El conseller de Territori i Sostenibiliat, Josep Rull, s’ha mostrat contundent davant la darrera avaria a la xarxa ferroviària que ha afectat principalment el Camp de Tarragona i Terres de L’Ebre, concretament a les línies R2 sud de Rodalies i les regionals R13, R14, R15 i R16, a més dels trens del corredor mediterrani. En declaracions a Catalunya Informació, Rull ha demanat al govern espanyol el traspàs a la Generalitat de vies de trens, catenàries i estacions davant la inoperativitat de la gestora Adif. ‘N’estem tips de donar les culpes a Madrid. El que volem és no ser ostatges dels errors dels altres’, ha assenyalat el conseller, qui ha anunciat, a més, que després d’esgotar les vies de la negociació i de la reivindicació, ara s’obrirà una via jurídica. Això es tradueix en un front comú de Govern i ajuntaments per dur Adif a l’audiència espanyola a través d’un contenciós administratiu. Sobre l’avaria d’avui, Rull creu que és lògic que la gent estigui tant enfadada.

Un tren regional de Renfe procedent de l’estació de França de Barcelona en direcció l’Aldea s’ha avariat poc després de les onze del matí i ha quedat aturat entre l’estació de Calafell i Sant Vicenç de Calders. Uns 900 passatgers han quedat afectats per la incidència així com la circulació de combois a les línies R2 sud de Rodalies i les regionals R13, R14, R15 i R16, a més dels trens del corredor mediterrani. S’han acumulat retards de 45 minuts pel fet que els combois del tram afectat només podien circular per una sola via.

En el seu compte Twitter, primer, i en declaracions a Catalunya Informació, poc després, el conseller Rull ha assenyalat que el tren avariat és de la sèrie 470 el qual, tot i estar reformat, va ser construït entre els anys 1975 i 1985. ‘És dels mes antics; no són unitats pròpies per fer viatges llargs com aquest’ ha assenyalat, posant com a exemple els trens Euromed com més adequats per fer el trajecte. ‘Un corredor tant fràgil i sensible com aquest s’ha de poder operar amb el millor material. És lògic que la gent estigui molt enfadada, perquè això ja forma part d’una rutina impròpia’, ha afegit.

Josep Rull també ha subratllat que la via de la negociació, primer, i de la reivindicació, després, amb Madrid està esgotada. ‘De cada 100 euros que Adif va prometre invertir, només n’ha executat el 26%’, ha assenyalat, afegint que això és un fet escandalós i que motiva que el més adient seria que la gestió de les infraestructures ferroviàries passés a la Generalitat.

Sobre les converses amb Foment en un marc en què el govern espanyol encara està en funcions, Rull ha recordat que en aquests moments aquest ministeri no té titular per la recent designació d’Ana Pastor com a presidenta del Congrés. La responsabilitat l’assumeix de forma interina el també ministre de Justícia, Rafael Català, a qui el conseller va adreçar una primera carta posant-se a la seva disposició, que no va rebre resposta. Rull ha explicat que es va adreçar una segona carta més “contundent” que en què es demanava que s’instés Adif a fer les inversions a què es va comprometre. Una carta que, segons assegura Rull, “tampoc ha tingut cap mena de resposta”. “A l’altra banda no hi ha ningú que despengi el telèfon i els problemes es van succeint a Catalunya (…) i tenim un Govern que sap el que s’ha de fer, però no té les eines”, ha comentat. Per això, encoratja formar un “front comú” d’administracions, ajuntaments o societat civil perquè “volem gestionar les nostres pròpies infraestructures estem en condicions de fer-ho millor, i ho volem fer millor”, ha conclòs.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb