19.05.2023 - 19:40
L’exportació continua essent un puntal per al creixement econòmic d’enguany. Més que no pas s’esperava fa tan sols un parell de mesos. Aquesta era l’explicació que ahir donava Funcas per argumentar el creixement de dues dècimes en la seva previsió del PIB espanyola per al 2023. “L’aportació de la demanda interna al creixement del PIB serà un punt percentual, dues dècimes menys que en l’anterior previsió de consens. Els panelistes revisen a la baixa el creixement del consum privat i de la inversió en maquinària i béns d’equip. Quant al sector exterior, sumarà set dècimes percentuals al creixement del PIB, fet que significa una millora de quatre dècimes respecte del panell del març, fruit d’una revisió a l’alça del creixement de les exportacions.”
Vet aquí, doncs, que els analistes més importants creuen que l’exportació tindrà un any més bo que no es preveia i ajudarà de manera decisiva a la millora del creixement general de l’activitat. I sembla que no van desencaminats. Ahir mateix, el Ministeri d’Indústria espanyol feia públiques les dades de comerç exterior del març. I, a escala estatal, les exportacions espanyoles de béns van pujar, en valor, d’un 17,7% interanual fins a 38.932,7 milions d’euros. Això significa que, en volum, van augmentar d’un 10,7% interanual, atès que els preus aproximats pels índexs de valor unitari van pujar d’un 6,3%.
I Catalunya ha tornat a tenir un paper molt destacat en aquest creixement global. Així, al març, les vendes catalanes a l’exterior van créixer d’un 27,2%, gairebé deu punts per sobre de la mitjana estatal, i van representar gairebé el 27% del total estatal. Les exportacions de Catalunya van correspondre principalment a productes químics (30,6% del total, amb un augment del 20,0% interanual), seguides del sector de l’automòbil (17,2% del total, i creixement del 104,3% interanual) i béns d’equip (15,1% del total, amb increment del 18,4% interanual). Són creixements interanuals molt potents, i hi destaca sobretot el de l’automòbil, a causa, entre més coses, de les baixes xifres de referència de l’any passat i de la recuperació en la producció.
Efectivament, segons que fa notar ANFAC, la indústria de l’automoció va recuperant com més va més el seu volum de producció, tot i que continuen les aturades intermitents a la cadena de proveïment que, durant l’any, continuaran marcant el ritme de recuperació i poden arribar, fins i tot, a limitar la capacitat exportadora del sector. En aquest sentit, els fabricants aprofiten els moments en què s’alleugereixen els problemes de proveïment per impulsar la producció i fer front a la demanda pendent d’enviar.
Quant a les exportacions, durant el mes de març es van exportar, a escala estatal, un total de 214.460 unitats, un 39,8% més que el 2022. Quant a l’acumulat de l’any, durant el primer trimestre, l’exportació ha experimentat un augment del 25,1%, amb 594.383 unitats exportades respecte del mateix període de l’any anterior.
Com apunta el director general d’ANFAC, José López-Tafall, “al març es manté la tendència a l’alça i la recuperació de la producció, i se supera lleugerament el 30% respecte de l’any anterior, si bé és cert que continuem per sota de les xifres pre-pandèmia. En tot cas, continuem puntualment amb problemes de proveïment en algunes fàbriques, que determinaran el ritme els mesos vinents.”
En el cas de la química, segons la patronal del sector, FEIQUE, l’any 2022, la xifra de negocis a l’exterior va créixer d’un 29,2% i van encapçalar les exportacions sectorials estatals. La realitat és que això va ser a causa de l’efecte dels preus, perquè es va exportar un volum menor de producte que no el 2021. Els demano si aquest trimestre ha seguit la mateixa tendència i em responen que “continuen la mateixa tònica que el 2022, encara que, a diferència de l’any passat, es comença a entreveure cert optimisme, amb una pujada de l’1% també en volum de producte exportat”.
I queda un quart sector exportador, molt important per a Catalunya, que ha estat l’agroalimentari. L’exportació del primer trimestre ha estat de 3.769 milions d’euros, una mica per sota dels béns d’equipament (4.069 milions), amb un augment del valor del 15%. Cal destacar que la carn de porc ha representat el 61% del total. Pràcticament, tots els productes han crescut en valor i han baixat en volum. L’efecte dels preus, doncs, també ha estat molt considerable en el sector.
I, precisament també ahir, Prodeca, la promotora del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, va presentar els resultats de la primera onada del Baròmetre d’Exportacions Agroalimentàries, l’eina de monitoratge trimestral de l’evolució de les xifres clau de l’activitat exportadora del sector. Per a aquest exercici 2023, en comparació amb l’any anterior, les previsions d’exportació en valor són positives, i el 60% de les empreses espera un creixement. Per la seva banda, el 56% de les empreses del panell manifesta també una previsió d’augment d’exportació amb relació al volum.
L’expectativa general, quant a les exportacions agroalimentàries per a enguany, és força positiva, doncs. Ho manifesta el 63% de les empreses, que ho atribueixen a factors com la diversificació a nous mercats, la bona acceptació del producte i l’experiència adquirida en els mercats internacionals. En canvi, cal destacar que les empreses que assenyalen una expectativa negativa de les exportacions dels seus productes per al 2023 (un 23%) indiquen raons com ara l’elevat i incert cost del transport, els costos de les matèries primeres i la pujada de preus.
De totes maneres, Prodeca adverteix que la incertesa actual fa que costi molt de fer una previsió per al 2023. Esmenten diversos factors que hi conflueixen. Concretament, hi ha l’encariment de transports, i de l’energia, malgrat que sembla que es van moderant. No perden de vista la inflació ni tampoc la sequera i els problemes existents a l’hora de trobar determinats ingredients. Per altra banda, han de fer front a l’encariment de les matèries primeres per a elaborar els envasos. I, finalment, esmenten directament que en alguns casos la situació és de tal gravetat que no es pot garantir el subministrament de productes el 2024 com ara l’oli.
En definitiva, un mes de març espectacular per a l’exportació catalana, però que no es podrà fer servir com a referència, ja que el fort creixement dels automòbils li atorga una connotació especial. De totes maneres, els augments registrats per la resta dels sectors no es poden menystenir, ans al contrari. El sector exterior, doncs, pot tornar a marcar diferències enguany, si a aquestes exportacions de béns hi afegim les de serveis, amb el turisme al capdavant.