13.06.2021 - 11:08
|
Actualització: 13.06.2021 - 11:22
El confinament del curs passat va generar un fort descens en els resultats en anglès i matemàtiques als alumnes de 4t d’ESO catalans. Així ho indica un estudi del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu que creua els resultats de les proves d’avaluació de 4t d’ESO d’enguany amb dos qüestionaris, sobre confinament i context. Els resultats s’han comparat amb les proves del 2018-2019 i mostren millores en llengua catalana (+2,4 punts), llengua castellana (+0,2) i en la competència cientificotecnològica (+0,2). En canvi, en anglès i matemàtiques hi ha un descens considerable, de 4,2 i 3,5 punts sobre 100 respectivament. L’estudi conclou també que el tancament va afectar més els alumnes més vulnerables.
L’estudi atribueix aquest descens al fet que aquestes dues matèries, anglès i matemàtiques, requereixen un acompanyament continu del professor, que pot ser més difícil d’aconseguir de manera telemàtica. A això cal sumar que no tots els alumnes tenen a la seva disposició el recurs de les activitats extraescolars d’anglès o el reforç de matemàtiques. Si s’analitza la complexitat dels centres, s’observa que els alumnes de centres de complexitat alta situats als quintils més alts milloren els resultats a totes cinc competències en comparació amb el curs 2018-2019. En canvi, els alumnes de centres que pertanyen al quintil més baix empitjoren resultats en llengua anglesa, en la competència cientificotecnològica i en la matemàtica.
Com ja apuntaven estudis anteriors, el confinament no ha empitjorat els resultats acadèmics dels alumnes de centres de complexitat baixa i, en aquest cas, les pèrdues d’aprenentatge no són significatives. L’anàlisi insisteix que els alumnes amb més recursos materials, humans i d’espai han tingut un entorn més favorable a l’aprenentatge autònom. L’anàlisi també compara els resultats amb Flandes i els Països Baixos, on s’ha avaluat l’impacte del tancament dels centres en l’aprenentatge dels alumnes. Allà, la incidència s’ha notat més en les competències lingüístiques i no en les matemàtiques, a l’inrevés que no pas aquí.