S’obre l’Oficina Pública pel Català a Catalunya Nord
El nou organisme començarà a treballar amb un pressupost de 200.000 euros per a promoure el català a l'ensenyament, la cultura i l'ús quotidià

Per: Redacció


Aquesta funcionalitat és per als membres de la comunitat de VilaWeb. Si encara no en sou subscriptors, cliqueu en aquesta pàgina per veure'n els avantatges.


Aquesta funcionalitat és per als membres de la comunitat de VilaWeb. Si encara no en sou subscriptors, cliqueu en aquesta pàgina per veure'n els avantatges.

Fes-te subscriptor de VilaWeb
Avui s’obre l’Oficina Pública pel Català (OPLC) a Catalunya Nord, una reivindicació històrica de la societat civil nord-catalana. L’organisme es reunirà per primera vegada i té l’objectiu de multiplicar les accions i impulsar propostes en els àmbits de l’ensenyament públic, la creació cultural i l’ús quotidià del català, a més d’estrènyer el lligam amb el Principat.
Ara per ara, un dels problemes més urgents és la falta de professors bilingües que ensenyin català a les escoles nord-catalanes. Se’n necessiten almenys divuit. Segons que explicava Ràdio Arrels dilluns, només el 9% del alumnes reben classes de català, tot i que el 75% de la societat nord-catalana és favorable a l’ensenyament de la llengua. ‘Mitjançant l’oficina hem de cercar eines per a resoldre problemes com aquest, perquè l’estat tot sol no ho farà’, deia a VilaWeb Nicolas Garcia, ex-batlle d’Elna (Rosselló) i vice-president del Consell Departamental dels Pirineus Orientals.
El projecte havia estat blocat per l’estat francès d’ençà del 2016, fins que el març passat va aprovar de participar-hi financerament. L’OPLC té un pressupost inicial de 300.000 euros, però haurà de començar a treballar amb un de només 200.000, aportats sobretot pel Consell Regional i pel Consell Departamental. La participació del tercer soci principal, l’estat francès, consistirà només a posar a disposició locals a la Universitat de Perpinyà i, en hores de feina, de funcionaris dels serveis departamentals de l’educació estatal francesa.
Comentaris
Els subscriptors de VilaWeb poden comentar aquesta notícia, o bé llegir els comentaris que hi han fet els altres subscriptors i debatre-la amb ells , clicant ací.
Si encara no sou subscriptors, us en podeu fer clicant ací.
S'ha afegit la noticia a Favorits