Parlar de morts

«La gravetat d'això que vivim no es pot comparar amb res del que hem viscut fins ara. Ja no tenim més temps, ni un sol dia, a perdre i hem de ser molt contundents, tots»

Vicent Partal
25.03.2020 - 20:51
Actualització: 25.03.2020 - 21:51
VilaWeb

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Ahir al matí VilaWeb va avançar un informe del Departament de Salut i a la vesprada un altre d’un grup d’experts que té a les mans el govern espanyol. Són estudis sobre el coronavirus diferents i que, per tant, han requerit tractaments periodístics diferents. L’un és un crit d’alerta ben documentat al govern espanyol i l’altre és un marc de treball del Departament de Salut, necessari per a entendre l’abast de la pandèmia i prendre mesures. Però tots dos coincideixen que la durada de la situació de confinament serà llarga i que les dades de mortalitat, si no s’adopten mesures molt més contundents que les actuals, seran altíssimes.

Tanmateix, cal entendre, en el cas de les hipòtesis de morts, que les xifres que s’hi presenten –fins a un màxim de 13.000 morts al Principat o fins a un màxim de 200.000 a l’estat espanyol– són estatístiques. Projeccions que es basen en la informació més real i concreta que tenim avui, molt acurades, però que no han de ser necessàriament les dades finals de l’abril, quan s’arribarà al pic, o al juny, quan sembla que serà possible de començar a relaxar el confinament. Per això són xifres que hem d’entendre i de fer servir sempre contextualitzades. Les xifres totes soles, aïllades i sense reflexió, poden ser malenteses com la profecia d’una fatalitat. Però no són això.

Per això cal entendre la diferència entre facticitat i hipòtesi. El diccionari defineix la facticitat com el caràcter fonamental del que és real; i un fet, per definició, és fora de tota discussió. Ara llegiu aquest article i això no es pot discutir, és un fet. En canvi, si el trobeu interessant o avorrit és una opinió, vàlida i correcta siga quina siga. Aquesta és la diferència: un fet és indiscutible. Una hipòtesi, en canvi, és una eina de treball, prospectiva, que es fa servir per a elaborar pronòstics de futur, tan rigorosos com siga possible. Tenint sempre en compte que la humanitat sap que el futur no és mai predeterminat, almenys no del tot, i que és precisament per això mateix que es poden estudiar, dissenyar i construir futurs.

Totes aquestes xifres de morts possibles que dibuixen aquests informes, xifres que ens angoixen tant quan les llegim, les hem de posar en el calaix de les hipòtesis i no en el dels fets. Són xifres, i això és important de saber-ho, que no és que ens diguen que inevitablement es morirà aquest nombre de gent sinó que diuen que si no fem res per evitar-ho avui mateix, si no canviem el curs dels esdeveniments, la xifra de morts és molt probable que arribe a ser aquesta.

Sobre això, l’exemple de l’informe enviat al govern espanyol és molt clar. Creu que si divendres passat s’haguessen adoptat les mesures que proposa, la hipòtesi de morts seria d’un màxim de 8.000. Creu que si s’adoptassen aquestes mesures aquest divendres, demà, la hipòtesi de morts seria d’un màxim de 20.000. I creu que si el govern espanyol continua fent això que fa i no canvia d’actitud, la xifra de morts pot arribar a ser de 200.000.

Aquestes xifres ens obliguen: la gravetat d’això que vivim no es pot comparar amb res del que hem viscut fins ara. Ja no tenim més temps, ni un sol dia, a perdre i hem de ser molt contundents, tots. Hem de confinar-nos, és clar que sí, però amb això no hi ha prou. Simplement no podem acceptar com si fos una fatalitat inevitable de no tenir els tests, que tant han servit a Corea o a Alemanya per a controlar la situació. No podem acceptar de no tenir màscares o respiradors per a tothom que els necessite. No podem acceptar com si fos una fatalitat inevitable que, com que no tenim la vestimenta adequada als hospitals, ni un sol familiar, en l’hora més difícil de totes, no puga acompanyar una persona que es mor. No podem acceptar que quan algú té símptomes li diguen que s’estiga a casa i s’acabe morint allí. No podem acceptar que el govern espanyol no deixe prendre als nostres governs les decisions que tots sabem que són necessàries. Però tampoc no podem acceptar que els nostres governs no s’hi rebel·len per por d’un futur desconegut, ara que ja sabem quin futur més terrible ens espera, precisament si no ens rebel·lem.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Usó
Josep Usó
25.03.2020  ·  22:29

En efecte. Ja n’hi ha prou de tolerar actituds de polítics que, havent demanat informes a experts. Tenint-los, perquè els els han entregat ja fa dies, i sabent el que ens espera, continuen amb discursos tronats i estúpids. Si no ho fan, caldrà jutjar-los per genocidi. I no tindre cap mena de consideració, amb ells. Si els pertoca cadena perpètua, tant de bo visquen molts anys, però tancats a una presó fins la seua mort. Amén.

Josep M. Bla
Josep M. Bla
25.03.2020  ·  22:32

Són tan criminals que no m’estranyaria que haguessin fet números sobre els diners que s’estalviarien en pensions, tenint en compte que la majoria dels traspassats són gent gran.
He fet quatre números:
La pensió mitja és de 1156€ amb 14 pagues, que corresponen a 16188€ a l’any.
20000 morts representarien 323.752.800 € que és una quantitat important, però res a veure si li afegim un zero i passessim de 20.000 morts a 200.000. Un estalvi de 3.237.528.000 €
Tres mil milions d’euros a l’any !!! Un 3% del pressupost de l’Estat.
Si tenen els informes, són capaços d’haver fet números i actuar en conseqüència.

david graupere
david graupere
25.03.2020  ·  22:37

La intuïció em diu que no ho corregiran perquè hi han interessos fora de tota ètica i moralitat. O cediran quan ja serà massa tard per una qüestió d’imatge. Aprofitaran l’accident, si n’és, que no ho sé, per arribar on volen arribar. És tan gros que no es pot dir però tampoc no cal perquè és grotesc i inhumà.

Les estimacions són ben reals perquè es fonamenten en les dades: si el mètode estadístic ha estat fet amb cura, és molt real. Però això ja ho sabien molt abans en veure els estralls abans en d’altres estats. Sols cal analitzar Itàlia.

Cal recordar que ja han mort metges i infermers? Cal recordar que els aparells per respirar (fins a cent per dia en el cas d’una empresa catalana) no es fan per un certificat que no arriba? La deixadesa en la mateixa centralització és per fer caure un govern autoanomenat progressista… la previsió amb la informació d’avui és més que un escenari, la previsió avui és una realitat.

Pepi Borrego
Pepi Borrego
25.03.2020  ·  22:47

Si el nostre govern segueix pidolant i demanant permís per fer el que cal en aquedts moments dramàtics en serà responsable.

Maria del Mar Serra
Maria del Mar Serra
25.03.2020  ·  22:59

D’acord. Ens quedem a casa!
Però això no podem decidir-ho tothom, perquè hi ha molta gent que ha d’anar a treballar perquè els seus amos els fotrien al carrer, perquè els 400 han decidit per tots nosaltres, perquè cal salvar l’ibex35.
Aplaudim cada dia el cos sanitari!
Però no tenen guants, ni mascaretes, ni respiradors, ni … Perquè els 400 han decidit per tots nosaltres, perquè cal salvar l’ibex35.
I la cançó acaba quan els d’aquí no responen perquè ja els està bé que els 400 hagin decidit que cal salvar l’ibex35 per una taula de negociació que ni es taula ni negociarà.
La canço ja no la canta ningú perquè tothom plora confinat a casa la solitària mort d’algú estimat o conegut.

Júlia Salvador
Júlia Salvador
25.03.2020  ·  23:39

No sé si el que diré és una bajanada, però jo agafaria gent sana d’entre 20 i 30 anys i els hi faria un curs exprés d’infermeria perquè puguin ajudar voluntàriament als hospitals en les tasques més bàsiques. Si la corba ha de baixar a finals d’abril i no començar a respirar al juny, tenim temps suficient per fer-ho. Què en penseu?

Ramon Sans
Ramon Sans
25.03.2020  ·  23:40

MIREN EL ARTÍCULO: LAS CLAVES DEL EXITO DE ALEMANIA … Y SAQUEN CONCLUSIONES

Los que mueren son la población de ABUEL@S y se evitan muertes evitando que entren en contacto con el VIRUS … LA MEDIA DE EDAD DE ALEMANIA ES SUPERIOR A LA DE ESPAÑA … .
https://www.worldometers.info/world-population/spain-population/
https://www.worldometers.info/world-population/germany-population/

No quiere decir que un % muy pequeño de jovenes enfermen gravemente PERO SE SALVAN !!!
Los abuelos que se infectan tienen un % mortalidad ELEVADÍSIMA ..

SE PUEDEN EVITAR LOS MUERTOS … PERO HAY QUE ACTUAR HOY , PORQUE LOS PERIODOS DE INCUBACIÓN NO PERDONAN , Y LO NOTAREMOS DE AQUÍ 2 SEMANAS. SI HACEMOS LAS COSAS BIEN

SALUT Y SOLIDARITAT

Mercè ariza
Mercè ariza
25.03.2020  ·  23:41

A mi em bull la sang per lo que el Sr Sanchez fa i pel que no fa.
També perquè a la societat els “altres” beneficis que poden portar a la salut no interesan no son rentables
Es clar si no es pot patentar no val res.
No els interessa gents constatar les milers de vides que s`han recuperat amb altres solucions.
O saben però no en volen sentir parlar.
El Biomagnetisme i El MMS estalviaria aquesta lacra peró esclar no es pot patentar.
Tan la Dra Forcades Com el Dr Issaac Goinz es mereixen el reconeixement que aquí no sels hi dona.

joan rovira
joan rovira
25.03.2020  ·  23:59

Voldria recordar el brillant recorregut que ha fet la societat catalana els darrers deu anys per poder comparar-nos amb Corea o Alemanya. No hi hem arribat però, a pesar de moltes dificultats de fora com internes, ens hi apropem. Perquè el rellotge polític el tenim, encara que ara ens costi veure-ho, coordinat amb el continent europeu. Recordem breument algunes eleccions i esdeveniments: Alemanya (24-9-2017), Catalunya (1-10-2017), Brexit (29-3-2019) (1-2-2020). També coordinats amb Escòcia o Hong Kong. Simultàniament, s’inicia la pandèmia de la Covid-19 a Wuhan (31-12-2019) passa a Corea, arriba a Itàlia (21-2-2020) i a Catalunya el primer cas es detecta el (25-2-2020) fa exactament un mes. I hem respost, contra tot pronòstic, demanant mesures similars als països amb els quals ens volem semblar.

Simultàniament, què feia l’estat espanyol d’ençà del Primer d’Octubre de 2017? Empresonar als nostres representants socials i posteriorment a part del govern legítim mentre la resta s’exiliava a diferents països d’Europa -Bèlgica, Escòcia, Suïssa-. Aplicació del 155 per l’estat espanyol contra Catalunya (27-10-2017 a 2-6-2018), Eleccions Autonòmiques (21-12-2017), no elecció MHP Puigdemont (30-1-2018), no elecció de Jordi Sànchez (21-3-2018) tampoc de Jordi Turull (27-3-2018) sí de Joaquim Torra (10-5-2018) no via telemàtica Carles Puigdemont (7-9-2019). Fins al Judici contra el Govern català (12-2-2019 a 14-10-2020). Però, que està més viu que mai on hi ha democràcia que és a la UE, l’ONU i a la percepció de moltíssima gent d’arreu. No ho oblidem i continuem ben determinats i units en aquest nou embat.

Jaume Bosch
Jaume Bosch
26.03.2020  ·  00:00
Robert Joan
Robert Joan
26.03.2020  ·  00:07

És un mal endèmic de la nació catalana, no tenim líders. Ho deia Raimon “no som terra de místics ni grans capitans”

ENRIC ROIG
ENRIC ROIG
26.03.2020  ·  00:08

Estic d’acord, al menys de sospitar-ho. Aquesta opinió (igual o similar) és àmpliament compartida. El “estado” està pressionat per tants poders i màfies -externs i interns- que condicionen “el gobierno”, que no es pot descartar que aquesta presumpció sigui un fet criminal i motivador d’alguna rebeldía lògica. Juguen amb foc, i si no en tenen prou consciència, és que són uns incompetents o uns botxins degenerats.

jaume vall
jaume vall
26.03.2020  ·  00:31

Els que avui han vist “Margin Call”, de J.C.Chandler, a Paramount Channel, podran fer-se càrrec de les converses que tenen els “kingmakers” de veritat, els que remenen les cireres i no surten a la llum.
Canvieu accions per persones. Es comprovarà que nosaltres només som estadístiques, peons d’un joc més complicat en el que algunes han de sortir-hi perdent, per tal de que els de sempre hi surtin guanyant.
És inevitable? Sí.
Però també és inevitable que hi hagi presons, pobresa, i corruptes. Però a ningú no se li acudeix comparar Noruega, Dinamarca o Nova Zelanda, amb Turquia, Egipte o Nigèria, per posar uns exemples. O Espanya.

Quin model volem tenir? Quins líders ens apropen a cada model?
Qui sembla que guanyarà les properes eleccions?

Ramon Perera
Ramon Perera
26.03.2020  ·  00:45

“ara que ja sabem quin futur més terrible ens espera, precisament si no ens rebel·lem.”
Així acaba l’editorial.
Del tema sanitari ja tenim gent que se n’ocupa.
Com ho fem per rebeŀlar-nos? Que és lo que cal.
Per quina raó no es rebeŀla el govern?
Si no recordo malament el conseller Buch va dir que no es prendria cap mesura contraria a l’estat d’alarma.
Em sembla que hi ha gent disposada a rebeŀlar-se. Polítics, ja ho dubto.
S’està covant la rebeŀlió?
Quan s’acabi l’estat d’alarma i es pugui tornar a sortir al carrer, tindrem memòria coŀlectiva i es plantarem?

Antoni López
Antoni López
26.03.2020  ·  01:18

Ara que han retirat la transferencia de Sanitat, es el moment de no fer cas de cap norma del “Gobierno” i tirar pel dret. El Govern se la de jugar o plegar. Si la epidèmia es complica, o millor dit quan es compliqui ,aviat, no sera culpa del govern central, que no o pot fer be, sera culpa dels que el van obeÏr.
Volieu fer politica? doncs ara es el moment de demostrar qui sou, en front d’un problema gros. Ja no es tracta de collonades, perquè el que ens hi juguem no es cap collonada es defensar-nos del poder d’un element tant petit que fa tremolar a mils de mil·lions de essers humans.ens importa un pitu quins partits formen el govern. FEU EL QUE HEU DE FER: LLUITAR A LA VOSTRA MANERA. PETI PER ON PETI.

Shaudin Melgar
Shaudin Melgar
26.03.2020  ·  01:23

Sí, que s’hi rebeŀlin, sisplau. I molta salut a tothom. No sé què més dir quan, des de Toronto, veig què us passa i perquè us passa.

Jordi Rodellar
Jordi Rodellar
26.03.2020  ·  02:03

Suposo que en el govern de Sánchez la pressió de les corporacions del Ibex 35, entre les quals estan els grans bancs deuen encaminar-lo a no parar l’economia en sec, aplicant la teoria del govern d’Estats Units o Regne Unit que es poden permetre perdre vides humanes abans de que col.lapsi l’economia de l’Estat.

Això es èticament molt reprobable, podríem dir que fins i tot ratlla el genocidi consentit per preservar un bé que ells creuen més important.

Els mateixos bancs que a la crisi del 2008 es van salvar amb diners de tots ara són reticents a parar tota l’activitat, i això és una vergonya, ara mateix haurien d’estar coordinant-se entre ells per fer un pot comú de salvació per aportar mil. lions d’euros a projectes d’investigació o per comprar el matetial mèdic necessari i els tests ràpids o els PCRs, i no ser els ciutadans que amb donacions facin front aquestes despeses.

En situacions com aquesta d’extrema gravetat és demostra que interessa més, o conservar els beneficis dels darrers anys o intentar ajudar a pal·liar la situació d’emergència.

Pel que fa a la prohibició de poder anar a treballar, es demana ara per la Conca d’Òdena, als 4 municipis, on hi sóc resident, quan es V as demanar per tota Catalunya primer, sense haver-hi tanta mortalitat com aquí l’Anoia central, i la resposta de Pedro Sánchez i els seus, podria ser un altre no, qui sap, potser pensarà “bueno como tampoco es toda Catalunya, de que PIB hablamos de Catalunya? 4 municipios de 70.000 habitantes.” El que lo costarà molt es accedir a tot Catalunya, tot i que el maleït virus va arribar per l’aeroport i el AVE, i ara ja està dispers per tot el Principat o gairebé, municipis a tocar Igualada que están fora del perímetre ja han tingut víctimes mortals i molts afectats, Capellades, Sant Martí de Tous, Piera, etc. per tant no és només un brot, comencen a ser molts, i lo primordial seria aplicar-ho a tot el país, deixi fer o no el govern de Sánchez, s’hauria de ser més valent en moments tant cabdals per la supervivència d’un poble, i Quim Torra no està a l’alçada d’aquest moment, segurament jo en la seva pell també dubtaria, per les represàlies que caurien a sobre, però no sé si seria pitjor, soportar tota la resta de la meva vida la quantitat de víctimes en la meva conciència, potser seria pitjor això que anar a la presó com els presos del procés per sedició però per salvar vides aquest cop.

Carles Serra
Carles Serra
26.03.2020  ·  05:27

Malgrat aquesta informació de la editorial sobre la terrible mortalitat, sense analitzar i quantificar % el patiment que tindrem tant temps confinats a casa, amb les conseqüències de salut que això ens comportarà, també sense poder concretar quanta més pobresa i precarietat ens portarà; malgrat tot això que faig esment, detecto molta resignació entre els lectors i paraules sobretot que no siguin fora de to.
Encara no han assumit que ens hi va la VIDA, sense analitzar la resta que faig esment.
Els nostra govern serà tan corresponsable per la seva falta de valentia per NO defendre els ciutadans del País, seran tant CRIMINALS I ASSASSINS com del govern del PSO€-UP d’aquesta espanya FRANQUISTE, cal recordar la seva claca que palanca’n aquestes decisións com: Colau, Iceta, Illa; caldria dir-li’s sense embuts (doncs com dic, ens va la VIDA i sense quantificar el patiment ) que son uns CRIMINALS I ASSASSINTS, que espero que el Covid-19 no tingui compassió d’ells, igual que ells per diferents interessos, no tenen la mes mínima compassió ni cap contemplació de defensar els interessos del govern del PSO €-UP; a part de demanar i exigir per que siguin jutjats per crims a la humanitat; dir-li’s els seus votants que no tenen dret a la queixa

Núria Castells
Núria Castells
26.03.2020  ·  05:35

Avui, l’estat espanyol ja és el SEGON del món en nombre de MORTS DIARIS
el segon del món en nombre de MORTS TOTALS
el segon del món en nombre de CASOS NOUS detectats (i, això, fent un nombre irrisori de tests).

I el gobierno de l’estat no adopta les mesures que podrien, si més no, frenar aquesta catàstrofe, que anirà augmentant.
I el govern de la Generalitat, demana permís, espera permís i no rep permís.
I no es rebel·la?

L’economia, la tornarem a alçar, com hem fet tantes vegades.
La nostra societat vivia ofegada per moltes “necessitats” que no són tals. Podem viure d’una manera més senzilla i més humana.
No serà tan difícil.
No cedim al “pànic econòmic” que ens volen inculcar!
No deixem que ells decideixin qui viu i qui mor. Perquè ells sempre tindran una UCI a la seva disposició i a la dels seus familiars.
Nosaltres, no.

No podem convocar una manifestació immensa, que és el que caldria fer, però podem
EXIGIR, des dels BALCONS: “RENDA BÀSICA i CONFINAMENT EXTREM”.
Però, ja.
Convoqueu, els que teniu poder de convocatòria!!
#LesVidesPrimer

Jaume Parisi
Jaume Parisi
26.03.2020  ·  05:57

Estimat Vicent, vull fer uns comentaris sobre aquestes xifres, la implantació de les mesures i el marge de maniobra de les CCAA dels PPCC:

1 – Imposant aquestes mesures demà divendres em costa molt d’entendre cóm pot ser que es compleixi la hipòtesi d’un total de només 20.000 morts a Espanya quan aquest cap de setmana ja n’assolirem entre 6 i 8.000 i possiblement s’hi arribi (als 20.000) a mitja setmana que ve (segurament aquest sigui l’escenari en el que es mourà Itàlia).

2 – Si tenim la “sort” de no arribar-hi fins el cap de setmana següent, voldrà dir que ja li tenim el peu al coll a la bèstia i que acabarem amb menys de 50.000 morts, però em costa de creure veure efectes positius del confinament del dia 15 (efectiu el dia 16 o el 17) abans de 14 dies i més si recordem la centrifugació vírica des de Madrid cap a la perifèria d’aquell fatídic cap de setmana; què car que el pagarem. . . Voldria tornar-me a equivocar, però sospito una dinàmica contrària.

3 – Si el cap de setmana següent ens apropem als 30.000 morts, la hipòtesi de la hecatombe dels 200.000 morts a finals de maig començarà a ser consistent.

4 – Fins aquí l’estudi sembla creïble i tot entra a l’àmbit de les hipòtesi, però no es pot descartar que sigui un globus sonda per a preparar-nos “para males mayores”; D’aquesta “casta” t’ho pots creure tot. M’agradaria molt equivocar-me, però així sembla que ho indiquin els gràfics. I si és així, fa temps que ells ja ho saben (això explicaria la presència de l’exèrcit al carrer des del primer dia).

5 – La corba catalana de morts té pitjor forma que l’espanyola (no pas que la madrilenya), Igualada ens està fent molt de mal. Espero i desitjo que es “torci” aquest cap de setmana i ens en sortim amb menys de 10.000 morts; si no és així per falta de confinament total, l’escenari català podria ser una repetició de l’espanyol.

Totes aquestes anticipacions, per molt que ens desagradin, no deixen de ser hipòtesi que es poden complir o no segons les accions que es vagin implementant els propers dies que poden incloure des de confinaments i tancaments fins a material sanitari i medicaments. El que és molt clar, és que tota pertorbació d’aquesta mortífera dinàmica modularà a la baixa les nefastes previsions i actuar uns dies abans pot suposar molts milers de vides a final del període; cal no perdre-ho de vista, ni l’efecte multiplicador final ni el retràs temporal de moltes accions en fer efecte.

Respecte a les possibilitats i marges de maniobra del MHP, també podem pensar en una actuació civil proposada, suggerida i coordinada des de la seva presidència (o des de la co-presidència) NO DECRETADA, AIXÒ MAI, consistent en un pacte entre tota la societat civil (associacions, empresaris, autònoms i treballadors) de confinament TOTAL (excepte serveis bàsics) per evitar que a Catalunya hàgim de patir la mateixa proporció de morts que a Espanya (no confondre amb la de Madrid). Si els espanyols accepten aquesta inèpcia, nosaltres podríem dir que no i fer un tancament voluntari popular; només cal que ens ho demanin.

Salut i República

JPS

Rosa Masot
Rosa Masot
26.03.2020  ·  06:57

Caixa de la Seguretat social buida, no es condonen pagaments als autònoms ni a les empreses, la gran majoria de morts, pensionistes…

Albert Miret
Albert Miret
26.03.2020  ·  07:31

Ara, suposo que els que van estar torpedinant per tots els flancs possibles la independència de Catalunya -els més opacs i burros no-, però els d’una intel·ligència diguem-ne mitjana -si és que n’hi ha algun-, se’n deuen estar penedint, sobretot si tenen molts morts a la família. La unitat d’Espanya, val el sacrifici de tants milers de morts només que per la indigència mental de tots els governs espanyols? Què és això? La puta unidad del pueblo de españa, inclou el genocidi per inconsciència d’una part d’ell? També hem d’estar units en les morts innecessàries dictades des de Madrid? Perquè el temorenc i pidolaire govern català no actua per la seva banda sent conscient que el seu deure més gran és protegir al poble que li va donar la seva confiança? Què ens queda esperar als ciutadans catalans? Haurem de revolucionar-nos també nosaltres sols, mentre els polítics fan estadístiques i càlculs de més o menys morts des dels despatxos? Quan les lleis són fetes contra el poble, és una OBLIGACIÓ dels polítics, no una opció, desobeir-les. Estem farts de l’atiborrament de dades, que dia darrere dia ocupen la totalitat dels mitjans de comunicació, i que són les mateixes del dia abans multiplicades per “n”. Això no vol dir que els governants facin el que els tocaria fer, sinó el contrari. Ja no són ni notícies, són l’anunci de les sentències per l’endemà.

Enric Pladevall
Enric Pladevall
26.03.2020  ·  07:57

Hem estat capaços de rebalar-nos desobeint l’1 O i amb la sentència, hem tallat carreteres, ocupat l’aeroport, centenars de manifestacions, amb molts més riscos. Ara la desobediència de quedar-se a casa és una necessitat vital ens la hi juguem. El nostre govern ens hauria d’estimular a fer-ho a desobeir el Reino d Ñ per una qüestió de supervivència. Perquè la vida va per davant dels diners. Què passaria si 2.000.000 decidim que no volem sortir per la por a contaminar-nos? Ens vindrien els piolns amb el seu general carregat de medalles a dir-nos que som soldados, a treure’ns del llit? Una depressió causada per aquesta situació no és cap mentida.. les ordres injustes s’han de desobeir. Confinament total

Marcel Barbosa
Marcel Barbosa
26.03.2020  ·  08:44

Durant tota la història de la humanitat ha estat igual: l´estament adinerat explotant i enganyant al poble. Han utilitzat diversos sistemes: religió, dimonis, futbol … Avui, som dirigits pels mateixos(capitalistes + mitjans que mamen) cap a l´identic destí ( atur i pobresa). Que la por no ens paralitzi. Per cert, llibertat pels presos i república catalana!

Joan Cuscó
Joan Cuscó
26.03.2020  ·  08:49

“No podem acceptar com si fos una fatalitat inevitable que, com que no tenim la vestimenta adequada als hospitals, ni un sol familiar, en l’hora més difícil de totes, no puga acompanyar una persona que es mor.”

Això és molt fotut!

Francisco Sánchez
Francisco Sánchez
26.03.2020  ·  08:55

@ Mercè Ariza.

Si us plau, us prego que deixeu de fer a VilaWeb publicitat gratuïta (i perillosa per als lectors que no tinguin costum de recomprovar afirmacions dubtoses) de pseudoteràpies anticientífiques com les que esmenteu al vostre comentari d’avui, relatives a les suposades capacitats de guariment a base de magnetisme i llexiu gourmet. Comproveu-ho a:

https://pseudociencia.miraheze.org/wiki/Isaac_Goiz

https://es.wikipedia.org/wiki/Suplemento_mineral_milagroso

També prego a VilaWeb que no ajudi a escampar aquesta mena de falsos tractaments.

Rosa M.M.S.
Rosa M.M.S.
26.03.2020  ·  08:56

El Gobierno de Espanya és un govern criminal directament responsable de molts milers de morts evitables. I el Govern d’aquí què fa no tirant pel dret?

Francisca Sol
Francisca Sol
26.03.2020  ·  08:57

No em queda clar una cosa. Per què el nostre govern no fa el confinament del nostre país?
El poble català des de fa 2 anys i mig ha desobeït quan ha calgut i hem fet el referèndum, els talls, les manifestacions, blocatges, etc. Però el nostre govern no? Quines raons poderoses el paralitza?
D’acord amb el comentari d’en Pepi Borrego.

Joan Torra
Joan Torra
26.03.2020  ·  08:58

És acollonant. Estem parlant de vides humanes. Potser ja n’hi ha prou d’abaixar el cap a la responsabilitat del govern d’Espanya. Cal denu ciar aquesta situació amb tota la seva cruesa. El gover d’Espanya s’esta fent complice d’una masacre que es pot i es podia ja fa dies mitigar molt en parametres de vides humanes. Això es molt greu…

Josep Salart
Josep Salart
26.03.2020  ·  09:09

El que és un fet real i indiscutible tal com explica l’editorial, és que la part autonomista, col.laboracionista i unionista del govern català, és a dir ERC, fa tot el possible per passar desaparcebuda mentre duri això (fora de la Consellera que, per cert jo criticava negativament fa dies i ara ho faig po-si-ti-va-ment) i ho fa sense apuntalar les decissions del MHP per por a que no els ajudin des de madrid, des d’enquestes positives falses, a tot el que vindría governant la Generalitat.

Tot això també és un fet real i indiscutible, i mentre aquí surten Guardioles, projectes d’enginyiería i propietàris d’hotels disposats a remar pel país, allà es va llegint que en Rajoy i la Aguirre, vàren retallar 15 mil milions (QUINZE MIL ¡¡¡¡¡) de la sanitat pública (morts), per donar-los a centres de salut privats de les empreses vinculades a l’Ibex que, evidentment, en comptes de renovar i comprar equips perque no es mori la gent, s’ho varen fotre a les butxaques, com es normal i no podía ser diferent.
Tot això també és un fet real i indiscutible, com ho és la cantarella del mosén i de tots els pudents comuns traïdors a la terra. Sembla impossible que hi hagi gent així.
El català, de per si mateix, és covard. Sempre te a la boca lo de … ja s’ho faran… i la quantitat de xais que van diguent, .. beeee, votarem ERC, n’hi ha un remat de collons.. El xarnego irreciclable, de per sí, és espanyol i com a molt fals, rufianero per entendre-ho. I tot això és un fet real i indiscutible.

Anna Muxi
Anna Muxi
26.03.2020  ·  09:16

I davant de totes aquestes desgràcies i un munt de decisions errònies, és notícia l’última enquesta del CIS sobre l’intenció de vot i els partits com quedaríem…
Indignant, que es dediquin a donar diners per ajudar a que hi hagi més material per protegir els sanitaris i la població en general.
Molt satisfeta de la gent del nostre petit País que demostra que som un poble solidari. Ens en sortirem

Pep Agulló
Pep Agulló
26.03.2020  ·  09:23

GRANS PARAULES … PERÒ CAL CONCRETAR

Vicent, has explicat molt bé la diferència entre la facticitat i la hipòtesi, ara hauries d’explicar què vol dir rebel·lar-se.

Perquè una cosa és rebel·lar-se de la situació, ningú que no sigui un corifeu de Sánchez, es pot quedar resignat i no lluitar per aconseguir dominar la situació tan crítica…

…i l’altra és rebel·lar-se obertament, desobeint al govern de Sánchez. Aquesta última proposta no sé com es fa factible… Un embat polític en plena pandèmia?

L’últim paràgraf d’en Jaume Parisi 5:57 ens aporta més idees…

Josep Sivillà
Josep Sivillà
26.03.2020  ·  10:06

Si aplaudir als professionals de la salut per la ingent, necessària i perillosa feina que estan fent, em dona la sensació que ja estic complint amb el problema, si és així, JO NO APLAUDEIXO.
Crec que tenim un problema que el virus continua escampant-se sense parar i a Catalunya ens han volgut treure poder per actuar d’acord al nostre sentit comú. Fins quant ho permetrem? Ens espavilarem per a tenir el material que ens fa falta? confinarem a tothom, a pesar de les lleis espanyoles? o les continuarem obeint i queixar-nos?
Catalans! Passem a l’acció!

Gerard Palacín
Gerard Palacín
26.03.2020  ·  10:19

Totalment d’acord amb el que explica l’editorial, no ho repetiré. Només una cosa, si la resta de la premsa donés informaciò d’aquests dos informes que s’esmenten, segurament el govern espanyol no tindria altre remei que “comprar” aquesta alternativa que es proposa des de Catalunya, tant o més científica que la del Gobierno.
No entenc perquè la premsa, en general, no s’apunta a donar aquesta informaciò.

Carles Farre
Carles Farre
26.03.2020  ·  10:19

Voleu rebelar-vos?, nosaltres ens podem rebelar per no ser solament unes totxanes mes en la paret..

https://www.youtube.com/watch?v=uU17bu9UJdc

Però l’ordre superior en la jerarquía natural, se li està acabant la paciència amb els estúpids habitants anomenats humans, que destrueixen aquesta natura, i no soc cap profeta ni res semblant, només algú que intenta pensar pel seu compte, sense apriorismes ni ideologies polítiques,
tot te un preu, i en aquest cas el preu a pagar, no només es en euros, si no en vides humanes, l’Homus Deus, només es un assaig fallit..la ceguesa espiritual tard o d’hora s’acaba pagant

“No puc suportar-ho més…no tinc més ales..les portes del cel estan tancades…no em sents?…no em tens por?…no tens por de no tornar mai mes?…..saps el que es, quan el cel està penjat en negre?….no hi ha habitacions aquí per als teus crits…..

https://www.youtube.com/watch?v=YgkuKLeGc4w

MONTSERRAT VILA
MONTSERRAT VILA
26.03.2020  ·  10:23

Estem manats per una BANDA D’INCOMPETENTS i IMPRESENTABLES que ens duran a la mort a tots. I el pitjor és que cobren una pasta gansa dels nostres impostos per ASSESSINAR-NOS. RESPONSABILITAT JA

Salvador Aregall
Salvador Aregall
26.03.2020  ·  10:48

El govern espanyol ha prohibit el confinament de la vall d’Òdena en segona fase. Aquest comentari podria ser molt llarg i reiterar el què ja s’ha dit del dret i del revés moltíssimes vegades, podria fer una anàlisi del què és i ha estat l’estat espanyol a costa de la repressió i el saqueig. També podria parlar de polítics, d’algunes formacions, de la mesquinesa, del cinisme i de la maldat. Quina mandra. Què ens queda de l’autonomia catalana?, realment ens queda res?. En aquestes condicions i sabent que hi haurà més repressió, no seria l’hora de la unilateralitat?, de tirar pel dret, de sortir a TV3 i a totes les emissores de radio per denunciar Sánchez, Illa, Marlaska, Villaroya que seran culpables directes de moltes morts?. Trenquem ja d’una vegada, siguem unilaterals perquè després del ja llarg procés d’independència, aquesta pandèmia suposa una inflexió molt aguda en la nostra història.

Gemma R.
Gemma R.
26.03.2020  ·  11:27

Desconec el que es pot i no es pot desobeïr de manera efectiva, ja que els Mossos están a mans de l’ Estat Espanyol i tots sabem a qui trien si Hi ha ordres contraposades. Desconec si el Parlament té capacitat de donar cobertura a PImes, treballadors i autònoms per demanar q ningú sorti de casa. Ara bé, crec que ha arribat el moment de deixar de mirar a Madrid, i mirar si nosaltres Ho estem fent prou bé, si podem fer més i millor, si tenim maneres de salvar vides sense esperar a Madrid. Tothom sap quin era el nostre plantajament, tothom sap que no ens fan cas. Però ens conformarem amb auto-compadir-nos amb que Madrid està governat x incompetents ultranacionalistes, o hi ha més coses que nosaltres podem fer?. Ara el més important és com salvar totes les vides possibles. Ja passarem comptes, q no vol dir q no hem de deixar de reclamar res que serveixi per aquesta fi, però paral.lelament hem de pensar en treure el màxim rendiment al que si podem fer, amb el beneplàcid de Madrid o sense.

Avui han denegat l’ enduriment de les mesures de confinament de la Conca d’ Odena. Podem no fer-los cas. No els en fem. I sobretot comprem cloroquina, comprem tests q serveixin, no els que ha comprat el gobierno q no serveixen, comprem i produïm mascaretes, EPIs, respiradors, preparem sanitaris perquè els puguin fer servir, creem ràpidament més llits d’ UCI pensant en el pitjor escenari, aprobem una renda bàsica per tothom q ho necessiti, si cal traient de partides q no siguin de serveis essencials, etc. Després ja reclamarem el deute de l’ IVA i el dèficit, que si algún moment per tornar-lo és adequat és aquest, i fins i tot els unionistes ens recolzaran ( els normals, ja m’ enteneu). Però no ens conformem ni amb tot és culpa de Madrid, ni amb el ” govern de botiflers q declarin la DUI”, perquè ara mateix això no és possible. La resposta sempre está en el camí del mig.

JOSEP MARIA OLLE
JOSEP MARIA OLLE
26.03.2020  ·  11:47

Avui, em destapo dient moltes coses, per arribar a conclusions per a mi inconcebibles.
Soc de les persones de risc, 1955, independentista ,economista i neoliberal.
I vaig a dir una seria de raons on no hi trobo resposta:
1) Morts per el Covid-19, edat mitjana de mort 68 anys (suposo), seran molts, 1000, 10000 100000 i si fem números veiem.
2) Si l’edat mitjana es de 83 anys, veiem farem una reducció important del col•lectiu.
Afegint números a Josep Mª Bla “..La pensió mitja és de 1156€ amb 14 pagues, que corresponen a 16188€ a l’any.
20000 morts representarien 323.752.800 € que és una quantitat important, però res a veure si li afegim un zero i passessim de 20.000 morts a 200.000. Un estalvi de 3.237.528.000 €

Si multipliquem 3.237 milions x 15 (anys) d’edat mitjana de diferencia 83-68 arriben a 48.555 milions, on el seu valor actualitzat es important.
3) Al final si el Gobierno prima números per morts, tindrà un greu problema:

Un bon anàlisis fet per Marc vidal 21-03-20 :

https://www.marcvidal.net/blog/2020/3/20/ante-la-crisis-del-coronavirus-pongamos-el-contador-a-cero

I tot seguit el 24-03-20:

https://www.marcvidal.net/blog/2020/3/23/la-gran-oportunidad-que-aportar-la-crisis-del-covid-19

4) Noticies exteriors on tot lo que passa es un fet que estava previst pels 4 mandataris i multimillonaris de torn :

https://factual.afp.com/la-fundacion-de-bill-gates-participo-en-un-simulacro-de-pandemia-pero-con-sintomas-comunes-varias

a mes contrastat amb vídeos de moltes persones lo que va passar en octubre 2019 a Nueva York , i potser es el mes sensat.

O :
https://diario16.com/el-simulacro-evento-201-y-las-recomendaciones-que-daban-los-expertos-en-octubre-de-2019-ante-una-pandemia-global/

5) Tothom parlar e la renda bàsica, inclús el fatxenda De Guindos

https://www.elindependiente.com/economia/2020/03/22/guindos-bce-reclama-a-los-gobiernos-europeos-coronabonos-y-defiende-una-renta-basica/

6) Resum, al final jo crec la solució, al meu entendre seria:
a) Tot parat, Ingressos, rendes lloguers amb tot el país.
b) No es realitza cap transacció.
c) Una renda de subsistència per a tothom a partir de 18 anys, per a cobrir les seves necessitats bàsiques : menjar, llum, aigua, internet i algun altre.
d) Tot fins que no es recuperi el 80% el nivell anterior.
Si un país es capaç de fer h o amb el confinament dels seus ciutadans, el èxit esta resolt.

David Mascarella
David Mascarella
26.03.2020  ·  12:21

Salart, la teva incontinència és incontenible, i ho reconeixes. Xarnego? això ja no existeix afortunadament! perquè ho ressucites? Dius que el català per si mateix és covard…aiii ara t’entenc millor. Cordialment com sempre

Joan Pagès
Joan Pagès
26.03.2020  ·  12:25

Moltes gràcies pel seu article, rigorós i clarificador. Vet aquí les terribles conseqüències de no aplicar el mandat de l’1 d’octubre. El preu de no aplicar-lo ha estat infinitament superior. Si haguéssim pres els carrers i haguéssim resistit amb el país paralitzat durant setmanes (no tantes com ara), molts estats ens haurien reconegut i ara podríem fer la nostra política sanitària i estaríem immunitzats contra la política suïcida del govern espanyol. Hi haurà (de fet, ja hi ha) molts més morts dels que hipotèticament s’haurien produït durant el període de control del territori. I ara tindríem els índexs de mortalitat d’Alemanya o Portugal. Però no. La unitat d’Espanya i la submissió al poder central són inamovibles. I quan tot això s’acabi, la reconstrucció de les estructures econòmiques dependrà de Madrid! Us (ens) acompanyo en el sentiment.

Joan Ortí
Joan Ortí
26.03.2020  ·  12:44

No volen confinar Catalunya perquè saben que seria un èxit i el seu orgull esta per sobre de tot, encara que morin milers de persones. S’omplen la boca dient que col·laboren estretament amb les comunitats autònomes, tot plegat paraules buides. “Volen imposar el mando únic” i això no es cap diàleg ni cap col·laboració, això és pura dictadura , (ERC això no es cap diàleg ni cap col·laboració). Però tots els morts cauran sobre la seva consciencia i li passaran factura. I el Pedrito, li cauran denuncies judicials a manta per la seva mala gestió i anirà a la presó amb tota seguretat. No crec que cap família es quedi amb els braços creuats sinó que aniran a per ell, es crearan plataformes d’afectats per denunciar la mala gestió en tots els terrenys. (Es esperpèntic veure el numeret protocol·lari del mando único donant les rodes de premsa, quant tots els diaris d’Europa denuncien i és fan creus de com actua el govern Espanyol.)

jordi Rovira
jordi Rovira
26.03.2020  ·  12:45

És molt interessant la distinció entre facticitat i hipòtesis tot diferentciant-ho de profecia que treballa avui l’editorial. L’actual crisi del coronavirus posa en joc una manera d’entendre el govern de les societats modernes, i per extensió el mateix concepte de política com a disciplina dels fets socials. Quan centrats en el problema que l’independentisme va posar de manifest a l’estat espanyol, n’avançavem conclusions sempre fent al·lusió a l’existència d’un problema polític, teníem part de raó. Avui, dissortadament, completem l’anàlisi i n’arrodonim les explicacions. Avui podem constatar des dels fets a què ens aboca l’actual crisis que el problema de fons és de caire procedimental, metodològic, competencial, de gestió. En definitiva ens trobem davant un estat que no dóna el nivell requerit. Un estat fallit, però ara en comprovem les seves mancances no pas des d’indicis, estudis d’opinió, prospectives sociològiques de percepció; sinó des del comportament davant d’una prova real. I el resultat és decebedor. Aquell estat fallit que segons paraules de Von Bismark ” sempre aguanta” ( tot referint l’estat espanyol ), ens ensenya les seves mancances. I davant això mateix, cal ser molt contundents.
Gràcies!

Juan Martin ALEGRIA
Juan Martin ALEGRIA
26.03.2020  ·  12:49

Gràcies Jaume Bosch per l’article.

salvador pallares
salvador pallares
26.03.2020  ·  13:20

Eliminen la monarquía hi matarme la bestia.

Josep Francesc Pèrez
Josep Francesc Pèrez
26.03.2020  ·  13:34

Absolutament d’acord amb la Pepi Borrego. Ja n’hi ha prou d’anar a remolc.
MHP Torra, oi que Vostè es va enfrontar amb Madrid per les pancartes? Que li sembla ara que parlem de vides humanes, si ens hi posem?
Que hem d’acabar com Madrid? Es el que volen. Abans que reconèixer que l’han espifiat a Espanya, i que catalans, valencians i vascs ho poden fer molt millor, deixaran que mori qui calgui.
Prou d’aquesta cançó: dongui la ordre de confinament total de la Conca d’Òdena. I si bé l’exèrcit espanyol a obrir-ho un altre cop, que vingui. I que el gobierno expliqui perquè a la comunitat internacional. Sigueu valents polítics!

oriol avila
oriol avila
26.03.2020  ·  13:57

Per el que sembla, el COLAPSE de la sanitat publica es inevitable (incloent malalts, morts, etc, sense ésser atesos, enterrats etc), i com a consequencia, també els serveis publics de suministrament d´aliments, energia, etc afeblits i amenaçats de fallida !!!
Pot arribar un moment en que caldrá pensar en EVACUAR le gent de les grans aglomeraciions urbanes i promocionar la seva disseminació a ambients no cotaminats naturals, inclús al mar als vaixells de creuers.
En fi, semble que venen temps de problemes de de sobrepoblació i caldrá pensar en com encarar el futur.

Roser Caminals
Roser Caminals
26.03.2020  ·  14:54

Pep Agulló hi toca. Tots volem que el govern es rebel.li, però un govern dividit difícilment es pot rebel.lar. Si el President desafia Madrid, no pot comptar ni amb el Vice President ni amb el Parlament. I amb els mossos controlats pel govern espanyol, quines possibilitats té de sortir-se’n?

Muntsa Navarro
Muntsa Navarro
26.03.2020  ·  15:19

Repetir milions de vegades que ens posen traves no soluciona absolutament res. Actueu ja, és una emergència brutal!

Oriol Roig
Oriol Roig
26.03.2020  ·  17:22

Perdoneu el cinisme del meu comentari avui… El Gobierno hauria de tancar Catalunya pel bé de la unitat d’Espanya. El virus és més mortal per a la gent gran, que és en termes de vot més unionista que la mitjana. Per evitar que l’independentisme superi el 50%, Espanya hauria de protegir aquest col.lectiu en comptes d’eliminar-lo!

Umberto Ciotti
Umberto Ciotti
26.03.2020  ·  17:46

Hoy 26 de marzo los criminales hijos y nietos de asesinos que, como bien afirma la historia de España siempre han ido por el mundo imponiéndose con la sangre de personas inocentes, me han bloqueado 30 días por publicar el texto que sigue, de mi pagina donde ya estaba publicado, hasta en unos grupos de Facebook …

Soy una persona con epoc (enfermedad pulmonar obstructiva crónica), ya con una importante insuficiencia respiratoria y entonces muy vulnerable a un posible contagio de coronavirus.

Estas muy fétidas bestias de España, que se han pasado de padres en hijos la “cultura” de la bestialidad como si fuera algo extremadamente precioso, quieren que me calle y que nos callamos, que acepte y que aceptamos el genocidio que están cumpliendo como algo totalmente normal.
—————————————————
LOS MUERTOS DE CATALUNYA SON LOS ASESINATOS DE UN GENOCIDIO QUERIDO ADREDE POR UNA PODRIDA ESPAÑA DE CRIMINALES

“Son los muertos que nos alejan para siempre de este Estado farsa, de esta pesadilla grotesca, de este engaño llamado España, con sus militares ridículos, con su rey altivo, con su hiriente frivolidad”

“No han cerrado Madrid, no han dejado cerrar Catalunya, por miedo a que los catalanes, con su admirable disciplina, con su comportamiento, sensato, se salieran de ésto antes que los de la capital imperial. Esto era inaceptable para ellos.”

“Porque no podían soportar que Catalunya lo lograrás antes que ellos, porque la envidia preside sus decisiones políticas.”

“Llegará un día, muy cercano, en el que deberán responder ante un tribunal penal internacional por delito de lesa humanidad. Del mismo modo que tuvieron que responder los fanáticos unionistas serbios de sus crímenes, unos fanáticos nacionalistas, imperialistas, que llevaron a sus antiguos compatriotas de lo que había sido Yugoslavia, a la muerte y a la desesperación. Estos muertos del virus son imperdonables y consolidan para siempre la ruptura de Catalunya con Madrid.”

Queridas Amigas y queridos Amigos,

os invito a leer todo el artículo de Jordi Galves publicado en el día de hoy 24 Marzo 2020 en EL NACIONAL.CAT

de cuyo artículo he extracto los branos que he subido arriba.
Clicar aquí para leer el articulo de Jordi Galves:

https://www.elnacional.cat/…/diario-revuelta-jordi-galves-m…

Estoy humillado y rabioso con esta chusma de bestias inmundas sedientas de sangre inocente que desde cientos de años inpumemente han ido por el mundo cumpliendo los más eferatos crímenes contra la humanidad…

Ha llegado la hora de pararlos para siempre a estos monstruos al servicio del Mal, ha llegado la hora de destrozar para siempre esta tierra corrupta y degradada, cuna de tanta repugnante basura, si no queremos que muchísimos inocentes más paguen con la sangre su propia dignidad, inteligencia y civilización.

¿Los más asquerosos? … Los mas asquerosos no son los que desde siempre no han sido nada mas que basura criminal … Los mas asquerosos son los siervos de esta basura que se disfrazan de progresistas … Los de PODEMOS y toda la chusma de la prensa y de los medios de comunicación de España que, delante los asesinatos del genocidio en acto, se portan con aquella desenvoltura como si no se dieran cuenta que están matando personas con voluntad de matar… Para que Catalunya y toda España se hundan junto con Madrid en el foco infernal de la epidemia.

Josep Pasqual Gil
Josep Pasqual Gil
26.03.2020  ·  20:07

Quatre-cents llinatges i una dinastia, patronals i autoritats competents cada dia que passa es juguen la vida. La nostra. Confinament total,

Més notícies

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes