Seat presenta un macroplà d’impuls al vehicle elèctric amb Sagunt com a epicentre

El projecte, integrat per una seixantena d'empreses, comportarà l'electrificació de la planta de Martorell i la creació d'una fàbrica a Sagunt

VilaWeb
Reunió sobre la macrofàbrica de Sagunt, amb Ximo Puig al centre. Fotografia: Generalitat valenciana.
Redacció
04.05.2022 - 15:08
Actualització: 04.05.2022 - 23:20

VilaWeb necessita el vostre suport

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros al mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n’hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots?

Fes-te’n subscriptor aquí.

Seat i el grup Volkswagen faran del País Valencià i Catalunya un hub del vehicle elèctric al sud d’Europa. És això el que es desprèn del pla que la iniciativa empresarial Future: Fast Forward‘ –liderada per Seat i el grup Volkswagen i en la qual participen fins a seixanta-dues companyies– ha presentat avui en el marc del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat (Perte VEC).

Un projecte polifacètic

Si bé el gegant de l’automoció no ha desvelat les xifres exactes de la inversió, el president de Seat, Wayne Griffiths, va avançar fa unes setmanes que la intenció del grup és mobilitzar uns 7.000 milions d’euros en aquest projecte. D’aquests 7.000 milions, almenys 3.000 es destinarien a la gran fàbrica de bateries elèctriques que s’ha de construir a Sagunt en els pròxims anys, i que servirà com a epicentre del projecte.

El pla pivota sobre quatre eixos que, segons que ha explicat Seat, “abracen la cadena de valor del vehicle elèctric en la seva totalitat.” El primer d’aquests eixos –l’electrificació– reconvertirà les fàbriques de Seat a Martorell per a la producció de vehicle elèctrics. El segon –la producció– implica la creació de l’ecosistema de bateries per a cotxes elèctrics, un procés que engloba des de l’extracció de liti fins a la fabricació de bateries, i que té com a epicentre la gran planta de bateries de Sagunt. El tercer eix –la localització– comporta l’atracció al país de components essencials per a la producció del vehicle elèctric, mentre que el quart inclou aspectes relatius a la formació professional, la digitalització i l’economia circular.

Griffiths ha celebrat en un missatge a les xarxes socials l’anunci, tot afegint que l’objectiu del grup Volkswagen és el de mobilitzar inversions històriques per a electrificar la fàbrica de Martorell i construir la planta de bateries a Sagunt. “Estem vivint l’oportunitat més gran que mai hem tingut al sector, hem de sortir a guanyar!”, ha afegit Griffiths.

El president de la Generalitat valenciana, Ximo Puig, també s’ha fet ressò de la presentació, tot destacant que l’anunci suposa “un pas endavant per a convertir el País Valencià en referent de l’automoció elèctrica a Europa.” En una compareixença aquest migdia, el president valencià ha afegit que el projecte crearà més de 3.000 llocs de feina directes solament al País Valencià, i ha celebrat que l’anunci suposa “un punt d’inflexió” que albira “un nou començament de la reindustrialització.”

Una nova vida per a Seat?

El projecte podria suposar també una alenada d’aire fresc per a Seat, que molts empleats esperaven que desaparegués a finals d’aquesta dècada o bé a principis de la següent, per bé que el grup Volkswagen no hagi fet cap anunci oficial sobre la seva continuïtat. I és que l’any 2035 entrarà en vigor la normativa europea que prohibirà la venda de cotxes de combustió, cosa que de retruc abocarà al tancament les companyies que no electrifiquin la seva flota.

Fins ara, la planta de Martorell solament havia rebut l’encàrrec de fabricar els cotxes elèctrics petits del grup, el menys rendibles i per tant menys indispensables des d’un punt de vista empresarial. L’anunci d’avui, tanmateix, podria obrir la porta a la fabricació de models mitjans i grans a la planta, una de les demandes clau dels sindicats que fins ara el grup havia rebutjat.

Així i tot, es fa difícil de pensar que la planta Martorell conservarà tots els empleats de què disposa avui dia, atès que la fabricació d’un cotxe elèctric implica un 30% menys d’hores de treball que no la fabricació d’un cotxe de combustió. Fa unes setmanes, de fet, Griffiths va admetre que entre 2.500 i 2.800 empleats de la fàbrica seran sobrers, l’equivalent a la totalitat de la plantilla de què Nissan disposava a la seva antiga fàbrica de Barcelona. Ford, per exemple, ja ha advertit que haurà de retallar personal a la planta que té a Almussafes encara que aconsegueixi assegurar la fabricació de nous models de vehicles elèctrics.

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb el nou diari que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €

Més notícies