Una nació que camina, una altra vesprada extraordinària a Barcelona

  • Votem què votem –si votem–, pensem què pensem i defensem què defensem, avui desenes de milers de persones hem decidit de caminar junts pels carrers de Barcelona, exactament de la manera com camina una nació: units

Vicent Partal
11.09.2023 - 20:39
Actualització: 12.09.2023 - 01:32
VilaWeb

Us deia a l’editorial d’ahir que calia que el poble parlàs. Que, en un moment de tanta confusió política com aquest, la manifestació de l’Onze de Setembre havia de servir per a entendre’ns millor a nosaltres mateixos. Per això calia una demostració de força de l’independentisme, deu anys després de la Via Catalana, i s’ha aconseguit. La gent no falla mai, i comprovar-ho any rere any és reconfortant. Després del parèntesi forçat de la pandèmia, cada any ha anat eixint més gent al carrer, enguany més que l’any passat, i l’any passat més que l’altre, el primer en què fou possible de reprendre la marxa amb normalitat.

M’hi he estat dues hores llargues, a la Gran Via, sense moure’m i veient desfilar davant meu un autèntic riu de manifestants. Als qui hi éreu no cal que us explique què s’hi ha viscut, el sentiment que hi planava. Per als qui no hi heu estat, el resum pot ser molt simple i ràpid de fer: una nació, la catalana, ha tornat a caminar. I ho ha fet conscient de què feia.

Perquè la manifestació de la Diada té aquesta faceta única i fascinant que és la transversalitat –per això la presidenta Forcadell es va equivocar tant posant-la en qüestió, hores abans, des del partidisme.

Sempre dic que tan sols em preocuparé si un dia, en aquesta manifestació –i en les altres també, però sobretot en aquesta– deixe de veure aquesta barreja fascinant que fa la força del moviment per la independència. Encara no havia arribat a la Gran Via que ja havia saludat –i havia donat les gràcies per l’esforç de ser-hi– una dona gran amb evidents dificultats físiques que acompanyava la seua família, els néts amb estelades a les mans, els grans amb la samarreta de l’ANC. I només ha estat el pròleg, això. Durant hores han desfilat gent jove i gent gran, de tota classe i condició. Grups d’amics i grups organitzats de tota mena. Famílies i gent solta. Ciutadans que s’anaven trobant i s’abraçaven i es preguntaven com anava tot. Gent arribada de tots els Països Catalans que parlava català de manera orgullosa, però que també es deixava sentir en tot de llengües diverses. Gent vinguda amb els famosos autocars de ben lluny i gent vinguda amb metro de Barcelona i l’àrea metropolitana. Gent de vestimentes diverses, reflex circumstancial precisament de la transversalitat social, gent que portava estelades i banderes. I pancartes, i aquestes pancartes menudes, de mà, que aquests darrers anys han tingut tant de pes a l’hora de donar veu al poble, a l’hora de desfer-se de les consignes oficials. No tinc cap motiu per a preocupar-me, doncs. Cap ni un.

Deu anys després de la Via Catalana, la gent una vegada més ha demostrat que hi és. I aquesta resistència, aquesta resiliència, és molt important. Gent que no pensa, que no pensem, abaixar el cap ni afluixar, faça què faça el govern o el parlament, faça què faça Espanya. Que sis anys de repressió i violència espanyola no han estat capaços de dissoldre’ns com a poble. Que Espanya no aconseguirà res, per aquesta via, tret d’obligar-nos encara més a guanyar.

Enguany a la manifestació hi ha hagut pocs crits, poques consignes –segurament a causa d’aquests dubtes que els canvis polítics sobtats projecten entre la gent. Excepte un, claríssimament, que era el d’independència. Sense subterfugis, sense mitges tintes, sense dissimulacions, sense por de res. Ni autodeterminació, ni amnistia ni res de tot això.

I alhora hi ha hagut menys polítics, menys presència dels partits, que mai. O anaven barrejats discretament entre la gent sense protagonisme o han entrat i eixit, en un recorregut marginal de quatre-cents metres, pensat perquè les televisions els retratassen i per a donar una imatge interessada d’allò que havia passat.

Però tant se val, perquè, com ha dit Dolors Feliu a l’escenari, en cloure l’acte, “la unitat existeix: som nosaltres”. I té tota la raó la presidenta de l’ANC. Perquè, votem què votem –si votem–, pensem què pensem i defensem què defensem, avui desenes de milers de persones hem decidit de caminar junts pels carrers de Barcelona, exactament de la manera com camina una nació: units, sense demanar al del costat res més sinó quin futur vol i si vol compartir-lo, il·lusionats –novament–, segurs del destí que ens espera.

Gràcies per haver-ho fet una altra vegada.

 

PS. Fa temps que hi ha sectors polítics que menen una campanya de desprestigi contra l’ANC. Per això també ha estat important de comprovar, novament, que ningú no pot acostar-se ni de lluny a la seua capacitat de convocatòria.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Boba Giralt
Josep Boba Giralt
11.09.2023  ·  21:17

Si els polítics critiquen l’ANC es bon senyal d’anar pel bon cami

Joan Cuscó
Joan Cuscó
11.09.2023  ·  21:44

L’ estratègia d’ erc contra l’ANC mitjançant Oriol Duran i Carme Forcadell, ha resultat fallida.

Matilde Font
Matilde Font
11.09.2023  ·  21:46

Com sempre, he viscut la manifestació directament. Unió entre la gent i bona sintonia demanant la Independència dels Països Catalans, començant per la de Catalunya.
Seguim endavant!

joan rovira
joan rovira
11.09.2023  ·  21:51

Sr. director, ho corroboro, perquè he fet el mateix que vostè, assegut a la Gran Via, veure la transversalitat, escoltar la varietat i albirar un horitzó propi.

Jaume Vall
Jaume Vall
11.09.2023  ·  21:53

Pel que he vist personalment, subscric les paraules del director.
La gent hi és. A més, per a la meva sorpresa, hi ha ple de fesonomies, físics, edats, tarannàs, que si me ‘ls trobo en el meu dia a dia mai els imaginaria reclamant independència.
Per tant sí, som, i som molts.

El que m’agradaria és que els organitzadors tinguin respecte pel meu temps i la meva paciència.
Excepte el parlament de Lluís Llach, que té una autoritat moral inqüestionable, la resta d’oradors han estat llargs, repetitius i plens de llocs comuns.
Si no ha de dir res d interessant, almenys que siguin amens i/o curts.

Pel que fa al Govern, o gestiona bé les molles, sense demagògia, tot esperant gent més valenta, o convoqui eleccions, i plegui, si us plau.

Sr.Aragonés, (sr.Junqueras) ” a vegades és necessari i forçós que una persona mori per tot un poble, però mai un poble ha de morir per una sola persona”

Josep Planas
Josep Planas
11.09.2023  ·  22:00

Efectivament com diu Partal: “La presidenta Forcadell es va equivocar tant posant en qüestió, des del partidisme, Dolors Feliu, hores abans de l’Onze de Setembre.”

Toni Estruch
Toni Estruch
11.09.2023  ·  22:05

posant-la en qüestió? No serà qüestionant-la? Em preocupa que continueu escrivint en cataspanglish. Si contnueu amb això us veig parkeando el carro.

Josep Constantí
Josep Constantí
11.09.2023  ·  22:09

Mes aviat sembla que és la presidenta Forcadell qui ha deixat de set transversal per tornar-se partidista 😉

Josep Castellsagué
Josep Castellsagué
11.09.2023  ·  22:10

Jo he vist i viscut alegria. Com fa diades que no era.
I aquest cop, cap polític ho pararà. Que es quedin el seu sou de merda, mentre els hi duri.
Això no va de diners, ni de pactes, ni de negociacions.
Això és ser el que som.

Mercè Saló
Mercè Saló
11.09.2023  ·  22:14

L’any passat no estava en condicions físiques per anar a la manifestació, però enguany estic millor i he vist molt clar que hi havia d’anar. I quin regal! Un munt de vivències positives i algunes ben emotives. La iaia caminant a peu però amb la cadira de rodes darrere, gent de totes les edats i condició però zero mal rotllo.
Ara he de dir que el premi total ha estat Lluís Llach, quina emoció: no podia contenir les llàgrimes. L’esperança que estava un tant esvaïda ha reviscut.

CARLES MILLAN
CARLES MILLAN
11.09.2023  ·  22:17

Jo també hi he estat una hora llarga, no assegut sinó voltant una mica pertot, i coincideixo totalment amb en Vicent.
Un home a Creu Coberta ha escridassat al president Aragonès i a la ‘vice’ Laura Villagrà i, com si ja ho tinguessin previst, han començat a aplaudir i cridar “In, de, independència” fent-se els desentesos. Ho tenien previst, cap dubte.

Josep Mª Juanpere
Josep Mª Juanpere
11.09.2023  ·  22:18

M’ha agradat molt sentir MOLT, MÉS QUE MAI, cridar per la independència dels Països Catalans

Francesc Aguilar
Francesc Aguilar
11.09.2023  ·  22:24

El poble català es posa a caminar per la independència.

Marc Mateos
Marc Mateos
11.09.2023  ·  22:28

L’independentisme de carrer va recuperant el to després del sotrac de la pandèmia i de les rendicions dels polítics. Cada any millor, sí.

Això no ho aturaran amb els tripijocs de sempre, ja ens els coneixem tots i no tenen cap credibilitat, ni cap incentiu per a que nosaltres volguem romandre al fangar espanyol.

Per altra banda, la tragicomèdia d’ERC ja fa massa que dura i sembla mentida que continuïn pel camí del no res. En aquesta Diada ens han ofert més imatges i declaracions patètiques. No tenen fons, la seva indignitat és infinita per què queda més que demostrat, una vegada més, que no tenen cap legitimitat per estar ocupant el Govern en contra de la immensa majoria que, en el seu moment, els hi va donar suport.

Van de pet a l’extinció. S’acabaran estavellant del tot, vagin fent.

//*//

Constantí Montsó
Constantí Montsó
11.09.2023  ·  22:37

També hi ha hagut una petita enganxada prop de la Plaça de l’1 d’Octubre. Entre detractors i partidaris de l’actual govern en minoria.

Roser Bravo
Roser Bravo
11.09.2023  ·  22:38

Magnífica i reivindicativa Diada de Catalunya….Independència o Independència!!!!!!!

Josep Usó
Josep Usó
11.09.2023  ·  22:42

És el poble, qui demana i exigeix. Aquells que no ho entenguen, seran escombrats. Com tants altres ho han sigut abans. Seguim.

Maria Angels Fita
Maria Angels Fita
11.09.2023  ·  22:44

Jo, com cada any, faig un viatge des de Itàlia per assistir a la Diada. Les he viscut totes, les primeres festives, les del desencís, les que no varen ésser per culpa de la pandèmia, la de la vergogna de l’any passat (oi Aragonès ?) i ara, la del retorn de la il.lusió.
Jo si que he sentit molts comentaris sota veu, i de tant en tant, paràvem per cridar independència:
– si en Puigdemont ens falla, Junts s’ensorra
– tant de bó en Puigdemont no es deixi prendre el pèl
– que ERC fa riure demanant unitat quan sempre l’ha rebutjada
in-inde-independència
– que els polítics ho tenen pelut, perquè ja els hi hem vist el pèl (i fa riure la frase, però és així)
– tornarem a votar aviat. Hem de tornar a votar aviat!
– Espanya no acceptarà el mediador internacional
in-inde-independència
– tant amb l’oficialitat del català a Europa com amb l’amnistia, Espanya trobarà la manera de no complir
– Puigdemont, el nostre únic referent i la nostra darrera ocasió
in-inde-independència
Aquest era el sentiment. I després, sant tornem-hi…
-que no es pot tractar amb Espanya
in-inde-independència,
– en Puigdemont aguantarà la pressió?
– Espanya no acceptarà
in-inde-independència…

I quina vergogna TV3! Quina manera de donar la notícia…. més poc professional i barroera
Jo, si treballés en aquella casa de barrets, sentiria vergonya

Sílvia Fortuny
Sílvia Fortuny
11.09.2023  ·  22:49

Enguany he vist a molta gent jove, més que d’altres anys. Ha estat el millor de tot, tenim la continuïtat, Seguím…

Carme Andrade
Carme Andrade
11.09.2023  ·  23:03

Diada amb il.lusió continguda però il.lusió al capdavall. Colles de joves de 14,15,16 anys…els que van viure el primer d’octubre fa sis anys, de ben segur. I el desig que Puigdemont no ens traeixi, sinó s’ensorra tot. Aquest era el comentari més generalitzat. Sembla com si fos el darrer cartutx, però la força de tot plegat som la gent al carrer.

Mònica Vidal
Mònica Vidal
11.09.2023  ·  23:05

Em sap greu recordar-vos-ho: la cup ha fet, com cada vegada, la seva manifestació a banda. Units potser sí però no tant.

Joel Carreras
Joel Carreras
11.09.2023  ·  23:06

Aquesta tarda també he anat a la manifestació convocada per l’ANC, i ha estat un plaer veure-hi tanta gent i tant diversa, però tota amb un objectiu clar i al qual no pensa renunciar: la independència.
Però hi hagut un fet, que observo molt sovint, massa sovint, que em preocupa moltíssim perquè no sé com posar-hi remei.
El cas, és que abans que la manifestació comencés a caminar he entrat a un bar del barri per comprar una ampolla d’aigua. Al meu davant hi havia cinc persones més esperant per demanar alguna cosa. El propietari era castellanoparlant, i tota la gent que hi havia davant meu li han parlat tota l’estona, tota, en castellà, cap paraula en català. Quan ha arribat el meu torn jo li he parlat en català, com faig sempre des de ja fa una pila d’anys, i m’ha atès sense cap problema.
La llengua és un dels pilars més importants per conservar i mantenir la nostra cultura i consciència de poble i de nació.
No sé què s’hauria de fer perquè la gent prengués consciència de la importància de parlar en tot lloc i en tot moment en català.
Animo a tothom que llegeixi aquest comentari a fer-se seguidors de @mantincelcatala.

Josep Ramon Noy
Josep Ramon Noy
11.09.2023  ·  23:19

Subscric tot el que dieu, Partal, tot. Exactament, com ha dit Feliu l’unitat som nosaltres, els que avui erem als carrers! A totes les Diades i a l’1-O la transversalitat ha sigut sempre total i exemplar!! (presidenta Forcadell, en quin món viu?? quina pena feu…). Transversalitat en tots els sentits: de gènere, d’edad, de condició social, de satatus cultural, de status econòmic….Transversalitat i unitat: ningú pregunta a ningú a qui ha votat, o si és de dretes o d’esquerres; senzillament peerquè no és rellevant, perquè tots tenim clara una cosa: necessitem i volem la Independència ja!!!

Jo també era a la Gran Via i puc corroborar punt per punt el que el director ha escrit. Felicitats !!!Som una nació, i ho sabem, ho vivim.

javier velasco
javier velasco
11.09.2023  ·  23:26

No enganye Sr. Partal, no vos enganyeu.
Hui hi ha anat menys gent que l’any passat; l’he siguda per la tele d’el Nacional.cat i era evident.
Es escandalós sentir dir per part de l’ANC que hi van haver 800.000 persones! Sembla allò de “… dame 100”, com una rifa. Així ANC perd credibilitat.
I pel que fa a l’ambient… gent passejant-se com un matí assolellat de diumenge, ni crits, ni ganes ni emoció, poques banderes i missatges, gent cansada( entenible i alhora constatable)
Els parlaments… patètics, sense interés , tret del molt honorable, recomanable i presentable en Llach.
La repetida matraca d’una unitat perduda, desitjable però poc possible i menys probable, els partits ni les entitats se la creuen.
La Feliu… el seu to de veu, ni ella sembla que s’ho creu
En fi, bona nit a tutti i a descansar

Núria Coma
Núria Coma
11.09.2023  ·  23:29

No érem 800.000 ni de bon tros.
Mentir com fa la guàrdia urbana no ens fa cap favor.
Molts joves. Això sí que ha estat bonic.
Si ells tornen, tenim futur

Ferran Ribó
Ferran Ribó
11.09.2023  ·  23:34

Cap novetat, i molt content per haver vist que cada any hi som¡ I tal com dius apreciat Partal, aquest any més que l’anterior.
I continuo estupefacte del partidisme obtús d’erc: l’any passat Aragonès enfrontant-se a l’ANC amb resultats desastrosos per a ell (com un efecte boomerang, només va aconseguir que quedés evident que la gent té més en consideració una organització civil com l’ANC que la mateixa Generalitat, fruit de la matusera política dels nostres dirigents d’erc) i aquest any la presidenta Forcadell, que s’ha venut l’ànima al diable i ha esvaït tota ombra de dubte sobre el seu partidisme i biaix polític, a banda de mostrar un nivell intel·lectual molt deficient … pretenent demonitzar una organització de la qual en va ser presidenta. Lamentable Forcadell.
I gràcies a totes les persones que hem omplert avui els carrers de Barcelona, amb una nova mostra de fortalesa democràtica i resiliència independentista.
Conec diversa gent (familiars, amics, coneguts …) que fa una colla d’anys han deixat d’anar a la manifestació de la Diada, però estic convençut que en el moment decisiu del proper envit hi seran. Mentrestant, jo no faltaré a la manifestació de la Diada, almenys fins el 2029 … conscient que la independència de Catalunya és irreversible, que la gent serà qui culminarà la fase definitiva (no els polítics) … i convençut de les estimacions de l’admirat Deulofeu.
Salut i independència¡¡*¡¡

Marià Sust
Marià Sust
11.09.2023  ·  23:39

Un any més els voluntaris/es de l’ANC, la gent de base, hem vist orgullosos/es què el nostre esforç de la Diada i de dies abans s’ha vist satisfet amb escreix per la participació massiva d’aquesta munió de gent que comparteix el mateix desitg d’independència
Gràcies a tothom per ser-hi sempre

Maria Lannoye
Maria Lannoye
11.09.2023  ·  23:41

Sortim de Poblenou a les 15.30 amb l’estelada ben amunt, caminant sols per ara. Ben visibles. Triguem a trobar companys de viatge, però a poc a poc l’afluència de gent va creixent i ens convertim en una riuada immensa. Com sempre, bon ambient i civisme. Un èxit, tenint en compte el context actual.

Secundí Mollà
Secundí Mollà
11.09.2023  ·  23:41

Repetiré aquí el comentari que he fet a l’article d’Ot Bou quan encara no havia llegit aquest editorial perquè crec hi ha força coincidència.

Hi havia gent de totes les edats. Gent gran. Matrimonis que duien els fills petits en cotxet i matrimonis amb fills una mica més grandets que els duien sense cotxet. Preadolescents que anaven sense els pares i adolescents que tampoc. I joves que ja no eren adolescents.
I molta gent, molta gent de tots els colors. Jo em vaig trobar amb un grup d’americans amb estelades que em demanaven on podien comprar les samarretes de l’ANC.
I tot de gent, molta gent. De totes les edats. De tota condició. De moltes llengües. De moltes nacions i de tots els colors. De totes les edats. Ja ho he dit això, de totes les edats? És important això. Perquè hi havia molts joves de totes les edats.

Pere Planella
Pere Planella
11.09.2023  ·  23:43

ANC ara que us heu posat les piles organitzeu una mani de les grosses des de Tarragona Lleida fins a la Jonquera, ara que ens hi hem posat l’hem de fer mes grossa que mai, com mes aviat milor.

Miquel M.Matas
Miquel M.Matas
11.09.2023  ·  23:43

Sr. Vall……jo crec que Salvador Espriu, això ho escribia espcificament per fer referència al franquisme.

Pep Agulló
Pep Agulló
11.09.2023  ·  23:51

11-S, LA FLAMA

L’11-S s’ha convertit en un deure nacional que ens autoimposem fins la independència. No depèn de cap conjuntura, és un acte per demostrar la voluntat d’arribar al final, de persistir perquè 1-O vam dir prou…I només podem anar endavant per existir.

PS. Estava al costat de l’hotel Plaça-Tarragona. No vam sentir res, ni veiem res. Pura concentració presencial…

Diuen els qui estaven més a prop, que altra volta les intervencions van ser llargues, repetitives i pesades. Marca ANC.

Sense l’ANC no hi hauria 11-S. Sense la gent d’entre 50 en amunt (el 80% dels manifestants), tampoc.

ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
11.09.2023  ·  23:56

VEIEU, ací ja tenim de tot, fins i tot, agent del CNI.

No ens podem queixar de res.

Us queixeu de vici !

I es fa passar per valencià, que què?

Josep Blesa (València)

PS: Lluís Castillo, de l’Empordà, i vós ahir donant-li la benvinguda…si és que…encara ens hi manca més mala bava si volem deslliurar-nos d’aquesta ronya.

Joan Font
Joan Font
12.09.2023  ·  00:05

ERC continua sent un partit botifler, però ara, amb un cinisme desbordant. Pena de la Sra. Forcadell (qui l’ha vist i qui la veu), pena del Sr. Aragonès, pena del “valent” Junqueras i pena de tota la direcció d’aquest partit que està segrestat per el seu president. Cal enfonsar-los fins al fons en les properes eleccions, siguin les que siguin.

Jaume Riu
Jaume Riu
12.09.2023  ·  00:06

INDEPENDÈNCIA O ELECCIONS
Al presentar la retransmissió, la televisió de Catalunya ja ha tingut cura de vacunar l’espectador amb avisos repetits que aquest any és diferent, i no es pot comparar amb la convocatòria de 2022, com si demanéssin disculpes per com va anar l’any passat.
Una altra curiositat és que TV3 necessita tenir quatre opinadors perquè ens expliquin la manifestació i, és clar, Monserrat Nebrera, Oriol March, Toni Aira i Estefania Molina eren a l’estudi per posar valor a la transmissió, com si la gent i les imatges del carrer amb crits i pancartes, no fossin una notícia amb prou contingut per sí mateixa.
Ben a l’inrevés, VilaWeb amb les imatges de l’Assemblea ha fet una transmissió en directe fins al final del final, que ha demostrat una bona tècnica periodística per explicar la realitat tal com és, i no per construir-la.

Ja vaig dir que aquest any per causes físiques no hi podria ser a la manifestació i,
des de casa, sense sentir la proximitat dels altres manifestants, he presenciat una manifestació molt nostrada, això sí, però sense gaire glamur i amb un toc de dejà vu.
Així i tot, em sembla que enlloc més no es poden reunir centenars de milers de persones d’origen transversal, que no comparteixen filiació ni origen ni edat, sense cap interés immediat, només per ser-hi i compartir any rere any, unes expectatives justes i irrenunciables. És un fet dificilíssim de reproduir.

Per una banda Lluís Llach amb la samarreta de l’ANC penjada amb displicència sobre l’espatlla i amb errors de lectura igual que li ha passat a Marta Pessarrodona. Tot molt domèstic, però atenció, Dolors Feliu els dies abans ja havia encés la metxa i alarmat a la parròquia amb uns comentaris oportuns que venien a dir que encara no ens han negat la DUI, perquè no n’han tingut ocasió. Ben cert.
Amb un posat valent havia dit que si ens han de negar la DUI que ho facin.
Avui ens ha fet explotar la bomba amb un discurs potent i inequívoc que s’ha sentit a Barcelona, i a Madrid, i a Brusel·les, i a Nova York, al menys.
La presidenta de l’ANC davant d’una nació que camina, ha dit:
1. Llista Cívica al Parlament
2. Negociació a Madrid per la independència de Catalunya, i no per la governabilitat d’Espanya.
3. Sobretot, negociació a Catalunya perquè els partits siguin coherents amb la DUI que ja vam fer.
Resumint, Dolors Feliu diu que marxin els que no s’hi vegin en cor, i acaba dient: independència o eleccions.

PS.- El que ha fet l’equip de govern i, sobretot, el mateix president Pere Aragonès, trobeu que es pot validar com participar a la manifestació? Doncs per mi, no.
Si tothom fes el mateix sense arribar a la plaça i sense ningú per escoltar els parlaments, no hi hauria hagut la manifestacio de l’Onze de setembre de 2023, per tant no ens enganyem, ni Pere Aragonès ni el govern en minoria no han participat a la manifestació.

Joan Llenas
Joan Llenas
12.09.2023  ·  00:20

La Presidenta Forcadell s’ha equivocat. No és un fet puntual, ja fa temps que el partit marca molt les seves declaracions. Sap molt de greu, però jo encara segueixo amb l’ANC. Independència.

Esther Miquel
Esther Miquel
12.09.2023  ·  00:29

Només he pogut posar el meu gra de sorra una estoneta però estic contenta.

Àngels Folch
Àngels Folch
12.09.2023  ·  01:23

Avui he arribat a casa físicament esgotada, després d’estar 12 hores per Barcelona repartint aquests cartells de mà a tort i a dret! Ens els prenien de les mans. Però, anímicament, he arribat exultant, eufòrica, contenta, molt contenta! Se me’n fot que la Guàrdia Urbana digui que érem 120 mil, no saben comptar! Sé que érem molts i molts més dels que diuen i volen. M’és ben bé igual que els diaris espanyols, uns diguin que hem punxat i altres que érem uns quants milers. Sé que érem centenars de milers, que érem molts catalans dempeus, persistents, tossudament alçats i determinats. No pararem fins aconseguir, peti qui peti, ser independents de l’estat espanyol.

Josep Gualló
Josep Gualló
12.09.2023  ·  02:32

També he sigut a la manifestaciá d’avui a Barcelona com han fet constar molts dels comentaristes. Per mí es molt correcte i s’ajusta a la veritat tot el que ha escrit l’amic Vicent. Bona resenya !!!

Crec que ara seria absurd posar-nos a discutir si hi havia més o menys gent.

Jo anava a la columna on s’ha infiltrat un impresentable que es diu Pere Aragonès GHP*

M’ha m’ha fet pensar en un diumenge al matí de fà quaranta i escaig d’anys quan el batlle de Barcelona era en Pasqual Maragall.

Una vegada cada any es feia a Barcelona una bicicletada popular pel carrers. Un dels anys la guardia urbana, en un dels carrers de l’aixample per on passavem va aturar tots els ciclistes molt temps. Fins que un Pasqual passà en bicicleta en direcció contraria saludant-nos a tots.

La majoria el vam escridassar peró alguns van aplaudir.

(*) Gens Honorable President

Marcel Barbosa
Marcel Barbosa
12.09.2023  ·  05:55

Doncs, jo apostaria que erem més de 800 mil. A les 4.30 vam començar de plaça de Sants /just quan els de la menjadora d´erc anaven en direcció contrària, curiós. Ens unirem amb els de Jústicia i no podiem entrar a la plaça 1 d´octubre amb vuit carrils plens durant centenars de metres. Impressionant! El que sí vam fer és dispersar-nos rapidament. No sé qui planifica uns parlaments de 3h. Hi som, que ningú ho dubti.

LLUÍS CASTILLO
LLUÍS CASTILLO
12.09.2023  ·  05:57

Vaja! Arq. Blesa, ho sento, les lliçons, d’un cap que vaig tenir ex-membre del MI5, no em van servir de res, “sorry dude!”. Salut.

Pep Vinyals
Pep Vinyals
12.09.2023  ·  07:19

Subscric les valoracions,de l’editorial. Molt d’acord també amb el que comenta Jaume Vall. També demanaria a l’organització respecte per la gent que ens estem dues hores bones sota el sol i, p.e. se’t fot un camió de televisió davant provant la visió de l’escenari.
Tinc una mica la sensació que està molt pensat perquè sigui un espectacle televisiu de primer ordre, però que no es té gaire en compte la gent que hi anem: tempus ralentitzats, parlaments excessius, etc…

Marta Giol
Marta Giol
12.09.2023  ·  08:07

Ahir m va sorprendre veure l’editorial tan d’hora i en obert. Avui, en llegir la crònica de l’Ot Bou, ho he entès perfectament. Calia.
La gent no volem l’Aragonès. Volem la dimissió del govern i eleccions. Volem cares noves. Volem que els parlamentaris ens representin de debó.
Volem fer ingovernable Espanya. Que no es pugui formar govern a Madrid. No volem pactes que ens devaluen.
Personalment, em preocupa poc que al Congreso s’hi pugui parlar català. Això només diluiex el conflicte. On vull el català és a les escoles, als hospitals, als carrers, a TV3, a Catalunya ràdio. Vull viure en català al meu país.

Esperança Cases
Esperança Cases
12.09.2023  ·  08:28

Gràcies per aquest retrat estàtic de l’experiència entranyable i engrescadora viscuda ahir, al que hi podrem tornar i rellegir quan les distorsions i maquillatges polítics el vulguin esborrar.

Albert Miret
Albert Miret
12.09.2023  ·  08:29

Doncs a mi em va semblar un èxit total i indiscutible, i que tant era contra el feixisme ocupant del nostre país, com contra els polítics que no han sabut fer res de res durant sis anys per a Catalunya. Sí que m’ha cridat l’atenció quan he arribat a casa, veure la TV3 com un mitjà completament ocupat i dirigit per un partidet polític, fent un guinyol en el que exclusivament s’hi accepten persones pertanyents o simpatitzants a ERC per a empapar-nos a tots amb les seves consignes i comentaris “graciosets” intentant carregar-se a l’únic President real que Catalunya ha tingut en molts anys.
Això, després d’haver passat una tarda magnífica d’unió, d’aquelles que -com abans- ningú demanava de quin partit eres, ha convertit la felicitat en amargura de veure que a Catalunya, l’imperi dels traïdors encara continua cercant la divisió.

Víctor Torguet
Víctor Torguet
12.09.2023  ·  08:52

Veient la demostració popular d’ahir, tot un èxit (un cop més: bravo !!!), la frustració en veure la situació en la que estem se’m fa encara més gran.

Som molts, moltíssims, i amb legitimació suficient per no perdre ni un moment més en completar un procés d’INDEPENDÈNCIA que, sobre tot, l’estem torpedinant des de dins amb el col·laboracionisme dels falsos indepes (especialment dels partits fake-indepes), a qui hem cedit el lideratge.

espanya és un rival temible, cert, per la manca d’absolutament tot que defineix un bon estat i per la seva abundància incontrolada d’allò que fa ser un estat fallit. Però, però precisament per això, per tenir davant una espanya campiona en derrotes, en pèrdues, en les pitjors valoracions de qualsevol classificació comparativa i d’una incompetència flagrant, tenim un gran seguit d’oportunitats que no sabem explotar.

Hem de re-organitzar-nos, re-pensar el Procés, planificar i executar millor (aprofitant totes les lliçons acumulades), canviant els lideratges,… i així assolir el més ràpidament i progressiva la INDEPENDÉNCIA que mereixem, sigui quin sigui el criteri i l’enfoc de l’anàlisi.

PD: Deixem fer a JUNTS a veure si sap metamorfosar-se de fake-indepe a “pal de paller” de l’Independentisme, re-fem urgentment el Procés (comencem per omplir carrers el 1-O, actualitzem estratègia, pla i lideratges), bastim una Llista Cívica (o similar) si JUNTS segueix fent figa, fem fora de la Generalitat als actuals traïdors, prenguem el control del País (en la mesura que sigui possible) i aixequem la suspensió de la DUI !!!

Joan Torres
Joan Torres
12.09.2023  ·  08:52

Sí, ho hem tornat a fer. Sí, la gent no falla mai a la convocatòria de l’ANC per la Diada. Gent plural i diversa, molt barrejada i reivindicativa. M’hi vaig desplaçar amb autocar des de la Garrotxa i, un cop més, vam estar units i vam reforçar la nostra autoestima. En el meu sector vam repetir en tres ocasions aquest eslógan: “PROU REPRESSIÓ, SOM UNA NACIÓ”. Molts ens vam fer una foto amb algú que enarborava una d’aquestes pancartes petites, de mà, que significativament deia això: “YOU’LL NEVER WALK ALONE, PRESIDENT PUIGDEMONT”.
Una altra Diada memorable, amb discursos carregats d’intenció, dignes de ser tinguts en compte pels nostres polítics.

Antoni Mirabent
Antoni Mirabent
12.09.2023  ·  09:02

No sabria dir si érem més o menys que l’any passat, però el que sé, segur, és que érem prou i que aquesta capacitat de convocatòria no la té ningú més. Hi he anat amb el mateix esperit i convicció que el 2012 i, pel que he vist, el sentiment era compartit. La idea de les columnes era interessant, però això ha fet que hi hagués una mica de desgavell i molts hem anat a la plaça de la font abans d’hora, en el nostre cas perquè acompanyàvem una persona amb dificultats per caminar. A més, la nostra columna començava des de la quinta forca. Hem hagut d’anar-nos-en abans d’hora, perquè l’autocar marxava, sense sentir tots els parlaments (haurien de ser més breus, concrets i fets per gent a qui se’ls entengués i que s’ho preparin una mica) i sense poder cantar Els Segadors. No perdem de vista que el que és important és la trobada i no tant l’embolcall que s’hi posi. Hi tornarem tants cops com calgui.

Enric Viver
Enric Viver
12.09.2023  ·  09:03

No és tan important ser-ne molts com ser-ne prou.

Lluís Cabot Ardil
Lluís Cabot Ardil
12.09.2023  ·  09:23

I hi ha massa gent que diu fer la INDEPENDENCIA; però no tenen ni puta idea del COM.
Crec que ERC després de molts anys de ser INDEPENDENTISTA sense saber com aconseguir el seu objectiu; han reflexionat i molt i comencen a saber el COM; però avui aquest COM resultarà del tot IMPOPULAR, ja que ens han estat venent i encara segueixen, que amb només unes manifestacions, un referèndum no avalat per ningú o bé només amb la voluntat pacífica d’un percentatge que ni de lluny és majoria i ni de lluny ha arribat a una participació important (més del 75%); només amb això es pot assolir la separació d’un territori; fotre, ens volen imbècils i ho estan aconseguint.
Resum; jo aposto pel PRAGMATISME i aplaudeixo ERC quan l’està abraçant, encara que de vegades amb massa timidesa.

Carles Serra
Carles Serra
12.09.2023  ·  09:40

Gràcies com sempre Vicent per la teva editorial.
S’hi havia juventut, però com diu el Sr.Agullo 23,55, si no fós per la presència dels jubilats, segur que aquest èxit ep!!! i perseverança no parlaríem d’èxit.
Des de el meu punt de vista si no hi hagués l’ANC, això de la celebració , manifestació, de la derrota dels nostres drets com a nació per seguir reivindicant la nostra llibertat, quedaria totalment com un acte folclòric, com ja es fa debant del moment de Rafel de Casanovas.
Amb respecte aquesta secta d’ER,que té 5000 putus vividors menjant d’aquesta menjadora que ofereix aquest sistema franquista i corrupte espaÑol que vols que et digui alçades d’ara Vicent, ja que dir de obtenir 400.000 vots per ciutadans, també podríem definir-lo de Ciudadanos, que diuen que són independentistes

Ed Garrido
Ed Garrido
12.09.2023  ·  09:41

El paper del Sr Duran, Sr Cabot i Sra Forcadell es ben galdos.

Jaume Palau
Jaume Palau
12.09.2023  ·  09:59

Aquesta vegada i com totes, ho he vist tant de be con ho explica en Vicent Partal. A l’ANC sols li demano que no agafi la deriva partidista, perque aleshores si que es trencarà la transversalitat. Ha de continuar sent el vehicle de suport. Ja tenim prous partits i barallats, perqué se’n hi afegeixin més a la brega, per aixo el lema de elecciones en va semblar encerrar, I no tant lluny del de Carme Forcadell al President Mas, encara que ara això no li vagi. No, l’ANC no pot transformar-se en una Forcadell. El seu model d’exit, de voluntaris, de gent a la festa reivindicativa ha de continuar sent aquest!

Jordi Gómez
Jordi Gómez
12.09.2023  ·  10:29

Gràcies a tu, Vicent

Sal·lustià Herrero
Sal·lustià Herrero
12.09.2023  ·  10:43

Em sorprèn, ben ingratament, que hi haja gent que menyspree que es puga parlar, exercir un dret fonamental bàsic, em català al Congrés, Senat o al parlament de la UE… Fins i tot, si el “Principat” de Catalunya s’independitza, les Illes i el País Valencià, segurament, restarien sota la dominació espanyola, per tant, poder expressar-se en català és molt important, per exercir drets i llibertats fonamentals i perquè els de dretes (d’extrema dreta) hagen de sentir, els nostres representants illencs o del PV, parlar en català… Tot i que només siga per fotre’s i que ens foragiten d’Espanya i reconstruir els Països Catalans… No ho entenc, com es pot ser independentista i no defensar el català, a peu i a cavall. Salut!

Jaume Melquiades
Jaume Melquiades
12.09.2023  ·  11:19

tenim la quinta columna dintre casa el sr cabot no falla mai

Joan Parera
Joan Parera
12.09.2023  ·  11:45

Com és que no hi havia ni un sol helicòpter? Ni mossos ni televisions.
On són les clàssiques imatges aèries de la manifestació?

Aleix Gaus
Aleix Gaus
12.09.2023  ·  11:48

Un cop més és va demostrar la força de la gent un clam volem INDEPENDÈNCIA i també un bon repas als partits, principalment ERC. Aquestes emocions d´ahir fan moure a tot un poble de una personalitat i una cultura propia que vol parlar del seu futur com a nació que és. Una bona clatellada a la classe politica. Seguim units per lograr la independència

Josep Maria Boixareu
Josep Maria Boixareu
12.09.2023  ·  11:52

Sí, hi som i hi serem. Les brases estan ben vives.

Mariano Padrós
Mariano Padrós
12.09.2023  ·  12:03

Passi el que passi, no ens rendirem mai. Jo hi he vist mes gent que l’any passat.

Francesc Macià
Francesc Macià
12.09.2023  ·  12:32

La meva impressió és que a la manifestació d’ahir hi havia molta més gent que l’any passat, però la dispersió en 4 columnes (amb 4 llocs de concentració i d’inici molt allunyats els uns dels altres) ha dificultat la percepció d’aquest augment. Les cròniques s’han focalitzat molt en la Gran Via (columna Sobirania) potser perquè era la més fotogènica. Aquesta columna (tal com vaig poder comprovar telefònicament) almenys va tenir 2 km de longitud (amb una densitat desigual, però en general alta), ja que quan la capçalera havia arribat a la plaça 1 d’Octubre (antiga plaça Espanya) la cua encara era al carrer Aragó. Però hi havia 3 columnes més! Interessadament o no, hi ha mitjans de comunicació que ho han obviat.

D’altra banda, molta gent quan arribava a la plaça 1 d’Octubre, girava cua i donava la manifestació per acabada. Sigui perquè estava cansada (recorreguts força llargs), o perquè l’acte va començar tard, o perquè no volien sentir els parlaments o pel que fos, el cert és que una proporció ben petita dels manifestants es va quedar a la plaça o aturats als carrers adjacents per a seguir l’acte final. Semblava com si un cop s’arribava a la meta, ja s’havia acabat tot… I si més no unes quants territorials de l’ANC havien donat com a hora de sortida dels busos de tornada quan encara faltaven molts parlaments finals.

L’organització en 4 columnes volia transmetre una simbologia potent i ocupar més àrees de la ciutat, però en contrapartida va crear massa dispersió. Suposo que l’ANC sabrà valorar adequadament aquests factors adversos.

Francesc Gilaberte
Francesc Gilaberte
12.09.2023  ·  13:28

Jo hi vaig ser a la manifestació de l’ANC, com cada any i després de caminar tot el dia per veure ambient als llocs més emblemàtics: monument a Rafael de Casanova, el Born, el Fossar de les Moreres. També a la Setmana del Llibre en Català. On vaig poder gaudir d’un concert de la Companyia Elèctrica Dharma.
A la tarda vaig fer cap a la columna de País, que baixava pel carrer de Tarragona. Jo hi vaig veure molta gent, de totes les edats i nacions. El clam unànime era “INDEPENDÈNCIA”.
Vaig coincidir amb el grup indepentista de Biafra, a qui ja havia trobat al Fossar.
I també vaig estar parlant amb un jove nascut a Wisconsin (USA) que ja porta vivint 25 anys a Catalunya; una conversa en perfecte català i molt interessant: em va dir que allà la gent no està gaire al cas però que a nivells polítics sí que ho segueixen amb interès i la majoria reconeixeria una Catalunya independent. Potser és que si els nostres polítics diuen que no hi ha reconeixement internacional és per que no el saben buscar.
Perdoneu per l’extensió, però és que volia explicar la meva experiència 🙂
PS1: suggeriments a l’ANC: que la capçalera no s’aturi cada 50m per fer-se fotos, la gent els sobrepassavem en escreix; que els parlaments siguin més breus, per que després de trescar tot el dia les cames ja no m’aguantaven i molta gent com jo va marxar abans que acabés l’acte a la plaça del 1r d’octubre.
PS2: que la guàrdia urbana faci un curs de grau de matemàtiques on almenys se’ls ensenyi a comptar fins a més de 500.000.
Salut, força i independència !!*!!

PEPE PEDREGAL
PEPE PEDREGAL
12.09.2023  ·  13:41

L’estat i “er” saben que la independència és irreversible i en aquests moments és més a prop que mai. Estem molts catalans disposats a tot per aquesta causa i ells ho saben. Junqueras és un personatge sinistre i per descomptat és fora del tauler polític. Endavant.

BLANCA SERRA
BLANCA SERRA
12.09.2023  ·  13:46

Jo era a la columna País repartint els mssatges petits i les insignies del Consell de la República; l’any passat també hi era i la meva impressió és que aquest any hi havia més gent, molta més gent que cobria quatre àrees molt grans, totes plenes. El carrer Tarragona va trigar molt de temps a buidar-se i les altres columnes també. La transmissió oficial no oferia aquesta munió, ni aquesta transversalitat. Políticament el que compta és que juntament amb Barcelona ( en tots els seus variats escenaris ) i al llarg de tot Catalunya es van mobilitzar milions de persones i que el crit d’independècia va ser el més ben rebut. a tot arreu. Una diada d’esperança tot plegat! Ara , a preparar un Primer d’octubre també memorable.

Asun Tejero
Asun Tejero
12.09.2023  ·  15:26

Llegir el comentari del Sr. Lluís Cabot i veure com ha canviat d’ençà del 2017.
I veus que ha pasat el mateix amb el seu partit.
Que valents que éreu!!!! Que abrandats!!!!
Ara ho heu tornat en Pragmatisme.
I no, senyor meu, això a casa meva, és diu
ser un venut, covard, capaç de vendre el teu país per cuatre paguetes.
Sr.Lluís torni a llegir tot el que deia i si té un mínim de coherència, no vingui a donar-nos lliçons.

Maria Villarroya
Maria Villarroya
12.09.2023  ·  16:19

“que no serveix de res…diuen”
Via Fora CATALANS!!!

Rafael Artigas
Rafael Artigas
12.09.2023  ·  16:44

Totalment d’acord amb l’editorial.
Nomes una qüestió logística. Ja son molts anys que l’ANC organitza la Diada. Crec que no pot ser que els parlaments, que haurien de ser molt breus, es facin tant tard. La gent ja feia estona que anava desfilant cap a casa. I des de l’escenari s’hauria de fer algun tipus d’animació, música?, per fer mes distreta la manifestació i el seu recorregut.

Paola Polacco
Paola Polacco
12.09.2023  ·  16:46

Gràcies Vicent Partal. Desprès de la narrativa d’en Ot Bou, el vostre article és una alenada d’aire fresc! Visca en Vicent Partal! Visca Catalunya lliure!

Josep Pasqual Gil
Josep Pasqual Gil
12.09.2023  ·  18:40

No m’he parat a la Gran Via però he llegit els 68 comentaris i li he de dir al Lluís Cabot que el veig molt sol amb el seu pragmatisme i la seva ERCúlia lluita per no convéncer ningú. Deixe de perdre temps en una causa fallida i gire full, home, que la vida és curta.

Berta Carulla
Berta Carulla
12.09.2023  ·  19:15

Les imatges aèries no hi són perquè ER ja no les necessita perquè ja “governa”; i ara tampoc no convenen: qui els manté al poder exigeix la rendició.

Com que en aquest país hi ha tant progre d’esquerres abans sí que les necessitava: només li calia fer-se passar per independentista per a recollir tanta emoció i omplir la saca de vots.

Cada vegada més entenc qui diu ‘ens van enganyar’. Són els votants d’Esquerra. N’hi ha que viuen d’esma i els continuen votant. Fa pena.

Perquè ara ja tornen a fer la comèdia: altra cop, el que anomenen “la dreta”, que són els qui veritablement van llevar la llebre, els tornen a passar per davant. Si no se’n surten el PSOE (si se’n surt per la seva banda) posarà l’Illa perquè ER quedaran amortitzats. I vet aquí un gat..

Lluis Molist
Lluis Molist
12.09.2023  ·  21:51

Vaja vaja amb la Carme Forcadell…………..lo que fa la repressió…….!!

Salvador Molins
Salvador Molins
13.09.2023  ·  02:14

Jo hi era, com l’any passat i tants anys, però aquest 11S de 2023, per a mi té dos noms i un mot que expressa una realitat esperançadora, els noms foren Partal, convidant-me, convidant-nos a la Manifestació, a l’acció i a la revolta, i Dolors Feliu empenyent el futur de Catalunya, amb la Llista Cívica i amb el Pacte Nacional del Moviment Civil per a la Independència, la concreció del MxI per preparar, entrenar i emprendre el darrer embat que ens cal.

La realitat esperançadora, enguany, especialment per a mi, fou la presència d’aquell jovent de 14, 15 i setze anys.

I a partir d’ací, tornem-hi:

Hem de tornar repetir l’embat, millor completar la DUI, preparar-nos, tirar pel dret, dir “Prou” i arribar fins al final, fins cap de munt del cim.

Quan uns alpinistes ataquen una muntanya i per qüestions adverses queden a 300 metres del cim, han de tornar a intentar-ho així que hagin recuperat les forces. Res no ens impedeix tornar intentar-ho.

Que com ho farem?

Doncs ho farem de la mateixa manera però intentant no quedar-nos a mig camí.

Ataquen de nou el Cim i arribem fins el final!

Josep Costa, sempre, ens hi convida. La Dolors Feliu, presidenta de l’ANC, també.

Som-hi !

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any