Feijóo i l’hora del fatalisme espanyol

  • La sensació que desprèn el discurs del PP de derrota, no pas del partit sinó del projecte nacional espanyol, és molt colpidora i no és tan gratuïta com hom podria pensar

Vicent Partal
25.09.2023 - 21:40
Actualització: 25.09.2023 - 21:43
VilaWeb
Això és una prova de lectura dels articles de Vilaweb amb veu sintètica, que ben aviat serà a disposició dels subscriptors del diari. Subscriviu-vos-hi ací. Si trobeu algun problema, escriviu-nos a suport@vilaweb.cat.

Tim Marshall és un periodista britànic de llarga trajectòria, que aquests darrers anys s’ha especialitzat a escriure best-sellers en què ha popularitzat conceptes geopolítics i diplomàtics, i ha afegit una dimensió de llarga durada a la mirada habitual que solem donar els diaris. Per al meu gust, ho fa d’una manera una mica elemental, però ben segur que això també explica una part de l’èxit que té.

Aquests dies he llegit The Power of Geography, un dels seus volums més recents, que vol capitalitzar el gran èxit que ja va tenir amb Prisoners of Geography. Amb aquest llibre Marshall torna a posar en relleu la gran importància de la geografia per a explicar els conflictes. Hi retrata deu espais geogràfics, que van de l’Iran al Sahel i d’Austràlia a Espanya, un capítol especialment interessant per a ser llegit en unes dates com les d’ara.

De fet, el vaig començar a llegir diumenge al matí, mentre seguia per vídeo la transmissió de l’acte del PP a Madrid, i allò que anava llegint, d’alguna manera, em va anar fent de contrapunt. Un contrapunt ben interessant.

L’acte em va sorprendre, sincerament. La sensació que s’hi desprenia de derrota, no pas del PP sinó nacional espanyola, em va colpir. Tot el discurs –fluix, també diguem-ho– dels dirigents del partit era d’un fatalisme monumental. Gairebé cantaven el gori-gori a la nació espanyola, una perspectiva poc habitual venint precisament d’ells.

Evidentment, l’exageració forma part segur, ja, de la campanya que ara, després del fracàs anunciat de Feijóo, llançaran per terra, mar i aire. La imminència de la mort de la nació espanyola mobilitza l’espanyolisme. Però, dit això, i vist l’acte amb l’òptica de les pàgines de Tim Marshall, la cosa pren una perspectiva realment interessant. Perquè Marshall, de fet, diu que Espanya ja ha ultrapassat el límit temporal que li hauria permès de constituir-se en nació i que la resistència geopolítica, cultural i nacional de catalans i bascs és massa forta perquè encara es puga fer il·lusions.

I això ho explica anant del Primer d’Octubre cap arrere, amb alguns moments deliciosos, dignes del bon escriptor que és. Com ara quan recorda que la llengua basca ha sobreviscut “al llatí, a l’àrab i a l’espanyol”, és a dir, no a una de les més grans llengües imperials de la història, sinó a tres. Que no és poca cosa.

Marshall centra molt el text, i sobretot la projecció de futur que fa, en la relació entre la construcció europea i la dissolució d’Espanya, i ací és on aporta un punt de vista més original. Perquè creu que el 2017 la UE va tancar files amb Espanya i això la va salvar en un moment d’extrema feblesa, però sosté que tornar-ho a fer cada vegada li representarà un cost i un perill més grans.

Tot el llibre és un exercici sobre com la geografia transforma el segle XXI i les relacions internacionals. I part de la seua anàlisi implica que la Unió Europea és més afeblida que no sembla per l’acció dels actors emergents a escala global. La Xina, com era d’esperar, però també el Regne Unit del Brexit. I atenció a aquest pronòstic que fa: “Una Catalunya [fora de la UE] membre de l’EFTA, per ella sola no seria una gran preocupació per a Brussel·les, però una Catalunya membre d’una EFTA dirigida pel Regne Unit sí. Perquè si, en el futur, el Regne Unit s’unís a l’EFTA podria crear una gran organització aplegant Noruega, Islàndia, Liechtenstein, Suïssa, Catalunya i el Regne Unit. Organització que segur que podria atraure més estats membres actuals de la UE.” Com a alternativa real a una Unió Europea que ara no en té i com a solució a la seua incomoditat. D’aquesta lectura, d’aquesta visió, es dedueix que Brussel·les val més que vaja amb compte i també que la posició espanyola és més feble que no aparenta.

En resum, i novament en paraules de l’autor anglès, “la lluita que manté Espanya és el gran exemple de la fragilitat d’algunes nacions i dels grans espais supranacionals al segle XXI”. De manera que avui escoltaré allò que haja de dir Feijóo també, i molt especialment, a partir d’aquesta perspectiva. I demà en parlarem.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Usó
Josep Usó
25.09.2023  ·  22:09

És una perspectiva interessant. Però cal determinació al carrer i mantindre la posició. En la nostra feina no podem badar i no fer-la.

Josep Diaz
Josep Diaz
25.09.2023  ·  22:13

Volen 4 vots del PSOE

Carles Blas
Carles Blas
25.09.2023  ·  22:16

Jo fa temps que prego per l’aparicio d’un partit independentista i que demani la no integracio o sortida de la UE

J. Miquel Garrido
J. Miquel Garrido
25.09.2023  ·  22:28

Vaja, que, pot ser, en Deolofeu l’encerta.
Però, en tot cas, per reeixir, ens calen uns líders íntegres, determinats, coratjosos; capaços d’evitar que la catalanitat acabi diluïda en l’espanyolitat; líders que no ens deixin tirats amb els cants de sirena que els arriben de Madrid.
A hores d’ara, no en soc gaire optimista. I el més calent -Llista Cívica – a l’aigüera.

Francesc Gilaberte
Francesc Gilaberte
25.09.2023  ·  22:35

Per si serveix de reflexió o complement a l’editorial, acabo d’arribar d’Anglaterra en uns deu dies de viatge de plaer, en companyia de la meva filla que viu i treballa a Alemanya. Entre els llocs que hem visitat hi ha London i també Cornwell i Dorset. El comentari que ens fèiem és que sembla que el brexit no els va gens malament. Hem vist una gent activa, treballadora, amb il·lusió i perspectives de futur.
Si una Catalunya independent fóra expulsada de la UE, crec que no ens faltaria el suport del UK (com a mínim, el d’Anglaterra).
Pel que vam copsar, la gent està bastant al cas de Catalunya. Primer es pensen que sóm espanyols, però quan ens sentien parlar o pregunten o et diuen directament si sóm catalans. Són converses de pub, però la majoria de gent es preguntava que qué fèiem enca a Espanya i a la UE, que féssim un catexit.
Bona nit, salut i força !!*!!

Albert Pérez
Albert Pérez
25.09.2023  ·  22:43

Anglaterra està en deute amb els PPCC. des del 1714 i l’opinió ben informada anglesa (una burgesia molt més ben informada que qualsevol mediocre polític d’aquí9 n’és conscient. I en el moment àlgid del procès la cobertura dels mèdia anglesos, de dimensió global, BBC, ITN, Skynews, The Guardian…, va ser la més correcta i neutra de totes.

joan rovira
joan rovira
25.09.2023  ·  22:50

Sr. director, celebro el canvi de to dels seus darrers editorials que suggereixo que es traslladi a la resta de col•laboradors per tal de no caure en els dilemes semàntics de la roda de l’infortuni polític-mediàtic-acadèmic oficial.

… o …
Sobirania o Independència
Dret a decidir o Autodeterminació
Mediació o Primer d’Octubre
Referèndum o DUI
O,
DUI o Referèndum
Primer d’Octubre o Mediació
Autodeterminació o Dret a decidir
Independència o Sobirania
… o …

PS. Algunes referències sobre l’infortuni oficial, completament desmentit, per la Nació catalana mitjançant les següents accions democràtiques i pacífiques:
1939-1945. Història d’un Projecte d’alliberament nacional català (documentat). Andreu Marfull.
1945. Carta de les Nacions Unides. Article 1.2: reconeixement del dret a l’autodeterminació dels pobles colonitzats. (Qui ha dit que no és el cas de la Nació catalana?)
1968. Independència de Guinea Equatorial en temps de la dictadura de Franco. Jordi Castellà.
1978. Redacció de l’actual Constitució espanyola pels mateixos que varen redactar la Guineana.
2014. Consulta sobre la independència de Catalunya.
2014. El Llibre Blanc de la Transició Nacional.
2017. Referèndum d’autodeterminació de Catalunya.
2021. Editorial VilaWeb 14.01.2021 – 21:50 sobre els casos de Finlàndia, Montenegro, Bòsnia, Letònia, Estònia, Kossove, etc.
2023. Editorial VilaWeb 24.09.2023 – 21:40 Acords de Pasqua… I, 25.09.2023 – 21:40 EFTA…

Jaume Vall
Jaume Vall
25.09.2023  ·  22:51

Jo també he llegit els dos llibres.
També cal afegir que l’autor reconeix la mala salut de ferro d’Espanya, i que Catalunya no ho tindrà fàcil per esdevenir estat. Ara bé, constata que des de la meseta, històricament, mai han assimilat la perifèria
Res que no sabem. Recordem sempre, però, que el futur està per ser escrit, i per ser construït amb la suma dels nostres actes i voluntats.
Globalment la ressenya del director sobre el llibre és força pertinent.

Jaume Riu
Jaume Riu
25.09.2023  ·  23:40

EL REI CALLA
Diu Partal que la imminència de la mort del regne d’Espaya mobilitza l’espanyolisme, i ja veiem que és ben bé així, però també ens interessa observar que en front de les preguntes incòmodes del TEDH, del fracàs de la investidura de Feijóo que el rei proposa sense consultar a tots líders polítics com prescriu la constitució espanyola, amb l’horitzó d’una llei d’amnistia total que faria repensar la transició des del moment zero, i amb la negociació inevitable de l’autodeterminació amb una DUI per Catalunya, sense descuidar la imposició de mediadors internacionals, tot això paralitza al rei.
El rei no fa la feina que li pertoca, perquè és el cap d’estat i no diu res.

En canvi, aquell 3 d’octubre de 2017, el mateix rei va parlar per posar-se al costar de la violència i en contra dels ciutadans de Catalunya. Aleshores vam poder veure que estava indignat i acovardit.
Indignat ho estava perquè l’havien obligat a fer un paper incòmode per un rei, i acovardit perquè no va gosar parlar ni de la violència desproporcionada de la policia, ni de l’evident força transversal de la majoria ciutadana tant el dia 1 en el referèndum, com el mateix dia 3 amb l’aturada del país. A l’hora de l’emissió del discurs del rei, ja es coneixia l’èxit del control total del territori efectuat pels ciutadans que van ocupar les principals entrades i sortides per tren i per carretera als extrems del país, malgrat el desplegament policial per impedir-ho. Fer el
paper d’enfadat era només per mobilitzar l’espanyolisme, però ara ni això.
La postura del cap d’estat és un indicador molt significatiu de com ho veuen des d’Espanya, i ara el rei calla.

Ramon Mir
Ramon Mir
26.09.2023  ·  00:08

Efectivament, com diu el llibre, la geografia diu moltes coses, per exemple que Madrid es la capital europea situada a més altitud, 657 m. i la única, si mal no recordo, sense riu navegable, que es per on es feia el transport i on es situaven les fàbriques als seus marges. Queda clar.

Marga J McFarlane
Marga J McFarlane
26.09.2023  ·  00:19

Francesc Gelabert, Brexit no ells va gens malament? Si, ells va mal, per això la majoria ara volen regressar, sembla. I sobre tot, Escòcia.

ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
26.09.2023  ·  00:30

LA MENTALITAT ESPAÑOLA ÉS AÇÒ ->

https://www.lasprovincias.es/comunitat/avances-nuevo-polideportivo-nou-moles-imagenes-20230925130527-ga.html

La batlessa de València, na Maripepis Català i el Conseller de Cultura i Esport, en Bisente Barrera (pena de coindir en cognom amb Heribert) mostrant el nou Poliesportiu a tot color quasi acabat (quan calen 3 o 4 anys per a arribar a col·locar el parquet que es veu apilat encara en la pista) i mostrar a bombo i platerets pel diari madrileny Las Colonias de Màdrix.

Ja sabeu, per a ser español, no tothom servim.

Cal tindre unes dots especials i extraordinàries que la resta d’humans no posseïm, a saber:

1. tendència a parasitar i robar tot el que es pose davant dels veïns o qui siga de més allà on es troben, tant s’hi val, fent turisme o colonitzant terres ignotes.

2. tindre un nivell de sentit del ridícul d’ordre zero.

3. tindre un nivell de sentit de l’humor infinit.

Vicent, això dels españols no és un tema de geopolítica, geografia o del que vulgues dir.

Això dels españols i dels nostres aborígens abduïts per ells és de psiquiatria carcerària.

Josep Blesa (València)

Lluís Paloma
Lluís Paloma
26.09.2023  ·  00:33

Els extremismes equivalen a mentalitat tancada. I si un extremista es troba que ho té tot controlat, es relaxa almenys una mica, fins i tot pot fer alguna concessió controlada, precisament perquè està segur i ho té tot com vol. Però als seus líders això no els interessa, i el mitjà que tenen per a radicalitzar encara més un extremista és la por. Per tant, l’espanten. Fins i tot amb mentides: una persona de mentalitat tancada no vol ser informada, sinó que li confirmin i reforcin els seus prejudicis. I a can Ñ això ho fan constantment, de fet han entrenat a tots els seus per a que saltin constantment encara que no sàpiguin ni per què. Estic segur que el discurs derrotista de Feijóo i tropa està buscant que passi alguna cosa molt bèstia. Especialment si hi ha repetició d’eleccions. Recordeu-ho: sempre la mateixa obsessió. La part divertida de tot això és que no conec ningú que li hagi trobat cap utilitat a la unitat d’Ñ.

Josep Gualló
Josep Gualló
26.09.2023  ·  00:45

Mentre espero el nou editorial del director Vicent, que ha dit que despres de repassar el contingat del miting del PP i veure com pot lligar amb els escrits de Tim Marshall, periodiste estudiós de la geopolítica i en concret, de com ha influit la geografia en els conflictes recents del mon i especialment d’Europa, pensaré en les finestres que ha obert i llegiré el que diuen altres altres comentaristes.

Salvador Molins
Salvador Molins
26.09.2023  ·  04:00

Catalunya completarà la “Creu d’Occident” a Europa un cop faci, sense por, la DUI.

I ara, el 2023, que la DUI ja fa sis anys que es va votar al Parlament Català i es va guanyar per 72 diputats, 4 més que la majoria absoluta de 68 diputats, ara toca completar-la amb reforços internacionals, i implementar la República Catalana Independent, el Mandat del Poble Català del Primer d’Octubre de 2017.

———————-

Text publicat el 4 de setembre de 2017:

“La Creu d’Occident a Europa, la bandera de Sant Jordi i la nostra Estelada”

Amb Catalunya, Occident pot completar en el marc d’Europa un dels seus grans eixos, em refereixo a l’eix anglosaxo que connecta els Estats Units amb Londres i va fins Israel, un estil de democràcia i de defensa de la llibertat en el que Catalunya encaixarà bé i esdevindrà una vàlua que d’alguna manera encara resta pendent.

L’altre eix més significatiu enllaça Alemanya, França i Itàlia.

L’arc del Nord el formen països com Suècia, Noruega, Islàndia i Dinamarca, …

A més, prop d’Europa no és bo que Anglaterra es trobi gaire sola, i amb Catalunya hi trobaria un bon aliat i una altra ferma companya.

Els dos eixos, ben completats, dibuixaran una creu, no pas d’estels lluents com els que dibuixen la famosa i bonica constel·lació anomenada «la Creu dels Mars del Sud» brúixola i nord de vaixells i mariners al llarg de tota la història, sinó una creu formada pels diferents estels blancs corresponents a les nacions europees, estels que simbolitzen la llibertat dels Pobles que frueixen del suprem valor de la seva pròpia independència, estels blancs com el que figura dins del triangle blau de la nostra estelada i que també omplen de magnificència la bandera dels EUA.
.
Salvador Molins, Conseller de Catalunya Acció, soci de l’ANC, soci de l’ÒMNIUM, membre de Compromesos amb la DUI i simpatitzant de l’UPDIC «Units per declarar la Independència Catalana» de Jordi Fornas ex batlle de Gallifa.

PS:

“La Creu d’Occident a Europa, la bandera de Sant Jordi i la nostra Estelada” DUI ja ! – Mandat 1-O: Edificar la República Catalana Independent:

https://blocs.mesvilaweb.cat/empordaaccio/la-creu-doccident-a-europa-la-bandera-de-sant-jordi-i-la-nostra-estelada-dui-ja/

Josep Calbet
Josep Calbet
26.09.2023  ·  05:38

Un enfoc fresc i interessant el que ens aporta l’ editorial d’ avui.
El camí passa per revertir el tractact d’ Utrecht?

Agustí Delgado
Agustí Delgado
26.09.2023  ·  07:01

Vicent, què hi ha del comunicat dels 30 membres de l’AR envers el govern del CdR?

GABRIEL MIR
GABRIEL MIR
26.09.2023  ·  07:56

La violència és la prova més evident de feblesa.

pep gaya
pep gaya
26.09.2023  ·  08:13

Soc llicenciat en Geografia i estic totalment d’acord amb en Tim Marshall i amb en Partal. L’Europa dels estats és cada vegada més feble i l’Espanya actual n’incrementa la feblesa, ergo la Catalunya independent ha de mirar cap a l’EFTA, ho penso de fa molt. I que els espanyols i europeus s’ho mirin esmaperduts i garratibats. Allà ells.

Carme Perello
Carme Perello
26.09.2023  ·  08:14

NO, si els del PP en aquests moments històrics polítiament, no fan por.
Qui Sí fa por, són una part mínima del PSOE però que fa molt de soroll: diguem-ne….Barones, Faraones, Alcaldes xoriços inviolables com els Borbons, fins i tot expresidents tocats per la Santíssima misèria del poder deixant a la cuneta la dignitat i a molta gent a la cuneta per ser massa honestos, i reciclant, igual que van fer amb ells, a gent sense rastre de pudor ni vergonya.
Per això avui dimarts, no fa por el PP, però SI alguns del PSOE.

Albert Miret
Albert Miret
26.09.2023  ·  08:37

Crec que Feijóo ja ha pactat amb més de quatre membres del PSOE, o més ben dit, dels comandaments del PSOE que el votaran. Algú veu al Felipe González al Guerra votant al Sánchez? La política espanyola cada dia s’assembla més a una subhasta. No hi ha cap ideologia més que el poder i la riquesa personals, cosa que lògicament va buidant progressivament les seves possibilitats de cap govern fort, i de seguretat, perquè no tenen partits polítics, sinó que tenen només màfies que se subhasten cada quatre anys.

Joan Benet
Joan Benet
26.09.2023  ·  08:40

Diu vostè… “La imminència de la mort de la nació espanyola mobilitza l’espanyolisme”
No estic segur que, fet des del pessimisme i la moral de derrota, mobilitzi res.
La moral de victòria mobilitza i la de derrota desmobilitza, crec jo. La prova la tenim en nosaltres mateixos: mai ha atret tants seguidors l’independentisme com el 2017, quan era alegre, il.lusionant, optimista i donava la sensació de que la victòria era imminent.
Des de llavors, instalats en el pessimisme i la moral de derrota, no em fet res més que buscar culpables, barallar-nos per tot i perdre seguidors i capacitat de mobilització. Tant de bo els espanyols entrin en aquest bucle i nosaltres en sortim.
Respecte d’una EFTA amb el Regne Unit, tant de bó. La EU s’ha convertit en un monstre que viu només per a si mateix. Una associació de buròcrates i lobbistes només pendent de perpetuar els seus privilegis. Si convé, mantenint a ratlla els ciutadans que els paguem la festa.
Només una Europa de les regions podria salvar l’invent, però ho veig molt improbable.

Jordi Sanahuja
Jordi Sanahuja
26.09.2023  ·  09:08

Soc del parer que si Catalunya no es rendeix -tot està en mans de JxC ja que la resta és rendició- i Europa no recolça Catalunya en la seva lluita, la UE deixarà de tenir sentit com a marc democràtic de referència. Amb Espanya, Hongria i Polònia com a base de països autoritaris i amb el protagonisme d’altres nacions on la dreta extrema va agafant el poder, poc es pot esperar. Es va equivocar molt la UE no fent costat a Catalunya al 2017. Era l’oportunitat per posar Espanya al seu lloc i expulsar a Hongria i Polònia. Si no fan net no hi ha esperança.

Jordi Estany
Jordi Estany
26.09.2023  ·  09:12

A propòsit d'”il·lusions”, en sentit negatiu, d’il·lusos, i de “Marshall”, en un altre sentit: el conte de la lletera, altrament dit “Benvingut, Mr. Marshall”. Som en una cruïlla que penja d’un fil que no passin coses en sentit contrari. Tant Sánchez com Feijóo poden tenir trànsfugues o altres plans B. Si fos així, seria un goig sense alegria.

PERE CALVENTUS
PERE CALVENTUS
26.09.2023  ·  09:15

No voldria ser mal pensat, però no creieu que sa Majestat ja haurà fet les trucades necessàries per facilitar l’investidura?

Marcel Barbosa
Marcel Barbosa
26.09.2023  ·  09:33

Seguim la trampa de l´estat espanyol, anar darrere de la seva política. Via fora, tothom al carrer l´1-0. I res d´investir ningú, a no ser que t´hi vagi la cadira.

Víctor Torguet
Víctor Torguet
26.09.2023  ·  09:47

Vicent, quan creieu a VW que podríeu fer un cop de ma a la represa del Procés d’INDEPENDÈNCIA?

No parlo de liderar res ni d’assumir riscos (que amb l’aparell repressor Franquista espanyol s’ha de filar molt prim).
Em refereixo a deixar de parlar exclusivament de la situació tan precària d’espanya (estat) i de les seves injustícies i comportaments execrables de monarquia colonialista bananera (tot això ho tenim molt coll avall), em refereixo a començar a fer de VW un fòrum de reflexió, debat i comunicació que contribueixi positivament a l’embat definitiu per aconseguir la LLIBERTAT. Evidentment, sempre dins dels espais de la llibertat d’expressió acceptats per una espanya antidemocràtica i salvatgement anticatalana.

A l’Octubre de 2017, malgrat la traïdoria amb premeditació dels polítics fake-indepes, vam estar molt a prop d’aconseguir obrir la porta del passadís sense retorn a la LLIBERTAT. No ens auto-enganyem, en aquells moments el Poble teníem una força tan descomunal i disposada a defensar el territori, la dignitat, el futur ja visionat col·lectivament,… que un lideratge mínimament compromès hauria pogut conduir a uns escenaris que ara individualment ni sabem imaginar.
Amb una bona re-organització del Procés i amb una bona estratègia de comunicació (som molts els que desitgem un paper destacat de VW en aquest àmbit), deixant de parlar tan d’espanya (de l’enemic) i parlant més del que podem fer nosaltres, faríem un pas endavant de gegant.
Jo tinc molt clar que avui estem millor que al 2017 amb excepció del lideratge i la motivació del Poble, però revertir aquestes dues coses està a les nostres mans de fer-ho bé, especialment si disposem de plataformes com VW. Per la resta, amb el gran aprenentatge assolit des de 2017 (amb errors ben analitzats se n’aprèn tant o més que dels èxits) i una versió MILLORADA del Procés, no podem més que guanyar.
Comptem amb vosaltres VW?

PD: Deixem fer a JUNTS a veure si sap metamorfosar-se de fake-indepe a “pal de paller” de l’Independentisme, re-organitzem-nos, re-fem urgentment el Procés (comencem per omplir carrers el 1-O, actualitzem estratègia, pla i lideratges), bastim una Llista Cívica (o similar) si JUNTS segueix fent figa, fem fora de la Generalitat als actuals traïdors, prenguem el control del País (en la mesura que sigui possible) i aixequem la suspensió de la DUI !!!

PERE AMETLLER
PERE AMETLLER
26.09.2023  ·  09:49

la darrera vegada que el nacionalisme espanyol es va imposar fou el 1936-39. I ho féu sobre la base militar de la darrera colònia. Des del 1976 cap a aquí Espanya s’ha limitat a fer de minyona d’altres imperis. Ha perdut tot orgull, per tronat que fos, d’Imperi. Per tant cada vegada té menys força per a imposar-se, fins i tot fent servir el seu caràcter tirànic o despòtic. El nacionalisme espanyol no té on arrapar-se. I només li faltava el xou de la selecció femenina de futbol. Que les dones se li revoltin és molt més del que sembla.

Aleix Gaus
Aleix Gaus
26.09.2023  ·  10:05

Un bon analisi però el carrer també i te el seu paper. Anirem seguint

Rafael Benavent
Rafael Benavent
26.09.2023  ·  10:24

“España: Antes roja que rota”. Ho tenen clar. Com serien el que són, sense haver xuclat històricament de la perifèria que no ho som? I el seu futur? NO SOM Espanya, sinó DE Espanya. “Vencidos i desarmados. Por imperativo (i)legal”. Casats a la força. Sense amor.

Lluís Cabot Ardil
Lluís Cabot Ardil
26.09.2023  ·  10:39

Sempre es parla d’Espanya i de com és l’Estat espanyol i de les grans “qualitats”; però: i de la possible o probable INDEPENDÈNCIA de Catalunya: Què en sabem?
No tenim UNITAT ni UNANIMITAT
No tenim MAJORIA
NO sabem com aconseguir una MAJORIA suficient
No tenim un ENS que aglutini el moviment
No tenim un Líder reconegut per la gran majoria
No sabem ni el COM ni el QUAN
No tenim CAP suport extern
No tenim cap FULLA DE RUTA
No s’ha explicat ni explicitat als ciutadans els possibles desavantatges que hi podria haver.
No hi ha CAP estudi econòmic del cost REAL que tindria, per determinar bé que quedaria del famós EXPOLI FISCAL = Benefici net
No s’ha explicat ni explicitat si hi hauria un temps de reversibilitat. Segon referèndum o CATEXIT.
Hòstia tu; NO SABEM RES de RES; només sabem, que un nombre important volen la INDEPENDÈNCIA; com a solució a TOTS “els seus” problemes.
En definitiva, el que no serà cert és això: “” Lligarem els gossos amb llonganisses””

PERE SIO
PERE SIO
26.09.2023  ·  11:04

La Unio Europea o, el club exclusiu dels grans Estats, no accepta ni acceptarà als petits Estats sense nació com és Catalunya.
La Unió Europea plena de polítics corruptes que es protegeixen, de forts interessos, i dirigida per uns funcionaris, amb sous estratosfèrics, col.locats pels grans Estats que impedeixen que es dugui a terme qualsevol canvi de model.
La Unió Europea on les seves directives i resolucions són paper mullat que els grans Estats incompleixen quan els convé.
Dins d’aquest model, Catalunya no farà mai res, no tindrà lloc ni serà acceptada mai com a Nació per la Unió Europea. Avui no accepta ni tan sols que es pugui parlar la seva llengua.
Cal obrir els ulls i tocar de peus a terra.

Carles Serra
Carles Serra
26.09.2023  ·  11:25

Apreciat Vicent, disculpa’m que defugir de tema de l’editorial, però lo que està passant el Consell de la República i ja que dir sobre les dues manifestacions convocades de gent que forma part ep!!! teòricament de l’ANC per l’1-O, ens podries posar llum de tant despropòsit i tristesa debant d’aquest fets.
Gràcies

Oscar Bernades
Oscar Bernades
26.09.2023  ·  11:54

Em sembla molt bé i tothom sap que el món anglo-saxó es vol “petar” la UE, però ni els anglesos ni l’EFTA ens farà la feina. Per tant, la pregunta segueix sent la mateixa: com podem reprendre l’impuls del 2017? tenint en compte que l’actual classe politica, està cremada i escaldada i no es veuen substituts amb garanties a l’horitzó.

Berta Carulla
Berta Carulla
26.09.2023  ·  11:58

De debò necessitem fer més llum sobre la misèria? de debò espero que no porteu aquí el comunicat dels X de l’AR.

És millor disparar contra aquest govern d’inútils que deixa desassistits els nostres infants a les escoles perquè prefereix donar regals a dojo i guanyar així vots a costa del seu desenvolupament (dels infants).

És millor que parleu de l’agència de col.locació que és el partit del govern, que no té un sol tècnic en la seva especialitat i tot són incompetents.

És millor que parleu de la censura instaurada al voltant dels delinqüents d’importació als qui us referiu, aquí i arreu, com a “joves” criminalitzant així una joventut, la nostrada, que s’ha empobrint pagant universitats i ha de marxar del país o treballar en serveis mal pagats relacionats amb el turisme de saldo i l’oci sorollós i incívic que expulsa els ciutadans de les ciutats.

És millor que parleu de com aquesta delinqüència sobrepassa els cossos policials i agredeix els ciutadans.

És millor que parleu de com el partit del govern té els mitjans de comunicació sota el seu domini enverinant mentint i manipulant. De com tenim tants forasters fent mal al carrer, d’on vénen, com viuen i de què.

És millor que parleu de la necessitat que tenim la ciutadania de confeccionar un cens i comptar-nos, ja, i d’inscriure’ns al Consell dev la República, d’organitzar-nos i treballar a nivell local per al posicionament sobre el territori, i de donar suport al president a l’exili. Tothom qui vol aprofundir en les misèries d’un grup de persones que estan errant molt el tret feu-vos-ho mirar.

Manuel Satorra
Manuel Satorra
26.09.2023  ·  12:20

Fer-nos independents I entrar a la EFTA sería sortir d’un vaixell que s’esfonse ( la UE) i posar-nos en un nivelL de prosperidad i d’auto estima com a Nació independent . Però encara ens falte el car convencimient de que som una colonia i que avenas ens hem de treure la caspa que portém a sobre

Maria Angels Fita
Maria Angels Fita
26.09.2023  ·  13:04

Berta Carulla, quanta raó!
ERC sempre ha volgut esguerrar el projecte del Consell.
No m’estranyaria gens, doncs, que…..

Francesc Plana
Francesc Plana
26.09.2023  ·  13:33

He llegit dos opinions que mostren la dificultat que tindrem per “tornar-ho a fer”.
El Sr Cabot em recorda aquell articuliste de “la Vanguardia” on en cada article reconeixia que Espanya ho feia malament i tot seguit afegia, però nosaltres també.
Segons vosté no tenim líders, però és que un possible líder pot ser el Sr. Puigdemont i en més d’un comentari us he encarregat de negar-li aquesta condició.
Sr. Cabot amb postures com la seva és evident que no tindrem mai unitat ni unanimitat .
La Sra. Carulla es situa a l’altra banda, i s’encarrega en cada correu, de menystenir el govern titllant-lo d’inutil i negant-li la condició d’independentistes, simplement perquè no es dels seus.
Perquè no deixem de banda tots aquests retrets, i es signa una treva de no agressió durant una bona temporada i es torna a fer camí junts ???. Evidentment això és una petició no a les persones, sinó als partits.

Juan Martin ALEGRIA
Juan Martin ALEGRIA
26.09.2023  ·  17:08

El partidisme, catalans independentistes de primera línia, us matarà.

Josep Antoni Martínez
Josep Antoni Martínez
26.09.2023  ·  17:33

Interessantíssim. Me’n vaig a comprar el llibre d’en Tim Maragall.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any