys vergonya i més ganes d’obrir les portes de les nostres presons per treure els nostres o entrari tots de cop.¡¡¡¡¡¡¡

Cal tirar la pedra i no amagar la mà.

Jordi Torres
Jordi Torres
27.11.2019  ·  09:08

La constitució, com la monarquía, són productes fabricats ad hoc (i amb Catalunya sempre present), per construir aquesta gabia legal anomenada Espanya, que empresona pobles i cultures. Va ser la solució que van trobar els poders espanyols quan, en morir el dictador, van veure clar que o simulaven una transició democràtica o perdien els seus privilegis. Hem de reconéixer que en algunes coses són molt competents, els poders espanyols: En fer passar bou per bèstia grossa, en manipular, imposar, mentir, intercanviar favors, sobornar… i especialment en saber cedir el terreny mínim en el moment just, per així fer-se forts a la següent trinxera que ja tenen preparada.

Ara Europa ha descobert aquesta gàbia i constata amb (cert) nerviosisme que en un dels seus estats membres es violen de forma continuada els drets humans i democràtics dels europeus. Els hi fa (certa) por que Espanya es converteixi en el Josep Fritzl d’Europa, ara que han entrat i han vist el soterrani català dels horrors. Però no ens quedem aquí, Europa podrà ser moltes coses, però no és el paradís de les llibertats democràtiques i de la justícia, només cal pensar en com ha crescut l’extrema dreta i en la vergonyosa quantitat de persones que hi moren diàriament, a tocar de les seves costes. Així que, sí, benvinguda Europa, utilitzem tot el que poguem les seves palanques de presió, però estiguem atents al següent moviement. Espanya ja estarà intercanviant favors, manipulant, convencent… i tindrà preparada la següent trinxera per quan la justícia Europea li faci pujar els colors.

Joan Cintero
Joan Cintero
27.11.2019  ·  09:20

Com sempre, un article que hem treu les paraules de la boca. Res mes puc afagir. Crec que aquestes línies ho diuen tot. No puc mes que suscriure-ho i aplaudir-ho. Amb tot, cuants anys separen encara a Espanya al lloc que li tocaria representar al mon….

Pep Agulló
Pep Agulló
27.11.2019  ·  09:29

EL FETITXISME DE L’ARMA ESMOLADA, NO PAS DE CAP CONVIVÈNCIA…

“… aquest fetitxisme constitucional té per objectiu convèncer la ciutadania que la millor –i única– forma de convivència social que puga haver-hi…” (Vicent)

A veure, algú pot pensar que la majoria de súbdits espanyols, aquells del “a por ellos” veuen en la Constitució una garantia per una “convivència social” quan el que volen és anorrear Catalunya?

Paraules com convivència i diàleg no existeixen pels que escometen com braus tota forma d’alteritat.

El fetitxisme ho és sobre l’instrument de repressió que és aquest tribunal i que conté en el seu lloc sagrat la defensa de la unitat de la pàtria. Aquest doctrinari repressiu disfressat de Constitució que els ha donat fins ara coartada democràtica, s’esquerda estrepitosament amb la fricció amb el marc jurídic d’Europa perquè allà no s’entén que la catalanofòbia pugui estar en la base de l’ordenament jurídic espanyol. Com tampoc entenen que la societat espanyola majoritària estigui impregnada dels valors d’aquest règim neofranquista.

LLIBERTAT I AMNISTIA!

Eduard Samarra
Eduard Samarra
27.11.2019  ·  09:55

Crec que s’ha de ser més acurat. No és fetitxisme constitucional, és fetitxisme autoritari, un fetitxisme sobre la seva cosmovisió, el seu propi poder, que inclou violència, catolicisme, corrupció, ostentació. Els nacionalismes tenen símbols i en aquest nacionalisme paleolític espanyol, la Constitució no és més que un element modern que es fa servir com a esquer per enganyar la població.

Perquè com bé ja han apuntat alguns lectors se la passen pel folre de la pebotrera constantment. Quan parlen de respectar la Constitució, en el fons el que diuen és “jo tinc el poder, faig les coses com jo dic i punt i si goses oposar-t’hi t’ho faré pagar amb la vida.” Si per ells fos no tindrien Constitució, tindrien encara la Santa Inquisició.

JORDI BALBASTRE
JORDI BALBASTRE
27.11.2019  ·  09:59

Constitució en nom de la qual s’ha apallissat, a Catalunya, ciutadants indefensos provinents dels quatre punts cardinales del Reino, i que serveix per tancar gent innocent a la presó o perseguir-los per tota Europa. Si, D’acord la vam votar, però és que no hi havia cap altre opció, i els que la vam votar anem desapareixent i noves joventuts amb noves idees ocupen el nostre lloc. Si una llei no es pot renovar, és lletra morta.

Joan F Ruiz
Joan F Ruiz
27.11.2019  ·  10:12

Amb espanya Europa intenta la quadratura del cercle.

Quins arguments de pes pot tenir per a mantenir Turquía a les portes de la UE quan està permetent que un país que ja és dins es comporti com ho fa espanya?

Cap ni un.

O Europa admet que espanya, el regne d’espanya, no existeix tal com està dibuixat als mapes, i que el seu territori està constituït per països i cultures envaïdes per la força de les armes, i pren mesures serioses, o Europa, la UE que no és tot Europa, es veurà arrossegada a la dissolució o fragmentació.

L’amiguisme polític, la mafia de partits, està blocant, aquesta auto reflexió.
No és democràtic que els membres de la CE siguin escollits per quotes, haurien de ser votats pels ciutadans i aleshores, per la mateixa competencia entre els candidats, casos com el Borrell no es produirien, perquè els rivals polítics s’haurien preocupat d’esbombar les corrupcións i les mentides d’aquest energumen, i hagués estat apartat de la carrera.

Manca democràcia real a Europa, a la UE.

Manca poder del govern de la UE per parar els peus als Estats corruptes, com espanya, que malbaraten els recursos rebuts en muntatges d’interès econòmic particular d’uns quants.

Manca poder del govern europeu per a defensar als seus ciutadans dels mafiosos locals, i així fer que aquests se sentin realment europeus perquè tots són iguals davant una llei justa. No com ara que ser europeu no serveix absolutament de res als catalans davant una In-justicia local sectària i corrupte.

Manca……….

Josep Maria Martín
Josep Maria Martín
27.11.2019  ·  10:14

-Fetitxisme d’unitat per sobre dels drets.
-Fetitxisme de dir-nos que mai tenim raó.
-Fetitxisme de lleis colonials.
-Fetitxisme de poder corrupte.
-Fetitxisme de genocidi cultural NECESSARI.
-Fetitxisme de “Siempre Catalunya ha sido España”.
-Fetitxisme de senyors i amos de la nostra Pàtria catalana.
-Fetitxisme de “Derecho de Conquista”
-Fetitxisme de monarquia absolutista.
-Fetitxisme de poder absolut.
-Fetitxisme de convençuts maltractadors.
-Fetitxisme de falsa democràcia franquista.
-Fetitxisme de creure’s superiors.
-Fetitxisme d’extermini de rates catalanes.
-Fetitxisme… (en tinc cent més)

Melitó Camprubí
Melitó Camprubí
27.11.2019  ·  10:37

La Constitució del 78, tot i les seves limitacions, va ser una finestra d’oportunitat per tal que Espanya iniciés un procés de modernització. Aquest procés es va encallar greument i definitiva, després del cop d’estat de Tejero, quan es va fer la LOAPA. Era el 81, poc va durar la finestra. L’oportunitat històrica de caminar cap a la racionalitat, el liberalisme social, la justícia, el reconeixement específic de les nacionalitats i l’aconfessionalitat es va estroncar. Aquesta incapacitat de raonar va fer emergir novament, per desesperació de molts, els conceptes “sagrats” de la “unidad” i el catolicisme intocable.
Mentre Europa injectava diners a dojo, per “agrair” l’adhesió, tot girava , segurament massa. Quan el doll dels diners europeus es va estroncar, l’estat va agafar por i la involució es va començar a manifestar sense maquillatge.
És important conèixer bé l’adversari i l’editorial s’endinsa en la descripció dels comportaments de l’estat. Una cosa molt necessària.
Faríem bé en prendre seriosament aquests tics fetitxistes i de sacralització, en no menystenir-los ni burlar-nos-en. La nostra acció ha de donar-los-hi la importància que tenen. No perquè ens semblin ridículs o arcaics els hem de obviar.
La nostra lluita se’ls trobarà a cada pas i, per la seva irracionalitat, són durs de combatre.

Oriol Ribera
Oriol Ribera
27.11.2019  ·  11:06

I Podemos avalant la deriva represors I feixiste Ñ , penosa imatge del 15M

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes