El silenci negociador

  • Aquest cap de setmana haurà passat la meitat del mes que els partits tenen per a negociar, abans de la constitució del parlament

VilaWeb

Estic agradablement sorprès pel silenci, per la discreció, en què es desenvolupa la negociació per a formar el nou govern de la Generalitat de Catalunya. Alguna cosa se n’ha filtrat, això és inevitable en el món en què vivim, però en general cal dir que, a diferència de tot allò que ha passat en ocasions anteriors, els quatre grups involucrats, ERC, Junts, CUP i Comuns, aconsegueixen de mantenir el debat tancat dins l’edifici parlamentari.

No és que ara aplaudesca l’opacitat, és clar. Simplement dic que, com crec que tothom pot entendre, hi ha negociacions que el soroll públic no les ajuda i que la prudència que demostren tots els actors involucrats la veig sana. Encara que, com és fàcil d’imaginar, també sóc conscient que no n’hi ha prou, de cap manera.

Sobretot perquè ja ha passat la meitat del temps que, en principi, hauria de durar aquesta negociació. Les eleccions van ser el 14 de febrer i per tant a tot estirar el 12 de març s’ha de constituir el nou parlament. És cert que no cal haver tancat completament l’acord de govern aquell dia, només cal un acord sobre la mesa i el president. Però en les circumstàncies actuals la decisió que s’adopte sembla que necessàriament haurà d’aclarir una mica el panorama.

Especialment, quant a la participació o no dels comuns. Aquesta setmana tothom tenia coll avall que el pacte real ja s’havia reduït a una negociació entre els tres partits independentistes, amb els comuns, si de cas, com a suport extern esporàdic, per exemple per al pressupost. Però Oriol Junqueras en una entrevista de fa poques hores ha insistit encara a dir que ERC no vol triar. I per una altra banda una filtració, sembla que interessada, ha posat sobre la taula la possibilitat que la CUP reclame la presidència del parlament –cosa que la CUP ha negat i que, per la informació que en tenim, no s’ha proposat mai durant la negociació. Qui siga el president o la presidenta del parlament, doncs, marcarà un primer perímetre públic al possible acord i segurament en definirà les grans línies. Qui siga el president –que la cosa més fàcil és que siga algú de Junts– i qui el vote. Perquè si els comuns, per exemple, no hi voten a favor serà evident que han quedat despenjats del pacte.

Tanmateix, a partir de la constitució del parlament encara faltarà molt de camí. Perquè tot indica que els tres grups independentistes han après la lliçó, o sembla que l’han apresa, i segons les poques filtracions que arriben no negocien solament el repartiment del govern i dels càrrecs institucionals sinó també el projecte polític que aplicaran i el comportament que tots tres grups de manera coordinada han de tenir en afers sensibles, com és la negociació a Madrid o la política de seguretat, els Mossos.

Aviat veurem si són capaços d’arribar a cap acord o no. El desllorigador d’aquest acord, com aquests dies s’ha repetit en entorns significatius tant d’Esquerra com de Junts, podria consistir a marcar un límit temporal a la negociació amb Pedro Sánchez. I a partir d’aquell límit, si no hi ha resultat tangible, s’hauria de reactivar la proposta unilateral. Esquerra, així s’explicava en el llibre que van escriure Marta Rovira i Oriol Junqueras, no hi renuncia, a la via unilateral, però creu que abans cal exhaurir totes les possibilitats d’acord. I Junts, que no creu en l’acord, ara pot esperar un temps raonable. La discussió lògica seria, doncs, marcar com s’identifica el moment de la progressió. Especialment si la CUP decideix –més que no pas entrar en el govern, que sembla molt difícil– de participar en els òrgans de govern del parlament, cosa que sembla més factible. Perquè aleshores la cambra podria deixar de ser l’escenari de totes les picabaralles entre els independentistes i tornar a esdevenir el centre de l’enfrontament amb l’estat espanyol que va ser el 2016 i el 2017.

PS. Sembla que els partits tenen la voluntat de no repetir els errors. Els ciutadans hauríem de tenir aquesta mateixa voluntat i això implica no confiar tant en ells i ser molt més exigents des del carrer. I recordar que el moment de la confrontació i la forma com es produirà no han d’anar necessàriament sincronitzats amb les institucions. Des de l’octubre del 2019 el país ha avançat molt en aquest camí i ara no seria gens bo de fer-se enrere.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Usó
Josep Usó
25.02.2021  ·  22:07

És una bona notícia que les negociacions siguen discretes. I que els ciutadans ens mantinguem ferms. Perquè sembla que abans de rebre els diners d’Europa, des d’allà s’exigiran mesures que garantesquen el retorn dels diners. I això implicarà, com sempre passa ací, fortes retallades per a la població. De manera que bé cal que ens espavilem tots. Polítics i ciutadans.

JOSEP AMILCAR ALBERT
JOSEP AMILCAR ALBERT
25.02.2021  ·  22:35

Espere que facen bona feina i obtinguem un bon resultat.

Victor Serra
Victor Serra
25.02.2021  ·  22:48

Sembla que estan treballant seriosament. Ja era hora. Quan parles de la via unilateral, em sembla que tothom hauria de tenir clar a aquestes alçades que mai s’hi pot renunciar, però al mateix temps no ens hi podem tornar a llençar sense tenir la força i els recursos suficients per guanyar.

Carme Garcia
Carme Garcia
25.02.2021  ·  23:06

Espero que tots tres partits estiguin realment interessats en que surti bé.
El que no estic d’acord amb el raonament del Sr Partal és en el de fer pinya a Madrid, avui mateix ha sortit la notícia que ER I BILDU han començat ha parlar de la estratègia que faran al Congrés i.
Junqueras crec que és una peça que no deixa avançar, té massa rencor cap al President Puigdemont i això entorpeix l’entesa.

Jaume Riu
Jaume Riu
25.02.2021  ·  23:09

PREMSA FLORIDA.
Sí, és cert que l’èxit de la discreció en les negociacions sorprèn fins i tot “a l’organització”, com no podia ser ja de cap altra manera després les experiències recents. Però hem d’estar preparats per trobar-nos una atzagaiada o altra per part dels que no negocien. Per exemple això de voler la presidència del Parlament per Eva Granados, són ganes de sortir als titulars de la premsa més florida. O allò de Salvador Illa que no reconeix el resultat de l’independentisme perquè hi ha hagut molta abstenció.
Tot és carnassa per a la premsa florida.

Núria Coma
Núria Coma
25.02.2021  ·  23:20

Doncs jo no valoro el què està passant, o suposem que passa o volem que passi, com a quelcom positiu.
Que algú plantegi que no vol triar entre Junts ( 32 independentistes) o comuns (8 no independentistes) és directament obscè. El Poble ha triat i de manera forca clara. Que la CUP segueixi, amb el potser sí, o potser no, o espera que demà ho pregunto, em sembla ridícul, i que després de repetir fins a la sacietat que es necessitava passar del 50% per sentir-se legitimats, quan tenim el 52, seguim sense prous.
No sé com acabarà tot aquest esgotador joc de cadires, però el fet que en comptes de celebrar des del minut 1, la victòria independentista, s’estigui parlant, encara, de dretes i esquerres i posant en valor els comuns, no em sembla cap bona notícia i el seu silenci, potser sí que és d’agraïr, perquè escoltar-los , ja em comença a provocar mal d’estómac

Lluís Paloma
Lluís Paloma
26.02.2021  ·  00:11

Bon editorial. Sobretot el final.
I realment cal redreçar Mossos. Perquè fan por.

Umberto Ciotti
Umberto Ciotti
26.02.2021  ·  00:43

Buon Giorno…!
Giovedi 25 Febbraio 2021

(Publicado en Facebook)

(IMPORTANTE: Tengo bloqueada, por la chusma españolista, la capacidad de compartir mis publicaciones con Amigos, grupos, y también por messenger… Estamos en guerra contra unos criminales que tienen planeado aplastar nuestra capacidad de juicio, de entender y divulgar la Verdad… Os ruego a cada uno de Vosotros que haga el maximo que le es consentido para divulgar esta publicacion… Gracias…! La divulgación de la Verdad es la unica nuestra arma contra esta muy repugnante chusma de criminales…! )

Dice George Orwell :

“Cuanto más se desvíe una sociedad de la verdad más odiará a aquellos que la proclaman”

George Orwell, que combatió en España contra las tropas de Franco, lo que está pasando ahora lo habia previsto perfectamente:

Queridas Amigas y queridos Amigos…

Estamos entrando en una fase histórica muy determinante de lucha contra el “FASCISMO”…

Este “FASCISMO” se presenta respecto al pasado en una forma relativamente nueva de agresividad particularmente funesta caracterizada por el uso extenso e indiscriminado de la “MENTIRA” y por ser llevado contra la sociedad por partidos de “IZQUIERDA”…

La guerra ha justo empezado…

Los frentes abiertos por este “FASCISMO DE IZQUIERDA” son 3:

1) Lo interno a España finalizado a la conservacion del régimen reaccionario “Monarquía – Magistratura”

2) Lo en la Unión Europea finalizado al quitar la inmunidad de Parlamentarios Europeos a Puigdemont, Comin y Ponsati y llevarlos a las prisiones de España

3) Lo interno a la Generalitat de Catalunya para editar un Gobierno de “Izquierda” a imagen del “Gobierno Progresista” de España y emarginar a JUNTS haciendolo pasar en la consideracion del Pueblo de Catalunya por un partido nacionalista de extrema derecha.

El frente interno de España, los fascistas, (como se pudo ver el martes 23 en el blindaje de la “Monarquía” en el “Congreso”) lo llevan practicamente ganado.

El exito de la lucha entre la barbarie de la “Izquierda” fascista española y la Civilización se consumirá en Catalunya y en Europa.

Estos muy sucios “FARSANTES FASCISTAS DE IZQUIERDA” quieren reducirnos a un callado y sumiso “REBAÑO DE OVEJAS” a la orden del régimen en el poder…

Pero no lo conseguiran…!

Un caluroso abrazo a todas vosotras queridas Amigas Guerreras y a todos vosotros queridos Amigos Guerreros…!

Etiquetados para que la publicación se publique en su pagina:

El Amigo Joan Canadell

Joan B. Gabarró
Joan B. Gabarró
26.02.2021  ·  01:09

Veurem quí és quí en tot aquest embolic. Només espero que deixin de banda el vellut i els honors i recuperin la confiança de la gent que, amb les baralles cainites post-referèndum, han perdut.

Josep Gualló
Josep Gualló
26.02.2021  ·  01:15

SEMPRE HE CREGUT MES IMPORTANT EL PARLAMENT QUE EL GOVERN

El desastre de la darrera legislatura tothom l’atribueix a la falta d’entesa entre el MHP QUIM TORRA i PERE ARAGONÈS. En realitat aquest va ser el segon motiu en importància tot i tenir-ne molta.

El Motiu més important i amb diferencia va ser el botifler TORRENT que no es mareig el títol de president. Va torpedinar totes les iniciatives i quan no va poder evitar-les no va permetre que és publiquessin al DOC.

Confio que no és repeteixi l’error i no es para-li del govern fins que estigui constituïda la mesa del parlament de manera definitiva.

Marcel Barbosa
Marcel Barbosa
26.02.2021  ·  05:40

Negociacions positives? Ridícul majúscul! ERC està desobeint al poble. Vàrem votar independència, no pscomuns filorepressors. Cal sortir al carrer si volem avançar. Tothom a PLaça Catalunya diumenge a les 12 h, i dir als dirigents d´ERC que deixin de pensar amb i en el seu cul -.

josep soler
josep soler
26.02.2021  ·  06:30

“El soroll púbic” no és el problema per les negociacions, Sr. Partal. El públic som un silenci entre eleccions i eleccions, només som una nota en el moment de posar el vot. És el “soroll publicat” el que ho malmet tot i aplasta la nota del mandat de les urnes.
Mo entenc tantes ganes de repetir un Parlament inútil per submís i un govern inútil per ZERO efectiu.
Jo crec que cal fer noves eleccions i les vegades que faci falta. Aqueste van ser imposades pels jutges i el Gobierno franquista del PSOEComuns. Molts catalans no van poder votar i els vots per correu, de les taules on el vot acostuma ser independentista, van anar a la trituradora o es va canviar la papereta del sobre.

Per molt de la CUP que sigui el càrrec de presidència del Parlament: el Parlament continuarà dependentista perquè ERC és un partit autonomista de facto.

Josep Salart
Josep Salart
26.02.2021  ·  06:33

Els ciutadants no confiem en els partits, simplement que ens remetem als fets de cada un d’ells. Per tant d’ERC no podem esperar rés més que mentides i fer veure lo blanc, negre. És així per lo dels fets.

Si el Parlament el controla algú d’aquells, voldrà dir que no es vol cap enfrontament amb el repressor i la formació del govern, hauría de ser únicament d’ERC i/o la CUP.

Si JUNTS cau al parany d’una Conselleria, ja se’n cuidaran be prou de fer veure que no són purs, perquè aquí, l’únic objectiu d’ERC és el mateix que el de madrid, “e-li-mi-nar” la manía que tením molts de la independència i viure en un estat normal i no pendents d’unes bèsties repressores i xucladores.

Joan Cuscó
Joan Cuscó
26.02.2021  ·  07:31

En Junqueras diu, en Junqueras diu…
Però que és Deu?

Joan López
Joan López
26.02.2021  ·  07:35

Aquet diumenge a pza.Catalunya a les 12,00 manifestaciò convocada per l’ANC, per demanar als partits independentistes, que arrivin a un acord ja, amb un 52% dels vots i 74 escons(majoria absoluta) res de aficar als comuns de la Colau al Govern, es un cavall de troya. Catalunya a votat independencia

Albert Miret
Albert Miret
26.02.2021  ·  07:45

Tots els partits que jo he més o menys conegut a la meva vida han mort per dues raons. Parlo de partits, no d’empreses. Una és l’edat de les seves cúpules directives i els anys que arrosseguen en l’escalada, que per pura qüestió de temps, acaben pensant que les reunions  ho arreglen tot, l’acció els fa mandra i de mica en mica i s’aparten dels seus votants perquè es queden només dins d’un núvol teòric que els aparta de la missió per la qual van ser votats. Ells ho saben tot, són els gurus de la teoria, i els fa pànic l’enfrontament amb el poder real, primer perquè se’l creuen i segon perquè podrien perdre l’estatus. La segona és més lletja. Consisteix bàsicament en la qüestió monetària, de prestigi públic, de cotxes amb xofer, d’àpats reials i d’altres mariconades semblants, que ja no tenen res a veure en el que van prometre, i que per a ells es tornen necessitats. Per esma, rebutgen a tots els joves i nouvinguts, no pas per l’edat, sinó perquè són molt més àgils, pràctics i generalment molt més preparats que ells, i saben que a curt termini els acabaran fotent el lloc, i ho fan amb els procediments més carronyaires. Aquests fets converteixen  lògicament els partits en màquines retrògrades i conservadores que al poble, en realitat no li serveixen per a res que vagi més lluny de fer campanyes electorals amb pinça al nas, de l’avorriment i de distanciar-se dels objectius que resulten impossibles amb aquella maquinària i dedicar-se a altres coses que almenys li serveixen per a guanyar-se la vida. Tota la joventut vol anar endavant. Té pressa, i en la situació d’un espoli exagerat i un 155  brutal espanyols, la independència s’ha tornat una necessitat immediata, no de reunir-se més, sinó en respondre a l’atac constant que està acabant amb el país i amb la nostra llengua. Quan cansats d’esperar els joves surten al carrer, totes les cúpules directives dels partits s’estiren els cabells, perquè interpreten que allò pot portar a la situació que rebutgen i senten tremolar la cadira. Avui no trobaríem cap jove que per a formar govern, tardés més d’una setmana. Va ser el “miracle” Puigdemont. Ser jove, ser valent, apartar els vells del seu partit, treballar, i inventar constantment. No és un sant el senyor Puigdemont, és un Polític, molt envejat per cert per tots aquells que fingeixen ser-ho.
Pactaires. No podeu continuar a les ordres dels vells que ja han fracassat, ni de “consellers” de l’enemic al qual us haureu d’enfrontar més tard o més d’hora. L’únic que feu bé de moment, és el silenci. Ara només us queda aprendre que no sou diferents i apartar dels vostres partits els que provoquen conflictes. Després, Governar.

Pepita Carlos
Pepita Carlos
26.02.2021  ·  08:23

Que hi pinta un partit com Comuns que es un partit español, amb el 52% de vots independentistes.
La mesa del Parlament per la CUP, haveure si treuen prous arguments per no dir una altre cosa i els posen sobre la taula i tirar pel dret en favor de la indepèndencia.

Montserrat Vela
Montserrat Vela
26.02.2021  ·  08:30

La retransmissió en directe de les negociacions polítiques sovint provoca un soroll que les entorpeix, i més a la societat mediàtica en la que vivim. Però també es veritat que aquesta manca de transparència provoca un allunyament de la política per part del ciutadà al quedar fora de les decisions finals.
Per això sempre he cregut en els sistemes electorals a dues voltes que permeten els pactes discrets entre partits però que finalment s’acaben presentant per tal que el ciutadà els aprovi.
Espero que en les estructures d’Estat que hem de fabricar la participació del ciutadà a la política estigui en primer terme i no siguem només uns convidats.

Jordi Serramià
Jordi Serramià
26.02.2021  ·  08:36

Jo també estic sorprès de la manca de filtracions a la premsa, les acusacions encreuades i la tensió generalitzada que s’està produïnt en aquestes negociacions. Ho interpreto com un senyal de maduresa i que els partits han captat el missatge dels electors

Pep Agulló
Pep Agulló
26.02.2021  ·  08:50

NO SÉ…

Els partits independentistes. Silenci i discreció és un senyal de seriositat.

¿La lliçó apresa? Més aviat l’última oportunitat que els dona l’electorat que saben que els marcaran.

¿Que en la política autonòmica actuaran en clau de país quan els partits defensen estratègies antagòniques?

¿Que les divergències entre ells, quan surtin, no les aprofitaran els enemics (comuns et al.) per eixamplar-les?

No tinc prou informació. Haurem d’esperar a veure-ho.

PS. Posats a creure, si la CUP s’asseu a la taula del consell executiu, allà on es prenen decisions econòmiques i socials canviaré la meva opinió sobre elles…

Carles Manuel Serra
Carles Manuel Serra
26.02.2021  ·  08:55

Ahir mateix Rufián tornava a repetir que no es pot aconseguir la independència “amb el 50% en contra”. No va remarcar el fet que els vots contraris han baixat al 48%; no va dubtar en acceptar la qualificació global de Junts com de dreta neoconvergent i no va posar en dubte el seu acord amb el PSOE a Madrid, justificant-se en que “l’alternativa a la situació actual” era Vox. O sia, una visió totalment espanyolista. ¿Realment podem així esperar una negociació amb propòsit independentista?
Per les seues obres els coneixereu. Jo, de moment, no em refie d’ERC. I desitge equivocar-m’hi.

Jordi Torres
Jordi Torres
26.02.2021  ·  09:02

Em sap greu ser pessimista, i tant de bo m’equivoqui, però que ER exigeixi la presència dels Comuns per un pacte de govern em sembla molt i molt simptomàtic. Tant com escoltar les declaracions de Junqueras, que sempre té cura a anomenar com a objectius de govern, en primer lloc uns difusos eixos socials o d’esquerres (que no han devaluat prou ja aquestes paraules?), i ben al final de la llista: el referèndum i la República. Com si la pobresa i les injustícies que vivim a Catalunya no tinguessin res a veure amb la dependència d’Espanya, com si els independentistes no volguéssim una República socialment justa i pròspera, com si la República no fos, de llarg, la millor eina que tenim per millorar la vida de la nostra gent.

ER vol a un partit unionista dins les converses per què en qualsevol moment el pot utilitzar de palanca per trencar les negociacions amb JxCat. És ben fàcil fer saltar pels aires un pacte amb partits independentistes si tenim els Comuns del NO asseguts a la taula. Així ER tindria l’excusa perfecte (o això creurien) per adduir que és impossible formar un govern d’esquerres, social, etc, etc, degut a la intransigència de JxCat. I qui vulgui comprar aquesta bici sense rodes que la compri, ells es sentirien legitimats per explorar pactes amb l’unionisme ‘d’esquerres’ tot i que els votants hem votat un 52% a favor de l’independentisme. Seria la mort d’ER a mig termini? Probablement, però a costa de perdre molt més que una legislatura, potser una generació sencera de lluita independentista.

Francisco Javier López
Francisco Javier López
26.02.2021  ·  09:15

Totalment d’acord amb la Núria Coma. Així de clar.

Ramon Berdegué
Ramon Berdegué
26.02.2021  ·  09:46

Estic força d’acord amb l’Albert Miret, hem de tenir clar que aquesta colla de polítics que ens en donen una de freda i una de calenta, ja fa molt temps que sabem de quin peu calcen, però són els que hem votat i ens els hem de menjar els propers quatre anys (teòricament). Els votants no s’equivoquen mai, perquè el sentit de votar és que cadascú hi posi la papereta que vol. Els més semblants a sincers, joves, revolucionaris i democràtics, ens han fet por. Tothom els ha mirat de silenciar, sense donar-los al menys una mica d’aire per respirar. Si la CUP algun dia va ser la veu de la consciència i va trepitjar alguns ulls de poll, ara ja no ho fa tant. L’oportunitat de que primàries hagués pogut entrar amb dos o tres representats al parlament, ara jo ha passat. Les negociacions van en silenci relatiu, on ens portaran si ningú treu les vergonyes de tots els que negocien, que n’estan carregats. Continuarem amb dominadors decrèpits fent ballar les cordes dels seus titelles i fins i tot deixant moure molts fils als poders fàctics. Tant de bo no l’encerti. Qualsevol partit unionista ens hi sobra, no existeixen les esquerres reals a Espanya, tots estan venuts al rei i els grans poders factics, de debò, no em crec res.

Rosa Gispert
Rosa Gispert
26.02.2021  ·  10:00

Si, sembla que els negociadors siguin discrets. No es pot dir el mateix del partit ER i els seus servidors mediàtics. Començant per Oriol Junqueras i seguint pel Nacional, Nació digital, el Món, etc i fins i tot l’ANC que no paren d’insistir en propostes que només pretenen aïllar a Junts de posicions de representativitat.
No sé si han après gaires lliçons, l’actitud d’ER i la CUP segueix sent la mateixa i amb aquesta actitud llençaran altre cop la victòria independentista a “la paperera de la història”. Tal com han fet altres vegades.

ramon Feixas
ramon Feixas
26.02.2021  ·  10:04

En una hipotètica societat on es practiqués la democràcia pura, es debatrien les opcions al Parlament i al final cada electe votaria, essent triant càrrecs només en funció del desenvolupament del projecte social amb més apte per donar solucions per tothom- La la puresa immaculada massa sovint embolcalla pederàstia de tots tipus i la cultura lluny d’estar preparada per aquesta puresa, a totes les religions capitalistes se sol rebre per percentatges i aportar, en el millor dels casos per import. El déu diner i la moral capitalista conformen el credo i els manaments que se’n deriven. És des d’aquest pèssim estat de la nació que resulta la discreció positiva en una negociació d’assignació de de cadires.
El cas de la Forcadell és molt il·lustratiu ja que és l’exemple més vistós d’una persona que va arribar al càrrec de Presidenta del Parlament, no pas per gaudir de la seva cadira, sinó tot el contrari. Encara està pagant la seva voluntat de servei al poble català. No es tracta de tanta puresa per acabar a la presó tants anys, però es funcionaria bé políticament si tots els polítics fessin al servei posant com a prioritat la ciutadania no pas els propis interessos com ha fet la Carme i la resta d’empresonats. En tots fragments evolutius, els que han estat pioners han hagut de pagar la venjança del poder establert que no vol deixar la moma mortificant als demés. De moment algú que vulgui ser purista en termes democràtics el prendran per imbècil i per blanc a on disparar sagetes enverinades. Encara costa molt d’entendre que fa política fa un servei al comú. Tant, que si algun ho fa rep per totes bandes, ja que el que és normal és acaparar leaderisme egòlatra i aprofitar-se del càrrec intercanviant amb qui es pot fer un bon intercanvi.
Dels polítics catalans n’hi ha una part que ja queda clar que saben com han de combinar motor i timó. Els franquistes, que s’autoanomenen constitucionalistes, com que cada dia ho saben menys, ho fan per la força bruta, amb els perills i patiments que això suposa per tothom. Si no fos pel capitalisme monotèic potser ja estaríem en una altra fase. però estem així i la confiança entre els poble i els representants és imprescindible. Confiança no vol dir delegar la facultat de la raó a leaders ni tractar-los com a cambrers al servei de les exigències particulars com fan els lobbies. Al contrari nomes delegar els elements de canalització als representants polítics.

Salvador Aregall
Salvador Aregall
26.02.2021  ·  10:10

La discreció està bé. Però jo veig que encara hi ha intercanvi de retrets i acusacions que alimenten falses reputacions que ja haurien d’estar superades. Aquesta cantarella de que si són convergents o post convergents ja comença a cansar. Com cansa també portar el debat en l’eix esquerra-dreta -parlo dels partits independentistes- perquè això ja no té sentit. Acusar a JxCat de convergents -essent com és un partit transversal amb gent que prové d’ERC, de CDC, molts independents i amb un secretari que prové d’Iniciativa per Catalunya- és continuar amb una brega que divideix profundament l’independentisme i alimenta els recursos de l’enemic. Ho vèiem no fa gaire en una entrevista a Rufian que li feien e la sexta, l’entrevistadora no feia més que burjar en aquesta baula tan feble. Atenció, vaig veure que Rufian no parlava d’independentisme, només feia servir el mot sobiranisme. Jo, que no he votat mai a CDC, sé que no hauríem arribat fins on som sense el canvi que va fer la dreta catalana, sí la dreta, adoptant l’independentisme com a única via de sortida a la situació de dependència colonial que tenim amb l’estat. ERC no para de dir que els resultats de les darreres eleccions mostren que els catalans volen un país independent i més d’esquerres. D’acord, estem d’acord i això ho demostra el resultat electoral i els programes polítics de ERC i JxCat que no són tan diferents, i ho demostra també el moviment que ha fet JxCat centrifugant tan com ha pogut els convergents., PNC i PDeCAT. Un cop superades les eleccions i admetent la victòria -més cosmètica que res- d’ERC per presidir la Generalitat, hauríen d’entrar en una nova etapa de col·laboració i honestedat per trobar l’estratègia comuna que demanen tant els votants de JxCat com els d’ERC i també els de la CUP, que ja comença a ser hora de corresponsabilitats i aixecar-se del sofà. No vull perdre el temps en dir res de la marca blanca del PSOE, En Comú Podem.

Pere Grau
Pere Grau
26.02.2021  ·  10:29

No podíem esperar pas que de cop i volta Junqueras i Rufian fessin un gir absolut de 180°. Ni que les negociacions (venim d’on venim) fossin massa planeres. Però pel que diu el Sr. Partal i llegeixo també a altres bandes, sembla que aquesta vegada potser tots tenen més consciència de l’absoluta necessitat d’un acord si no volem engegar el país a una incineradora de brossa… A veure si estar entre l’espasa i la paret serveix al final d’alguna cosa. Si fos creient diria que l’Esperit Sant els il·lumini. Com que no ho sóc, només puc dir : a veure si el seny (de tots plegats, encara que de vegades ha semblat que molts se l’hagin venut) al final impera sobre la rauxa del partidisme curt de vista.

Jordi Alou
Jordi Alou
26.02.2021  ·  10:35

Esperem que en aquets moments i després de l´atac ferotge 155 de l`Imperi Residual Castellà s´ha de ser seriós i no cometre errors polítics. S´ha de aconseguir que es demostri que l´estat representat pel Imperi es una estratagema per amagar el feixisme latent en la seva historia i no cal anar molt enrera

Berta Carulla
Berta Carulla
26.02.2021  ·  10:50

Després d”haver llegit el comentari de Núria Coma, ja he llegir tot el que volia llegir. Molt d’acord, i res a afegir. Gràcies.

Carles Viñals
Carles Viñals
26.02.2021  ·  10:51

Com que vull la llibertat, l’espero i somnio amb ella; però no fonamentaré les meves esperances sobre el Nirvana dels somnis.

La negociació silenciosa pot servir tant per concloure acords en la línia volguda pels independentistes, com en sentit contrari. En una democràcia real (no en aquesta comèdia), començaríem per poder decidir si en un Govern de (teórica) majoría independentista hi té cabuda un partit anticatalà com el que ERC hi vol encabir, vulgues que no.

Que Junqueras, en paraules de Núria Coma, tingui la santa barra de dir-nos que no vol triar entre els 32 de JxCat i els 8 de Comuns, ja ens diu prou del que podem esperar d’aquest mossèn que, oblidant l’Evangeli, s’entesta en servir a dos senyors. En el mateix sentit es manifesten Marcel Barbosa, Joan López, Pepita Carlos, Carles Manuel Serra, Jordi Torres, Frrancisco Javier López, Josep Soler, Josep Salart.

I després d’això (i perdoneu, però és una espina que duc clavada a l’ànima i no puc ni vull callar-m’ho), recordar que els votants de la CUP, que tantes crítiques ha rebut al llarg de la legislatura, (algunes segurament merescudes), s’han mostrat fidels al seu ideari, amb només un 3,16% d’abstenció ( – 6.159 vots), respecte del 2017. Si els de JxCat no s’haguéssin abstingut en un 34,57%, ( – 380.231 vots), Tindrien ara mateix de l’ordre de 45 escons. Deixo a la vostra imaginació el que això hauría pogut representar. No tot és culpa dels polítics.

Ferran Moreno
Ferran Moreno
26.02.2021  ·  10:54

Li donem les voltes que vulguem, acabarà sent un parlament autonòmic, ben lluny d’aquell Parlament combatiu que va fer un pols a l’estat espanyol el 2016 i el 2017. El carrer pressionava i, tot i que els partits ho van fet tan llarg com van poder, al final hi va haver fins i tot referèndum unilateral.

Mirant de “negociar” amb Espanya poden passar tranquil·lament els quatre anys i és l’excusa perfecta per no haver de prendre cap decisió referent a la independència. A més, l’activació de la DUI no figura a l’agenda dels partits.

El carrer, la única esperança.

Enric Emo
Enric Emo
26.02.2021  ·  12:06

Estic molt d’acord amb l’editorial del Sr Partal d’avui. M’agradaria destacar el següent:

“Els ciutadans hauríem de tenir aquesta mateixa voluntat i això implica no confiar tant en ells [els partits] i ser molt més exigents des del carrer. I recordar que el moment de la confrontació i la forma com es produirà no han d’anar necessàriament sincronitzats amb les institucions.”

Ismael Calvet
Ismael Calvet
26.02.2021  ·  12:27

No desmereixo l’interès de fons de l’editorial, de trobar explicacions en el trencaclosques dels indicis, però avui valoro especialment el post escrit, que no treballa sobre símptomes sinó sobre l’anàlisi de fets per evitar errors de futur.

Espero que interioritzar-lo i fer-ne conscient el nostre entorn ens alliberi de l’extrema dependència institucional que ens ha tingut lligats de peus i mans.

Joan Royo
Joan Royo
26.02.2021  ·  13:10

Que negocien en silenci em sembla bé, quan acaben de negociar han de fer públic l’acord el més detallat possible, no cal tampoc donar massa informació a l’estat colonial. Majoria independentista al parlament i més del 50% de vots independentistes, no hi ha excusa per no activar la DUI d’octubre 2017. Junts i CUP han d’exigir aquesta activació i si ERC no l’accepta, Junts i CUP a l’oposició i provocar noves eleccions amb l’esperança que ERC passe a la paperera de la història.

Maria Angels Fita
Maria Angels Fita
26.02.2021  ·  13:18

Per completar el que diu la Nuria Coma, amb la qual estic completament d’acord:
https://elmon.cat/opinio/el-soroll-del-silenci-218725/

Maria Cinta Comet
Maria Cinta Comet
26.02.2021  ·  15:03

Bona tarda! Gràcies Sr. Partal un dia més.
Si el silenci (no es publica, no publicita res) ajuda a fer un bon i un efectiu Govern perfecte.
Si no ho aconsegueixen i fan o acaben fent un nyap, doncs malament per a tota Catalunya.

Entre el Govern de nyigui-nyogui que vam acabar tenint l’anterior legislatura (cullerada contínua de jutges i del Parlament (Sr. Torrent ) i la pandèmia, el país, Catalunya necessita un Govern que governi i que governi bé, molt bé.
Si aquesta via no és possible, tot i els molts inconvenients, potser caldria repetir les eleccions.
No és d’entrada, una bona solució, però si no han de poder tirar endavant el País…
Unes noves eleccions tenen riscos, clar
La dreta pot reorganitzar-se
El Psoe pot fer més mans i mànigues
Etc.
Però si no es governa per avançar en el bé del País i en la independència potser es poden córrer els riscos.

jordi Rovira
jordi Rovira
26.02.2021  ·  15:20

Crec que l’editorial d’avui és impecable. Destaca dues coses ben positives: l’absència de filtracions discordants, interessades en posar pals a les rodes; i una idea més madurada del què es pot fer ( i què no ) des de la vessant institucional. Al final, apareix un altre punt, que s’anirà ampliant encara més en un futur proper, plantejant què cal fer des de la pressió popular. Camins aquests que poden ser paral·lels, i que poden coincidir en direcció i sentit; però que no han de perquè tocar-se obligatòriament. Dit així, queda clar que inaugurem una nova fase del procés. Una fase que sembla diferent a aquella que ens dugué al referèndum validat del 2017.
El moment és resultat d’alguns elements importants que van sumant. El descrèdit institucional i constitucional del règim del 78 espanyol. La internacionalització del conflicte, ara ja inqüestionable entre suplicatoris, tribunals europeus, i ordres de detenció per una i altra banda. I una voluntat política vers la independència unilateral estretament lligada al procés invers i creixent de repressió de l’estat espanyol en la seva pulsió antidemocràtica.
Al respecte de les opinions que comenten les declaracions d’O. Junqueres, res de més institucional. Institucional en el sentit que radicalment republicà. No hi ha res d’inqüestionable en declarar la voluntat de no vetar ningú, quan un es compromet en un sentit netament i volgudament republicà i demòcrata. Els vets, només són acceptables davant d’aquells que aprofiten l’acord democràtic per anar en contra de la democràcia mateixa. O també quan el vet és resposta a un vet invers, contradictori amb un compromís democràtic pres però no assumit; per tant pervertit. Per això, no ens ha d’estranyar la posició de C’s, Vox i PP. Sí en canvi, resulta més ambigua i covarda la postura que prenen tant PSOE com Comuns. Però aquest és un problema del que només ells ( PSOE i Podem ) en són responsables; i del qual només ells, n’hauran d’afrontar les conseqüències polítiques. I quan dic ells, vull dir tant els militants, simpatitzants i votants d’aquests respectius partits, com també les cúpules dirigents.

Montserrat P.
Montserrat P.
26.02.2021  ·  15:38

1. Totalment d’acord amb el comentari de la Núria Coma.

2. El Sr. Partal es pregunta si són capaços d’arribar a cap acord o no (Er i Junts). I diu que el desllorigador d’aquest acord podria consistir a marcar un límit temporal a la negociació amb Pedro Sánchez. I a partir d’aquell límit, si no hi ha resultat tangible, s’hauria de reactivar la proposta unilateral. I Junts, que no creu en l’acord amb Sanchez, hauria d’esperar un temps raonable. Això és el que diu l’editorial.

El problema d’aquest pacte, Sr. Partal, és que el que primer que l’hauria de complir és Junts. I llavors li tocaria a ER. Com sempre. I ja sabem què passa sempre: que Junts compleix i després ER NO. Perquè si España i Sanchez sempre enganyen i no compleixen mai, ER fa exactament el mateix. Sempre enganya i mai compleix.

Espero que Junts hagi après aquesta lliçó i no signi cap pacte en el que no sigui ER qui primer ha de complir-lo. Sinó, no complirà. L’engany és a l’ADN d’ER.

3. Trobo que en aquest article el nom del mossèn surt massa vegades. Farta de tanta propaganda d’aquest tio.

PERE SIO
PERE SIO
26.02.2021  ·  15:38

Els resultats electorals van ser clars i contundents i la resposta dels partits, anomenats independentistes, amb el tot el silenci i discreció no, estant a l’alçada.
ERC el guanyador a qui toca moure fitxa, segueix marejant la perdiu intentant tapar la seva nefasta política de suport als unionistes a Madrid i el fals eixamplament de la base amb els Comuns.
Els resultats exigien una resposta d’acords rápida com a senyal de poder i contundència vers l’Estat.
Però els dubtes, el poc lideratge, i la poca talla dels polítics d’ERC no fa preveure cap bona legislatura.

Josep Soler
Josep Soler
26.02.2021  ·  15:56

Penso com la Núria Coma. També estic molt d’acord amb el plantejament que fa l’Albert Miret sobre els partits, amén amb moltes de les opinions expressades en aquest mateix mur.
El plantejament del Vicent Partal, crec que seria de el tot correcte, si no tinguéssim dirigint dins del gran partit triomfador, el “pota negra” de no se quantes coses i justament el mes maco dels partits d’aquest mon.
Molta gent parla sovint de la malvolença de Junqueres respecta de Puigdemont, com si es tractes d’una simple incompatibilitat de caràcters, que d’alguna manera dones explicació a tot.
Opino que Junqueres no és una persona d’incompatibilitats trivials Ell sempre en tindrà, si els que te al davant tenen un mínim de personalitat i de criteri. Amb en Mas passava el mateix i a la primera oportunitat, el va defenestrar (la CUP passava per allí) com tots vam poder veure.
L’odi a Puigdemont, és per la mateixa raó.
En Sol, Tardà, Rufián extra. són solament els agutzils o els portantveus de les seves consignes. Tenen assignada aquesta missió perquè com addictes incondicionals que són, és amb ells que es confessa i amb els que ho confia tot, per “ordenar” el seu concepte de la política, dins del seu partit.
És possible que, de formular-se els acords que ell voldria: ERC + Comuns + Cup = 50 diputats, juntament amb abstenció de PSC amb 33 junt amb la suma de possibles vots en contra de VOX + PP + CS + JUNTS = 52, sap que no obtindria suficient majoria. Aleshores SI que pot rectificar i acceptar la participació de JUNTS al govern. Per tenir el suport de PSC, li caldria acceptar a la Presidència del Parlament a l’Eva Granados. Potser si que en aquest cas, per a ell -pel partit no en parlem- també seria massa.
Aquesta realitat és la que conforma la situació i en aquest sentit la via de l’esperança és possible. Amb tot Junqueras no pararà fins que se li presenti nova oportunitat per sortir-se amb la seva.
Aquesta naturalment es la meva opinió sobre el personatge que mana ERC avui.
Que tinguem sort.

Annamanu Ràfols
Annamanu Ràfols
26.02.2021  ·  16:15

Molt ben vist i descrit per la Nùria Coma tot el moviment dels partits.

Juan Martin ALEGRIA
Juan Martin ALEGRIA
26.02.2021  ·  16:25

L’editorial l’ha escrit Núria Coma pel que fa al comentari de Vincent Partal.

Roser Caminals
Roser Caminals
26.02.2021  ·  16:50

Bon article. En principi, estic d’acord que el silenci de les negociacions és correcte. Discreció i transparència no han de ser incompatibles.
Si ER vol forçar l’entrada dels Comuns al govern és per aïllar Junts i frenar l’independentisme. Els Comuns li servirien de crossa. Altrament, no té aliats contra els rupturistes. Seria imperdonable que la CUP es quedés fora i els Comuns dintre.
El nivell de participació i contundència a la manifestació del diumenge condicionarà la línia d’ER. El Vicent fa bé d’insistir en la importància de la mobilització al carrer.

jaume vall
jaume vall
26.02.2021  ·  18:56

M’agafo a les paraules de la PS. “Els ciutadans no hauríem de confiar tant en ells [els polítics] i ser molt més exigents des del carrer”.

Bé, doncs aquí hi ha una manera de ser més exigents: Una participació freqüent dels ciutadans compromesos en el legislatiu. Començant pel procés constituent, i continuant amb el Consell de Ciutadans. El primer perquè quedi clar que la constitució la farem entre tots. El segon perquè es constati que el Parlament, i l’Executiu tindrà un contrapoder dels ciutadans.
Per al dia D-1
Procés Constituent.
La gent, els ciutadans proposen el text constituent. Vigilem, no només els drets, que això ja se n’encarrega la ONU, sinó la capacitat última de decidir. El poder. El poder és cedeix als governants, però no se’ls delega. Continua essent del poble. Demos.
Vaig llegir d’algú “Catalunya és una solvent societat civil sense estat. Espanya és un robust estat sense societat civil.”
Doncs, si ens ho creiem, continuem a fer-ho.

Per al dia D+1
A semblança del Consell de Cent medieval, la presència dels ciutadans en la presa de decisions sobre lleis, i en l’avaluació de la tasca de govern. Actualitzem-ho. Ciutadans elegits per sorteig d’un cens d’afiliació voluntària, members d’ agrupacions, associacions i entitats representatives. Sense partits polítics.
99 amb dret a vot , I un representant del Parlament, sense dret a vot : CASSERC.

Consell Assembleari República Catalana 100%
10% Sindicats + Empresa
15% Universitat. Àmbit científic – tecnològic
15% Universitat. Àmbit humanístic. Història i Filosofia
10% Art, Cultura
10% ONG
35% Individual
4% ANC + Òmnium + Síndic Greuges + AMI
1% Representant Parlament (amb veu, sense vot)

a)Poden PROPOSAR un projecte de llei al Parlament si compten amb un 51% de vots afirmatius al Consell
b)Poden REFUSAR un projecte de llei del Parlament si compten amb un 66% de vots afirmatius al Consell
c) Poden REPROVAR una actuació al Govern si compten amb un 75% de vots afirmatius al Consell.
Cada 2 anys es renova el 50% del Consell

1.No seria una bona forma d’empoderament REAL?

2-Aquest Consell Assembleari – INCORRUPTIBLE- , format per representats, que avalua els nostres representants, juntament amb LLISTES OBERTES en una nova llei electoral més moderna, no garantirien un comportament responsable, lleial, exigent, dels governants? No ens acostaría a un model de retre comptes com en les millors democràcies ?

3-No ens faria sentir orgullosos de la dita “Cada societat té els representants que es mereix”?

Ens hi posem, ANC, OMNIUM, Síndic de Greuges, a donar forma I començar a gestionar aquest Consell Assembleari? A recollir les adhesions per fer un cens de ciutadans voluntaris (i amb demostrable experiencia amb treballs de voluntarietat) per aquest 35% de participació ciutadana REAL en la cosa pública?

Lluis Molist
Lluis Molist
26.02.2021  ·  19:34

No patiu per aquest silenci…………….ja sortiran el Tardà i Rufian a xerrar i pixar fora d’orinal.

David Mascarella
David Mascarella
26.02.2021  ·  20:31

Ara el què toca és treballar, acceptar els resultats i vetllar per tirar endavant. I sumar, sense exclussions

JOSE MANUEL PARRA
JOSE MANUEL PARRA
27.02.2021  ·  00:39

Que ens sembli i es faci necessari ara, després de la majoria absoluta en vots per a candidatures «netament» independentistes (o és que alguna de les tres forces vol desmarcar-se d’aquest qualificatiu?) recollir signatures perquè els nostres diputats electes facin el que tot el món esperava que fessin diligentment el dia després de les eleccions resulta patètic. La nostra manca de credibilitat i capacitat d’interlocució exterior tendeix a apropar-se als estàndards de l’oposició siriana al règim de Baixar al-Àssad, i no en som prou conscients de la sort que tenim que el Reino de España pertany a la Comunitat Europea per no sortir tan malparats com ells. L’activitat política per poder en un futur previsible aconseguir la independència de Catalunya, o una nova relació amb l’Estat Espanyol (semblant a la Confederació Helvètica) que no la faci necessària per a la nostra pròpia supervivència com a poble* ha de desenvolupar-se vigorosament i de manera oportuna en tots els fronts, sense precipitació i sense pausa – dos grans defectes del passat recent del «puto procés» – perquè en tots ells hi aboca grans esforços i recursos l’Estat Espanyol. En el moment present els fronts principals estan en els tres parlaments on la concurrència per separat ha estat manifestament i reiteradament improductiva, i corre el risc de resultar letal. La recollida de signatures de l’ANC per pressionar els recentment elegits diputats independentistes del Parlament de Catalunya hauria de veure’s acompanyada d’una pressió no menys enèrgica perquè els corresponents diputats al Parlament Espanyol (ERC, Junts, CUP i PDCat) es comprometessin a la unitat d’acció en suport dels acords i de les accions del futur Govern de la Generalitat. I en relació al Parlament Europeu, on ens juguem de debó la nostra imatge, visibilitat i credibilitat internacionals, i on pitjor hem jugat les cartes electorals «marcades» per la circumscripció única de tot l’Estat Espanyol **, caldria que tots els nostres representants mostressin, abans de la decisió final del plenari del P.E. sobre els suplicatoris, la màxima unitat i solidaritat amb els diputats políticament perseguits. Uns suplicatoris tramitats de manera vergonyant, defensats i fins i tot «exigits» per la «alta judicatura» espanyola i tot el conglomerat d’interessos d’una Espanya que, parafrasejant un dels nostres millors i més qualificats «juristes», està en plena muda d’una creixent anormalitat democràtica a una plena normalitat post-franquista, no exempta d’aliats en aquesta Europa en convulsió. ***

*** Després de sentir novament a Puigdemont, Comín i Ponsatí, elegits per més d’un milió d’independentistes catalans, constatem que són part essencial de la nostra avantguarda que manté vives la victòria i la memòria de l’1-O. Victòria i memòria de les quals ens comminen els agressors i vençuts a passar pàgina mentre mantenen una «revenja judicial generalitzada» amb més de 3000 encausats. Cal, per tant, que contribuïm amb totes les eines al nostre abast a fer que no siguin (i siguem nosaltres) silenciats i inquisitorialment censurats a l’escena internacional. La majoria absoluta de l’independentisme el 14F (aniversari de la mort de Muriel Casals) ens dóna eines i arguments molt poderosos per utilitzar aquí i ara en aquest front europeu.

En lloc o a més de demanar o lamentar allò que està fent, farà o no farà Europa per nosaltres – ja n’hi ha prou d’escoltar a narcisistes, cínics, babaus, ploramiques, somiatruites i infiltrats en la rica diversitat d’organitzacions o tribus independentistes- potser que ens plantegem seriosament, de manera crua i oberta, què podem i volem fer nosaltres per nosaltres mateixos com a nació oprimida, i també per defensar i millorar la qualitat democràtica d’aquesta Europa de la que som i serem sempre part. De fet, aquest és el missatge que han fet explícit els tres eurodiputats injustament tractats per una Comissió d’Afers Jurídics ben poc jurídica i molt polititzada, i amb greus sospites d’irregularitats (filtracions, parcialitat, etc.).
Vista la situació, és una obligació moral inexcusable (i una evident «prova del cotó» del compromís democràtic amb el poble al qual, concorrent en llistes tancades de partits, diuen representar, que TOTS ELS ELECTES DE TOTS ELS PARTITS que es manifesten i compten com “independentistes” en els diversos PARLAMENTS (Català, Espanyol, Europeu) facin públic i adrecin a tots els europarlamentaris (al ple del PARLAMENT que en definitiva llevarà o no la immunitat) la seva radical oposició a la concessió el suplicatori.

Una petició que també podrien i haurien de signar TOTS els condemnats en el judici pels fets del 27S i de l’1-O (i no per haver declarat la independència, no per cap DUI que és legalment inexistent) pel Tribunal Suprem. De fet el T.S. s’arrogà la competència per jutjar-los basant-se en l’acusació de rebelió, que la sentència no va validar en condemnar-los per sedició. Una sedició que quedà de nou sense fonament en absoldre l’Audiència Nacional la cúpula dels Mossos d’Esquadra pels mateixos successos. Tot un seguit d’inconseqüències que haurien de fer evident a tots els europarlamentaris – espanyols inclosos- la rellevància per a la decisió del suplicatori de la resolució del tribunal belga que desestimà l’extradició de Lluís Puig. La seva signatura tindria la doble virtut de:
a) portes a fora fer evident al Ple del Parlament Europeu la necessitat que les institucions europees s’impliquin en la resolució d’un veritable “conflicte intern europeu” que els successius governs i poders legislatius, judicials, econòmics i mediàtics espanyols no estan disposats ni en disposició a reconèixer i resoldre per vies democràtiques i respectuoses amb els drets fonamentals reconeguts a l’ordenament jurídic espanyol, europeu i internacional.
Cal insistir, i no permetre que s’ignori o es consideri irrellevant pel cas, el fet que la “nacionalitat catalana” va ser reconeguda en la Constitució del 78 i va ser laminada, menystinguda i regionalitzada des del Cop d’Estat (“Tejerazo”) del 81, de complicitats encara avui no aclarides.
I, sobretot, que l’actual Estatut és, atenent-se a la Constitució original del 78, estrictament inconstitucional en no haver estat aprovat el seu text en referèndum per la ciutadania catalana, un cop mutilat per un Tribunal Constitucional «debidamente amañado».
b) portes a dins contribuiria, dignament i de la millor manera imaginable, a la necessària superació de les divisions reals, imaginades o interessadament fomentades, entre el que s’ha anomenat impròpiament «la presó» i «l’exili».

De fet, i en benefici de la necessària diligència, només els cal a TOTS ells, donar suport als documents i peticions que adrecen al Parlament i Tribunals Europeus Puigdemont, Comín i Ponsatí. Tres eurodiputats que, per cert i contràriament a maquiavèliques manifestacions i preses de posició, representen molt bé tot l’ample espectre polític de l’independentisme, molt allunyat de l’extrema dreta ben present tant a la Comissió d’Afers Jurídics com al Ple del Parlament Europeu. Seria lamentable i històricament imperdonable que es tornés a evidenciar (amb un cotó ben, ben negre) la desafecció, manca de solidaritat, i perquè no dir-ho, estupidesa (en el sentit precís definit per Cipolla a ca.wikipedia.org/wiki/Carlo_Maria_Cipolla#Teoria_de_l’estupidesa) mostrada en la votació del suplicatori contra Laura Borràs al Parlament Espanyol.

*Ens referim com a poble català a la comunitat nacional vertebrada en tots els eixos que ens defineixen com a projecte: oficialitat del català, acompanyat de coneixement i respecte envers totes les altres llengües, laïcitat, estat/economia del benestar avançada, solidària socialment i sostenible ambientalment, etc. [un llarg etcètera que hem d’anar perfilant i concretant, en aquest procés de veritable construcció nacional (plebiscitària en el sentit d’Ernest Renan i no essencialista en el sentit herderià o de DeMaistre) irreversible des dels «Fets de l’1 d’octubre de 2017»]. Un procés de construcció que finalitzarà/culminarà en una Constitució Catalana acceptada per una àmplia majoria dels ciutadans de Catalunya a diferència del inconstitucional Estatut d’Autonomia pseudo-colonial que no han gosat ni mai gosaran sotmetre’l a la prova del referèndum requerit per a la seva aprovació d’acord amb el pacte constitucional del 78. La vertebració nacional de Catalunya es pot concebir com un pas necessari, encara que no suficient, per a posar fi a la «España invertebrada» que ha resultat de la imposició als seus pobles constituents d’un model imperial forani (dels Àustries primer i dels Borbons després) que ha perviscut durant i després de la desfeta de l’imperi gràcies a un pervers cicle alternant de «conllevancia y represión».

** 12 novembre de 2018 (abans del refús definitiu de Junqueras a la «via àmplia dels Països Catalans»)
Cal (re)prendre la iniciativa i no confiar, un cop més, en uns hipotètics rèdits d’un victimisme acreditat aquest cop amb víctimes judicials.
Per què no agafar ja “momentum” amb una candidatura de Països Catalans: “Llengua i República”, amb Junqueras, Puigdemont, la lideresa que trii “Poble Lliure”, una persona que representi el País Valencià i una altra que representi les Illes. Objectius comuns ben definits: normalització del català a la UE, un eix socio-econòmic mediterrani impulsat i tutelat per la UE. I, a Catalunya, el fet de poder comptar-nos sense embuts, i comunicar de manera efectiva i inequívoca a tot el món, quants catalans i catalanes desitgem poder deixar de sentir-nos i de ser súbdits de la monarquia espanyola. No podem permetre’ns sacrificar un cop més els nostres vots (la nostra eina més preuada i temuda), i les mobilitzacions sense fi, als altars del partidisme. Ens hem guanyat el dret a exigir, amb Lluís Llach, la unitat necessària.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes