Les distraccions han esdevingut la primera causa dels accidents de transit, que s’agreuja per l’ús cada vegada més freqüent de les aplicacions mòbils. Hi ha una tendència a no valorar el risc de determinades conductes quotidianes, com si els conductors haguessin perdut el sentit del perill de les accions petites, i justament ara es demostra que són el punt més feble. Segons les dades presentades pel RACC, durant el mes de març l’augment d’accidents és molt superior a la mitjana acumulada de l’any. L’accident d’autocar de diumenge a la AP-7, al terme de Freginals, ha contribuït, sens dubte, a aquesta dada tan negativa. Tanmateix, l’evolució del mes ja anava a l’alça abans de l’accident. El dia 17 l’augment en comparació amb el mateix període del 2015 era d’un 15%. Al País Valencià la mortalitat també ha crescut, amb 7 morts més, i a les Illes ha disminuït.

L’anàlisi de les xifres fetes públiques pel RACC confirma la tendència a l’estancament en la mitjana de morts anuals a Catalunya i a Espanya, i es qüestiona la capacitat de mantenir l’evolució descendent de la mortalitat viària que hi ha hagut durant la primera dècada del segle XXI.

Les distraccions, al punt de mira
Segons dades de l’estudi del RACC ‘Les distraccions per ús dels telèfons intel·ligents’, fer servir el mòbil mentre es condueix és un risc percebut pels conductors com un perill (9 de cada 10 ho consideren perillós). Malgrat tot, 1 de cada 4 conductors (el 26%) admet que fa servir l’smartphone sovint o sempre quan circula. I, encara, una pràctica tan perillosa com escriure un missatge de text bo i conduint és més freqüent que no sembla (un 43% dels conductors). Escriure un missatge de text mentre conduïm equival a circular distrets un mínim de 20 segons i 660 metres de distància sense parar atenció a la via.

Consells :

1. Prendre consciència del risc. Molts conductors creuen que no tenen tantes distraccions com tenen realment, de manera que no prenen les mesures preventives necessàries. Si som conscients del perill d’aquestes distraccions, no en tindrem tantes i farem disminuir els accidents. Acceptar el problema és el primer pas per vèncer-lo.

2. No fer servir el mòbil quan conduïm. El millor consell és fer les trucades necessàries abans de començar el viatge, avisar qui calgui del nostre desplaçament i de la durada estimada i apagar l’aparell. La llei prohibeix de parlar per mòbil conduint (sanció econòmica de 200 euros i retirada de 3 punts del carnet), llevat que sigui amb un aparell de mans lliures. En el cas d’esperar una trucada o SMS important, hem d’estacionar el vehicle en un lloc segur abans d’atendre’ls.

Encara que disposem d’un dispositiu de mans lliures, hem d’evitar les trucades, perquè una conversa telefònica pot distreure tant o més que una amb un passatger dins el vehicle. És especialment perillós d’atendre un SMS o missatge de WhatsApp o bé emprar aplicacions mòbils mentre conduïm. El fet de desviar els ulls i les mans cap a l’smartphone duplica la distracció.

3. Compensar les distraccions. Molts conductors tendeixen a disminuir la velocitat del cotxe mentre circulen a baixa velocitat i es permeten d’apartar la vista de la carretera. Aquesta pràctica, molt estesa i quasi intuïtiva, és l’origen de molts accidents per distracció, perquè ens impedeix de reaccionar a temps en cas de qualsevol imprevist (frenada del vehicle del davant, un animal que travessi, etc.).

4. Prevenir la fatiga. Com que en el període de vacances de Setmana Santa es fan molts desplaçaments de llarga distància, cal prendre consciència que la fatiga pot ser un perill. La fatiga s’imposa a la voluntat del conductor i només pot ser previnguda havent reposat abans o aturant-se per descansar així que n’aparegui el primer símptoma.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.