26.10.2023 - 18:43
|
Actualització: 26.10.2023 - 22:42
La Plataforma per la Llengua ha denunciat una nova agressió lingüística per part d’un teleoperador de Jazztel contra una clienta a qui havia trucat amb finalitats publicitàries.
El cas es remunta al juliol, quan la clienta va rebre una trucada de la companyia i demanà de ser atesa en català. “Si ara jo et parlo en castellà i tu l’entens, perquè no em parles en castellà?”, li preguntà l’operador.
La clienta procedí aleshores a exposar-li els drets lingüístics que l’emparaven, però el teleoperador rebutjà en tot moment de cercar un treballador que pogués atendre-la en català i es limità a dir-li que ell no parlava català. “Si jo sabés català doncs sí, home, et parlaré en català. Però com que no en sé, parlaré castellà i ja està”, diu.
Tot seguit, li etziba: “Has nascut a Espanya, que ets de Barcelona, filla, és que més jo ja no et puc dir […] Només et puc dir que, al cap i a la fi, ets espanyola i m’estàs entenent i no vols parlar. Doncs res”. Quan la clienta li demana que li truqui en un altre moment un agent que parli català, l’operador li respon: “Però si l’agent que t’està atenent no sap parlar l’idioma –català, gallec, o el que sigui– doncs es parlarà en castellà”.
Una volta l’operador s’acomiada, i tot just abans de penjar, se sent de fons una teleoperadora que exclama “catalana de merda” en al·lusió a la clienta. L’entitat del català considera que l’insult suposa “una greu discriminació lingüística emmarcada en una clara actitud de supremacisme castellà” i recorda que les peticions de la clienta s’emmarca en la legalitat vigent, concretament en la llei 22/2010 del codi de consum de Catalunya, que diu que “les persones consumidores, en llurs relacions de consum, tenen dret, d’acord amb el que estableixen l’Estatut d’Autonomia i la legislació aplicable en matèria lingüística, a ser ateses oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin”.
Nova agressió lingüística d’un treballador de Jazztel
El cas, segons que recorda l’entitat, no és el primer que involucra un treballador de Jazztel al llarg dels darrers mesos. La Plataforma per la Llengua, en aquest sentit, denuncia que ha rebut més de deu queixes al llarg dels darrers mesos sobre el tracte que reben els catalanoparlants en el servei telefònic de Jazztel.
“És habitual que quan algú atén una trucada en nom de Jazztel, no estigui capacitat per poder-se comunicar en català; en alguns casos, fins i tot, hi ha faltes de respecte, tal com s’ha relatat anteriorment, i malauradament no és l’únic cas denunciat. Un altre tipus de queixes que ha rebut l’entitat és, per exemple, la desaparició de l’opció de configurar el contestador automàtic de la línia fixa en català. Per tant, Jazztel no avança en l’ús del català, sinó que retrocedeix”, acaba dient l’entitat.