Una desena de vehicles de la Guàrdia Civil ha arribat al Museu de Lleida, cap a les quatre de la matinada, acompanyats per tècnics aragonesos per endur-se les obres d’art de Sixena. Hi ho ha fet enmimg d’un enorme dispositiu policíac que custodia una furgoneta i un camió on carregaran les caixes. Unes hores abans, just passada la mitjanit, hi havien entrat funcionaris del museu. Una cinquantena de persones es concentraven a fora en el moment de l’arribada de la Guàrdia Civil. Els Mossos d’Esquadra tenen blindat l’entorn del museu per impedir-hi l’accés de manifestants, que cada vegada són més nombrosos mentre els tècnics empaqueten les quaranta-quatre peces.

17.30 – Els CDR de Lleida convoquen una protesta davant de la subdelegació del govern espanyol (plaça de la Pau) a les set del vespre.

16.10 – Albert Velasco, conservador del Museu de Lleida, agraeix el suport rebut: ‘No hi ha Twitter per correspondre tanta estima i afecte. Sou de puta mare. Ara, cuideu-vos i estimeu-vos. I, sobretot, visiteu el museu, que és vostre. Ah, i una cosa més: el 21-D voteu com si no hi hagués demà.’

15.45 – Comencen a descarregar a Sixena les obres del camió per a portar-es al monestir:

15.35 – El camió que trasllada les quaranta-quatre obres en litigi ja ha arribat a Sixena. Un grup d’aragonesos en celebren l’arribada:

14.20 – L’escriptora i número cinc de Junts per Catalunya per Barcelona, Laura Borràs, ha criticat, endeclaracions als mitjans, durament el trasllat de les obres al Monestir de Sixena: ‘Amb nocturnitat i traïdoria venen a espoliar-nos un patrimoni que volen que sigui espanyol’. Ha lamentat que, amb l’article 155, sembli que ‘tot s’hi valgui’ contra Catalunya, fins i tot les ‘càrregues’ policíaques i la iviolència’. Borràs, també ha la seva frustraciói commoció a Twitter:

14.10 – Deu hores després de l’entrada de la Guàrdia Civil, un camió s’emporta cap a Sixena les obres del Museu de Lleida. El personal del museu ha aplaudit els concentrats.

13.46 – Estan acabant de carregar el camió, es preveu que surti aviat.

13.39 – El director del Museu de Lleida, Josep Giralt, observa com carreguen les obres als vehicles.

 

 

 

13.25 – El conseller de Cultura, Lluiís Puig, envia un missatge d’agraïment als treballadors del Museu de Lleida i llança un missatge als partits que han donat suport a l’aplicaciód e l’article 155 de la constitució espanyola contra les institucions catalanes: ‘PSC, PSOE i C’s han d’explicar com betllen pel patrimoni! Sense el 155 això no seria possible’.

12.50 – Els CDR de Lleida convoquen concentracions simulatànies a rambla d’Aragó amb carrer de St. Crist, rambla d’Aragó amb carrer de Governador Montcada, al pàrquing del Museu i al carrer de Lluís Besa

12.20 – El camió és a punt per endur-se les obres d’art cap a Sixena.

12.00 – El Trbunal Superior de Justícia de Catalunya ha desestimat el recurs presentat pel Museu de Lleida i la Diputació de Lleida contra l’ordre del jutjat d’instrucció número 1 d’Osca pel trasllat de les obres de Sixena.

10.50 – Matí d’indignació, càrregues i crits a Àngel Ros en la protecció dels béns de Sixena | Crònica de Josep Rexach

10.40 – El número 15 de la llista d’ERC a Barcelona i portaveu de Demòcrates, Antoni Castellà, ha constatat que el 155 és ‘l’excusa que utilitza l’estat per saltar-s’ho tot, per preservar l’espanyolitat davant de tot’. ‘Fins ara havíem vist que el 155 servia per saltar-se la democràcia, els drets civils, els drets fonamentals. I avui se salten els mínims de la coherència en la gestió cultural’, ha argumentat Castellà, que ha remarcat que l’adquisició de les obres que ara seran traslladades a Sixena es va fer de forma legal. Castellà ha subratllat que fins i tot el restaurador de la Capella Sixtina ‘ha posat el crit al cel’ perquè ara es puguin posar en risc aquestes peces pel fet de moure-les. ‘Però això els importa un rave. Abans les obres estiguin “en territorio nacional” que a Catalunya’, ha conclòs.

10.30 – ‘Que aquesta humiliació que ens pretenen encolomar serveixi de lliçó i el 21-D fotem-los aquesta vergonya a la cara amb vots a les urnes’. Així s’ha expressat el diputat d’ERC al Congrés Joan Tardà a les portes del Museu de Lleida.  Considera una ‘veritable vergonya’ que l’estat aprofiti que el govern està ‘a la presó o a l’exili’, i que no esperi la fi del procés judicial per executar el que ha titllat de ‘perversitat’. ‘Som davant d’un altre exemple de quan preval la raó de la força per damunt de la intel·ligència, i és una altra demostració del que passarà si les forces que donen suport al 155 acabessin governant aquest país’, ha conclòs.

10.10 – El candidat de la CUP, Carles Riera, ha lamentat l’actuació que duu a terme la Guàrdia Civil . ‘És un clàssic de les ocupacions colonials: cop d’estat, ocupació i saqueig’, ha etzibat en una entrevista a Catalunya Ràdio. Riera també ha traslladat el ‘suport i solidaritat’ de la CUP amb els ciutadans que es manifesten a Lleida i que són objecte de càrregues policials. Ho ha definit com un ‘nou petit 1-O’ i augura que no serà l’últim:’En tindrem milers en els pròxims anys on es demostrarà que la gent està disposada a fer república des del carrer i hem de ser-los lleials i traslladar-ho al Parlament i al Govern’.

10 – El president del govern espanyol, Mariano Rajoy, ha justificat el trasllat de les obres d’art de Sixena i ha dit que el que fa el seu executiu és acatar una resolució judicial. ‘Les resolucions judicials s’han de complir i si algú creu que no s’ha de fer i vol substituir al jutge que ho digui, però aquest no és el funcionament normal d’una democràcia’, ha valorat.

9.55 – Consulteu el document que acredita la compra de les obres de Sixena

9.40 – Fotografies de la pugna de la policia contra els manifestants

9.25 – Els Mossos blinden l’accès per a vehicles del museu per a facilitar la sortida de les obres. És on la gent ha volgut concentrar-se i ha rebut les càrregues.

9.00 – Piulet de condemna del president Puigdemont:

8.55 – Vídeo de la càrrega dels Mossos contra una part dels concentrats:

8.45 – Càrrega d’agents de Mossos d’Esquadra contra manifestants que han intentat trencar el cordó policíac d’un dels accessos al Museu de Lleida. Fotografies: Albert Salamé.

Fotografia: Josep Rexach.

8.30 – Mireia Boya (CUP): ‘Voldríem que Àngel Ros no s’apropés a menys de cinc-cents metres del museu. Hauria de dimitir perquè ell és dels primers que va donar suport al 155. Potser es pensava que per a ell no tindria conseqüències, que l’estat li perdonaria. Però l’estat espanyol vol que ens agenollem.’

8.20 – Sorpresa pel fort dispositiu dels Mossos d’Esquadra al Museu de Lleida. L’ordre judicial emplaçava la Guàrdia Civil a fer-lo i a requerir en tot cas Mossos i policia local si fos necessari.

Fotografia: Albert Salamé.

 

8.10 – Els tècnics són dins del Museu de Lleida empaquetant les quaranta-quatre peces per endur-se-les a l’Aragó.

8.05 – Mig miler de manifestants s’apleguen davant del Museu de Lleida contra el trasllat de les obres.

Fotografia: Albert Salamé.

7.55 – Laura Borràs, candidata de Junts per Catalunya i directora de la Institució de les Lletres Catalanes, també arriba davant del Museu de Lleida.

Fotografia: Josep Rexach.

7.48 – Joan Tardà s’afegeix als concentrats al Museu de Lleida:

Fotografia: Josep Rexach.

7.46 – Reparteixen entre els manifestants fotocòpies amb les factures de la compravenda de les obres a les monges de Sixena

Fotografia: Josep Rexach.

7.35 – Uns tres-cents concentrats davant el Museu, on continuen preparant el trasllat efectius de la Guàrdia Civil i tècnics aragonesos:

Fotografia: Josep Rexach.

7.29 – El trasllat de les obres no s’ha fet efectiu encara, perquè l’operació de trasllat pot durar hores. Mentrestant es van aplegant cada vegada més manifestants a l’exterior del museu.

7.25 – El batlle de Lleida, Àngel Ros, marxa del Museu amb la Guàrdia Civil dins, escridassat pels concentrats:

Vegeu aquests vídeos de l’arribada de la Guàrdia Civil al museu:

 

La regidora d’ERC a la Paeria Núria Marín Casas és una de les concentrades a l’exterior del museu, protestant contra el trasllat de les obres:

La via ampla de l’article 155 s’haurà aprofitat per resoldre un litigi que, amb raonaments culturals, no hauria hagut de començar mai.  El cap de setmana s’acabava amb la mateixa sensació de l’1 d’octubre, és a dir, amb el convenciment que el poder es volia imposar amb la força física. La providència que dijous va emetre el jutge autoritzava la Guàrdia Civil a recollir els béns a partir de la mitjanit, fins i tot fent ús de la força si calia.

Moviments ciutadans de Lleida s’han organitzat per aturar avui la devolució dels béns. Durant el cap de setmana ha circulat un cartell anònim que convoca a ‘fer un cafè’ a dos quarts de vuit del matí a ‘tu ja saps on’. El fons del cartell és la façana del Museu de Lleida i al peu de la imatge hi diu: ‘No direm res sobre el Museu de Lleida, ni de la Guàrdia Civil ni del 155. Inviteu amics i amigues!’ Els CDR de Lleida i la CUP han difós el cartell per Twitter i la candidata de la CUP per Lleida, Mireia Boya, va dir en una entrevista a l’ACN que esperava que la gent defensés el museu com van fer amb els col·legis electorals l’1-O.

El paer socialista de Lleida, Àngel Ros, enmig de la campanya electoral, prova de nedar i guardar la roba, però no se’n surt. El cas de Sixena és molt transparent i no és fàcil de passar-hi de puntetes ni de fer-hi equilibris polítics. La consellera Meritxell Serret, de Brussel·les estant, ha denunciat que el trasllat de les obres de Sixena per part de la Guàrdia Civil és un fet ‘inconcebible en un estat democràtic’. Serret ha apuntat qui són els responsables d’aquesta situació: el PP, el PSC i Ciutadans, que amb l’aval del 155 han permès l’operació. Ha acusat aquestes formacions de vulnerar tots els valors ètics i democràtics. Troba que aquesta situació és inacceptable i lamenta que s’utilitzi la cultura com a element de divisió i com a arma política. Ros ha mirat de desvincular-se’n: defensa que l’article 155 de la constitució espanyola ha servit per a ‘restaurar l’odre constitucional’ però que, en canvi, no és previst per a decidir sobre contenciosos entre administracions ni entre administracions i particulars. També vol deixar clar que les tanques les han sol·licitades els Mossos d’Esquadra a l’empresa que subministra aquests elements per a actes públics a la ciutat, per ‘precaució policíaca’. Per intentar salvar la pròpia imatge, Ros diu que la paeria no ha donat cap ordre de posar tanques ni la guàrdia urbana forma part de cap dispositiu especial per a una possible entrada al museu. Ahir va explicar que aquest trasllat era l’execució d’unes mesures cautelars, que a parer seu no són escaients, perquè no hi ha risc per al bé a protegir. Afegia, encara, que aquest risc no hi és perquè el Museu de Lleida ofereix la mateixa seguretat que qualsevol altre museu i que hi havia més risc en el trasllat.

L’Aragó i el 155
Els fets d’aquest llarg litigi es van accelerar a mitjan novembre. El nou titular del jutjat de primera instància número 1 d’Osca es va emparar en l’aplicació de l’article 155 a Catalunya per requerir al ministre de Cultura espanyol, Íñigo Méndez de Vigo –conseller de Cultura imposat–, que fes el trasllat d’aquests béns. En la providència deia: ‘Vist que la direcció de la Conselleria de Cultura de la Generalitat de Catalunya ha estat assumida pel ministre de Cultura…’ Així mateix, deia que els últims advertiments dirigits enguany al govern català per al lliurament de les quaranta-quatre peces ‘no van ser complerts pels anteriors responsables de Cultura de la Generalitat, Lluís Puig i Santi Vila’. Tots dos són investigats per la fiscalia per un presumpte delicte de desobediència.

Méndez de Vigo, des del primer moment, ha dit que les resolucions judicials s’han d’obeir, però que ho faria ‘sense infringir ni la legislació autonòmica ni l’espanyola’. Això, en un primer moment, el Museu de Lleida ho va interpretar com un senyal d’esperança, perquè, segons les lleis catalanes de patrimoni, els béns catalogats no es poden disgregar. Per tant, De Vigo, essent la màxima autoritat de la cultura catalana, havia de vetllar pel compliment d’aquestes lleis.

Però l’Aragó volia solucionar el litigi en plena aplicació del 155. El 30 de novembre l’audiència d’Osca va anunciar que refusava el recurs d’apel·lació presentat per la Generalitat contra la sentència del 2015, que declarava nul·les les compra-vendes de les obres de Sixena i el trasllat al monestir aragonès.

Xavier Quinquillà, de la Plataforma d’Entitats Culturals de Lleida, creu que és humiliant que tot plegat s’executi a partir de l’aplicació de l’article 155: ‘El que ha fet vessar el got és que, emparant-se en el desballestament de les nostres institucions i en absència del nostre conseller, es doni via lliure a les actuacions en contra dels interessos de Catalunya i de la normativa catalana de patrimoni.’ Quinquillà està convençut que el conflicte té molt poc a veure amb el patrimoni i molt amb qüestions merament polítiques.

La importància de la conservació de les obres 
Molta gent es pregunta quin valor tenen aquestes obres que hi ha exposades al Museu de Lleida o al magatzem del centre. Ho explicava en una entrevista publicada a VilaWeb Albert Velasco, conservador del museu i veu autoritzada per a parlar del litigi entre els governs català i aragonès: ‘Aquestes peces són fonamentals per al Museu de Lleida. Aquest és l’únic museu del món que explica què és la Franja avui dia i què ha estat durant els segles en què el bisbat de Lleida ha fet un paper fonamental en aquest nexe d’unió geogràfic entre els dos territoris. El bisbat de Lleida s’endinsava en territori aragonès –les fronteres religioses no han coincidit mai amb les administratives– i això va crear tot un seguit de relacions que es remunten a l’edat mitjana.’ Velasco creu que si desposseeixen el Museu de Lleida d’aquestes peces de Sixena, perdrà un dels grans valors discursius, que és explicar aquest passat en comú.

Un dels arguments més emprats pel govern de l’Aragó per a reclamar el retorn de les obres és que la gran majoria no es troben exposades, sinó que són en un magatzem: ‘Els museus grans, com ara el British o el Louvre, potser exposen un 1% o menys del fons total. Els museus tenen les sales d’exposició que tenen i no se’n pot exposar sinó una part petita. En el cas de Lleida, ja ens hauria agradat d’exposar moltes més peces de la Franja i Sixena. Però les sales arriben fins on arriben. Les peces, encara que siguin al magatzem, són vives’, explicava Velasco en l’entrevista esmentada. També afegia que un dels problemes principals és que no hi ha cap garantia que un cop les obres surtin del Museu es puguin conservar en condicions favorables.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb