La nova intel·ligència artificial de Meta copia frases dels mitjans i amaga les seves fonts

  • Els resums de notícies amb intel·ligència artificial podrien transformar radicalment la manera com la gent troba i consumeix notícies i perjudicar encara més el tràfic dels mitjans

VilaWeb
Meta AI (fotografia: Meta)
The Washington Post
23.05.2024 - 21:40
Actualització: 23.05.2024 - 22:44

The Washington Post · Heather Kelly

Després d’anys de marginar les notícies de les seves plataformes, Meta ha presentat una intel·ligència artificial que no sembla tenir cap problema a recórrer als mitjans escrits per crear contingut.

El nou xatbot de Meta, Meta AI, es presenta a si mateix com una mena d’agregador de notícies. Escanna els mitjans de comunicació i, tot seguit, ofereix als usuaris els titulars més destacats del dia, resumeix notícies específiques o, fins i tot, ofereix anàlisis en profunditat sobre temes concrets –tot sense que l’usuari hagi de sortir de l’aplicació. Si el xatbot es popularitza, podria obrir un nou front en la tortuosa relació entre Meta i la indústria mediàtica.

En les nostres proves del xatbot, vam demanar-li per les principals notícies de l’actualitat, i tot seguit vam comparar-ne les respostes amb les fonts citades. Vam descobrir que el xatbot responia tot sovint amb versions lleugerament reformulades de frases que apareixien als originals citats. Molt sovint, reproduí literalment frases extretes dels mitjans de comunicació.

Les respostes de Meta AI no contenien ni enllaços ni noms de les fonts: per a veure-les, l’usuari ha de fer clic en un altre botó situat a la part inferior de la interfície.

A l’abril, Meta va començar a eliminar la pestanya de “Notícies” de Facebook als Estats Units i Austràlia, i va explicar en una publicació al seu blog: “La gent no ve a Facebook a veure notícies i contingut polític.” Aquest febrer va dir que no recomanaria proactivament als usuaris contingut polític a Threads i Instagram.

El tràfic dels mitjans ja caigut considerablement a causa dels canvis introduïts per Meta. Els resums de notícies amb intel·ligència artificial podrien transformar radicalment la manera com la gent troba i consumeix notícies, i perjudicar encara més el tràfic dels mitjans. Segons una enquesta publicada l’any passat pel Pew Research Center, ara hi ha molta més gent que obté notícies dels seus dispositius digitals que no de la televisió, la ràdio o la premsa escrita. La meitat dels nord-americans assegura que obté notícies de les xarxes socials ocasionalment. L’ús de TikTok com a font de notícies, en particular, ha augmentat ràpidament aquests darrers anys.

“Aquestes plataformes fan allò que fan totes les plataformes, que és intentar que els usuaris hi romanguin tant temps com sigui i en recullin tantes dades com puguin. No tenen gens d’interès amb les conseqüències que el seu comportament pugui tenir en els mitjans de comunicació o els periodistes”, explica Emily Bell, professora del Tow Center for Digital Journalism a la Universitat de Colúmbia.

Les notícies són tan sols una de les moltes coses que Meta AI suggereix als usuaris que li preguntin: el xatbot, per exemple, pot crear il·lustracions a partir de suggeriments dels usuaris, escriure relats breus o, fins i tot, ensenyar-los com lligar. Però totes aquestes respostes també es basen en el treball d’unes altres empreses, creadors i persones corrents.

El xatbot de Meta AI és impulsat per un model de llenguatge gran (LLM), anomenat Llama 3. Aquest tipus de sistema d’intel·ligència artificial, com més va més popular, no és programat per un enginyer, sinó que aprèn a imitar el llenguatge humà a còpia d’analitzar grans quantitats de text d’internet i detectar els patrons lingüístics entre paraula i paraula. Meta AI diu que el seu model és entrenat amb fonts que inclouen informació disponible públicament a la xarxa.

Hi ha un debat en curs –i una batalla legal presentada per uns quants mitjans de comunicació– sobre si és ètic o legal que aquestes eines d’intel·ligència artificial generativa utilitzin contingut d’aquesta manera. Les empreses d’intel·ligència artificial afirmen que les seves pràctiques entren dins l’ús legítim.

“Meta AI extreu contingut d’arreu a internet per a respondre les preguntes dels usuaris, i procura proporcionar-los en tot moment les fonts de les respostes. D’ençà del llançament de Meta AI, hem treballat per introduir actualitzacions i millores constants en els nostres productes”, explica el portaveu de Meta, Daniel Roberts, en un comunicat.

Meta AI, el xatbot que més amaga les seves fonts

A l’abril, el bot de Meta AI es va afegir automàticament a la barra de cerca i al xat de Facebook, Instagram, Messenger i WhatsApp en més d’una dotzena de països (però no als Països Catalans). No hi ha manera de desactivar-lo, tot i que el mateix xatbot afirma –incorrectament– que sí que es pot. El xatbot també és disponible a la seva pàgina web independent, meta.ai.

Un equip de The Washington Post va demanar a Meta AI “Quins són els principals titulars d’avui?” i va obtenir llistes de cinc notícies d’actualitat. Totes repetien frases –paraula per paraula– extretes d’articles de CBS News, específicament de les metadescripcions de cada article. Quan l’equip va demanar més informació, el xatbot ens va redirigir a la pàgina d’inici de CBS News, sense oferir més detalls.

L’equip també va preguntar a uns altres xatbots d’intel·ligència artificial sobre notícies d’actualitat. Tots van incloure, de manera molt més evident que no MetaAI, enllaços de fonts específiques. El xatbot Gemini de Google, per exemple, va incloure un enllaç específic per a cada notícia. La versió gratuïta més recent de ChatGPT d’OpenAI també va incloure un enllaç i el nom del mitjà referenciat al final de cada notícia. I el Copilot de Microsoft enllaçà cada història amb la seva font corresponent, si bé no l’esmentà fins al final de la resposta.

I els murs de pagament?

Hi ha alguns límits d’allò que el xatbot pot fer amb una notícia. Meta AI no sembla capaç d’escannar cap contingut que hi hagi rere un mur de pagament. Si enganxes un enllaç a un article específic i li demanes que te’l resumeixi, escannarà la història i generarà una llista dels seus arguments principals. Però si la història es troba rere un mur de pagament, la intel·ligència artificial s’inventarà un resum sobre el tema a partir d’unes altres fonts, sense revelar a l’usuari que no ha aconseguit d’accedir a l’article original.

Quan vam preguntar a Meta AI sobre aquesta discrepància, el xatbot es va limitar a oferir-nos consells sobre com saltar els murs de pagament dels mitjans.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any