26.06.2017 - 12:47
|
Actualització: 26.06.2017 - 23:40
El Tribunal Superior de Justícia (TSJ) valencià manté la suspensió cautelar del decret 9/17 que estableix el nou model lingüístic educatiu en l’ensenyament no universitari. La suspensió va ser decretada el mes de maig passat, després de la petició de la Diputació d’Alacant. Segons que ha informat el TSJ valencià, els tribunals han refusat el recurs interposat per la Generalitat Valenciana contra la decisió de suspendre cautelarment la norma fins que no s’hagi resolt el fons de la qüestió.
La Diputació d’Alacant va interposar recurs adduint que el decret perjudicava les zones de predomini lingüístic castellà, on hi ha exempcions a l’estudi del català, d’acord amb la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià. Així mateix, considera que discrimina els alumnes que triïn opcions amb un model educatiu en què el castellà és preponderant, perquè no els acredita el nivell d’anglès en acabar els estudis, a diferència dels qui opten pel model amb predomini del català.
En la suspensió cautelar, el TSJ va tenir present que la petició es feia des d’una administració pública, la Diputació d’Alacant, i ‘no des d’un particular o una associació de pares d’alumnes’. En aquest sentit, indicava que no és freqüent que una administració prengui la iniciativa de defensar els seus ciutadans davant d’allò que considera una disposició general contrària a dret. Per això, continuava, la ‘sala té en consideració aquesta circumstància i aprecia que, si bé es presumeix l’interès públic en l’administració de la Generalitat Valenciana demandada i en el decret objecte de recurs, cal tenir present que també és defensora d’aquest interès públic l’administració alacantina recurrent’.
El contingut del decret de plurilingüisme
El decret de plurilingüisme es va aprovar el 27 de gener amb l’objectiu de regular l’ensenyament i l’ús vehicular de les llengües curriculars, i la presència en l’itinerari educatiu de llengües no curriculars existents en els centres, en l’ensenyament no universitari, amb l’establiment d’un Programa d’Educació Plurilingüe Dinàmic.
S’havia d’aplicar en les etapes d’educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria i batxillerat, cicles formatius i formació d’adults de manera progressiva. El curs 2017-2018 s’havia previst que s’establís en el segon cicle d’infantil i les aules experimentals de dos anys.
El decret defineix el sistema escolar com un sistema educatiu plurilingüe, que té com a llengües curriculars el català, com a llengua pròpia; el castellà, com a llengua oficial de l’estat; l’anglès, com a llengua de comunicació internacional; i més llengües ofertes pels centres d’acord amb els seus projectes lingüístics.
Alhora, el decret recull la necessitat de corregir els desequilibris de competència i ús del català en el conjunt de la població escolaritzada i la manca de domini efectiu de l’anglès com a llengua de comunicació internacional. Tanmateix, preveu la diversitat d’entorns socials i lingüístics valencians i adapta els programes lingüístics a les característiques de cada centre.