Els conflictes i les realitats oblidades seran presents al Visa pour l’Image de Perpinyà

  • El festival de fotoperiodisme exposa vint-i-quatre treballs de temàtiques diverses com ara els conflictes a Síria, l'epidèmia de l'Ebola i els desnonaments a la immigració

VilaWeb
Redacció
26.08.2015 - 06:00
Actualització: 12.11.2015 - 02:46

‘Els diaris no parlen de la crisi de Veneçuela o dels conflictes a Somàlia, nosaltres a Perpinyà palesem la veritable realitat del món’. Així presenta el director del Visa pour l’Image, Jean-François Leroy, el 27è festival de fotoperiodisme que obre portes aquest cap de setmana i estarà obert fins el 13 de setembre. El festival ha rebut la xifra rècord de 4.500 propostes i la direcció ha seleccionat vint-i-quatre treballs de temàtiques diverses com ara els conflictes a Síria, l’epidèmia de l’Ebola i els desnonaments a la immigració. Per al 2016, el Visa treballa per inaugurar el Centre Internacional de Fotoperiodisme, en què es podrà veure un fons de professionals i s’organitzaran exposicions durant tot l’any.

La immigració, cabdal 


Per Leroy, una de les qüestions cabdals que es reflectirà a les fotografies exposades és la immigració. Així ho demostra, per exemple, el treball del fotògraf Lysney Addario que durant tres setmanes va treballar per al New York Times i Getty Images fotografiant el drama dels sirians que fugien de la guerra civil que fa cinc anys que dura. Un fet que, malauradament, continua essent molt actual aquests dies. També s’ha fixat en Síria Sergey Ponomarev (per al New York Times) que exposarà una sèrie dedicada a aquest conflicte bèl·lic. Un altre punt de vista sobre la immigració que intenta d’arribar a Europa l’aporta el fotògraf Giulio Piscitelli.

Els conflictes bèl·lics es reflecteixen també a les exposicions de Mohamed Abdiwahab (AFP) sobre el conflicte a Somàlia i les morts de ciutadans durant els atemptats i combats entre bandes rivals. També hi ha un espai dedicat a les matances a la República Centreafricana gràcies a les instantànies preses per Marcus Bleasdale (Human Rights Watch/ National Geographic Magazine). També hi va viatjar el jove fotògraf francès Edouard Elias (vint-i-quatre anys) per fotografiar la legió estrangera en plena feina. El treball li ha valgut el premi de la Vila de Perpinyà Rémi Ochlik 2015. Segons el director del Visa, els espectadors del festival (220.000 el 2014) també podran gaudir del treball del ‘millor reporter de guerra’, Goran Tomasevic, sobre el conflicte a Burundi.

‘El pes de l’herència d’Hugo Chávez’, d’Alejandro Cegarra, explica com viu el país després de la mort del revolucionari veneçolà. Un altre tema actual que serà present en aquest Visa serà l’epidèmia de l’Ebola, vista des de l’òptica de Daniel Berehulak (Getty Images).

Més temàtiques que es tracten són la malaltia del càncer, el turisme nuclear, com es pot ser mare adolescent a França, els efectes del terratrèmol del Nepal o els desnonaments a l’estat espanyol (fotografiat per Andrés Kudacki).

‘El diari del món’


El director del festival declara que a l’hora d’escollir els treballs s’ha deixat endur pels ‘bons temes’ i que el Visa reflecteix ‘la veritable actualitat del món’. Ha denunciat que sovint els mitjans de comunicació no donaven cabuda a conflictes importants que passaven lluny de casa —ha posat d’exemples Somàlia i més guerres a l’Àfrica— i ha dit que amb el treball del festival s’aconseguia de fer ‘el diari del món’.

Leroy també ha explicat que estan en contacte amb el Parlament Europeu perquè volen impulsar la creació d’una acreditació de premsa europea que sigui vàlida per a treballar a tots els països. El director ha explicat que les legislacions a cadascun dels països era diferent i que, per tant, aquest carnet igualaria les condicions i els requisits dels professionals per tal de facilitar-los la feina.

El Centre Internacional de Fotoperiodisme, el 2016
El festival ha avançat que l’any vinent, que serà el 28è, volien inaugurar el Centre Internacional de Fotoperiodisme. El coordinador de l’Associació Visa pour l’Image a Perpinyà, Arnau Felici, ha explicat que el projecte pretenia que Perpinyà fos un referent mundial del fotoperiodisme no solament els quinze dies que durava el Visa, sinó durant tot l’any.

Per això, el projecte neix amb la vocació de ser un lloc perquè es conservin documents fotogràfics i un fons sencer de professionals que no tinguin descendència o que el vulguin donar, organitzar exposicions que puguin viatjar fora de França, fomentar la venda de còpies de fotografies originals certificades i productes que se’n derivin.

La polèmica per no haver exposat el World Press Photo
El Visa pour l’Image de Perpinyà va anunciar al març que no exhibiria enguany les fotografies guanyadores del World Press Photo. El director, Jean François Leroy, va prendre la decisió perquè el prestigiós premi va retirar un guardó a Giovanni Troilo per frau. Assegura que la decisió va ser ‘dolorosa’ però sap que disposa del suport del 50% de la professió i la desaprovació del 50% restant. No obstant això, ha assegurat que el diàleg no era trencat i que mirarien l’any vinent de tornar a exhibir les fotografies guanyadores del premi internacional com havien fet els vint-i-cinc anys anteriors.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any