Marchena, increpat: el valor d’una protesta magnífica

No hi havia gest més aclaridor i contundent possible, més opositor en el sentit profund de la paraula, que desplegar davant seu l'estelada, a la cara

VilaWeb

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El Col·legi d’Advocats de Barcelona va viure ahir una jornada de protesta tan necessària i justa com significativa i positiva. Molts juristes i ciutadans van respondre a la convocatòria de quinze associacions representatives dels sectors judicials per a rebutjar la presència del polèmic magistrat del judici contra el procés, l’inefable Manuel Marchena.

La concentració de togues que vam viure ahir i la plantada al conferenciant va ser un gest d’una dignitat important. Remarcable. Especialment important i remarcable en aquest moment en què les institucions espanyoles volen aprofitar-se de la inèrcia i del pas del temps per normalitzar la seua presència a Barcelona. I per la “chulería” –permeteu-me el mot– que implicava.

Els advocats, jutges i juristes que encapçalaven la protesta tenien raons de sobres per a encarar-se amb Marchena i denunciar el seu comportament. Aquests darrers anys hem sentit, ara i adés, la sorpresa de molts per les coses que van passar en el judici del Tribunal Suprem. Perquè és una evidència que en el judici es va recaragolar el dret fins a deixar-lo incognoscible. Podem confiar que els tribunals europeus ja s’encarregaran de desmuntar la farsa i anul·lar-lo. Però ni això no podrà esborrar el comportament manipulador i venjatiu de Marchena durant la vista i després –com es va veure amb aquell gest tan insòlit de retenir la capacitat de decidir sobre els permisos, o amb aquell informe sobre els indults farcit d’insults als presoners polítics i de consideracions fora de lloc.

És ben sabut que en tots els codis de conducta judicial dels països a què hauríem d’aspirar a assemblar-nos es posa l’èmfasi no tan sols en la necessitat que el jutge siga imparcial, sinó també en la necessitat que el jutge respecte l’aparença d’imparcialitat –que no és ben bé igual, però sí igualment important–, tant en la vida professional com en la privada. Marchena el coneix, aquest principi, n’estic segur, però no el vol aplicar. I no el vol aplicar perquè la defensa de la unitat d’Espanya, per a ell –i per a la cúpula judicial espanyola–, passa per damunt de la democràcia, cosa que temps endarrere va arribar a verbalitzar Carlos Lesmes.

Bons deixebles com són del tenebrós Carl Schmitt –Lesmes mateix no va tenir gens ni mica de vergonya de reivindicar en públic el gran jurista del nazisme–, per a ells la bandera espanyola representa més que els codis i les lleis: val més que els drets i les llibertats i pesa més que la consciència i el coneixement que hauria de guiar els seus actes.

De manera que no hi havia gest més aclaridor i contundent, més opositor en el sentit profund de la paraula, que desplegar davant seu l’estelada, a la cara. I no perquè els juristes catalans compartesquen aquella visió autoritària i tronada de la nació i la bandera, que ja han prou demostrat que no. Però sí perquè l’estelada representa l’oposició a tot allò que ell significa. L’única oposició sòlida a tot allò que aquesta Espanya fa.

 

PS. Que Marchena hagués d’entrar d’amagatotits en el Col·legi de l’Advocacia i hagués d’eixir-ne després mossos ajudeu-me i enmig d’una altra gran operació policíaca és un fet que cal apreuar en la justa mesura. És molt important que aquesta gent entenga que no és benvinguda.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Usó
Josep Usó
04.07.2022  ·  22:31

I no és poca cosa que l’estelada la sostinga un togat. Malgrat tots els esforços, estan perdent. I s’ho troben al davant.

Josep Almar
Josep Almar
04.07.2022  ·  22:32

Llàstima q tenim molts tertulians que van de puretes i ‘juristes’ neutrals’.
O no recordem els comentaris de ‘judici imparcial’ ‘s’han respectat escrupulosament els drets humans’…si hasta l’advocat defensor del Quim Form va dir que havia sigut un judici just…ara veuen venir les sentències europees i tot es sortir a matitzar. Nedar i guardar la roba, per mantenir els seus privilegis…
Ja va sent hora de netejar la merda que ens ofega per tot arreu.

Ramon Ausió
Ramon Ausió
04.07.2022  ·  22:40

Per sort, de tant en tant hi va havent una rèplica del terratremol que va significar l’1O. Encara que només sigui per a recordar-lis a tota la colla de feixistes catalans i espanyols que més tard o més d’hora la independència serà imparable.

joan rovira
joan rovira
04.07.2022  ·  23:10

L’editorial, al meu entendre, omet l’origen del problema consistent en donar llum a la junta de govern qui l’ha convidat i esbrinar els motius reals i aparents. Sense els quals (el fet noticiable) no es pot descodificar a l’origen de l’ICAB i la seva Junta actual.

PS. En aquest sentit, suggereixo:

* Prestar molta atenció a la memòria anual 2021 de la institució ICAB (101 pàgines). Un document exhaustiu en el sentit de la seva descripció, abast internacional, local i objectius; que posa en relleu la influència de les 24.117 persones col·legiades.
https://www.icab.es/export/sites/icab/.galleries/documents-noticies/Memoria-ICAB-2021-cast.pdf

*Segons VilaWeb: La participació en aquestes eleccions (2021) ha estat del 23,07% del cens, molt superior al 19,86% del 2017.
https://www.vilaweb.cat/noticies/maria-eugenia-gay-guanya-eleccions-icab/

*Sabien que si un ciutadà vol informar-se sobre els col·legiats de qualsevol col·legi professional, li cal adreçar-se directament a cada col·legi, atès que la Generalitat així ho regula? Resposta a la consulta adreçada al departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya:
“La Direcció General de Dret i d’Entitats Jurídiques exerceix les funcions que la legislació vigent atribueix al Departament de Justícia en matèria de col·legis professionals, però no disposa del nombre de col·legiats a cada un dels col·legis professionals inscrits en el Registre atès que és una dada que, d’acord amb la Llei 7/2006, de 31 de maig, de l’exercici de professions titulades i dels col·legis professionals, no és objecte d’inscripció en el Registre.”

CONCLUSIÓ
La Generalitat és autonòmica -respecte de l’estat- i damunt subordinada, mitjançant les seves pròpies lleis, als col·legis professionals, per tal de no poder facilitar segons quina informació als ciutadans. Inaudit; però, cert. Per tant; començant pels col·legiats, (la premsa) i els ciutadans, molta feina al davant!

Soledad Arroyo
Soledad Arroyo
04.07.2022  ·  23:15

Jo no acabo d creure q aquesta gent ho facin tot per ideologia, per principis, els d la dreta, però principis. Em crec més q ho fan per interesos espuris, egoistes, mantenir el seu estatus social, interessos crematístics, la sensació d poder.
Crec mes aviat q son gent aprofitada, com deien els germans Marx, “si no li agraden els meus principis, els canvio per uns altres”

Jaume Riu
Jaume Riu
04.07.2022  ·  23:20

Bona ocasió per veure les portades de la premsa -tota la premsa-, de demà dimarts 5 de juliol de 2022.

Jordi Romeva
Jordi Romeva
04.07.2022  ·  23:41

D’acord Vicenç, però a mi em preocupa que el Col·legi d’Advocats hagi convocat l’acte, que després de l’acte de protesta, a la sala s’han quedat molts juristes aplaudint el conferenciant i que al carrer, la policia ha actuat amb molta contundència per contenir una concentració pacífica integrada en la seva majoria per gent gran. Cal conèixer i valorar adequadament quina part de la jurisprudència i de les forces d’ordre que han de protegir els valors democràtics a casa nostra, actuen en sentit contrari.

enric llopis
enric llopis
04.07.2022  ·  23:57

No son benvinguts ni els jutges franquistes ni la provocadora familia dels borbons amparats pels politics i oligarques catalans

Miquel Amorós
Miquel Amorós
05.07.2022  ·  00:03

Sigui com sigui, tornem a arrencar, a escalfar motors. Que és l’important.
A bellugar-nos sortint d’aquesta espantosa immobilitat.
Seguim dempeus!

Carme Llopart
Carme Llopart
05.07.2022  ·  00:08

Vergonya i rebuig per la mala gent que l’ha convidat

Josep Ramon Noy
Josep Ramon Noy
05.07.2022  ·  00:51

Ahir,senzillament, ferem una rebuda adequada a un delinqüent! Perquè estem parlant de un criminal i delinqüent com és un jutge prevaricador. La prevaricació és un dels pitjors delictes en una societat civilitzada, ja que destrueix sitemàticament els fonaments de tota possible convivència.

Ahir vàrem escriure un nou capiltol, i ja en van uns quants, de la revolució dels cabells grisos, ja que donada l’hora de la convocatòria pràcticament només podiem acudir-hi els jubilats i la gent gran, els que no treballem ni estudiem. I donades les condicions meteorològiques, més de 30 graus a l’ombra on n’hi havia, fou tota una demostració de resiliència i determinació.

Fa temps que ho dic i adverteixo: si algú es creu, o pretén, que el “problema catalan” s’ha acabat, està molt equivocat. Molt. Ja s’ho aniran trobant.

Eduard Juvé
Eduard Juvé
05.07.2022  ·  02:53

Llàstima no haver sortit per la teulada saltant un muret… 😜

Maria Rosa Biadiu
Maria Rosa Biadiu
05.07.2022  ·  05:12

És molt encoratjador com anem plantant cara! No tenim por! Ells en tenen.k

Marcel Barbosa
Marcel Barbosa
05.07.2022  ·  05:47

Sí l´oposició a l´inquisidor molt important, però no avancem. Què farem amb la sentència de demà? Les següents?11-S i 1-O? I sobretot, on és la llista cívica per escombrar els titelles?

Joan López
Joan López
05.07.2022  ·  06:47

Es molt important, caure malament a tota l’espanyolada, ja en las enquestas que fan, sortim com els pitjors valorats i asì hem de seguir, que no vinguin turistas espanyols(ja tenim i força de extrangers),que no vinguin als borbons(el premi princeps girona se ha fet a cornella i baixan, aviat a almerìa)que no vinguins els prevaricadors,ni els corruptes,que no vingui ningù de aquet estat podrit, que començin a sentir i veure que catalunya no forma parte d’ell. Per aixó es important parlar catalá sempre, fer us dels nostres costums i cridar fort i en alt, que no os volem. Res de germanarse ni amb les esquerres, son al mateix.
Un 10 per la gent que ahir va estar davant de aquet jutge prevaricador i tots el llepaculs que l’aplaudian, cridan ben fort, vergonya,vergonya e Independencia !!!

Jordi Torres
Jordi Torres
05.07.2022  ·  07:48

No calia ser independentista, ahir, per posar-se al darrere d’una estelada. Els advocats que van mostrar l’estelada davant del jutge Marchena creuen en el que fan, en la força del dret i de la justícia. Els que van fer costat al gran prevaricador només creuen en la força del poder i en el poder de la força. O tenen por.

Que recordin aquests últims que el poder va i ve, però la justícia, la de veritat, roman immòbil. Algun dia no molt llunyà tots aquests que ahir anaven tan mudats i feien reverències a l’inquisidor espanyol, hauran de donar moltes explicacions.

Sílvia Fortuny
Sílvia Fortuny
05.07.2022  ·  08:03

D’altres comentaris ja han dit moltes de les coses que jo subscriuria. Solament assenyalat que qui llueix la l’estelada és una dona.

Ramon Caralt
Ramon Caralt
05.07.2022  ·  08:23

REGLA DE RES: Si en una població de 11.190 habitants, uns 111 solen ser els assidus a les manifestacions, a Barcelona pel cap baix n’hi haurien d’anar 16.367.
On són?

Anna Maria Porta
Anna Maria Porta
05.07.2022  ·  08:31

D’antuvi vaig lamentar, una vegada més, la penosa imatge que estem donant a Catalunya sobre l’obertura de portes a tota gentussa que només volen el nostre rendiment i acollonament. “Us trepitgem, i us demostrarem sempre amb la nostra presència que sou els nostres súbdits ”
Veient, ahir el gran rebutg atorgat al prevaricador, una Estelada plantificada als mateixos morros, vaig tenir premi.
Això correrà i coura.
Bon dia i bona hora.☮️

Josep Salart
Josep Salart
05.07.2022  ·  09:08

El jutge i la seva mare, em preocupen poc. Es poden morir avui mateix.

Em preocupa més que no parlem de l’assatjament que fa ERC a la Presidenta del nostre Parlament.

El jutge, al costat d’aquests, és un angelet tocant el violí.

Joan F Ruiz
Joan F Ruiz
05.07.2022  ·  09:33

Diuen que els que es van quedar van aplaudir al final de la xerrada.

Doncs, partint-se la feina, i amb més assistència de gent honesta, el que es podria haver fet és la plantada inicial dels que van marxar, i després una majoria silenciosa present que no aplaudis, o que simplement en acabar s’haguessin aixecat i marxat lluint una estelada.

Carles Serra
Carles Serra
05.07.2022  ·  09:36

Gràcies Vicent pel teu optimisme; jo que hi era i com ja he comentat en un altre apartat sobre per la quantitat d’entitats convocants, no va haver-hi la resposta tant necessària, per rebutja la vinguda un “jutge” amb cap valor democràtic ni humà, un FRANQUISTA.
També resaltar com ja fa algun subcriptor, l’agressivitat que varen usar el gossos d’Esquadra, elements que depenen d’això que alguns li diuen govern de Catalunya, amb aquest element Elena en front i el partit que representa ER.
També cal informar els subscriptors, que aquest ajuntament de Barcelona amb la Colau en front, aquest tant revolucionaris i tant d’esquerres, que amb els abusius impostos en els Barcelonins, mantenen el Palauet Albéniz, varen tancar aquest espai per donar hostatge i benvinguda en el rei i germanetes d’aquesta espaÑa franquista i corrupte.
En fi Vicent, no cal que entregui més de pollaguera el veure tant de cinisme i hipocrasia.
Quanta raó que tenia en Pla, lo més semblant a la dreta espanyola és l’esquerra espanyola

Anastasi González
Anastasi González
05.07.2022  ·  09:41

M’afegueixo al comentari de
RABHA HMMAHE
Hem sortit a manis de millions de persones per defensar Catalunya
no hens d’oblidar.

Francisco Sánchez
Francisco Sánchez
05.07.2022  ·  09:43

Hi ha cap recull del que va dir el convidat sobre el tema de la conferència, Dret i Intel·ligència Artificial? Hi va haver cap referència a la utilització de tècniques d’espionatge, com ara Pegasus? Es vàren esmentar en cap moment els programes de macrointervenció no consentida de comunicacions? O el bombardeig selectiu a les xarxes socials per tal d’interferir en els curses electorals? Va dir res de profit? Va dir res de res?

Aleix Gaus
Aleix Gaus
05.07.2022  ·  09:56

Enseyar a la cara una bendera independentista vol dir moltes coses una és que no és benvingut i l´altra que volem agafar unaltre camí per tant és una senyal que la marca ñ cada dia més enfonsada

Carles Ortiz
Carles Ortiz
05.07.2022  ·  10:03

Ui! Sí, vam protestar davant de Marchena, fins i tot li van treure una estelada davant els seus morros. Que valents que som oi? Que ja esteu satisfets? El catalanet ja està content per poder protestar així i ja en te prou.
Que us penseu que devia dir en Marchena? “Dejadlos pobrecitos que protesten, así no se ocuparan de otras cosas más importantes.”

Eduard Rosés
Eduard Rosés
05.07.2022  ·  10:03

Llàstima que fóssim uns pocs centenars de persones. Jo visc a Andalusia i vaig aprofitar el viatge per “saludar lo”. Però no ens enganyem, la cosa està fluixeta o almenys així ho percebo jo.

Oriol Ribera
Oriol Ribera
05.07.2022  ·  10:54

Rabha Hmmane , estic d’acord
DUI ja lluny de botiflers i monarcofranquistes

Josep Marrasé
Josep Marrasé
05.07.2022  ·  12:35

Molt d’acord amb tu, Vicent. L’estelada parla per si sola i per tots nosaltres. És el màxim exponent en la qüestió de mostrar absoluta contrarietat contra totes les proclames vingudes de tota l’oficialitat governant.
Crec que caldria forçar unes noves eleccions a l’ICAB. Unes eleccions democràtiques organitzades per grups de togats demòcrates, car és important saber el nombre dels diversos col·legiats i de entre ells, qui és qui. Ho dic perquè, fins ara, el caire i la resolució electorals han tingut una supremacia corporativa que, des de molt temps no ha sigut possible rectificar.

Josep Palou
Josep Palou
05.07.2022  ·  13:59

Alerta, no imposen la “unitat” d’Espanya, nosaltres no som Espanya ni un afer intern de l’Estat espanyol. El que imposen és el sotmetiment dels Països Catalans. Això de la “unitat d’Espanya” és terminologia espanyola més falsa que un duro sevillà que utilitzen perquè sona bé.

Joan Mestre
Joan Mestre
05.07.2022  ·  14:02

Pot semblar que no te rès a veure?

Paraula de Rahola. Cas Laura Borràs.

Esplendit i molt ponderat relat dels fets.

Massa gran intelectualment i humanament Laura Borrás per moltes ments, massa mediocres i mesquines i misserables, doncs hi ha de tot també i res bò.

No s’accepta en aquest pais liders o gent que destaca, p… enveja i passa que el lider o lideresa necessita Compassió o com-partir amb passió, Comprenssió i Humilitat també ell/a com els seguidors. I aquií no hi ha suficient de tot això, especialment dintre els sectaris i ruins partits com demostren cada dia.
jmj

Berta Carulla
Berta Carulla
05.07.2022  ·  15:48

Caldria identificar aquesta policia anti-democràtica i franquista que ampara la corrupció espanyola al nostre país, ataca i arremet contra ciutadania pacífica que exerceix el seu dret de protesta, i dur-la als tribunals europeus. Cal depurar la policía, Mossos, i també el conseller Elena que ho ampara.

Espanya és un femer i cal remoure-ho tot, amb perseverància, fins que la pudor sigui insuportable a Europa i a tot el món. Si els polítics no s’hi veuen, els empresaris que posen els diners segur que s’hi veuen més. Als Països Catalans ens ofeguen i bé duem més pes que ningú. Ens volen desert, ens volen secs. Aturem-m’ho tot, i que quedin clares les coses.

Que marxi Espanya del nostre país i els deixarem tranquils.

Roser Caminals
Roser Caminals
05.07.2022  ·  16:11

Per treure l’estat espanyol del nostre país, hem de començar per treure’n els representants: juristes, polítics, monàrquics i institucionals en general.

Francesc Minero
Francesc Minero
05.07.2022  ·  17:41

A part d’aquest individu (tips de “excelentísimos”,”ilustrísimos”, “reverendísimos”…) què es pot dir dels seu “capo”, el Lesmes? Sabent la secta religiosa d’on és membre destacat, al igual que el santo” amb arcàngel, Fernandez Díaz, es comprèn per què són ancorats al “dret” del “santo oficio” i del seu monjo Torquemada.

Josep Maria Martín
Josep Maria Martín
05.07.2022  ·  18:21

Com ens diu Roser Caminals, ens cal “treure l’estat espanyol del nostre país, i hem de començar per treure’n els representants”

Les forces d’ocupació TOTALMENT REALS han de sortir de la nostra terra estimada.

La independència NO ÉS SUFICIENT.
Per molt que ens independitzem no hi haurà llibertat si l’Estat espanyol resta dins de Catalunya.

ramon Feixas
ramon Feixas
05.07.2022  ·  19:07

Va ser important que hi hagués una gent que deixés tots els seus esforços perquè els catalans poguessin expressar-se de forma democràtica, encara que els violents franquistes abortessin l’acció .i obliguessin a gent a suportar multes, i el més greu, presó i exili. Que ara es gesti la democratització de l’aparell judicial que afecta a tots els catalans, de tal manera que un jutge franquista no tingui cap accés a jutjar a cap català, una possibilitat d’alimentar un zigot que pugui esdevenir capaç d’alliberar la república catalana de les urpes malignes.
Em sembla que més que mirar i apostar per la batalla de partits aniria bé que aquesta anar cosint per fer gran aquesta estelada, que mira a la cara del principal malversador i desviació de la justícia a tots els súbdit tractats com a colons. Es pot mirar el debat del Parlament dient les mateixes deformacions que es diuen a les grades de clubs o més, però la recerca de la justícia justa és el que ara més convé.

Josep Pasqual Gil
Josep Pasqual Gil
05.07.2022  ·  20:00

Només calia tenir dignitat per rebutjar l’absència de justícia que patim. Prevaricadors que ocupen tot l’espai de poder, per sobre del legislatiu i l’executiu que perden pistonada.

Més notícies

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes