24.05.2024 - 12:09
|
Actualització: 24.05.2024 - 12:34
El batlle de Barcelona, Jaume Collboni, ha obert la porta a eliminar alguna de les terminals de creuers del port de la ciutat per tal de reduir el nombre de creueristes que hi arriben. El consistori recorda que el darrer conveni signat amb el Port va ser el 2018, quan van arribar 2,6 milions de creueristes, i va servir per a allunyar les terminals del centre. Això no obstant, l’any passat van arribar 3,6 milions de turistes en creuer, 1,6 dels quals van fer una escala de poques hores. Per això, l’ajuntament i el Port han emprès converses per a signar un nou conveni que podria incloure fins i tot de suprimir alguna terminal en el futur, si calgués. El batlle ho ha dit durant la presentació del reforç d’efectius municipals per a l’estiu. De fet, ha lligat totes dues qüestions, perquè es vol abordar l’ús intensiu de l’espai públic, sobretot a l’estiu.
Collboni ha defensat la importància de la indústria turística per a la ciutat, però també ha reconegut que calia limitar-ne els efectes negatius de la saturació. És per això que vol impulsar la proposta de l’equip de govern municipal de regular i restringir els apartaments turístics a les comunitats de veïns del centre de la ciutat, que es negocia amb els grups municipals.
Actualment, al port de Barcelona, hi ha cinc terminals en funcionament, una en construcció i una setena adjudicada. Enguany es preveu un nou augment dels creueristes, que aquests darrers anys han crescut d’un 8% anual de mitjana. Barcelona és el primer port europeu i el quart del món en nombre de creueristes.
“Anem arribant al límit, és evident que la ciutat no pot assumir increments anuals del 8%”, ha admès Collboni. I ha posat l’exemple de ports com els de Venècia o Amsterdam que ja limiten el nombre de vaixells turístics que hi atraquen. “El turisme dóna feina a molta gent, però volem que tingui qualitat i no tanta quantitat”, ha afegit. “No podem girar el cap a una altra banda”, ha reconegut, en vista de les queixes veïnals i de certs sectors socials per la massificació turística.
Collboni diu que vol diversificar el turisme i fins i tot la indústria lligada al port, que vol que promogui l’anomenada “economia blava”. Ha dit que parlaria amb la Generalitat i el govern espanyol, amb la indústria turística, els sectors veïnals i l’Autoritat Portuària per diversificar l’economia i limitar i reduir el nombre de creueristes, sobretot els que només fan escala d’unes hores, omplen el centre de la ciutat i gairebé no hi fan despesa. Defensa que Barcelona ha de voler ser un port base, amb estades de més dies i de qualitat, i que es faci un ús més raonable de la ciutat.
La tinenta de batlle Laia Bonet, que dirigeix les negociacions amb el Port, juntament amb el tinent de batlle Jordi Valls, ha dit que no hi ha cap data concreta per a signar un nou conveni, però que el Port ha entomat la proposta i se n’ha començat a parlar. El conveni del 2018, segons ella, ha donat fruit en general, però no ha tingut un efecte coherent en el nombre de creueristes.