11.10.2023 - 12:10
|
Actualització: 11.10.2023 - 13:21
Els resultats de català i castellà dels alumnes de quart d’ESO a les proves de competències bàsiques continuen a la baixa un any més, però milloren en anglès i matemàtiques. Els resultats en llengua catalana es van situar en els 72,3 punts, 1,8 punts menys respecte a l’any anterior, mentre que en llengua castellana van caure fins als 71,6 punts (3,6 punts menys). Els nivells de català i castellà a l’ESO són els més baixos dels darrers deu anys.
Carles Vega, president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, ha reconegut que no són uns resultats òptims. Vega ha presentat els resultats aquest matí, juntament amb el secretari de Transformació Educativa, Ignasi Garcia Plata. Garcia Plata ha valorat positivament els indicis de millora, però ha destacat que encara queda camí. “Valorem el fet que puguem revertir la tendència a la baixa en l’avaluació de competències, però són uns resultats que no ens satisfan i que hem de millorar. Som conscients que revertim, però tenim un marge de millora indiscutible”, ha expressat.
A sisè de primària, els resultats milloren lleugerament en català, amb 72,7 punts de (0,2 punts més); a llengua anglesa, amb 77,8 punts (0,9 més), i a matemàtiques, amb 73,6 (2,5 punts més). Per contra, a l’últim curs de primària empitjora la llengua castellana, que cau fins als 71,2 punts (1,9 punts menys) i medi natural, que baixa fins als 71,6 punts (1,2 punts menys).
Segons les dades, l’alumnat de sisè de primària està a un nivell mitjà-alt o alt d’assoliment de totes les competències avaluades. Les dades reflecteixen que la comprensió oral i l’expressió escrit de l’alumnat són millors en castellà que català. La comprensió lectora i la mitjana global dels estudiants, en canvi, són una mica millor en català.
Millora de l’equitat entre els centres
Les proves d’avaluació mostren que hi ha una millora des del punt de vista de l’equitat, atès que incrementen els resultats en els centres de complexitat. A sisè de primària és, en els centres de complexitat més alta, on hi ha una més recuperació d’aprenentatges, una circumstància que ja va passar el curs passat, però que enguany ha estat encara més marcada, segons es desprèn de les dades d’Educació. A quart d’ESO, la diferència de puntuació entre complexitat alta i baixa disminueix o no incrementa en les competències que milloren globalment: llengua anglesa i competència matemàtica.
L’avaluació de secundària també destaca la disminució de l’escletxa de gènere en els resultats de la competència matemàtica i en llengua anglesa. I pel que fa a la competència cientificotecnològica, millora i se situa en nivells prepandèmia.
Mesures de millora
El Departament d’Educació ha anunciat unes quantes mesures per a millorar els resultats dirigides a uns quants punts del sistema educatiu, sobretot pel que fa a les competències que són a la baixa, especialment la llengua i matemàtiques.
Es farà una campanya d’assessorament individualitzat a càrrec de la inspecció dels centres, però de forma més intensiva als 250 centres amb més marge de millora. També diuen que aquest curs s’inicia un acompanyament integrat entre els equips d’assessorament psicopedagògics (EAP), equips de llengua i cohesió (LIC) i centres de recursos psicopedagògics (CRP). “Es proporcionarà materials d’autodiagnosi a 200 centres triats segons criteris de resultats en les competències, context i estat del projecte de centre”, afegeix Educació. També es millorarà la formació docent en matemàtiques, llengües i usos del català i llengua anglesa.
Pel que fa a les llengües i el català, es passa de 390 a 4.150 places anuals per a l’obtenció del nivell C2 de català el curs passat, i 5.000 de noves per al curs actual. “Es posa en marxa el Programa de millora de la competència lectora, i al gener s’iniciarà el programa d’orientació i capacitació a 200 centres per a la millora en aquest àmbit, amb l’objectiu d’acompanyar a 600 centres en tres anys”, expliquen.
Pel que fa a l’anglès, el 2023 s’incrementa el pressupost per a les activitats d’immersió en llengua anglesa a centres públics fins als 400.000 euros, un increment de 300.000 euros respecte al 2022. El departament diu que també impulsarà mesures per millorar la formació inicial docent, com ara la coordinació amb les universitats per a la millora dels plans d’estudi dels graus d’educació infantil, educació primària i màster de secundària; o l’oferta de 800 places en activitats formatives per capacitar els tutors i mentors de pràctiques.
Podeu consultar els resultats a continuació.