04.04.2024 - 19:57
|
Actualització: 04.04.2024 - 20:44
Un total de 31 de les 60 especialitats d’ESO i FP que el Departament d’Educació ofereix tenen menys demanda que vacants ofertes. Segons les dades recollides pel sindicat Professors de Secundària (ASPEPC) i confirmades per l’ACN, entre les especialitats de les oposicions on hi ha més places ofertes que professors que hi aspiren hi ha matemàtiques, català o informàtica. A les oposicions de l’any passat, un 33% dels aspirants va suspendre, i per tant és probable que al final del procés encara quedin més opcions per estabilitzar una plaça docent sense aprofitar. La diferència entre aspirants i places supera el 70% en alguns casos.
D’aquesta manera, en el cas de llengua catalana i literatura s’han acceptat 489 professors per fer les oposicions, però hi ha 555 places en joc. A l’especialitat de matemàtiques la diferència entre demanda i oferta encara és més gran: encara que tots els aspirants aprovessin quedarien un 32% de places sense adjudicar, ja que s’han presentat 489 aspirants per les 720 vacants disponibles. L’àmbit informàtic també pateix una falta important de professionals de l’educació. En aquesta especialitat, gairebé la meitat de les vacants (48%) per assolir una plaça fixa quedaran buides, tot i que s’han presentat 66 aspirants.
Hi ha determinades especialitats d’FP en què el problema encara és més acusat i en les quals, com a mínim, quedaran un 70% de les places ofertes sense ser adjudicades. Són especialitats com sistemes electrònics, sistemes i aplicacions informàtiques o organització i projectes de sistemes energètics.
El Departament d’Educació argumenta que en algunes assignatures, com les filologies, hi ha manca de titulats, mentre que en altres, com a informàtica, hi ha competència per part de l’empresa privada per endur-se aquests professionals. Per això, el govern està fomentant de diverses maneres l’accés al professorat i certa flexibilitat entre especialitats.