La pirateria marítima va augmentar el 2023, amb el primer segrest a Somàlia en sis anys

  • El nombre de tripulants presos com a ostatges ha passat de quaranta-un el 2022 a setanta-tres

VilaWeb
Europa Press
15.01.2024 - 18:10

El nombre de vaixells atacats per pirates a tot el món va augmentar el 2023 i també es va registrar el primer segrest en aigües davant de Somàlia d’ençà de l’any 2017, segons alerta el darrer informe de l’Oficina Marítima Internacional (IMB). En total, es van comptabilitzar un total de cent vint incidents de pirateria marítima i robatori armat contra vaixells en comparació dels cent quinze registrats el 2022. En concret, es van produir un total de cent cinc abordatges, nou intents d’atac, quatre embarcacions van ser segrestades i dos van rebre trets.

Pel que fa a les tripulacions d’aquestes embarcacions, la seguretat també s’ha vist deteriorada. Així, el nombre de tripulants presos com a ostatges ha passat de quaranta-un a setanta-tres. A més, deu tripulants van ser objecte d’amenaces, quatre van resultar ferits i un va ser agredit.

El director de la IMB, Michael Howlett, ha posat l’accent en el fet que els pirates somalis hagin aconseguit dur a terme el primer segrest exitós d’una embarcació d’ençà del 2017: “Aquest és un motiu de preocupació”. Això va passar el 14 de desembre, quan pirates somalis van abordar i van segrestar un vaixell de càrrega a set-centes milles nàutiques a l’est de Bosaso, a Somàlia. El vaixell en qüestió és el mercant búlgar MV Ruen i d’ençà de fau ns dies més tard no hi ha hagut novetats, més enllà que un dels tripulants va ser evacuat per rebre atenció mèdica i que l’embarcació havia estat traslladada a les costes de Somàlia.

En el seu moment, el Ministeri de Defensa va informar que la fragata Victòria, desplegada en una operació de la UE per combatre la pirateria a l’oceà Índic, es va desplaçar fins a la zona, però va perdre el contacte amb el mercant.

En l’informe, la IMB ressalta que en general els pirates somalis “solen estar ben armats, amb armes automàtiques i llançacoets RPG”.  Així, recomana tant a capitans com armadors que mantinguin la vigilància, tan visual com per radar, les vint-i-quatre hores durant el pas per la zona, ja que un albirament aviat pot ajudar, arribat el cas, a emprendre accions evasives i sol·licitar l’assistència necessària. Tot i això, no és aquesta regió d’Àfrica la més perillosa per a la navegació internacional, sinó que aquest lloc l’ocupa el golf de Guinea. El 2023 es van registrar vint-i-dos incidents, però en aquestes aigües s’han produït tres dels quatre segrestos i van ser segrestats els catorze tripulants.

L’estret de Singapur, la zona amb més incidents

La regió on es registren més incidents és l’estret de Singapur, amb trenta-set, un més que el 2022. Tot i que es tracta de “delictes oportunistes de baix nivell”, explica la IMB, “el 95% dels incidents registrats van ser reeixits”. A més, les tripulacions continuen resultant danyades, amb nou tripulants presos com a ostatges. En tres dels casos comptabilitzats hi va haver ús d’armes i en quinze més es van emprar ganivets.

En aigües d’Indonèsia s’ha produït un augment dels incidents registrats, amb divuit el 2023 davant els deu del 2022 i en el 50% es van fer servir armes. Això es va traduir que set tripulants van ser amenaçats i dos van ser presos com a ostatges. D’altra banda, l’informe alerta d’una creixent amenaça a Amèrica del Sud. Així, ressalta que s’han produït catorze incidents en embarcacions ancorades davant de Callao, al Perú. Aquí, set tripulants han estat presos com a ostatges, un va ser assaltat i un altre va ser amenaçat i també s’ha detectat l’ús d’armes i ganivets en nou incidents. També hi ha hagut incidents a Macapa (Brasil) i a Cartagena i Puerto Bolívar (Colòmbia).

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any