Una conxorxa de quatre partits que no és cap acord favorable al català

Aquest acord és una pantomima perquè tothom sap que no protegirà la llengua catalana de l'ofensiva judicial

Vicent Partal
Vicent Partal
24.05.2022 - 21:40
Actualització: 25.05.2022 - 08:45
VilaWeb

VilaWeb necessita el vostre suport

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros al mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n’hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots?

Fes-te’n subscriptor aquí.

Finalment, el PSC, Esquerra Republicana, Junts i els comuns han presentat això que ells afirmen que és un acord a favor de mantenir la immersió lingüística a l’escola. Que no ho és. A tot estirar, i en tot cas, tenim davant una conxorxa de quatre partits que, probablement per raons i interessos diversos, es posen d’acord a reaccionar a l’ofensiva judicial contra la llengua fent una cosa tan buida que permet que dos diguen que s’ha esquivat la sentència del 25% i s’ha salvat el català; que un altre diga que s’ha complert la sentència i s’ha salvat l’espanyol; i que el quart no diga res que siga prou intel·ligible.

Lamentablement, aquest acord presentat ahir és un mal acord, en molts aspectes.

És dolent per a la llengua catalana, perquè rebenta de manera definitiva el marc legal que permetia la immersió, ni que fos sobre el paper.

–Ho és també, i això és molt més important encara, perquè trenca la tradició històrica de més de cent deu anys del catalanisme de considerar la llengua catalana com a llengua del país, l’única que defineix el país i que mereix ser considerada com a tal. Mai, ni en les situacions més dures –i mira que se n’han viscudes de molt més dures–, el catalanisme no havia renunciat a singularitzar la llengua catalana, el paper central i únic del català en la nostra societat, i encara menys havia obert la porta a la normalització del castellà, com es fa ara.

–L’acord és molt dolent i perillós també en termes polítics, perquè esquerda el bloc independentista: fa fora la CUP i substitueix l’aliança dels partits independentistes que es va consolidar el 2010 per una de nova en què dos partits independentistes s’abracen i posen al centre de la vida política catalana el partit que va enganyar els catalans dient que aprovaria l’estatut que el parlament portàs a Madrid; el partit que governava quan l’estatut de Pasqual Maragall va ser passat pel ribot; el partit que va criminalitzar fins a tancar a la presó els dirigents polítics independentistes, acudint als tribunals per qüestionar el parlament; el que va ser l’instrument clau per a aplicar el 155 –perquè el PP sense el PSOE no s’hi hauria atrevit. Aquest ja no és el govern del 52%.

–L’acord és també extremadament dolent pel que té de menysteniment de tot allò que no siguen els aparells dels partits. Les opinions de les associacions i sindicats de mestres, de les associacions de defensa de la llengua i en general de tothom que no forme part de la roda tancada i viciada del parlament i els partits no els han importat. Amb aquest acord els partits volen demostrar-nos als ciutadans, més enllà del català, que són ells finalment que manen i decideixen. I que si durant una dècada llarga s’han hagut d’adaptar a la pressió del carrer, volen que aquell temps extraordinari s’acabe per a tornar als vells temps de la política.

[Apunten de moment algunes veus de pes contràries ja a aquest acord: USTEC, La Plataforma Pública i en Català, el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans, la Intersindical, la COS, la CGT, Plataforma per la Llengua, la CUP… Caram quin consens.]

–I això és especialment evident en el cas de Junts. De primer, van signar un acord encara pitjor que aquest. Tot seguit, arran de la pressió de les bases, es van retirar del consens i han passat setmanes fent equilibris. Però ara, calmats els militants i recuperat el timó del partit pel sotagovern professional, no han tingut cap mirament a humiliar-les públicament.

–Finalment, i això és el més gros de tot, aquest acord és una pantomima perquè tothom sap que no protegirà la llengua catalana. Tothom sap que és tan sols qüestió de temps que els tribunals espanyols imposen la versió més dura de la seua ofensiva i diguen que amb això no n’hi ha prou, i que exigesquen més i més. En relació amb això, la frivolitat dels partits catalans amb la llengua fa feredat. D’aquell Gabriel Rufián que va votar la llei Celáa dient que així es blindava el català (i ja s’ha vist en què ha quedat aquella fanfarronada) a aquest pacte vergonyós d’ahir, tot es limita a protegir els seus càrrecs de les possibles inhabilitacions, a veure com poden escapolir-se de la repressió i a mirar de fer veure als votants desorientats i farts que la realitat no és la que és, sinó la que ells pinten.

Tenim feina. I l’hem de fer de pressa.

 

PS1. En parlaré demà, si puc, però el contrast entre això i la feina dels exiliats és ben evident. Ahir el president Puigdemont, Toni Comín i Clara Ponsatí van recuperar la plena immunitat com a eurodiputats. Guanyaven així una altra batalla als tribunals europeus. Justament Clara Ponsatí avui a les set tindrà una conversa amb subscriptors de VilaWeb que tothom podrà seguir en directe en vídeo des de VilaWeb.

PS2. Us recomane molt, i és molt oportuna, l’entrevista que Esperança Camps ha fet a Alfons Esteve, cap del Servei de Llengües i Política Lingüística de la Universitat de València i especialista en igualtat i usos lingüístics. Esteve ha fet públic que deixaria de pertànyer al Consell Social de les Llengües i parla sense pèls a la llengua i posant els punts sobre les is. Una opinió seua per a reflexionar: per què en la llengua catalana sempre hem d’estar pendents del consens i en els altres temes no?

 

VilaWeb necessita del vostre suport. Si voleu, i podeu, us demanem que us feu subscriptors. És gràcies als qui ja ens ajuden que podem seguir creixent, com ho hem fet amb la nova maqueta i concepte del diari. Imagineu el que podríem arribar a fer amb el doble de subscriptors que tenim ara!

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Usó
Josep Usó
24.05.2022  ·  22:04

L’acord dels partits només protegeix les seues cadires. El problema és que més prompte que tard s’hauran d’enfrontar a unes urnes que ells menystenen. I més d’un i de dos s’enduran una sorpresa. Per exemple: Si en aquesta llista va fulano, no hi votaré. O en votaré qualsevol altra. Deuen estar molt desesperats i molt endeutats, també. D’altra manera no s’entén. I l’enhorabona a l’exili. Una altra victòria, que ha servit, de rebot, per a humiliar els presos polítics amb l’amenaça de tornar a la presó. Com per a pressionar Madrid, estan els autonomistes.

Adrià Arboix
Adrià Arboix
24.05.2022  ·  22:15

Totalment d’acord amb el Director: “Tenim feina. I l’hem de fer de pressa”.

joan rovira
joan rovira
24.05.2022  ·  22:16

Quatre secretaris generals de la partitocràcia colonial al Principat, en tant que analfabets de la llengua i la història del país, decideixen pel seu compte imposar el mandat de la Castella borbònica i franquista d’una altra llengua aliena al Principat. Grotesc, fraudulent i il•legítim.

Rabha Hmmane
Rabha Hmmane
24.05.2022  ·  22:19

Si en política et dediques a representar, i representa que em representes, el que no pots fer es avergonyir-me.
Si passo vergonya, perquè ho noto, i el meu representant no modifica les seves actituds, ho sóc tonta del cul o el paio m’estafa.
Si el representant m’estafa i n’és conscient, estic davant d’una mala persona que m’insulta i fins i tot em maltracta.
Què faig?
Vaig a viure a Dinamarca, on la quota del mandarí no molesta al danès?
A Finlàndia, on la del quechua es mínima?

oriol valls
oriol valls
24.05.2022  ·  22:22

Dos traïdors i dos espanyols: títol de la pel•lícula? Senders d’ignomínia

Josep Almar
Josep Almar
24.05.2022  ·  22:25

A Catalunya, en català .
A Castellà, en castellà
I si convé, francès, alemany, Itàlia, anglès i castellà.
Cap imposició . Cap jutge per sobre del poble, per això tenim Parlament.

Ramon Ausió
Ramon Ausió
24.05.2022  ·  22:32

Ja no queden adjectius per a definir els polítics catalans, altre temps independentistes. Decepció rere decepció, ràbia.

Josep Sivillà
Josep Sivillà
24.05.2022  ·  22:33

Jo, a aquests partits, no els penso pas votar. De cap manera. Posiblement votaré per la llista cívica?

Carles Macaya
Carles Macaya
24.05.2022  ·  22:41

I ara què fem?
Qui ens queda?

A qui votarem les properes eleccions…

Seria hora que els pares es neguessint a enviar els nens a escola si aproben aquest acord.
Vaga indefinida.
Si no actuem seguirán reculant.

Déu, quina cosa més impresentable…
Quan serem independents d’una vegada?

JOAN RAMON GOMÀ
JOAN RAMON GOMÀ
24.05.2022  ·  22:41

Algú podria explicar de què tenen tanta por els partits per a fer una llei en contra del català i dels seus interessos electorals a les properes eleccions?

Si no fan cap llei què els poden fer els jutges espanyols? Posaran a la presó o inhabilitaran a tots els diputats del parlament català que no hagin fet la llei? inclosos els de VOX i Comuns? O ja saben que els que els jutges espanyols triaran entre tots els diputats que no hagin fet la llei aquells que pertanyin a determinats partits i nomes els inhabilitaran a ells i no als altres?

Assumpció Cantalozella
Assumpció Cantalozella
24.05.2022  ·  22:43

[–És dolent per a la llengua catalana, perquè rebenta de manera definitiva el marc legal que permetia la immersió, ni que fos sobre el paper]. 1.el marc legal de la immersió fa temps que estava trencat a trossets. 2. dir que vol dir el mateix “vehicular” que “curricular” és utilitzar incorrectament la semàntica. Vull suposar que no cal dir res més.

Roser Bravo
Roser Bravo
24.05.2022  ·  22:45

Això s’arreglarà únicament si a les properes eleccions es va a votar massivament i es fa VOT NUL, com a càstig a tant botifler!!!

Joan Guasch
Joan Guasch
24.05.2022  ·  22:46

Em refermo en el que fa temps que dic: calen lideratges nous i renovació total dels partits dits independentistes. De moment, vot nul. Al capdavall, a Catalunya continuen manant els del 155. Que el PSOE s’apoderarà (més) de la Generalitat? Bé, doncs la gent ens apoderarem del carrer.

Joan Guasch

Miquel Mutiñó
Miquel Mutiñó
24.05.2022  ·  22:47

I ara només ens mancava el suport d’Òmnium a tot aquest despropòsit! Afirmar tant ràpidament com ha piulat Òmnium que la llei té un ampli consens, quan un dels tres partits independentistes del parlament s’ha desmarcat rotundament i en canvi s’han sumat entusiàsticament socialistes i comuns, i amb la majoria de la comunitat educativa i les entitats en defensa de la llengua en contra des de fa setmanes, és molt sospitós. De fet suposa haver de llençar a les escombreries una altra entitat històrica, per còmplices dels traïdors i botiflers.

És molt senzill, si els socis d’Òmnium es donen de baixa massivament i no tornem a votar mai més aquests partits polítics, ja tindrem bona part del camí fet. I un cop alliberats d’aquest llast, els nostres cervells funcionaran molt millor per cercar noves alternatives útils per a l’alliberament nacional dels catalans.

Efectivament, com diu el Vicent, tenim molta feina i l’hem de fer de pressa.

Josep Albà
Josep Albà
24.05.2022  ·  22:48

Bé, no cal pas discutir massa. Sabem que l’enemic és al Govern. Ho sabíem per moltes omissions i per moltes concessions. Ho sabíem sense possibilitat d’error.

Ara ho sabem per allò fonamental. Allò essencial per la nació.

Ara han acordat amb els feixistes del PSC155 i els seus còmplices Comuns, la liquidació de l’escola en català, que d’altra banda ja feia anys que anaven liquidant de mica en mica, sense fer soroll…

Tenim l’enemic al Govern de la Generalitat, i ens cal treure’l. No cal afegir res més, és una qüestió d’estricte supervivència.

joan guinarda
joan guinarda
24.05.2022  ·  23:05

Espero i desitjo que l’ANC no faci el mateix que omnium.
El que pot fer la presó i la repressió!

Joan Benet
Joan Benet
24.05.2022  ·  23:05

Només entenen un llenguatge, un correctiu electoral i a prendre pel sac els càrrecs…
Aguantaran la legislatura tant com puguin perquè en són conscients, però no són aquestes les primeres eleccions que hi han. A partir d’ara, que cada vot emès els faci venir suor freda.
Almenys jo, això és el que penso fer.

J. Miquel Garrido
J. Miquel Garrido
24.05.2022  ·  23:05

No els ho podem permetre.

Jaume Ortí
Jaume Ortí
24.05.2022  ·  23:10

Totalment d’acord amb l’editorial. No tenen esma per a res, només protegir-se ells mateixos. No són capaços de plantar-se per la llengua i ens volen convèncer que aixecaran la DUI i restabliran la independència.

O ens prenen per idiotes o es pensen que estem tan cansats i decebuts que no farem res. Però “Tenim feina. I l’hem de fer de pressa.” com diu l’editorial.

Dues derivades de la situació:

1- L’acord l’ha signat per partits que representen el 78.5% de la representació del Parlament. Això vol dir que ens voldran vendre que aquest acord, aquest “consens” que diuen, representa la centralitat de la societat catalana. Això vol dir que la resta seran mostrats com a “extremistes” d’un o d’altre bàndol. Recordeu sempre que qui representa la “centralitat” és qui acostuma a fer prevaldre el discurs hegemònic.
Això és important per als independentistes perquè representa que l’únic partit parlamentari que els representa són els toca-timbals de la CUP. Ens voldran fer creure que ser indepe és com als anys 80, gent molt radical que no té prou seny per a governar un país (bé, en realitat conec alguns vells lluitadors que els donen mil voltes als polítics “assenyats” d’ara i abans però aquesta és la imatge que voldran donar).
És necessari que sorgeixi una alternativa votable amb cara i ulls. Actualment els partits petits són això, petits, i desconeguts. Sovint blasmats per dir les coses clares. És difícil que madurin prou ràpid per a estar llestos per al cicle electoral que comença l’any vinent i durarà fins al 2025 si no s’avença cap cita electoral (perquè ja compto que no es proclamarà la independència en els propers mesos). I la suposada “llista cívica” de l’ANC no em convenç gens (En sóc soci, de moment, però molt bé ho hauran de vendre per a que no sigui un bluf). I el CxR tampoc ( També en soc soci però encara no sé ben bé per a què serveix, ni què fa, ni quin plans té)
Si realment volem que tot canviï cal que es regiri tot i això vol dir estar disposats a perdre les properes eleccions si considerem que un vot nul significat (votar amb paperetes del Referèndum per exemple, que no se’n pugui desvirtuar el significat) massiu pot ser el detonant per a que els que hi ha ara perdin les cadires.
“Oh, és que governaran els espanyols!” Bé, i quina refotuda diferència hi hauria? Ens enviarien els Mossos a pegar-nos si ens manifestem? Ens denunciarien? Rebaixarien l’estatus del català? Intervindrien els mitjans públics catalans fins a fer-los avorrits i hispanocèntrics i amb més presència del castellà? No complirien les inversions en infraestructures? Promourien més immigració per a minoritzar-nos? Ens escanyarien financerament? Hi hauria un espoli fiscal? Au, bah!

2- Des que hi ha tota aquesta moguda sóc (i trobo que altra gent també és) més intransigent amb el català. No canvio de llengua gairebé mai (abans ja ho feia poc). Intransigent no vol dir agressiu, vol dir no transigir. Però ho puc arribar a ser si em toquen els nassos. I estic a dues passes de fer amb el castellà el mateix que els flamencs van fer amb el francès: un bon dia van trobar que de sobre no l’entenien. I fins ara.

Reaccionem ara mateix perquè ens juguem tornar a dècades enrere pel que fa a consciència lingüística i nacional. Fa temps que dic que en una dècada, o potser només un lustre, ens juguem el país. O el redrecem o se’ns escola entre els dits.

Recordeu com estàveu fa cinc, sis, o deu anys. Què hauríeu dit a algú que us digués que avui estaríeu així? I manant qui mana i amb un Parlament que fa ja unes quantes legislatures que compta amb majoria absoluta (teòricament) independentista.

Núria Coma
Núria Coma
24.05.2022  ·  23:11

És evident que si ens humilien i menteixen contínuament, sense cap mena de vertígen es perquè no ens tenen cap respecte i molt menys por. Alguna cosa estem fent malament, oi? Piulen, escrivim, despotriquem però de casa estant.
La seva desvergonya és deplorable però la nostra inacció imperdonable.
Vam fer els talls de la Meridiana, manifestacions multitudinàries, aturar una frontera i un aeroport, marxes per la llibertat, vesprades a Lledoners i ara no fotem res quan es prenen el pèl els nostres?? Així ens va

Victòria Peris
Victòria Peris
24.05.2022  ·  23:13

Exacte Miquel Garrido. No el ho podem permetre.

Victòria Peris
( splau, poseu el cognom a dalt q amb el canvi d format ha desaparegut ..gràcies!)

Jaume Riu
Jaume Riu
24.05.2022  ·  23:52

L’AMBIGÜITAT COM A NORMA
És indiscutible que l’acord no és favorable al català, per totes les raons que Vicent Partal fa rajar a l’editorial.
Per mi, la raó més greu és la derrota de la democràcia perquè es demostra que els ciutadans no controlem el govern, ho fan els jutges i ho fan uns partits polítics a partir del que vol una extrema minoria, en contra del que vol la majoria d’experts i professionals.
El text que signen tots quatre, republicans, socialistes, junts i comuns, és una magnífica reproducció dels arguments que feien servir els pares de la constitució, ara fa quaranta cinc anys, quan en el capítol vuitè van quedar satisfets de trobar un text que cadascú, des dels comunistes fins als més franquistes, el podien admetre, perquè les paraules de la constitució espanyola es podien interpretar arbitràriament des de cada punt de vista, per satisfer tothom.
L’ambigüitat com a norma per aprobar una llei injusta.
Avui he llegit el text de la proposició de llei que defineix el castellà igual que el català, com a llengua d’ús curricular i educatiu.
Després he llegit la interpretació que fan del text i, francament, tots quatre hi troben avantatges des dels seus particulars punts de vista, i no coincideixen pas.
Altre cop, el govern i la política de partit necessita l’ambigüitat com a norma per sobreviure.
Si els portaveus ens volen enganyar ho trobo gravíssim, però si el que diuen s’ho creuen de debò, encara seria molt pitjor.

Oriol Catafal
Oriol Catafal
24.05.2022  ·  23:53

Caldria o si més no, el que jo esperaria dels partits independentistes o de matriu catalana, que defensessin una política lingüística on l’espanyol o el castellà no fos una llengua oficial al país. Tant senzill com això. I, ja que Espanya diuen que és un estat plurinacional, parlar sempre, sempre, sempre en català, al congrés de diputats i al senat espanyols i als mitjans de comunicació espanyols, en català. Laporta, Xavi,,.. ja trigueu a respondre en català ( c a mínim quan sou a casa, al Camp Nou!!).

Melitó Camprubí
Melitó Camprubí
24.05.2022  ·  23:58

“Tenim feina. I l’hem de fer de pressa.” Els editorials de combat són molt brillants i molt estimulants. Tan brillants com poc útils. Tenim feina, sí. Molta. L’hem de fer de pressa? No. L’hem de fer ben feta. Ja vam còrrer darrera els partits l’1-O i mira on som. Que fer la feina ben feta és un conyàs ensopit? Doncs sí. Que aconseguir 1.000.000 de vots més és una feina de formigues? Doncs també. Però no hi ha altra solució.
Bé, sí que hi és :podem continuar comprant el marc mental espanyol i enganyant-nos pels segles dels segles pensant que 2+2 fan 22.

Josep Vilà
Josep Vilà
25.05.2022  ·  00:13

Jaume Ortí la clava al punt 2:
No entendre el castellà.

Josep Jallé
Josep Jallé
25.05.2022  ·  00:22

Segueix la “Causa General” contra tots nosaltres, ara via la immersió que s’aguantava, justeta, fins que el poder judicial, el poder sense la “Transició”, el de debò, li ha fotut ma davant el titellisme tetrapartit aquests que aprofiten els nostres vots per a fer-ne burilles una temporada més. Una rere altre.
I nosaltres … anar dient i poca cosa més … sota el fuet. Salut.

Carles Campanyà
Carles Campanyà
25.05.2022  ·  00:24

Això ja fa temps que passa de taca d’oli. S’ha de dir prou. I s’ha d’aturar aquests irresponsables tan aviat com sigui possible.

Josep Gualló
Josep Gualló
25.05.2022  ·  00:52

DELS QUATRE PARTITS QUE SIGNEN L’ACORD NOMÉS JUNTS VOL LA IMMERSIÓ LINGÚISTICA

I es veu obligat a firmar-lo perque si no el signa, els taidors reformistes d’ERC aprofitant la quartada que els hi ha fet a mida en Vicent Partal, els acusaran de ser ells els traidors.

I tots els que van aturar la historia el 1936 s’ho creuran igual que un altre grup dels que van aturar la historia el 1936 es pensen que l’actual ERC es Hereva de Macia i de Companys

Hi ha molta gent que creu de veritat que Esquerra és independentista i només faltava que Vicent Partal que te molta credibilitat inventés la paradoxa del del independentisme reformista.

I així es va forjant la mentida de que tots els partits son dolents pel sol fet de ser partits. Anem be per anar a Sants Vicent

Shaudin Melgar
Shaudin Melgar
25.05.2022  ·  01:28

Trec foc pels queixals! I estic totalment d’acord amb l’editorial. També amb el comentari de Jaume Ortí. Per cert, això de fer veure que no entenc el castellà ho he fet cada cop que he viatjat a Catalunya (i les batalles que tinc de vegades!).

Ed Garrido
Ed Garrido
25.05.2022  ·  02:22

El paper de Jumts es ben galdos. Ha estat l’ultim servei del nefast Jordi Sanchez al govern de Pineda.

Marcel Barbosa
Marcel Barbosa
25.05.2022  ·  04:18

Partits dits indepententistes: aneu a la merda. Renunciar a la nostra llengua és renunciar a la nostra identitat. Heu traït a la gent i a la terra, si us queda dignitat marxeu. Poble català, cal mobilitzar-nos fins fer que aquests mercenaris deixin la poltrona.

PAU BOLDU
PAU BOLDU
25.05.2022  ·  05:34

El QUATRIPARTIT PER ESPAÑA es una realitat. El PSOE fa el que vol amb els venuts ERÑ.JUNTS. El català i Catalunya fa nosa als venuts a España. JUNTS son les marionetes del psoe, igual que ERÑ.OMNIUM

Francesc Ermi
Francesc Ermi
25.05.2022  ·  05:46

Estic d’acord amb l’editorial, però si a les properes eleccións ERC i Junts sense una renovació important de càrrecs segueixen sent els partits independentistes mes votats, haurien de començar a pensar que tenim el que majoritàriament volem o que l’independentisme no té cap opció millor per votar.
Cualsevol de les dues opcions es molt decebedora.

Marc Avià
Marc Avià
25.05.2022  ·  07:09

Partits indepes del 52%: ja no us votaré mai més.
O fem foc nou, o vot en blanc.

Jordi Nogués
Jordi Nogués
25.05.2022  ·  07:27

L’acord?? Una mostra més-i ja en tenim un bon grapat- dels borinots que són els nostres polítics!! Vergonya!! Suggereixo que els comentaris que fem els lectors, en aquest diari i en altres, si s’escau, els acabem amb aquell eslogan que va “crear “el Sr. Rull i que hauriam de convertir en trending-toping; ANEU A LA MERDA!

Jordi Torres
Jordi Torres
25.05.2022  ·  07:31

Han deixat el català en una situació molt pitjor de la que ja estava. No em representen.

Salvador Molins
Salvador Molins
25.05.2022  ·  07:34

Aturem aquesta nova traïció dels líders:

Han cedit davant Illa. Són una merda!

Sospito que tot l’engany ja estava conxorxat d’antuvi.

Quina capacitat de negociació més minsa.

No podem creure’ns ni votar cap d’aquests incompetents.

Vergonya incompetents, vergonya!

Jaume Serra. Va fer vaga de fam per aturar els atacs de Bauzá a les illes contra la llengua catalana.

Aquests dies hi ha dos homes als Països Catalans que fan vaga de fam per aturar aquesta llei “Cavall de Troia del castellà”. Tot el sistema mediàtic català els ha amagat, els ha oblidat i callat, àdhuc Vilaweb només en va parlar un dia, se n’hauria de parlar cada dia, haurien d’estar en portada permanentment mentre durin ambdues vagues de fam.

De nou estem davant d’una altra gran traïció dels líders catalans. Ara han orquestrat aquest linguicidi i han cedit davant les pretensions d’Illa i del PSOE/PSC. Són tots quatre una merda!

“El castellà serà curricular” !!??

Enganyen al Poble.

Junts traeix de nou els seus votants contra la Independència i contra la llengua.

Aturem aquesta Llei “Cavall de Troia del castellà”

L’objectiu dels polítics en qüestió és rentar-se les mans del maldecap de fer complir estrictament la immersió lingüística en català, d’ensenyar en la llengua de Catalunya a Catalunya, d’exigir el coneixement àgil i destre de la llengua catalana a tots els estudiants de Catalunya, de donar-los suport i exigir-los fins que siguin competents en aquest domini del català.

Aturem aquesta bestiesa tràgica.

S’està consumant la tercera “gran traïció dels líders catalans” Ho escrigué i pronosticà Josep M. Xirinacs. Junts ho podia aturar però no ho ha fet, jo hi tenia una esperança bana, s’ha acomplert el pitjor pronòstic. Aragonès, Illa, Albiach i Jordi Sànchez s’han sortit amb la seva.

Jordi Sànchez i Oriol Junqueras, el pitjor que li podia passar a Catalunya i ara al català.

Illa ho aclareix, el castellà serà llengua vehicular a l’Escola Catalana. Els altres s’inventen una nova paraula “curricular” per dissimular i despistar, al vell estil convergent, fer la seva donant al Poble bou per bèstia grossa, però el disbarat ja està encarrilat.

Fins divendres som a temps per evitar-ho?!

El catalitzador, l’Aznar de torn, com en la guerra de l’Iraq, és l’Òmnium, qui dóna la pàtina falsa i incompleta de veu del Poble, ja que molts altres actors directes no han sigut consultats ni tinguts en compte.

Estem davant d’una nova traïció pensada i planificada al milímetre.

Pobre Catalunya, pobres de tots nosaltres.

Albert Miret
Albert Miret
25.05.2022  ·  07:49

Diuen que matar encara que sigui una sola vegada a persones, et fa perdre per sempre la sensibilitat per a estimar la vida: la teva i la dels altres. Trair tot un poble aprofitant un moment crític per la seva supervivència, encara és molt més greu, i aquell que ho fa, perd la capacitat d’estimar-lo i protegir-lo abandonant tots els seus principis i convertint-lo en un esclau de l’enemic. Mai podrem oblidar els vostres crims.

Jesús Albiol
Jesús Albiol
25.05.2022  ·  08:03

Per sota de tota aquesta problemàtica el que hi ha és la manca d’un nou full de ruta sobiranista que faci de nord de totes les accions polítiques. Sense això, anem venuts.

Francisco Sánchez
Francisco Sánchez
25.05.2022  ·  08:19

Cal cap altra demostració que l’actual governet de la generalitateta i els seus partits, juntament amb tots els gobiernos monclovites de l’espaÑa eterna, són TAMBÉ culpables d’haver imposat i de mantenir un 155 PERMANENT, a benefici de les cúpules dels partits i del sottogoverno professional? Ni a Sant Jaume ni a la Ciutadella no hi ha ningú capaç de plantar-se per intentar evitar la més que segura desaparició del català en una generació? I diuen que són indepes (alguns!)? Quina independència prediquen? La d’Irlanda, sense altra llengua que la dels invassors? Au, va!

Tomas Pérez
Tomas Pérez
25.05.2022  ·  08:24

La pregunta que em faig és: Com es pot arribar a qualsevol acord respecte a Catalunya amb el PSOE?. (Dono per descomptat que el PSC no existeix). Com bé dieu, és una “pantomima”, la penúltima per a la fi retornar a l’autonomisme del passat i validar indefinidament el règim del 78. I tant que hi ha feina a fer! Per les nostres generacions segur, per les que ens venen darrere ho desconec, possiblement ni serà història.

Joan Rius
Joan Rius
25.05.2022  ·  08:25

Omnium s’ha alineat amb els interessos dels partits polítics unionistes i els seus aliats. M’acabo de donar de baixa

M. Àngels Pujols
M. Àngels Pujols
25.05.2022  ·  08:26

A hores d’ara els partits del 52% per cent ja han deixat de defensar el país, per defensar els interessos dels seus dirigents: és clar tothom té una hipoteca per pagar i ningú vol ser inhabilitat i, menys, anar a la presó. Llavors, com es pot defensar el país si els propis ens venen per interessos particulars?

Carles Farre
Carles Farre
25.05.2022  ·  08:43

Bon dia, cada cop m’interessa menys els dimes i diretes dels nostres professionals de la política, i surto de la roda del hàmster
https://youtu.be/H0gcUQj2Meg

Joan Anton Mencos
Joan Anton Mencos
25.05.2022  ·  08:47

D’acord en tot el fons i forma de l’editorial, tret d’un punt. La CUP ja fa temps que s’ha exclòs tota sola de qualsevol tipus de consens per convertir-se en un partit irrellevant.

Joan Cuscó
Joan Cuscó
25.05.2022  ·  09:07

Tenen POR, sinó no s’entén.

Joan López
Joan López
25.05.2022  ·  09:16

Tot acord on vagi el psc,es perdre el temps,i trair al independentisme,el partit del 155,plè de castellans,i anticatalans. Ara lo de junts i erc es de traca i mocador.

Pep Agulló
Pep Agulló
25.05.2022  ·  09:22

DIUEN…

-Diuen que la nova llei blinda els criteris pedagògics. Els togats encara riuen…

-Diuen que és una llei per defensar el català, i és aprovada per partits que amb el 155 ens han declarat la guerra, a la nació i a la llengua… Els ex-presoners amb els botxins ¿Qui s’ha venut a qui?

-Alguns ciutadans, diuen, que els castigarem amb el vot en blanc o abstenim-nos… i la partitocràcia reafirmada, pensa, les masses encara busquen la solució en unes noves eleccions autonòmiques, el nostre marc. Estem salvats…

GOVERN DE GESTIÓ; RENÚNCIA DE LA LLENGUA; VIA AUTONÒMICA CAP A LA INDEPENDÈNCIA?

No és això companys, és Espanya contra Catalunya.

Rafael Artigas
Rafael Artigas
25.05.2022  ·  09:45

Dues coses en relació a la conxorxa a 4 sobre el català a a l’escola: ara ja soc exvotant de JxC #socexvotantdeJxC; ER i JxC #AneuALaMerda.
Curricular? Vehicular? Prou de collonades.
Disculpeu el to.

Carles Serra
Carles Serra
25.05.2022  ·  10:09

Els comentaris que hi han ja defineixen perfectament el desencís i la traïció que hi ha en aquesta gestoria que alguns li diuen govern de Catalunya.
Els socis d’Òmnium seguiran fent front a una quaota € per mantenir aquesta junta de merda?
En fi, ja no em queden paraules per descriure tant de cinisme i traïdoria
Alamerda

Antoni Díaz
Antoni Díaz
25.05.2022  ·  10:54

Per a mi la millor defense de la nostra llengua, fora obviar el us del Castellar a casa nostre, això vol dir: gestions, comerços, telèfon, banca, contractes…
Si no m’atén en català , és tan senzill com marxar i no tornar més.
Perquè tenim que aguantar que molts comerços ens imposin el castellar. Heu fet un petit càlcul de quantes vegades canviem de llengua als comerços ò per telèfon.
No fóra més fàcil canviar de comerç?
Amb els pseudo-politic actuals, la llengua només la salvarem la ciutadania.

David Mascarella
David Mascarella
25.05.2022  ·  10:55

Opinar és lliure i positiu, i també ho seria proposar sortides reals i efectives en lloc de pontificar i no traspassar als altres tota la culpa del mal viure de la nostra societat

Juan Martin ALEGRIA
Juan Martin ALEGRIA
25.05.2022  ·  10:56

No entenc per què tanta desesperació en els comentaris.

El que em ven el pa de qui depèn per viure?

Carles Blas
Carles Blas
25.05.2022  ·  12:39

Delenda Carthago est. Avui m’he donat de baixa d’Òmnium. No votaré mai més a cap dels partits amb representació al parlament avui.

Sergi Barreda
Sergi Barreda
25.05.2022  ·  12:46

La culpa és de la CUP

Maria Angels Fita
Maria Angels Fita
25.05.2022  ·  13:17

De l’editorial podem deduir:
– que els votants d’ERC han obert finalment els ulls (encara no les tinc totes)
– que els votants de Junts han caigut de la figuera (quina pena de patrimoni independentista llençat a la brossa!)
– que la CUP n’aprofitarà per guanyar vots en la bossa dels independentistes d’esquerres decebuts
– que hauriem d’exigir (a l’ANC??) una llista civica amb gent (tots sabem i coneixem qui són) honesta i independentista de pedra picada
– que la nostra decepció no ens ha de fer MAI votar nul ni en blanc.
– que, com diu la Ponsatì, hem de ser un corcò per Espanya i si els “nostres” partits no en saben, ho hem de ser nosaltres.

Recordo a tots que el professor Ramon Cotarelo havia previst tot aquest desastre i continua fent previsions encertadissimes. Vilaweb comet un error garrafal en participar a la campanya de bloqueig contra ell (i no entenc perqué ho fa).
Es un castellà que coneix la lògica mental castellana i que intenta de totes les maneres possibles d’alertar-nos. Ell ens pot aconsellar millor que ningú altre. Hauria de ser el nostre assessor més fiable i, en canvi, és tractat com un pària.
No en sabem i no en volem aprendre.

Josep Soler
Josep Soler
25.05.2022  ·  13:30

Com més va pitjor. De moment creiem que neutralitzant als venuts d’ERC tindríem molt de guanyat.
Però d’ença de l’acord de govern ERC-JUNTS, la “base” s’ha aixamplat tant que els independentistes de debò ens em quedat sense ningú que ens representi (excepció feta de la gent de l’exterior)
Amb aquestes condicions, cal fer-se la reflexio: Es pot negar que la victòria de l’Estat es una victòria en tota regla?
No tenim clar que ficant als dirigents a la presó, els tenim tots al seu favor per tota la vida?.
Amb tot no diguem tes. La Justícia Espanyola, amb la seva intransigència, qui sap si ens resoldrà el problema tornant als polítics a la presó?.
Jo no ho voldria pad però és evident que tal com està el pati….

Joaquim Cabanas
Joaquim Cabanas
25.05.2022  ·  15:12

Bon editorial avui.
D’omnium em vaig donar de baixa al final de l’any passat.
Comentaris molt encertats en general, però m’ha agradat el d’en jaume Ortí i el de Mª Àngels Fita.
Crec fermament que votar blanc o nul ens perjudica molt.
Jo confio en una nova llista amb cara i ulls, i si no hi és, votaré el partit extraparlamentari que em faci més peça.

Carles Benito
Carles Benito
25.05.2022  ·  15:15

El Sr Partal comenta que una cosa com aquesta no havia passat ni en els pitjors moments…

Parlem clar: mai la Generalitat no havia estat en mans d’un govern tan deplorable (m’ho permet Sr. Partal d’usar “deplorable” amb forta autorepressió de part meva?).

D’ençà que començaren a parlar de modificar aquesta llei he reclamat amb vehemència que forçàssem la dimissió d’aquest govern innombrable (puc dir “innombrable” Sr Partal?) abans no fóra massa tard…

Ara l’ANC s’ho planteja (a llarg termini, a més…) però ja no hi arribam per fer-los fora…

El nostre govern ha venut Catalunya a l’imperi per salvar cul i cadires…

Ho pagarem car no haver-los fet dimitir quan encara hi érem a temps…

PERÒ SENSE erc I SENSE jxc TAMBÉ HI ARRIBAREM!

TOTS SOM NECESSARIS
PERÒ NINGÚ
NO ÉS IMPRESCINDIBLE

GOVERN DIMISSIÓ JA!

CANDIDATURA UNITÀRIA DE “LLUITADORS PER LA INDEPENDÈNCIA” INDEPENDENTS (INDEPENDENTS DELS PARTITS)… PERÒ JA!

Roser Caminals
Roser Caminals
25.05.2022  ·  15:51

Hem de votar, però per crear inestabilitat. Forçar vots de no confiança i eleccions anticipades.
Sí, hem de ser un corcó. Hem de fer nosa i hem de fer mal. La via independentista només la farà el poble, però ha de ser un poble organitzat i disciplinat.

Antoni Roca
Antoni Roca
25.05.2022  ·  17:45

Fins i tot el mateix president de la Generalitat reconeix que en el primer any de govern sols han acomplert el 33% del que s’havia compromès de fer. Les excuses són variades: covid, guerra, situació econòmica… Excuses. Si ni tan sols poden fer ben feta la feina de gestors de l’autonomia, com els podem demanar que defensin el principal tret de la identitat de la nació? Han fracassat, però ells ho interpreten d’una altra manera: fem bondat i un dia, els que manen, ens ho recompensaran.

ENRIC ROIG
ENRIC ROIG
25.05.2022  ·  19:04

Els fills de p…. que quan volen ens tapaven

Els fills de p…que quan volen ens tapen el sol i que la majorìa venen des de l’exterior a envair-nos l’espai aeri i el territori, sembla que han aconseguit taimadament el suport i la submissió d’una caterva de vampirs i voltors que perden el cul per ampliar el seu status, la seva nòmina i la seva impunitat. Maleïts siguin, I que els voti Rita. Serìa d’imbècils mantenir els enemics de casa.
És urgent i imprescindible que es posi en marxa la gent honrada, capacitada i valenta de cara a les pròximes eleccions. Només el poble pot salvar Catalunya.

ramon Feixas
ramon Feixas
25.05.2022  ·  20:35

Es faci l’acord que es faci, els franquistes que maneguen l’Estat espanyol, amb la seva febre dominadora

Roser Pla-Giribert
Roser Pla-Giribert
26.05.2022  ·  00:12

Decepció total i absoluta per ERC i JUNTS. Per mí són dos partits políticament morts i no desitjo cap mal als qui en formen part.

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb el nou diari que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €

Més notícies